Урок "Розв'язування ірраціональних рівнянь"

Про матеріал
Конспект бінарного уроку з алгебри і початків аналізу та української літератури по темі «Розв’язування ірраціональних рівнянь» по сторінкам творчості Юрія Тітова (10 клас).
Перегляд файлу

Урок – подорож «Розв’язування ірраціональних рівнянь  за сторінками творчості Юрія Тітова»

Тема уроку:

«Розв’язування ірраціональних рівнянь»

Мета уроку:

        узагальнення знань, умінь, навичок учнів по темі « Ірраціональні рівняння», викликати інтерес до вивчення математики та творчості Юрія Тітова.

        Підготовка учнів до ЗНО;

        розвивати творче мислення, математичне мовлення;

        виховувати вміння працювати разом, почуття відповідальності, культуру спілкування.

Завдання уроку:

Узагальнити та систематизувати знання, уміння і навички учнів по темі «Ірраціональні рівняння». Розвити навички самоконтролю, логічного мислення, математичну мову. 

Обладнання:

Інтерактивна дошка, тест, індивідуальні картки.

Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

Вчитель української мови та літератури:

-   Доброго дня, шановні учні!

Вчитель математики:

-   Доброго дня! Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок – подорож. І екскурсоводами  цієї подорожі є вчитель  української мови та літератури Мартич Ганна Антонівна та математики Бугакова Людмила Вікторівна. 

Вчитель української мови та літератури:

-   Щоб довідатись, що на вас чекає і що ви зможете продемонструвати, давайте розшифруємо слово «УРОК». Отже,

У − успіх,

                   Р − радість/  на нас чекає,     

                      О − обдарованість,:  ви продемонструєте

К − кмітливість

 

 

Вчитель математики:

-   А ще він незвичайний тим, що у нашій аудиторії зібралися лірики і математики.  І зараз за допомогою мови математики ми дізнаємося багато цікавого із життя та творчості незвичайного київського письменника. 

-   Отже, відкрили зошити з алгебри та початків аналізу  записали число, класна робота і тему уроку: «Розв’язання ірраціональних рівнянь».

ІІ. Організаційний момент. Постановка мети уроку, повідомлення теми уроку і задач уроку. 

Сьогодні ми повторимо тему «Ірраціональні рівняння»,  згадаємо основні методи розв’язування  ірраціональних рівнянь. Наш урок – це урок повторення знань, а мета кожного такого уроку – підготовка до ЗНО.

1. Актуалізація опорних знань

а)Фронтальне опитування: 

1.   Які рівняння називаються ірраціональними? 

2.   Серед даних рівнянь назвати ірраціональні рівняння:

image1)х 2 + 4х= 7;       2) х-3х = 5;          3) 4 -х2 +3х= 5;4)4 4 -х+8 х-6 = 2х;

imageimage1

image           5)5х- х= 5;         6) х- 4 = 5;7) 4х+ 26 = 4.

2

-       Наступне завдання дасть нам можливість дізнатися про якого письменника піде сьогодні мова.  

б) Математичний диктант

image 

-       А далі до роботи приступають шифровальщики.  Давайте замінимо кожний корінь  рівняння на літеру. 

image 

1

2

3

5

4

О

В

Й

Д

Р

Т

8

9

12

25

29

 

К

С

І

Ю

И

 

 

Що ми отримали  ? - ЮРІЙ ТІТОВ

 

Вчитель української мови та літератури:

(Пісня «По дорозі добра я іду не один»)

Самородок.  Так називають великий шматок чистого золота, знайдений у породі. 

"Самородок", – так говоримо ми про людину з вродженим великим талантом. Якби не "самородки", то і музика, і малярство, і скульптура були б біднішими. Так само й поезія була б неможлива, якби її не зрощували "самородки".     

       Один із таких – Юрій Тітов, який   оспівує радість життя, велич кохання, тугу розлуки, хоча міг би створити поетичну енциклопедію страждань, на які прирекла його доля, бо від народження він прикутий до інвалідного візка. Однак його світ   не замкнений у чотирьох стінах київської  оболонської квартири, не обмежений родинними клопотами чи зануренням у власний біль. 

         Сьогоднішній урок – це зустріч з поезією та піснею Юрія Тітова -  ніжного і трепетного лірика, члена  Національної спілки письменників України, лауреата премії ім. Дмитра Луценка, людини простої, звичайної доброї і чистої. 

  Що ж це була за неординарна людина? Спробуємо дати  відповідь на це запитання, звернувшись до його поезії – своєрідної сповіді письменника.

Сиджу в калясці, так собі сиджу.

Проходять люди, поглядають косо.

А що я їм у відповідь скажу?

Для них мій голос зовсім безголосий.

Усі здорові, ну а я – такий.

Інакше жити між людей не можу. Але мій дух незламний і палкий –  У нього сила невичерпна, Божа.

Ніхто не знає, що в моїй душі.

Ідуть, минають, поглядають косо.

Не доброту від вас я залишив, 

А біль, який зневірою голосить.

Та я із тих, що гніву не несуть,

Навіть тоді, коли життя не вдасться.

І попри всю зухвалу мою суть,

Пишу відверто: «Я - поет в колясці!» 

 

-   Якою ви уявляєте собі цю людину?

-   Які риси характеру, на вашу думку, їй притаманні?

(Учні характеризують поета як особистість)

З життєвим шляхом молодого поета ми частково знайомилися у минулому році, коли брали участь у фестивалі літературно-музичних композицій   «Великі українці» . Давайте пригадаємо основні віхи життя нашого сучасника.

 

 Біографія (Виступ учня).

  Юрій Тітов народився 12 вересня 1980 року. Під час пологів хлопчик отримав важку родову травму. У медицині це називається дитячим церебральним паралічем. А в житті означало, що Юрко не буде говорити й ходити .   

 Про хворобу сина батьки не відали ще майже цілий рік після народження  . Втім, десь через півроку його життя почали зауважувати, як невпевнено снує рученятами, як важко сідає. А коли вперше вийшли з ним на вулицю до дітей, із жахом побачили, що їх маленький хлопчик не такий, як інші. Навіть уявити собі не можна, які почуття охопили в цей момент Лідію Петрівну та Миколу Леонідовича – батьків Юрія!  

Розуміння того, що твоя дитина  не така, як усі, – це жах, який можуть пережити лише сильні люди. Юркові батьки виявилися саме такими. Мати відразу кинула роботу, а батько працював по три зміни, щоб заробити на лікування синові. То були справжні випробування на міцність!   

Лікарі, які поставили Юрі страшний діагноз,  одностайно докоряли батькам за спроби розвивати інтелект хлопчика. Як правило, таких дітей до школи не віддають, вважаючи, що знання їм все одно ніколи не знадобляться. Проте мати Юрка Лідія Петрівна  вирішила, що доля «домашнього самітника» зовсім не для її явно талановитого сина. Так Юрко пішов до першого класу. 

А далі у Юрковому житті відбувалося все як за сценарієм, який  поповнюється і виправляється: постійні лікування у Києві і у Москві, паралельне цьому навчання азів граматики, постійні (при чому різні) вироки лікарів і взагалі оточуючих, проблеми зі здобуттям освіти: Юрко, маючи високий інтелектуальний рівень, не міг ходити до школи, до нього вчителі приходили додому. Попри важкі зусилля, юнаку вдалося закінчити школу із золотою медаллю. 

  На цьому Тітов не зупинився! Після одинадцятирічки він закінчив Педагогічний коледж при Національному університеті ім. Т.Г.Шевченка , де вивчав соціальну педагогіку. 

Кілька разів Лідія Петрівна домовлялася про безкоштовне лікування Юрка за кордоном. Але вітчизняні чиновники «різними правдами і неправдами» не випустили дитину        з        матір’ю      за       межі країни.  

У результаті — ліва рука хлопчика, якою він раніше міг набирати тексти віршів, остаточно перестала його слухатися. Тепер він змушений писати... носом.

                   Але        все       ж       таки       земля        не       без        добрих       людей  

Не оминули вони і Юркову долю! Велику роль в формуванні Юрія, як поета, відіграла Ганна Тарасівна Чубач. А дружину Дмитра Луценка   Тамару Іванівну   Юрій назвав своєю хрещеною мамою у пісенній творчості .До товаришів молодого поета не можна не віднести і його чарівного, лагідного кота Тіму, який весь час подорожує разом із ним, не відходячи від господарів ні на крок.  

У  творчому доробку поета  Юрія Тітова багато задушевних віршів. А тема любові є головною у його творчості.Цілий цикл поезій Юрій присвятив своїй коханій. Оля – самостійна дівчина, яка сама керує своєю долею. Вона закінчила інститут іноземних мов, де зараз і працює (викладає англійську мову). На день Святого Валентина Ольга спекла сердечко із словами "Я люблю"…

2. Фронтальна робота. 

Вчитель математики:

Наступним завданням нашого уроку буде повторити основні методи розв’язування ірраціональних рівнянь.

1.     Які методи розв’язування ірраціональних рівнянь ви знаєте?

2.     Які методи розв’язування ірраціональних рівнянь використовуються в даних рівняннях? 

3.     Назвіть основні методи розв’язування ірраціональних рівнянь:

1)    піднесення до степеня;

2)    заміна змінної;

3)    розкладання на множники;

4)    застосування  властивостей функцій; 5) графічний метод. 

4.     Є тест, поставте номер метода, який використовується при розв’язуванні даних рівнянь. 

 

1)            3 х+1-56 х+1=6

2)            imageх2 х+5-64 х+5=0

3)            х2 +2х+10=х-1

4)            х-2=4

х

5)            image2х-10+ 3-х =9

І так кожний із вас повинен знати і вміти використовувати ці 5 методів при розв’язанні ірраціональних рівнянь. 

 

Вчитель української мови та літератури:

Пригадайте, як число 5 може бути пов’язане з творчістю Юрія Тітова?

(Виступ учня)

У цьому році я пишу науково-дослідницьку роботу Малої академії наук за творчістю Юрія Тітова. Досліджуючи його творчу спадщину, я з’ясував, що число 5 у житті Юрія – це магічне число. 

      По-перше, Віршувати Юрко почав в 5 років. 

      По-друге, якщо 𝟓𝟐 = 𝟐𝟓  (У свої 25 років Юрій Тітов  уже став визнаним поетом і членом Національної спілки письменників України).

      Якщо до 5 + 2, то отримаємо 7, а це кількість поетичних збірок поета, виданих за сприяння благодійних  організацій та благодійного фонду «Богуслав».

      Якщо 𝟓 ∙ 𝟐𝟎           отримаємо 𝟏𝟎𝟎 прекрасних пісень, написаних поетом.

Лунає музика «Рідне місто»

 Поезії Ю.Тітова глибоко ліричні і аж самі просяться у пісню. Тому не дивно, що багато його пісень виконує ціле сузір’я співаків: володар голосу дивної краси Олександр Василенко, феноменальна Раїса Кириченко, романтичний Анатолій Матвійчук. 

Молодий поет , як справжній киянин, назавжди закоханий у рідний Київ – колиску багатьох митців. Тому у своїй творчості не оминув і київських мотивів.

Вчитель математики:

-          Для того щоб з’ясувати , про які визначні місця та визначні пам’ятки Києва у своїх поезіях пише Юрій, нам розв’язати наступні рівняння, корені яких допоможуть рухатися далі. Перед нами 5 рівнянь, але часу у нас обмаль – всього 45 хвилин, а встигнути треба багато. Яка ж подорож без маршрутного листа?

image

-          Перші два рівняння нам допоможуть розв’язати учні, що будуть працювати по синім та червоним карткам.

-          На дошці ми розв’яжемо 3) та 5) рівняння.

-          Чому дорівнюють корені рівняння 4).

-          Розв’язки записуємо на дошці.

-          А тепер за допомогою чарівної лупи ми перевіримо наші результати. Розташуйте корені в порядку зростання. Ось перед нами і маршрут подорожі на київському трамвайчику.

image

 

Вчитель української мови та літератури:

Знайомлячись з лірикою Ю.Тітова, аналізуючи твори, слухаючи пісні на його слова, опрацюйте завдання, які кожен з вас має перед собою, заповніть запропоновану табличку, а в кінці уроку роботи зберуться. 

Зручно влаштувавшись у трамвайному вагончику, ми з вами вирушаємо у захоплюючу подорож сторінками поезій Юрія Тітова.

Перша зупинка «Хрещатик»:Учні читають вірші   «Рідний Київ».

Друга зупинка «Лавра»: Печерська Лавра, Михайлівський, Софія. Третя зупинка «Володимирська гірка»:звучить пісня 

 

image

 

 

«Володимирська гірка» у виконанні Оксани Калінчук.

 

Четверта  зупинка «На Подільському Узвозі»  Вчитель математики:

-         А щоб довідатися про місце останньої зупинки нашої подорожі, ми повинні розв’язати наступне  рівняння:

-         image√х#$ = √х#&                                                     

                       √х#%        √х#’

-         Ми розв’язали рівняння, коренем якого є число 100. А чому саме 100?

-         Церква, якій понад 100 років і побудована без жодного гвіздка - Свято - Макарівський храм

-         Отже, остання зупинка – Свято-Макарівська церква. 

Вчитель української мови та літератури:

Свято-Макарівський храм у житті Тітова посідає значне місце. Тут він охрестився, закінчив недільну школу, тут постійно молиться Богові, який тішиться своїм творінням, адже не давши йому фізичного здоров’я він дав йому значно більше – чисту, щиру і відкриту душу, і цим зробив його досконалішим за нас, звичайних і здорових людей.

Висновок. Навряд чи хтось заперечить нам, якщо скажемо, що сьогодні, як ніколи, людська   душа потребує доброго, світлого, високого – надто вже приземлює нас це немилосердне життя. І  слава Богу, що є такі люди, як Юрій Тітов, які живуть змістовним духовним життям, навколо яких створюється неповторна життєстверджуюча аура. З ними й іншим світло і затишно.

Його вірші допомагають боротися з недугами, із самотністю, вони заряджають           людину вірою, любов’ю, надією, милосердям, добротою.

3.Підсумки уроку.

Вчитель математики:

Отже, ми узагальнили методи розв’язування ірраціональних рівнянь, і ви показали наскільки вправно ви володієте цими методами. А також  мовою математики  познайомились з творчістю Ю.Тітова, присвяченою нашому рідному місту.

 

 

4.Домашнє завдання: 

Вчитель математики:

Кожен наш урок – це підготовка до ЗНО, тому д/з виконання тесту №22.

      Вчитель української мови та літератури:

 А ми продовжимо подорож у світ поезії, і свій наступний урок проведемо у стінах бібліотеки, що знаходиться у нас на Теремках, тому погортайте сторінки поезій І.Франка, підготуйте виразне читання будь-якої поезії на ваш вибір.    

До побачення. 

pdf
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку