9 клас
Інтегрований урок алгебра – інформатика
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ СИСТЕМ РІВНЯНЬ ДРУГОГО СТЕПЕНЯ З ДВОМА ЗМІННИМИ
Учитель математики «спеціаліст вищої категорії»
Старший вчитель
Т.В.Станкевич
Брилівський ЗПЗСО
Олешківського району
Херсонської області
. Мета: формувати уміння розв’язувати системи рівнянь другого степеня з
двома змінними різними способами: графічним , додавання ,
підстановкою;
розвивати логічне мислення , пам'ять , увагу, уміння аналізувати і
систематизувати знання , сприяти вдосконаленню навичок роботи з
комп’ютером, з програмним забезпеченням «Терм 7-9»;
виховувати наполегливість у роботі , взаємоповагу, почуття
відповідальності за свої вчинки, почуття патріотизму.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок
Обладнання: комп’ютери, ППЗ « Терм 7- 9 », роздатковий матеріал, DVD ,
плакат «Дерево очікувань» з набором жовтих і зелених листочків,
геометричні фігури : 4 ромби, 4 квадрати, 4 прямокутники,
4 паралелограми
кольору зелений (високий), жовтий (достатній), блакитний (достатній), рожевий (середній).
.
Епіграф: Найкращий спосіб вивчити що-небудь - це відкрити його самому.
Хронометраж уроку.
І.Перевірка домашнього завдання (5 хв).
ІІ. Повідомлення теми уроку (3 хв).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв).
ІV. Актуалізація опорних знань у вигляді інтерактивного методу «Акваріум» (10 хв).
V.Пояснення матеріалу.(3 хв).
VІ. Осмислення і усвідомлення матеріалу.(19 хв).
VІІ. Підсумок уроку (3 хв).
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Учитель математики:
1. Перед уроком консультанти перевіряють стан виконання домашнього завдання.
Вчитель виясняє які запитання по домашньому завданні. Якщо є ,то спочатку дає змогу учням відповісти.
В кінці уроку учні здадуть зошити для перевірки домашнього завдання і класної роботи.
2.Усне опитування у вигляді «Бліц - турніру», «Факт чи вигадка»
( всі учні беруть участь сигналізуючи: «так» - зелений, «ні» - жовтий листочки).
З а п и т а н н я т у р н і р у
1. Функція у = ах2 + в – квадратична (так) .
2. Графіком функції у = ах2 є гіпербола (ні).
3. Якщо коефіцієнт при х2 більше нуля , то вітки параболи напрямлені вниз (ні).
4. Скільки ви знаєте способів побудови графіків квадратичних функцій 1,2,3?(3)
5. Функція у = ах2 + вх + с, де а,в,с- деякі числа , що дорівнюють нулю є квадратичною (ні).
6. Функція зростає, якщо більшому значенню аргументу відповідає більше значення функції (так).
7. Область визначення функції у = ах2 + вх + с всі дійсні числа (так).
8. Область значень функції у = 2х – 4 є проміжок (о; +∞) (ні).
9. У квадратичній функції у = ах2 +вх+с , коефіцієнт в визначає розташування віток параболи «вниз», «вгору» (ні).
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Учитель математики
Розв’язування систем рівнянь другого степеня з двома змінними.
- Що ви очікуєте від цього уроку?
(можливі відповіді учнів : мені цікаво які завдання будемо виконувати на комп’ютері , хочу дізнатися щось нове, хочу навчитися розв’язувати такі системи, і т. д.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель математики
Теорія систем рівнянь має багатовікову історію. Із задачами лінійного характеру ми зустрічаємось в житті на кожному кроці. Багато задач пов’язані з визначенням залежностей однієї величини від кількох факторів. Для математичного опису такої залежності можуть бути функції від кількох змінних.
З такими залежностями ми зустрічаємося в механіці, динаміці, електриці, у плануванні і управлінні виробництвом. Наприклад: (задачі економічного змісту).
1. Фірма – монополіст випускає 26 одиниць товару (рукавиці, валянки, чоботи, шкарпетки, шапки,…), який користується різним попитом у різних прошарків (сільське, міське) населення. Після дослідження менеджери визначили обсяг виробництва, за якого фірма максимізує прибутки і величину свого прибутку.
2. Землевласник має у своєму розпорядженні ділянку землі і може здавати в оренду для сільськогосподарського виробництва. Можна визначити економічну ренту , а також дохід достатній для того, щоб земля залишалася в сільськогосподарському використанні.
ІV. Актуалізація опорних знань у вигляді інтерактивного методу «Акваріум».
Учитель математики
Група сідає в «акваріум», отримує завдання:
Учні класу слухають не втручаючись, а тоді аналізують відповіді за планом:
- Чи погоджуєтесь з думкою групи?
- Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена?
- Яку з думок ви вважаєте найбільш аргументованою?
Поперед класу стоїть стіл зі стільцями – це «акваріум». На столі лежать
намальовані рибки, до яких прикріплені питання.
Кожному учневі на початку уроку роздаю бейджики із фігурками певного
кольору. Запросити учнів розділитися за групами геометричних фігур. Квадрат – високий рівень, Прямокутник – достатній, а ромб – середній.
Учитель запрошує по черзі групи до «акваріуму». Вони беруть одну рибку, на якій вказано номер завдання. Всі завдання транслюються через DVD на телевізор у вигляді слайдів.
З а в д а н н я г р у п а м
1. В чому полягає графічний спосіб розв’язування систем рівнянь?
Як розв’язати графічно систему рівнянь у –х =4,
у +х =2. ?
2. Поясніть на прикладі зміст способу підстановки х – у =1,
х ∙ у =20.
3.Виконати презентацію функцій , які представлені у вигляді слайдів і демонструються через DVD.
4. Як розв’язують системи рівнянь способом додавання?
Поясніть на прикладі х + у = 3
х – у =1.
V. Пояснення матеріалу.
Учитель математики
- Наведіть приклади рівнянь другого степеня з двома змінними .
(Учні наводять приклади , а вчитель записує їх на дошці.)
з двома змінними?
друге з тими самими змінними другого або першого степеня, то таку систему називають системою двох рівнянь другого степеня з двома змінними.
- Розв’язують їх такими ж способами як і системи лінійних рівнянь з двома змінними, тобто…(учні повторюють способи розв’язування систем рівнянь).
VІ. Осмислення і усвідомлення матеріалу
Учитель математики:
Прошу учнів сісти за кольором: зелений (високий), жовтий (достатній), блакитний (достатній), рожевий (середній).
Учитель інформатики. Завдання будемо виконувати, використовуючи комп’ютер. Однією з галузей математики є комп’ютерна алгебра, яка орієнтована на використання ЕОМ для виконання аналітичних перетворень математичних виразів.
Складаються програмові системи, що використовуються під час розв’язування задач з космосу, теоретичної фізики і т.д. Першу в Європі швидкодіючу машину створено у Києві у 1951 р. під керівництвом академіка С.О.Лебедєва.
Учитель математики.На столах лежать завдання по рівнях.
З р а з к и з а в д а н ь
Високий рівень
а) х 2 – 4х + у 2 = 0 х2 + у 2 + 6х + 8у = 4
х – у = 0 у = (х+2) (х+4)
б) х 2 + 2ху + у 2 – х – у = 30
х + 2у = 3
ху + х + 2у = 7
ху + х + 3у = 13
х + у = 1
у + z = 2
х z = 6
х + у + ху = 11
х у (х + у) = 30
Достатній рівень
а) у = х 2 + 4х б) у = 2 (х – 1)2 + 4 в) (х + 4) 2 + (у – 3) 2 = 9
х + у = - 4 х у = - 12 х – у = - 4
а) 3 х 2 – ху = 1 б ) х + у = 8
3х + у = 5 х 2 + у 2 = 16 + 2ху
а) х 2 – у = 7 б) х 2 + у = 7 в ) 1/х + 1/у = 8/15
х 2 + у = 11 3х 2 + 2у = 18 1/х - 1/у = 2/15.
Середній рівень
а) у = х 2 б) у = х 2 в) х 2 + у 2 = 9
у = 2х х + у = 2 у = х + 3
а) у = 4х б) х + у 2 = 7
х 2 + у + 3 = 0 х у = 10
а) х + у 2 = 3 х + у 2 = 7
х - у 2 = 1 2х - у 2 = 2
(Групи обговорюють завдання і за командою вчителя сідають за комп’ютери виконувати перше завдання, використовуючи програму «Терм 7-9»)
Учитель інформатики:
Робота в парах. Один учень виконує завдання а), а другий – завдання б). Учні високого рівня можуть отримати підказки щодо розв’язання у « Зошиті».
Розв’язання записане у «Зошиті».
(х – 2)2 + у 2 = 4
б) В першому рівнянні виділити квадрат двочлена для змінних х і у
друге рівняння записати у вигляді у = ах 2 + вх + с.
(х + 3)2 + (у+4)2 = 25
у = х 2 + 6х + 8
х = 3 – 2у
у 2 – 5у 2 – 24 = 0 Відповідь. (- 13;8), (9; - 3)
2х + 3у = 8
ху + х + 2у = 7
З другого рівняння виражаємо х через у і підставимо у перше рівняння.
х = 7 – 2у
у + 1
у 2 – 3у + 2 = 0 Відповідь. (1; 2,5), (1; 2).
через у. Підставимо у третє рівняння.
х = 1 – у
z = 2 – у
(1 – у)(1 – у) = 6 Відповідь.(- 3; 4; - 2), (2; - 1; 3).
в + а = 11 За теоремою Вієта: а = 5, в = 6, або а = 6, в = 5
ав = 30
Відповідь. (1; 5), (5; 1), (2; 3), (3; 2).
Учитель математики оцінює роботу учнів, роздаючи жетони різного кольору по рівнях. Зелені жетони- високий рівень, блакитні –достатній, рожеві – середній.
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія.
«щось не зрозуміло». Попередньо на листках напишіть своє прізвище.
Підсумок успіхів учнів. Ті, хто одержали по три жетони одержує оцінку свого рівня. Високий рівень - за 5 завдань.
Домашнє завдання. Повторити п. 24,25,37.
Рівень А: 169а, 175а, 178 (усно).
Рівень Б: 178 (усно), 179а, 180.
Рівень В: індивідуально.
Розв’язати систему рівнянь:
а) графічним способом у = 2 (х – 1)2 + 3,
у х = 10.
б) способом підстановки х + у = 8,
х 2 + у 2 =16 + 2ху.
в) способом додавання 1/х + 1/у = 8/15,
1/х - 1/у = 2/15.
Література.
1