Тема: Розв'язування задач.
Мета: формувати навички розв'язання простих задач; розвивати математичне мовлення, логічне мислення та просторову уяву, пам'ять; виховувати старанність, прагнення до особистого всебічного розвитку.
Обладнання та матеріали: підручник, мультимедійна дошка, презентація
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Клас готовий працювати?
Додавати й віднімати,
Числа й вирази рівняти,
Вчасно руку піднімати,
Щоб складну задачу розв’язати.
Проспівав дзвінок –
Починається урок.
- Доброго дня, учні ! Мене звати Мирослава Володимирівна і сьогодні урок математики з вами проведу я.
Завітала я до вас не сама, а з гостем. Котиком.
А зараз учні спробуємо налаштуватись на урок математики і виконаємо цікаві завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Усний рахунок
-На екрані ми бачимо Котика і рибок. На рибках зображені вирази. Давайте допоможемо котику спіймати рибки. Але йому потрібно спіймати лише ті рибки значення виразів яких дорівнює числу 5. Давайте поміркуємо які рибки підійдуть нашому котику. Ті рибки які котику підходять після розв’язання їх хвостики стануть зеленого кольору, а ті що не підходять-червоного.
-Результат першого виразу нам скаже цей хлопчик(12-2-7=3)
-Підходить ця рибка котику? (ні)
-Результат другого виразу нам скаже ця дівчинка(12-10+3=5)
- Підходить ця рибка котику? так)Бо результат =5.
-Результат третього виразу нам скаже цей хлопчик(10-3-2=5)
- Підходить ця рибка котику? так)бо результат=5
-Результат наступного виразу нам скаже ця дівчинка(6+4+1=11)
- Підходить ця рибка котику? ні)
-Результат наступного виразу нам скаже цей хлопчик(15-5-5=5)
- Підходить ця рибка котику? так)бо результат=5
-Результат наступного нам скаже ця дівчинка(4+6+7=17)
- Підходить ця рибка котику? ні)
-Результат наступного нам скаже цей хлопчик(3-3+3=3)
- Підходить ця рибка котику? ні)
-Результат останнього виразу нам скаже ця дівчинка(3+3+3=9)
- Підходить ця рибка котику? ні)
-Учні,скільки рибок підійшло котику?(3)
2) Завдання 1 ст.87
-Я бачу ви налаштувались на роботу тому перейдемо до наступного завдання.
-Подивіться на дошку
-На дошці розміщена схема таблиці множення і ділення числа 2
-Давайте уважно розглянемо схему. У верхньому рядку і нижньому рядочку розміщено числа. Від числа розміщена стрілочка.
-Рухаючись зліва-на право число 2 множимо на кожне з чисел у першому рядочку
2-2/4
-Так, вірно рухаємось далі
2-3/6
2-4/8
2-5/10
2-6/12
2-7/14
2-8/16
2-9/18
-Зараз рухаючись зліва-на право у другому рядочку будемо кожне з чисел ділити на 2
4-2/2
8-2/4
10-2/5
12-2/6
14-2/7
16-2/8
18-2/9
-Молодці, бачу ви добре засвоїли таблицю множення і ділення числа 2.
3)Математичний диктант
-Учні,ви добре вмієте обчислювати усно. Але протягом уроку ми будемо виконувати і письмові завдання. Тому пропоную вам підготувати вашу руку до письма
-Записуємо у зошити
16 березня
Класна робота
Математичний диктант
-Слухайте уважно. Ваше завдання усно обчислити і у зошит записати лише значення виразу,або вірне твердження. Пропустимо одну клітку. Починаємо записувати. Сядьте рівно, не сутультесь.
-Число 100 зменште на 30(70)
-Сума чисел 60 і 30(90)
-Запишіть число у якому 26 одиниць(26)
- Сума чисел 20 і 40(60)
-Різниця чисел 80 і 30(50)
-А зараз перевірте свої результати подивившись на презентацію.. У всіх так?
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
-На сьогоднішньому уроці ми продовжимо розв’язувати різні задачі. Повторимо таблиці множення й ділення на 2.
-Тому не гаймо часу й перейдемо до наступного завдання
IV. Узагальнення й систематизація
-Учні,розгорнемо підручники на ст.87
-Нам дано 4 стовпчики виразів, які нам необхідно обчислити.
-Після математичного диктанту запишемо
Вирази
-Чотири вирази запишемо в один стовпчик, а чотири наступні в другий
-Перший вираз 14:2:1. Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по порядку?(так)
14:2:1=7:1=7
-Другий вираз 2•8:2. Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по порядку?(так)
2•8:2=16:2=8
-Третій вираз 18:2:9 Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по порядку?(так)
18:2:9=9:9=1
-Четвертий вираз 2•4:8. Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по порядку?(так)
2•4:8=8:8=1
-П‘ятий вираз 0:(10:2). Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по -порядку?(ні). А чому?( бо спочатку треба виконати дію в дужках). Так, вірно. Спочатку треба виконати дію в дужках.
10:2=5,0:5=0
-Шостий вираз 12:2:2. Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по порядку?(так)
12:2:2=6:2=3
-Сьомий вираз (25-9):2. Яку дію виконаємо першою?(дію в дужках). Так, вірно. Спочатку треба виконати дію в дужках.
25-9=16:2=8
-І останній вираз 16:2:2. Учні, чи можемо виконувати дії у виразі по порядку?(так)
16:2=8:2=4
-Молодці
V. Закріплення вивченого матеріалу
1) Задача 3
-Добре учні з цими завданнями ми впоралися. А зараз давайте розв‘яжемо задачу. Послухайте уважно,я її зачитаю.
-Нам необхідно записати розв‘язок за допомогою виразу. Учні,подивіться на екран ми маємо короткий запис задачі у вигляді схеми
-Про що йде мова в задачі?(про комп‘ютори)
-Куди встановили комп‘ютери?(кабінети і в зал)
-Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі?(ні)
-Давайте розглянемо схему. Що показано на першому відрізку?(кількість кабінетів, комп‘ютерів у кожному. Що показано на другому відрізку?(кількість комп‘ютерів у залі). Занаючи що у 6 кабінетах встановили по 2 комп‘ютери а у залі 8 комп‘ютерів можемо дізнатись на скільки більше комп‘ютерів у кабінетах ніж у залі,якщо від всіх комп‘ютерів у кабінетах заберемо ті які є у залі. Давайте розв‘яжемо задачу задопомогою виразу. -Учні, що означає взяти по 2 комп‘ютери 6 разів?(це означає помнижити) Що ми дізнались?(кількість комп‘ютерів у кабінетах) А що означає від комп‘ютерів в кабінетах заберемо комп‘ютери у залі(означає відняти)
-Я вам трошки допоможу й дам схему за якою ми зможемо розв’зати цю задачу.
* - =
2*6-8=4
-Молодці! Записуємо до зошитів.
Оформлення запису задачі в зошиті має вигляд:
Задача 3:
2*6-8=4(к.)
Відповідь: у кабінетах на 4 комп’ютери більше ніж в залі
-А зараз давайте поміркуємо що можемо дізнатись за допомогою цих виразів?
-2•3(по 2 комп. Встановили у 3 кабінетах)
-2•5(по 2 комп. Встановили у 5 кабінетах)
-2•5-8(на скільки більше у 5 кабінетах комп. Ніж у залі)
-2•6+8(всього комп‘ютерів)
2) Фізкультхвилинка
-Бачу, ви трохи втомилися сидіти за партами, тож давайте проведемо невеличку фізкультхвилинку.
Слухати ми перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Покружляли,покружляли
Раз - присіли, другий - встали.
-Продовжимо працювати.
3)Задача 4
-Учні, а зараз давайте побудемо авторами підручників й складемо і розв‘яжемо задачу.
-Подивіться на дошку.
-У нас зображено короткий запис задачі у вигляді таблиці.
-Виділимо ключові слова таблиці (Було,Використали,Стало)
-Учні, давайте поміркуємо що може бути розфасовано у пакети по 2 кг(цукор,борошно)
-А де ми можемо використати цукор, борошно?(пекарня,кондитерська)
-Давайте складемо задачу
-У кондитерській було 4 пакети цукру по 2 кг у кожному. Після того як випікали печево у пекарні стало 5 кг цукру. Скільки кілограм цукру використали?
-Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі?(ні)
-Знаючи що у кондитерській було 4 пакети по 2 кг можемо дізнатись скільки кг цукру було у кондитерській, якщо візьмемо 4 рази по 2 кг, а що це означає взяти 4 рази по 2 кг? (означає помножити на 4)
1)2•4=8
-Знаючи, скільки кг цукру було у кондитерській і скільки стало можемо дізнатись скільки кг використали, якщо від восьми кг цукру заберемо ті що залишились. А що означає забрати?(відняти)
8-5=3 кг
Допоміжна схема
1)2•4= (кг)-було в 4 пакетах
2) -5= (кг)
-Запишемо розв’язок задачі
Оформлення запису задачі в зошиті має вигляд:
Задача 4:
1)2*4=8(кг)-було в 4 пакетах
2)8-5=3(кг)-використали
Відповідь: використали 3 кг.
-Учні, а чи можемо ми записати розв‘язок задачі за допомогою виразу? Так(2•4-5=3)
-Молодці, я бачу ви творчі діти
4)Задача 5
-Учні, а зараз ми з вами перейдемо до наступної задачі. Будьте уважні!Читаю задачу
-Знаючи, що господар розсадив кролів у 9 кліток по 2 у кожну. Можемо дізнатись скільки кролів стало у господаря, якщо візьмемо по 2 кроля 9 разів. -А що означає взяти по 2 кроля 9 разів?(це означає 2 помножити на 9). ---------Знаючи скільки всього кролів мав господар можемо дізнатись скільки кролів у нього було спочатку. Якщо від всієї кількості заберемо тих які він купив. А що означає забрати?(відняти).
Допоміжна схема
1)2*9= (к.)-всього є в господаря
2) -15= (к.)
-Запишемо розв’язок задачі
Оформлення запису задачі в зошиті має вигляд:
Задача 5:
1)2*9=18(к.)-всього є в господаря
2)18-15=3(к.)
Відповідь: Спочатку в господаря було 3 кролів
Творча робота.
-Оберіть вираз,яким можна записати розв’язання цієї задачі.
V. Підсумок уроку
-Ось і добігає кінця наш з вами урок.
- Чи сподобався він вам?
-Що запам’яталось найбільше?
-Дякую вам за активність на уроці, до нових зустрічей!