Мета:Узагальнити та повторити вивчений матеріал по темі подібність трикутників; розвивати здібності учнів та їх інтерес до математики шляхом розв’язування нестандартних задач; формувати зацікавленість у результатах спільної роботи: виховувати дисциплінованість, високу працездатність і організованість, уміння проводити оцінку і самооцінку знань і умінь.
Тип уроку: практикум
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оскільки вправи домашньої роботи відтворювали ситуації, аналогічні до розглянутих на попередньому уроці, перевіряється лише виконання та обчислень.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Тест на встановлення істинності або помилковості висловів (відповідати “та чи ні”)
9. Один з кутів прямокутного трикутника дорівнює 36°, а гострі кути другого прямокутного трикутника відносяться як 2 : 3. Чи подібні трикутники?
( Розподіл балів по завданнях тесту: 1. 1б., 2. 1б., 3. 1б., 4. 1б., 5. 1б., 6. 1б.,7. 2б., 8. 2б., 9. 2б.
Ключ до тесту: 1. так; 2. так; 3. ні; 4. так; 5. ні; 6. ні; 7. так; 8. так; 9. так.
Форма перевірки тесту – самоперевірка).
ІV. Формування мети і завдань уроку
Найкоштовніше в математиці – це можливість швидкого додатка теорії до практики.
V. Узагальнення та повторення раніше здобутих знань
Оголошується склад груп учнів високого рівня; достатнього рівня та середнього. Кожна група отримує завдання. Час на його виконання – різний. Найбільше часу отримують учні високого та середнього рівня. Групи достатнього рівня, справившись зі своїм завданням, починають його захист біля дошки, а пізніше слухають захист інших груп.
Під час розв’язування задач вчитель уважно стежить за роботою груп середнього рівня і при потребі допомагає.
Задачі для практикуму
Для групи середнього рівня
1. Знайдіть кути рівнобедреного трикутника, якщо бісектриса кута при основі відтинає трикутник, подібний даному.
2. Периметри двох подібних трикутників 25см і 75см. Сума двох відповідних сторін даних трикутників 16см. Знайти ці сторони.
3. Менша основа трапеції 12см, діагоналі точкою перетину діляться у відношенні 5 : 2. Знайдіть більшу основу трапеції.
4. Хорди АВ і СD кола перетинаються в точці К, яка поділяє хорду АВ на відрізки завдовжки 4см і 9см. На які відрізки поділяє точка К хорду СD, якщо один з них у 4 рази менший від другого?
Для групи достатього рівня
1. Відрізки МР і СК перетинаються в точці О. Площа трикутника МОС на 8см2 менше площі трикутника КОР. Знайдіть площу трикутника ОКР, якщо КО = 15см, ОР = 12см, ОМ = 5см, ОС = 4см
2. Сторони трикутника відносяться, як 9 : 6 : 5. Знайдіть сторони трикутника, подібного даному, якщо сума найбільшої та найменшої з його сторін дорівнює 28 см.
3. Два кола, радіуси яких 4 см і 6 см дотикаються зовні. Їх спільна зовнішня дотична перетинає лінію центрів у точці М. Знайдіть відстані від центрів цих кіл до точки М.
4. Периметр паралелограма дорівнює 48см, а його висоти відносяться як 5 : 7. Визначіть більшу сторону паралелограма.
Для групи високого рівня
1. Медіани АМ і ВN трикутника АВС перетинаються в точці О. Знайдіть довжини цих медіан, якщо ВО = 4см, ОМ = 3см.
2. Хорди АВ і СD перетинаються в точці О так, що АО : ОВ = 6 : 1, СО : ОD = 2 : 3, АО – ОВ = 20см. Знайдіть відрізки, на які точка О розбиває хорди АВ і СD.
3. У трикутнику АВС АС = 8см, ВС = 18см. Точка D належить стороні АВ, причому АD = 4см, ВD = 12см. Знайдіть відрізок СD.
VІІ. Підсумки уроку
Ми узагальнили та повторили матеріал по темі подібність. Розглянули нестандартні задачі. Кожний із вас з’ясував які види задач викликають скруту і вимагають повторення.
VІІІ. Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал з теми «Подібність трикутників».
№1. Бічна сторона рівнобедреного трикутника ділиться точкою дотику вписаного кола на відрізки 24см і 16см, починаючи від кінця основи. Знайти сторони подібного трикутника до даного, якщо відношення основ подібних трикутників 4.
№2.У трапеції АВСD АD || ВС, О – точка перетину діагоналей, АО : ОС = 5 : 2, середня лінія трапеції дорівнює 7см. Знайдіть більшу основу трапеції.
1