План-конспект уроку з геометрії на тему:
«Ромб. Властивості і ознаки ромба»
Мета уроку: ввести поняття ромб;
навчальна: ознайомити учнів з властивостями й ознаками ромба, сформувати вміння розв’язувати задачі на використання властивостей і ознак ромба;
розвивальна: навчити розпізнавати ромб серед чотирикутників за його ознаками, розв’язувати задачі, використовуючи властивості ромба, розвивати в дітей мислення, логіку і розв’язування задач самостійно;
виховна: виховувати почуття відповідальності за слова і вчинки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Ромб».
Хід уроку
І. Організаційний етап
Повідомляє учням про тему і мету уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірку засвоєння учнями теоретичного матеріалу попереднього уроку можна провести у формі бесіди за питаннями:
Після бесіди з учнями, потрібно перевірити письмову частину домашнього завдання.
ІІІ. Формулювання теми, мети і завдань уроку
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Пропоную учням накреслити чотирикутник, у якому всі сторони рівні.
Запитання до класу: Чи буде такий чотирикутник паралелограмом? (Так, за ознакою паралелограма)
Звертаю увагу класу на те,що саме цей вид паралелограма й вивчатиметься сьогодні на уроці.
V. Вивчення нового матеріалу
План викладання теми
У ході викладання нової теми складаю таблицю на дошці, а учні в зошитах:
Означення ромба |
|||
|
Ромб – це паралелограм, у якого всі сторони рівні. Ромб – це чотирикутник, у якому всі сторони рівні. Тобто АВ=ВС=СD=DA |
||
Ознаки ромба |
|||
|
Тобто АС BD
|
||
Властивості ромба |
|||
|
Усі сторони рівні .
|
||
Означення ромба
Звертає увагу учнів на той факт, що можна використовувати два означення ромба. Дійсно, якщо в чотирикутнику протилежні сторони рівні, то цей чотирикутник – паралелограм за ознакою, а якщо всі його сторони рівні, то цей паралелограм є ромбом.
Ознаки ромба
Разом з учнями переглядають ознаки ромба наведенні в таблиці.
Властивості ромба
Далі наголошую учням, що оскільки ромб – паралелограм, то перші три властивості з таблиці збігаються із властивостями паралелограма.
VI. Формування вмінь
Письмові вправи:
Задача № 111
Знайдіть кути ромба, якщо:
А) один із них на 120° більший за інший;
Б) одна з його діагоналей дорівнює стороні.
Розв’язання:
А) Нехай АВСD даний ромб. За властивістю ромба протилежні кути рівні, тобто <А =<C, a <D=<B. Тоді нехай <B позначимо через х, а <A=х+120° .
Також ми знаємо, що <A+<B=180°, тоді маємо рівняння:
х+х+120=180,
х=30.
Отже, <B=<D=30°, a <A=<C=150°.
Відповідь: 30°, 150°, 30°, 150°.
Б) Нехай даний ромб АВСD, АС – діагональ ромба АВСD. Врахувати, що у ромба всі сторони рівні, тому ми отримаємо два рівносторонні трикутники. Отже, тупий кут буде мати 60°, а гострий 120°, так як діагоналі в ромбі є бісектрисами кутів.
Відповідь: 60°, 120°, 60°, 120°.
Задача № 120
Знайдіть кути ромба, якщо кути, утворені його стороною з діагоналями, відносяться як 1:4.
Розв’язання:
Нехай дано ромб АВСD, АС і BD – діагоналі,що перетинаються в точці О (мал. 1). За умовою задачі <ABО : <BAО, як 1:4. Тому нехай <ABO=х, а <BAO=4х.
Так як діагоналі ромба перпендикулярні, то розглянемо прямокутний трикутник АВО, де <BOA=90°. З того, що сума кутів трикутника дорівнює 180° отримаємо рівняння:
<ABО + <BAО + <BOA=180°,
Х+4х+ 90=180,
5х=90,
х=18
Отже, <ABO=18°, а <BAO=4*18°=72°.
Так як діагоналі ромба є бісектрисами кутів, то <A=<C=2*<BAO=2*72°=144°, a <B=<D=2*<ABO=36°.
Відповідь: 36° , 144°, 36°, 144°.
Задача № 122
З вершини кута ромба, що дорівнює 120°, проведена діагональ завдовжки 6 см. Знайдіть периметр ромба.
Розв’язання:
Нехай дано ромб АВСD, кути А,С – тупі, АС – діагональ ромба АВСD, яка дорівнює 6 см (мал.2 ). За умовою задачі <A=<С = 120°, то <BAC=<BCA=60° (з властивості,що діагональ є бісектрисою), тому можемо знайти <В=180°-<BAC-<BCA і кут В=60°, отже трикутник АВС рівносторонній. Звідси випливає, що трикутник АСD теж рівносторонній, тобто усі сторони ромба мають по 6 см.
А отже Р=4*6=24 (см).
Відповідь: 24 см.
VII. Підсумки уроку
Запитання до класу:
VIII. Домашнє завдання
Задача № 112.
Задача № 121(а).