Докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису тварин (за колективно складеним планом) у 5 класі
Тема: Докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису тварин (за колективно складеним планом) у 5 класі
Мета: перевірити, як учні вміють передавати зміст почутого, добирати відповідні мовні засоби, визначати стиль і тип мовлення тексту, складати простий план; удосконалювати навички самостійної роботи; розвивати, увагу, пам'ять, логічне мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до всього живого.
Тип уроку: урок розвитку мовлення
Хід уроку:
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
- Що таке твір опис? (висловлення про певні ознаки, властивості предмета, особи чи явища)
- Що таке розповідь? (висловлення про події, що відбулися у певній послідовності)
Розповідь → початок дії → розвиток дії → кінець дії
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
ІV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Прочитайте мовчки.
Баррі
Баррі — собака-рятувальник, яка працювала у Швейцарії при монастирі Св. Бернара. Порода, до якої належав Баррі, згодом стала відома як сенбернар, проте він значно відрізнявся від сучасних сенбернарів — зокрема, мав темне забарвлення, витягнуту морду і був значно менший. Однак, у творах культури Баррі зазвичай зображують подібним до сучасних собак цієї породи. Баррі є найвідомішим з описаних сенбернарів — за своє життя він урятував щонайменше сорок осіб.
В Альпах є перевал Великий Сен-Бернар. Колись там проходила дорога, що пов'язує Італію з країнами Центральної Європи. Дорога ця була важкою: і тому, що пролягала на висоті двох з половиною кілометрів, і через погодні умови тих місць — бурі починалися несподівано й захоплені в дорозі мандрівники часто втрачали напрямок, через що гинули. Ченці у своєму монастирському готелі надавали притулок подорожнім, що проходили через перевал, допомагали постраждалим у біді. Вони вивели міцних та розумних собак, які не боялися морозу та вітру і, завдяки своєму нюху, відшукували засипаних снігом та збитих зі шляху людей.
За однією з легенд, Баррі був убитий під час порятунку ним сорок першої людини, однак це не відповідає дійсності. Баррі помер своєю смертю в Берні, Швейцарія, і після смерті його тіло було передано до Бернського музею природної історії для виготовлення опудала. Його шкіру було збережено під час таксидермії, проте його череп був змінено 1923, відповідно до будови черепа сучасного сенбернара; щоправда, ця обставина не є причиною того, що Баррі традиційно зображують подібним до нинішніх сенбернарів, оскільки такі зображення стали з'являтися на поштових листівках значно раніше 1923 року. Його ім'я й історія неодноразово описувалися в літературних та кінематографічних творах, а на кладовищі собак у Парижі йому встановлено пам'ятник. . Напис на постаменті говорить: «Баррі, який врятував сорок людей і вбитий сорок першим». З початку XIX століття та донині одна з собак в монастирі Св. Бернара завжди носить ім'я Баррі на його честь. Із 2004 року існує Фонд Баррі, який було створено для того, щоб відшкодувати витрати на розведення собак цієї породи в розпліднику монастиря
Робота з текстом переказу
1. Визначте тему й основну думку тексту. Виділіть вступ, основну частину й кінцівку.
2. З’ясування незрозумілих слів
Постамент – підніжжя, основа пам'ятника.
Рекордсмен – той, хто досяг найвищих показників у чомусь.
Фляжка (фляга) – невелика посудина, переважно металева, призначена для рідини.
3.Складання плану (колективне)
Орієнтовний план
1. Сенбернари – одна з найбільших порід собак.
2. Опис тварини.
3. Рятівники людей у горах.
4. Рекордсмен Баррі.
5. Слава Баррі.
6. Пам’ятник сенбернарам.
4. Прочитайте текст удруге.
5. Докладно перекажіть текст за планом у зошиті.
V. Домашнє завдання