Урок розвитку мовлення, 6 клас. Усний твір-опис "Осінь у нашому місті"

Про матеріал

Розробка уроку спрямована на повторення вивченого матеріалу про текст, ознаки та будову тексту художнього стилю, використання власних спостережень учнів, життєвого досвіду, розвиток творчих здібностей дітей. Урок із інтегруванням літератури,образотворчого та музичного мистецтва, використанням сучасних та традиційних прийомів навчання.

Перегляд файлу

Тема: Розвиток мовлення. Усний твір- опис у художньому стилі

          « Осінь у нашому місті»

Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про опис, його будову; навчити шестикласників спостерігати за природою, складати художні описи, чітко висловлювати свої думки; формувати вміння й навички правильно користуватися дібраним матеріалом; розвивати вміння влучно добирати й вживати виразні мовні засоби; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творчі здібності, мислення, мовлення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

 

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання:  «Осінні краєвиди», аудіозапис твору В. А. Моцарта «Осінній вальс», репродукції картин М. Божія «Осінній етюд», А. Васнецова «Осінь».

 

                                                      ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Поетична хвилинка.

 

  Такий осінній спокій…

   Душа сама тремтить –

   В одвічності високій

   Схопити б щастя мить.

                          І.Шмулига

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності «Осінній настрій».

 --Коли ми поглянемо за вікно, то побачимо, як дерева поступово втрачають своє

кольорове вбрання, як барви осіннього листя тьмяніють, на вулиці стало прохолодно, ранками мороз дає про себе знати. Поступово надходить зима.

Згадаймо востаннє перед холодною, лютою зимою про осінь, подякуємо їй за

красу, багаті врожаї, напишемо твір-опис на її честь.

Ми поринемо в світ природи, а він має вплив на людські почуття, я пропоную вам графічно зобразити свій настрій.

 

   веселий                нейтральний               сумний

 

ІV. Актуалізація знань «Естафета знань». Учні  мають на парті осіннє листя (природний матеріал або паперові поробки), розповідаючи по черзі про осінні місяці, передають один одному листочки. Після закінчення вправи букет ставиться у вазу.

1.Пояснення значень назв осінніх місяців.

--Перерахуйте осінні місяці. (Вересень, жовтень, листопад.)

Вересень

Назва першого місяця осені пов’язана з вересом — рослиною, поширеною на Поліссі. Цей вічнозелений кущ квітує із серпня й до кінця жовтня. Отже, на думку мовознавців, назва безпосередньо пов’язана з буйним цвітінням вересу.                                     40

Прикмети вересня:

 Хто цілий рік байдикує, той у вересні голодує.

 Як вересніє, то дощик сіє.

 Садок у вересні, що кожух у січні.(Учні пояснюють значення виразів.)

Жовтень

Українська назва другого осіннього місяця не потребує жодних пояснень. Довколишні

сади, ліси, гаї зодяглися в привабливий жовтогарячий колір.

Прикмети жовтня:

 Не встиг у жовтні роздивитися, як сонце зійшло, а воно вже на заході.

 Грім у жовтні — на малосніжну, м’яку  й коротку зиму.

Якщо до середини жовтня не осипалося  з беріз листя — сніг ляже пізно. (Учні пояснюють значення першого виразу.)

 

Листопад

Назва є цілком зрозумілою. Однак листопад в Україні не завжди збігається з періодом падолисту. Досить цікавими є народні назви місяця: «напівзимівник», «ворота зими», «грудкотрус», «листопадень», «падолист».

Прикмети листопада:

 Листопад зимі ворота відчиняє.

Листопадовий день — що заячий хвіст.

Листопад — не лютий, проте спитає, чи одягнутий, чи взутий.

Не диво в листопаді білі мухи. (Учні пояснюють значення виразів.)

 

2. «Мозковий штурм».

— Які ви знаєте прислів’я, приказки про осінь? («Осінь збирає, а весна поїдає», «Восени і горобець багатий», «Курчат восени рахують», «Осінь іде й за собою дощі веде» тощо.)

— Які ви знаєте осінні прикмети? («Осінній іній — на суху й сонячну погоду», «Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить», «Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи, буде гарна осінь», «Якщо у вересні на дубах багато жолудів, чекай багато снігу перед Різдвом», «Грім у жовтні — на безсніжну зиму», «Пізній падо-лист — на суху осінь» тощо.)

— Які осінні свята вам відомі? (День Знань —  1 вересня, Здвиження — 27 вересня, Івана Предтечі — 6 жовтня, Покрова Божої Матері —  14 жовтня, Михайла — 21 листопада.)

 

3. Повторення ознак художнього стилю мовлення та твору-опису.

- Із яких частин складається твір-опис?( Загальні враження, окремі ознаки, деталі, висновки).

- Які ознаки художнього стилю?( Образність, поетичний опис дійсності, емоційність, використання мовних засобів).

-Зачитуючи свій твір, ви повинні слідкувати, щоб ваше мовлення було:


• змістовним;

• послідовним;

• правильним;

• багатим;

• виразним                                      


V. Робота над твором.

1.Метод взаємних запитань.

— Чи подобається вам осінь?

—З якими ознаками у вас асоціюється слово осінь? (Учні створюють асоціативний кущ.)

— Яке найяскравіше явище природи відрізняє осінь від інших пір року? (Падолист, лис-

топад.)

— Доберіть якнайбільше епітетів до слова осінь. (Золотокоса, багряна, дощова, багата, щедра тощо.)

— Які кольори переважають у осінню пору року? (Жовтий, червоний, коричневий, жовтогарячий, помаранчевий, апельсиновий, світло-жовтий тощо.) Зверніть увагу на правопис слів жовтогарячий, світло-жовтий!

— Перерахуйте явища природи, характерні для осені. (Дощ, вітер, хмари, листопад, шелест листя, перший сніг, перші морози тощо.)

— Назвіть осінні квіти. (Айстри, хризантеми.)

— Назвіть, які дарунки приносить осінь.

(Урожай овочів (картопля, капуста, буряк, морква) та фруктів (яблука, груші), грибів (опеньки, білі гриби, лисички, боровики, підберезовики)

— Які зміни відбуваються в природі з приходом осені? (Птахи відлітають, дерева одягають кольорове вбрання, порожніють поля тощо.)

— Як одним словом можна назвати опис природи? (Пейзаж, краєвид.)

— Назвіть ті види мистецтва, засобами яких можна зобразити пейзаж. (Живопис, музика, література.)

 

2.Прослуховування запису В. А. Моцарта «Осінній вальс».

--Розкажіть, на які думки наштовхнула вас мелодія. Що ви уявляли під час прослуховування?

 

3. Демонстрація репродукцій картин М. Божія «Осінній етюд», А. Васнецова «Осінь».

 

                       


 

                                                   

4. Зачитування віршів про осінь (випереджувальне завдання).

Учень 1. Осіннє

Жовте листя. Сіре небо.

Яблука червоні.

Заховавсь пташиний щебет

У моїй долоні.

Попелясті павутини…

Очевидно, осінь

Просочилась по краплині

У серпневі роси.

Бродить вітер по алеях,

Носить запах диму.

Вітер губиться в ідеях:

Як зустріти зиму?

В сон поринули городи,

Яблука зірвали.

І зелене вийшло з моди,

Сіре модним стало… (Л. Павленко.)

 

 

 

 

Учень 2. Осінь                                                              

 

 

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні.

В далечінь холодну без жалю за літом

Синьоока осінь їде навмання.

В’яне все навколо, де пройдуть копита,

Золоті копита чорного коня.

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита,

І берізка гола мерзне за вікном.

(В. Сосюра.)

 

 

Учень 3. Золота осінь

В парканах і садочках,

На доріжки й трави

Падають листочки

Буро-золотаві.

Де не глянь, навколо

Килим кольористий,

Віти напівголі

Й небо синє-чисте.

Метушні немає,

Тиша й прохолода —

Осінь золотая

Тихо-ніжно ходить. (К. Перелісна.)

 

 

 

 

                                                                     

 


5.  Словниково-стилістична робота.

1. Доберіть до поданих слів епітети та порівняння.

Листя, хмара, дощ, ліс, повітря.

 

2. Доберіть метафори до поданих слів.

Небо, сонце, вітер, ліс, листя, прохолода.

 

3. Спишіть, уставляючи на місце крапок такі слова, щоб у читача виникло почуття захоплення, зачарування.

Заходиш до осіннього парку — і перед тобою відкривається … картина: … дерева одягли …, стежка … покривалом. Вітерець віє …; річка …  й … . Сонечко … світить, але … . Кожен, хто бачив цю ... картину, відчував ... та ... .

 

6. Колективне складання плану

         1. Чарівна пора року.

         2. Фарби осені:

                   А) дерева, листя;

                   Б) небо, повітря;

                   В) осінній килим.

         3. Казковий настрій

 

6. Самостійне складання творів-описів.

7. Зачитування творів.

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Намалюйте свій настрій у кінці уроку. Чи змінився він?

 

VІ. Домашнє завдання

1. Закінчити роботу над твором.

2. Описати стан осіннього листочка у творі перевтіленні «Останній політ листочка».

3. За бажанням. Скласти вірш про осінь.  Намалювати осінній пейзаж.

 

Література

1. Андрусяк І. Кабан дикий — хвіст великий… Друга історія Стефи і Чакалки. — К.: Грані-Т, 2010. —  72 с. — (Серія Сучасна дитяча проза.)

2. Головецька Н. Зимова казка. Складання текстів-розповідей і текстів-описів у 5 класі // Українська мова та література. — 2005. — № 47. — С. 7—9.

3. Романенко Н. Робота з текстом на уроці мови (За матеріалами книги В. Скуратівського «Місяцелік») // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2011. — № 14. — С. 32—38.

4. Хавіна С. «Шепіт вітру, підслуханий пензлем». Твір-опис природи за картиною Архипа Куїнджі «Березовий гай» // Вивчаємо українську мову та літературу.

 

                                                                                                                     

docx
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
1767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку