Урок "Число іменника. Іменники, що мають форми тільки множини та тільки однини"

Про матеріал

Урок побудовано за принципами "Школи Ейдетики", що дає можливість за допомогою уяви легше зрозуміти і запам'ятати матеріал.

Основне, на мою думку, - це «розворушити», збудити дитячі емоції, зацікавити учнів, щоб хотілось учитися і моглось. Саме це вимагає постійних пошуків, особистих відкриттів, які, доволі часто, підказують самі діти чи навчальні ситуації. А новітні педагогічні технології допомагають знайти підтвердження, вдосконалюють та урізноманітнюють ці пошуки.

У своїй практиці я застосовую багато елементів різних технологій, та найбільше до душі (бо цим займаюся практично спочатку своєї діяльності) колективно-групове навчання та принципи «Школи Ейдетики».

Ще на початку 90-х виникла ідея один із найбільших класів об'єднати за диференційованими трійками. У процесі роботи ця форма весь час удосконалювалася. Спочатку – на рівні учитель – трійка (учитель дає посильне питання, а трійка відповідає), потім з'явилися інші форми, коли учень або трійка стоїть біля дошки і опитує клас, а це вимагає від перших глибокого знання матеріалу; і коли трійку опитує весь клас (якщо відповіді немає, то відповідає той хто запитував). Це дало змогу, перш за все, дітям відчути свою компетентність (трійкам давались посильні завдання); відчуття комфорту (я не сам – поруч товариш, який допоможе, підтримає); розвивалась швидка реакція (треба встигнути дати відповідь, бо це зроблять інші).

При використанні цих форм навчання значно підвищується темп уроку, дає учителю можливість тримати клас в постійній увазі, але вимагає й від самого педагога постійного напруження, тому майже не залишається часу для детального аналізу і оцінювання досягнень дітей. Отут і стають у пригоді (якщо це вміло організовано і використовується у системі) різні види контролю і аналізу діяльності: самоконтроль, включаючи сюди метод накопичувального балу; взаємоконтроль; оцінка колективу (аналіз роботи групи чи класу) та класична форма (учитель – учень). А щоб оцінювання не перетворилося у рутинну роботу, використовую різні ігри: збирання у кошик соснових шишок (кожна відпоівдає балу), вибераємо бухгалтера, який веде облік досягнень...

Перегляд файлу

 

 

Тема: Число іменників. Іменник, що мають форму тільки однини та тільки множини.

 

Мета: Узагальнити знання учнів про число іменників та познайомити з іменниками, які мають одну форму числа; повторити і систематизувати знання учнів про морфологію як розділ мовознавства та про іменник як частину мови; сприяти розвитку комунікативних умінь; виховувати любов до рідної мови та бережливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форма уроку: урок-уява

Етапи уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети

ІІІ. Перевірка домашнього завдання:

ІV. Актуалізація опорних знань

Ну а сьогодні ми вирушаємо в ліс, тому перед мандрівкою треба розім’ятися

Опитування за трійками

  1. Що таке морфологія (Алгоритм)
  2. Скільки всього частин мови, на які групи поділяються?
  3. Назвати частини мови
  4. Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
  5. Що таке іменник?
  6. Які теми, стосовно іменника, ми вивчили?

V. Мотивація навчання

  1. Кожен урок мови – це шліфування нашого мовлення, вміння ввічливо, правильно, доцільно користуватися найбагатшим даром природи – мовленням. А найбільша скарбниця мудрості – це народна творчість.
  2. Скласти прислів’я:
    • Бережи хліб на обід, а слово – на відповідь.
    • Умій не тільки вчасно сказати, а й вчасно замовкнути.

 

VІ. Новий матеріал.

 

Закрийте оченята і уявіть, що ви у лісі. (На мультимедійній дошці спроектовано ліс та звуки). Своїми чарівними звуками вітає нас прадавній ліс. Ромашка вітає своєю жовтою голівкою, а на  пелюсточках, наче діаманти, переливається в сонячнім сяйві роса. А ось ялина-красуня. Вона щедро подарувала нам шишки на сьогоднішній урок. Отже, ми у чарівному лісі, який радо зустрічає нас, але трішки побоюється, щоб якісь бешкетники не порушили  лісового спокою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дивимося на маршрутний лист на тему.

  • Який же сьогодні пункт призначення?
  • Число іменників
  • А що ви вже знаєте з цієї теми?
  • Погляньте уважно на екран, пориньте у чарівність лісу і придумайте слова, що можуть стояти в однині і множині.

Дерево-дерева, шишка-шишки, ромашка-ромашки, пелюстка-пелюстки (діти говорять і пишуть).

Речення:

Ліс очищає повітря від шкідливих домішок, бактерій, зберігає вологу. Недарма народна мудрість говорить, що ліс і вода – рідні брат і сестра, а ліси і води – краса природи.

Існують і такі іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині

Робота з підручником с.95 вправа 232, с.96 вправа 233.

Узагальнимо: (запишемо в маршрутний лист). Робота за дошкою і в зошитах:

 

Санчата, сім’я, весна, радість, Дніпро, ковзани, радощі, канікули, зошит, день, рік, двері, честь, масло, артист, кінь, вірність, квітка, шорти, листя

 

радість                                                      санчата

Дніпро                                                      ковзани

честь                                                        радощі

масло                                                       канікули

вірність                                                   двері

листя                                                        шорти

 

 

VІІ. Систематизація та закріплення знань з теми «Іменник».

За картами (слова у двох колонках: однини, множини)

Їжаки                                                      Ворони

Отруйні гриби: (відділити іменник від інших частин мови):

 

радість                         здоров’я

радіти -                        оздоровити

двійка                          щастя

два -                             щасливий

щасливчик                  талановитий

пощастило -                 сім

співак                           сімка

спів                               ходіння

співати                         ходити

хвилювання                 любов

хвилюючий                 любування

квітувати                     любити

 

Асоціативний кущ до слова троянда (вказуючи число, назване слово закреслити)

 

VІІІ. Розвиток комунікативних вмінь та творчих навичок.

Прогулянка в лісі (за малюнком)

Усний твір довільної форми.

 

ХІХ. Підсумок. Відпочинем – поспіваєм.

Господарочка маленька.

І трійка рід 4 колонки

ІІ трійка число 4 колонки

ІІІ трійка власні – загальні 2 колонки

ІV. Трійка істоти-неістоти 2 колонки

 

Х домашнє завдання та інструктаж. (за трійками)

 

ХІ. Оцінювання, підрахунки за карткою обліку.


 

 

 

 

Асоціативний кущ

 

ТРОЯНДА

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм опорних понять теми

 

Іменник

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм опорних понять теми

 

Морфологія

 

 

 

Картка обліку

 

Скільки шишок назбирав?

  1.                    Отченашко Оксана
  2.                    До диван Таня
  3.                    Набієва Катя
  4.                    Шарбатов Стас
  5.                    Жадан Андрій
  6.                    Соколова Аня

 

Група________________________________________________

Всього_______________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні правила

 

Ейдетики

 

Я бачу…

 

Я чую…

 

Я відчуваю…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Артемівський навчально-виховний комплекс «дошкільний

навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

Печенізької районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

Число іменників.

Іменник, що мають форму тільки

однини та тільки множини.

(урок української мови у 6 класі)

 

 

 

 

 

Роботу підготувала вчитель української мови та літератури

Спеціаліст вищої категорії

Старший учитель

 Артемівського НВК

«ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів»

Чугай Катерина Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Артемівка 2018р.

doc
Додав(-ла)
чугай катерина
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
1386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку