Показовий урок у 3 класі
Проект-дослідження «Моя дитяча мрія»
Усний твір-розповідь з елементами міркування
Мета: формувати вміння складати текст в усній формі,пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження; вчити учнів виокремлювати необхідну інформацію з різних усних джерел, зокрема медіатекстів, для створення власного висловлювання з конкретною метою, аналізувати та інтерпретувати усну інформацію, активізувати роботу над збагаченням словникового запасу, роботу над словосполученням та конструюванням речення.
Допомогти дітям відкритися, висловити свої думки, навчити досягати мети, розвивати уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими людьми, фантазувати , розвивати прагнення учнів до високої культури мовлення.
Виховувати навички працьовитості, наполегливості, терпіння, здорового способу життя, віру у себе та свої можливості.
Формувати групи компетентностей: мовно-літературну, соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, соціально-трудову, уміння вчитися.
Завдання вчителя на уроці: забезпечити: мовленнєву практику, відповідне мовленнєве (мовне) середовище для учнів: сприйняття мовлення дорослих та однолітків, створення мовленнєвих ситуацій, які сприяють розвитку мовлення учнів, їхніх інтересів, потреб і можливостей самостійного мовлення, правильне засвоєння учнями достатнього лексичного запасу, граматичних форм, синтаксичних конструкцій, логічних зв'язків, активізацію вживання слів, утворення форм, побудову конструкцій, формування конкретних умінь створення тексту усного висловлювання у процесі розвитку мовлення
Методи: фронтальна бесіда, усне опитування, робота зі схемами, рисунками, метод прогнозування, самоперевірка, практичні роботи, виконання завдань, метод коментування, робота з джерелами інформації, інтерактивні, ігрові
Прийоми: Прийом «Налаштуй і дивуй!», чек-лист, гра «Фантастичне зерно», мапа чарівної країни, хмари слів, наліпки «Дерево мрії», «Пазли від Червоного Капелюшка», Lego- гра «Допомога Попелюшці», гра «Чарівна паличка» ( «Мозковий штурм»), вправа «Зірковий дощ «Моя мрія – найкраща!»», «Проблемне питання» , вправа «Долонька досягнення мрії», «Групування слів», «Асоціативний ряд», «Синтез думок», вправа «Повітряна кулька настрою», релаксаційна музична вправа, рефлексія .
Форми навчання: індивідуальні, парні, групові, фронтальні.
Засоби та матеріали: ТЗН – комп’ютер, проектор, навчальні та наочні посібники, дидактичний матріал для ігор, таблиці, модель атракціону «Колесо» з магнітного конструктора, частини для оформлення мапи Країни мрій, цеглинки Lego, паличка для гри, повітряні кульки, кошики, клей, маркери.
Перебіг заняття:
І. Організація класу до уроку ( 1 хв)
Фронтальна робота
Приготуйтеся, малята, час у подорож рушати.
На уроці разом дієм - досягнем країни Мрії,
Не сердіться, не спішіть, другу завжди поможіть.
Що ж часу свого не гаймо і урок розпочинаймо!
ІІ Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів( 4 хв)
Фронтальна робота
- Діти, станьмо в коло, щоб ми краще бачили одне одного. А тепер підійдіть і виберіть якийсь вид транспорту, розкажіть, кого б одного ви взяли у сьогоднішню уявну подорож.
Зараз перейдіть до своїх місць, і на вибраний транспорт доклейте своє фото, прикріпіть до плакату на дошці. ( на плакаті зображені хмарки, рельєфна місцевість, можна мильні бульбашки, як фон)
( Транспорт, який зображений на паперових вирізках, що роздаємо дітям: повітряна куля, корабель з вітрилами, велосипед, літак, гелікоптер, спортивний автомобіль, автобус, дирижабль, дельтаплан, поїзд, підводний човен, пароплав, карета з конем, мотоцикл, трактор, космічна ракета та інші).
(«Колесо» можна зробити з магнітного конструктора напередодні з дітьми, або виконати з будь-яких інших матеріалів)
Давайте дізнаємося. А дізнаватися ми будемо з чарівної хмари, яка у нас тут пропливає на небі, де ми розмістили транспорт. Хто помітив назву країни? Прочитайте.
ІІІ. Осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій.
Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя. Звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів.
(Діти заздалегідь, до уроку,приносять дерева, разом з вчителем прикріплюють їх до мапи країни Мрій)
Перший пасажир нашого «Колеса» - Джек, що з бобових зерен виростив дерево. Він до нас приніс одне зерно, давайте виростимо з нього дерево мрії.
Фронтальна робота
Учитель дає слово «Мрія», написане на зернині, діти добавляють до слова по слову, що поширити речення. Можна всі слова писати на макеті складеного дерева, підклеювати розгорнуті частини, доки воно не стане великим. Все це – на мапі Країни Мрій.
Робота в парах
Підійдіть до столу і візьміть собі конверт із завданням. У конвертах завдання : скласти з пазлів картинку, де буде зображене місце, куди мріють поїхати люди, розказати, що саме можна там побачити цікавого?
До прикладу, на пазлах можна зобразити такі місця: Антарктиду, Австралію, Африку, Англію, Францію, Україну, Америку, Острів у Тихому океані та інші.
А ось наша третя гостя – Попелюшка. Ви знаєте, що вона, щоб досягнути своєї мрії багато, терпляче і наполегливо працювала. І навіть одного разу зла Мачуха дала їй завдання перебирати зернинки, і Попелюшка терпляче виконала роботу. А допомоги їй у цьому малесенькі мишки. Виберіть собі з кошика мишку. Роздивіться, яка мишка до вас потрапила, і об’єднайтеся у групи за однаковим малюнком.
Виберіть у групі, хто буде ким працювати. Тепер пограємо.
Робота в групі
- У вас на столах є конверт зі словами. Розподіліть між кубиками, яка мрія до якого виду належить.
Матеріал для гри: 6 Lego-цеглинок, на них можуть бути написи: професія, чудо, поїздка, солодощі, іграшка, тваринка.
Слова для гри: балерина, водій, лікар, автомобіль, лялька, ведмедик, папужка, собачка, хом’ячок, Італія, Париж, Кривий Ріг, морозиво, торт, шоколадний фонтан, , книжка, фея, казка, гном
- А ось наші наступні подорожні – Кай і Герда, що були аж у самої Снігової Королеви, і прекрасно навчилися складати слова. Вони і нам принесли завдання
Групова робота
М |
Р |
І |
Я |
Р |
|
|
|
І |
|
|
|
Я |
|
|
|
Як ви гадаєте, яка мрія є у людини з такими речами? ( Заслуховуємо відповіді дітей)
- А герой казки лікар Айболит вважає, що мрії не досягнути без хорошого здоров’я. Ви згодні? Тож – відпочинемо. І познайомимось із його непосидючою подружкою Пеппі Довгапанчоха. Вона запрошує вас на фізкультхвилинку.
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=tG6Tv_lzB6Q
Фронтальна робота
- У нас сьогодні у гостях також Учитель, так, Учитель Королеви з казки «Дванадцять місяців». Він нам хоче розповісти про відомих мрійників:
( Обов’язково, на мою думку, у відео презентації використати цитату відомого американського поета Карла Сендберга, який дуже давно написав: «Все, що існує на світі, колись було мрією»)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=uoCuY2F05io
Фронтальна робота
Фронтальна робота
- За допомогою чарівної палички, яку мені позичила Фея Дінь-Дінь, ми будемо перетворювати слова. Казати їх навпаки. За змахом чарівної палички по черзі кожен з вас скаже слово навпаки слову, що буде з’являтися на дошці-екрані.
Слова для гри: маленька, брудна, темна, зла, минула, бридка, низька, невідома, сумна, важка, далека, повільна, пізня, гірка.
- Письменник Антуан де Сент-Екзюпері написав у своїй казці слова про Маленького Принца :« У кожної людини свої зірки». Маленький Принц вам приготував завдання:
Фронтальна робота
(Прийом «Чек-лист» - перевірка попереднього домашнього завдання)
- Клас, ви дома заповнили чек-листи, у яких було завдання написати відповіді на запитання про мрію. А тепер з них на зірочках напишіть своє висловлювання «Моя дитяча мрія», прочитайте його, і ми всі будемо знати, що ваша мрія – найкраща! Свою зірочку прикріпіть до неба на нашому полотні країни Мрії.
( Під час написання можна використати мелодію Мікаела Тарівердієва до пісні « Маленький Принц» - релаксаційна музична вправа)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=6K_SrK_IIOo&feature=youtu.be - відео із зображенням
ІV. Рефлексія.Підсумок уроку.
У нас ще є один герой казки – Хлопчик-Мізинчик, він навчить нас рахувати на пальчиках, але особливим способом. А також ми дізнаємося, що потрібно, щоб досягнути своєї мрії.
Фронтальна робота
- Сьогодні ми зустріли багато героїв казок і навчилися, що потрібно здоров’я – від Айболита та Пеппі Довгоїпанчохи, що потрібно навчатися – від Учителя, Червоного Капелюшка, Джека, що потрібно терпіння – від Попелюшки, що потрібно наполегливість – від Кая, Герди, а також маємо завжди вірити – це нам підказали фея Дінь-Дінь та Маленький Принц.
Отож, що потрібно, щоб досягнути мрії? Загинаймо пальчики, проговорюємо:
Здоров’я, учіння, терпіння, наполегливість, віра.
- Запишемо ці слова на намальованих долоньках. Збережіть їх для себе, аби мрія ваша обов’язково здійснилася.
Фронтальна робота
- Виберіть метелика з кошика, заберіть його з собою і дома зафарбуйте його кольором, який, як ви вважаєте, є кольором вашої мрії, прокажіть цей колір, і підготуйте на наступний урок розповідь з п’яти речень, чому ви його вибрали.
Фронтальна робота
- Наш герой Вінні-Пух разом з другом Пацем передали вам у подарунок ці повітряні кульки. Будь ласка, візьміть кожен собі по одній. (А наші джентльмени допоможуть дівчаткам!) Намалюйте на кульці фломастером смайлик за власним настроєм і покажіть нам. Можливо, хтось хоче нам сказати щось про цей урок, чи сподобалось чи ні. А також напишіть аб прокажіть, як ви оцінюєте свою роботу на уроці.
Можна використати пісню Лесі Горової «Дитячі мрії»
Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=khtUO9bQED0