Урок розвитку мовлення. Написання есе «Ціна недбалості»

Про матеріал
Урок підготовки зо ЗНО. Мета: навчити учнів будувати есе, самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлення, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлення; формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності; сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.
Перегляд файлу

Українська мова. 10 клас

Підготувала вчитель української мови

Бахмутської ЗОШ №7

Жванія М.П.

Тема: Есе «Ціна недбалості»

Мета: навчити учнів будувати есе, самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлення, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлення; формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності; сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок з використанням STEAM-технологій, інтегрований урок (поєднання історії, літератури та української мови)

Обладнання:QR коди з посиланнями на історичні події – приклади недбалості людства, вислови видатних людей, приклади есе, пам’ятка «Правила написання креативного есе».

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний етап

– Доброго дня, діти. Привітаймося з нашими гостями. Як у вас з настроєм? Спробуйте описати його кількома прикметниками. (або розповідь про настрій рядком з поезії, пісні).

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

Бажаю, щоб ваші очікування виправдалися, а настрій – покращився. Тема, над якою ми працюватимемо, важлива, адже уміння писати есе, а саме це ми і будемо робити, згодиться вам і на наступному уроці, і під час складання ЗНО.

Робота з текстом.

Прослухайте визначення.

  •                   Додаток 1 – «Що таке недбалість?»
  •                   Визначення представлені на дошці

III. Етап засвоєння нових знань

1. Слово вчителя.

В історії бували випадки, коли жахливі катастрофи виникали внаслідок, здавалося б, невеликих помилок або чиєїсь непередбачливість. Іноді в цих катастрофах виявлялися винні конкретні люди, які відповідали за безпеку і допустивши недбалість, іноді нещастя відбувалося в результаті низки малоймовірних збігів.

Найперше, нам необхідно витлумачити саме слово «недбалість», з’ясувати його етимологію. Допоможуть нам у цьому учні, які працювали над цим питанням вдома.

Додаток 2

З усіх цих історій можна зробити тільки один висновок – запобіжні заходи ніколи не бувають зайвими. Одна невелика недбалість може коштувати мільярди доларів і, що набагато важливіше, піддати небезпеці життя людей.

 

– Спробуйте підібрати:

  1. синоніми до слова «недбалість»:  НЕСУМЛІ́ННІСТЬ, НЕДОБРОСО́ВІСНІСТЬ, НЕДО́ГЛЯД
  2. епітети: цілковита, моя, людська…

Молодці, а тепер поміркуйте, що в нащій історії може бути прикладоб людського недбальства.

Поки всі ми думаємо деякі учні отримують індивідуальні завдання за QR кодами (прочитати статтю та визначити в чому саме приклад недбальства.

Завдання 1

Розгорніть робочі зошити, запишіть дату уроку, тему.

Порівняйте свої записи з результатами однокласників. Чи мають ваші напрацювання щось спільне? Чому? Як це пов’язане з моральними правилами життя?

2. Складання асоціативного куща.

Завдання 2

Складіть асоціативний кущ до слова «недбалість». (Халатність, недогляд, байдужість, лінь, неуважність, недогляд, безвідповідальність ).

Завдання 3

У кожного  на парті лежить вислів відомих людей, літературних діячів і діячів моди. Спробуйте написати формальне есе (2-3 речення) використавши ці цитати, так щоб есе відповідало темі «ціна недбалості»

(учні зачитують свої роботи)

 

IV. Етап закріплення нових знань

– Молодці. Ми спробували описати людську недбалість з точки зору історії екології та літератури. А зараз перед нами найскладніше завдання – дати відповідь на питання нашого уроку у формі есе «Якою є ціна недбалості»

– Пригадаємо, що таке есе? Можете використовувати пам’ятки з попередніх уроків.

Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування геми.

Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.

На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.

В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.

3. Опрацювання пам’ятки «Правила написання креативного есе».

 

 

 

ПАМ’ЯТКА

«Правила написання креативного есе»

  1.   Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
  2.   Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
  3.   Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).
  4.   Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).
  5.   Різні слова (Використовуйте синоніми).
  6.   Лаконічність.
  7.   Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).
  8.   Активна життєва позиція.
  9.   Аргументація.

Слово вчителя

Пропоную вам послухати есе, яке написали учні Київської гімназії, сподіваюсь ці роботи допоможуть вам у написання власного есе.

(Слухаємо відповіді учнів. Коментуємо. Виправляємо мовні огріхи)

V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання

Написати есе «Ціна недбалості)

1

 

doc
Додав(-ла)
Жванія Марина
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
10933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку