Мета: навчити учнів будувати есе, самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлення, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлення; формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності; сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок з використанням STEAM-технологій, інтегрований урок (поєднання історії, літератури та української мови)
Обладнання:QR коди з посиланнями на історичні події – приклади недбалості людства, вислови видатних людей, приклади есе, пам’ятка «Правила написання креативного есе».
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний етап
– Доброго дня, діти. Привітаймося з нашими гостями. Як у вас з настроєм? Спробуйте описати його кількома прикметниками. (або розповідь про настрій рядком з поезії, пісні).
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Бажаю, щоб ваші очікування виправдалися, а настрій – покращився. Тема, над якою ми працюватимемо, важлива, адже уміння писати есе, а саме це ми і будемо робити, згодиться вам і на наступному уроці, і під час складання ЗНО.
Робота з текстом.
Прослухайте визначення.
III. Етап засвоєння нових знань
1. Слово вчителя.
В історії бували випадки, коли жахливі катастрофи виникали внаслідок, здавалося б, невеликих помилок або чиєїсь непередбачливість. Іноді в цих катастрофах виявлялися винні конкретні люди, які відповідали за безпеку і допустивши недбалість, іноді нещастя відбувалося в результаті низки малоймовірних збігів.
Найперше, нам необхідно витлумачити саме слово «недбалість», з’ясувати його етимологію. Допоможуть нам у цьому учні, які працювали над цим питанням вдома.
Додаток 2
З усіх цих історій можна зробити тільки один висновок – запобіжні заходи ніколи не бувають зайвими. Одна невелика недбалість може коштувати мільярди доларів і, що набагато важливіше, піддати небезпеці життя людей.
– Спробуйте підібрати:
Молодці, а тепер поміркуйте, що в нащій історії може бути прикладоб людського недбальства.
Поки всі ми думаємо деякі учні отримують індивідуальні завдання за QR кодами (прочитати статтю та визначити в чому саме приклад недбальства.
Завдання 1
Розгорніть робочі зошити, запишіть дату уроку, тему.
Порівняйте свої записи з результатами однокласників. Чи мають ваші напрацювання щось спільне? Чому? Як це пов’язане з моральними правилами життя?
2. Складання асоціативного куща.
Завдання 2
Складіть асоціативний кущ до слова «недбалість». (Халатність, недогляд, байдужість, лінь, неуважність, недогляд, безвідповідальність ).
Завдання 3
У кожного на парті лежить вислів відомих людей, літературних діячів і діячів моди. Спробуйте написати формальне есе (2-3 речення) використавши ці цитати, так щоб есе відповідало темі «ціна недбалості»
(учні зачитують свої роботи)
IV. Етап закріплення нових знань
– Молодці. Ми спробували описати людську недбалість з точки зору історії екології та літератури. А зараз перед нами найскладніше завдання – дати відповідь на питання нашого уроку у формі есе «Якою є ціна недбалості»
– Пригадаємо, що таке есе? Можете використовувати пам’ятки з попередніх уроків.
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування геми.
Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.
На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.
В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.
3. Опрацювання пам’ятки «Правила написання креативного есе».
ПАМ’ЯТКА
«Правила написання креативного есе»
Слово вчителя
Пропоную вам послухати есе, яке написали учні Київської гімназії, сподіваюсь ці роботи допоможуть вам у написання власного есе.
(Слухаємо відповіді учнів. Коментуємо. Виправляємо мовні огріхи)
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання
Написати есе «Ціна недбалості)
1