Урок розвитку мовлення. Письмовий твір-опис процесу праці за власним спостереженням.

Про матеріал
Письмовий твір-опис процесу праці за власним спостереженням. Мета: ознайомити семикласників з вимогами до складання твору-опису в художньому стилі, запам’ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис трудового процесу. Розвивати вміння учнів складати твори-описи процесу праці за власним спостереженням.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок розвитку мовлення. Письмовий твір-опис процесу праці за власним спостереженням.

Номер слайду 2

Який твір називається описом?Твір-опис — це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі

Номер слайду 3

Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці?Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове)

Номер слайду 4

Розповідь про трудовий процес може бути складена у науковому або художньому стилях. Особливості опису у науковому та діловому стилях:♦    трудові операції стосуються не конкретної особи, а будь-кого, тому опис має дуже загальний характер;♦    трудові дії не стосуються певного часу;♦    подається розповідь лише про те, що слід робити всім і як робити;♦    ім'я виконавця може опускатись;♦    характерні дієслова 3-ої особи множини: так роблять, для цього застосовують, поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба почистити, необхідно з'єднати;♦    розповідь має характер інструкції;♦    всі слова вжито тільки у прямому значенні. Особливості опису праці в художньому стилі:♦    опис повинен викликати певне ставлення до процесу праці, до виконавця та результату;♦    розповідь має бути емоційною, образною;♦    використовуються художні засоби: епітети, порівняння, метафори.

Номер слайду 5

Опрацювання прикладів творів – описів

Номер слайду 6

Як розписують писанки Одного разу ми завітали в гості до знайомої художниці. Скільки цікавого побачили ми в її оселі, оздобленої в українському народному стилі! Найбільше мене здивувала і зацікавила велика колекція писанок, які були неймовірно гарні і всі різні. Я поцікавилась у господині, як вона їх робить, і вона розпочала захоплюючу розповідь про таємниці писанкарства. Писанки розписують воском. Віск на писанку наноситься за допомогою писачка, який можна змайструвати із залізного наконечника звичайної шнурівки. Чим менше буде дірочка, з якої витікає розігрітий віск, тим тоншою буде лінія на писанці. Після цього треба взяти дерев'яний патичок, випалити в ньому дірочку розпеченим шилом. Зачерпуємо писачком гарячий віск і закрапуємо ним спочатку ті цяточки на яєчку, які мають залишатися білими. Після цього яйце занурюємо в найсвітлішу (жовту) фарбу. Коли писанка обсохне, по жовтому тлі покриваємо воском ті цятки, які повинні залишитися жовтими. Далі, якщо ми хочемо зелених цяток, умочуємо сірничок в зеленку і малюємо на яєчку зелені цятки, які відразу закрапуємо воском. Потім занурюємо яєчко в червону фарбу. По червоному тлі закапуємо воском ті цятки, які залишаються червоними. Нарешті, тло забарвлюємо якоюсь найтемнішою фарбою - вишневою чи, скажімо, чорною. Ось і все. Тепер писанку покладемо на цвяшки, вбиті в дерев'яну дошку, і ставимо в не дуже гарячу духовку. Коли віск почне розм'якати, обережно стираємо його м'якою тканиною. Ось так робиться красуня писанка-крапанка.

Номер слайду 7

Як варити борщ. Борщ — одна з найпоширеніших перших страв української кухні. До його складу входить багато різноманітних продуктів. Моя мама часто варить борщ, а я люблю спостерігати і допомагати їй. Перед приготуванням мама миє руки та одягає фартух. Спочатку вона готує бульйон. Дрібно нарубані кістки варить дві години, додає м'яса і продовжує варити до готовності. Зварене м'ясо нарізає порціями, а бульйон відціджує. Очищені і помиті буряки мама шаткує соломкою, солить, збризкує оцтом, змішує, кладе у каструлю, додає жиру, томатного соусу, цукру, тушкує до готовності. Потім злегка обсмажує на свинячому салі цибулю, моркву, петрушку. На кухні уже так смачно пахне, аж слинка тече. У проціджений бульйон мати кладе нарізану дольками картоплю, доводить до кипіння, додає нарізану соломкою капусту і варить 10-15 хв. Після цього кидає в бульйон тушковані буряки, злегка підсмажує разом з цибулею нарізані свіжі помідори, гіркий і запашний перець, лавровий лист, підсмажене і розведене водою борошно. Потім дає 5 хвилин покипіти, заправляє товченим часником, доводить до кипіння і дає настоятись 10 хвилин. Нарешті борщ готовий. Настає обід. Подаючи борщ на стіл, мама у кожну тарілку кладе шматочок вареного м'яса, сметани і посипає зеленню петрушки і кропу. Сім'я із задоволенням смакує улюблену страву. Який смачний борщ!

Номер слайду 8

Твір-опис процесу праці Недарма вважається, що праця облагороджує людину. Адже задля того, щоб зробити будь-що добре, потрібно вчитися та розвиватися. Уміла в своїй справі людина – наче митець, що створює шедевр. ЇЇ рухи красиві та відточені, хоч вона малює картину, хоч рубає дрова. Отаке захоплення в мене завжди виникає, коли я спостерігаю, як моя мама вишиває "хрестиком" картини. Моя мама Олена дуже любить вишивати. Раніше вона часто робила вишиванки у народному стилі, як її навчила бабуся. Зараз їй подобається вишивати величезні, ніби намальовані картини. Хоч вишивати хрестиком і не складно, це потребує майстерності та терпіння. Мама сідає біля вікна чи лампи та дістає з шухляди п’яльця зі спеціальною тканиною, різнокольорові нитки та ножиці, та схему картини, надруковану на папері. Вона акуратно розкладує все необхідне та приступає до роботи. Голка в маминих руках просто літає! Мама швидко та легко робить стежки, рахуючи їх пошепки. Зайву нитку вона обережно відрізає гострими ножицями. В неї напоготові декілька голок з різними нитками, бо для однієї картини може знадобитися не менше десяти кольорів. Час від часу мама відсувається від своєї картини та дивиться, чи все зробила правильно. У цей час вона не любить, коли її відволікають, бо мусить стежити, щоб не збитися зі схеми. Коли мама втомлюється, то акуратно збирає своє приладдя назад у шухляду та деякий час роздивляється, що в неї вийшло. Мушу визнати, вона ніколи не буває повністю задоволена результатом, хоча її картини виходять дуже гарними. Та мама вважає, що завжди можна зробити ще краще – швидше та акуратніше. Тому вона з радістю береться за нові роботи, щоб навчитися новому.

Номер слайду 9

Схематичний план твору1. Який процес праці мені довелося спостерігати (виконувати) коли й де?2. Хто виконував роботу?3. Як це робиться?4. Чому саме цей процес праці припав до душі (запам’ятався, вразив?) 

Номер слайду 10

Орієнтовні теми для творів"Як я готую уроки"."Як варити борщ"."Догляд за домашніми тваринами"."Як працювати з книжкою"."Пошиття плаття (штанів)"."Збирання лікарських рослин"."Як садити буряки"."Як я доглядаю за кущами"."Як виготовити паперову прикрасу для ялинки"."Рецепт мого улюбленого торта". 

pptx
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
4457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку