Урок розвитку мовлення "Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст"

Про матеріал
Урок розроблено з метою навчити учнів будувати текст- міркування; вміти логічно і послідовно викладати думки на папері. В даній розробці застосовано багато народознавчої тематики про любов і пошану до хліба: легенди, прислів я, приказки, повір я. А це допоможе нашим дітям краще знати звичаї і традиції нашого народу.
Перегляд файлу

Урок розвитку мовлення

Тема.  Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст

 

Мета:  розвивати в учнів уміння будувати текст-міркування, логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття й переживання;

виховувати пошану та любов до хліба, почуття вдячності за хліб щоденний; працьовитість, пошану до людей праці, схильність безкорисливо творити добро.

 

Обладнання: на столі, застеленому вишитою скатертиною, різні вироби з тіста (коржі з маком, пампушки, пиріжки, тістечка, печиво), на центральному столі – житня паляниця, сіль та колоски жита. На дошці написані прислів'я про хліб; презентація «Як хліб прийшов на стіл»; скоромовки, загадки про хліб.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання


Вправа

Заповнити Щоденники вражень:

  • Я відчуваю…
  • Я хочу…
  • Урок буде…
  • Ми будемо…

 

 

 

 

 

 

 

 


ІІ. Підготовчий етап

 

Пахучий хліб на нашому столі -

То виборені радощі  родинні.

Пахучий хліб – то щедрий дар землі

За труд і розум доблесній людині.

Пахучий хліб – цілющий скарб життя,

Його неперевершено, владика.

Він – наша гордість, наше майбуття,

Він – наша творчість і мета велика.

                                                           Д. Луценко


 


ІII. Повідомлення теми і завдань уроку

 

Запропонувати дітям прочитати вірш, який записаний на дошці:

 

– Як ви вважаєте, про що піде мова на сьогоднішньому нашому уроці?

Правильно, будемо вести мову про людську святиню – хліб наш насущний...

    Про хліб складено дуже багато віршів, пісень, розповідей, а також прислів їв і приказок. У всі часи, у всі віки, у всіх народів на землі було найбільшою свя- тістю, коли на столі лежав хліб. Тяжко він діставався людям, але був найдорожчим за все на світі, бо давав життя. Святе ставлення до хліба в українців було споконвіків.

 Читання легенди про хліб С.32

 

1. Робота над засвоєнням теми і мети уроку


Певно, ви чули, дівчата,

Вже не раз такі слова:

"Хліб – потрібно шанувати!

Хліб – усьому голова!


 

Багато чудесного і прекрасного є в світі. Одне з найбільших чудес, які дав нам Творець – це хліб. Хліб – це те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Хліб для кожного з нас звичний, як сонячне світло чи дихання, і такий необхідний. Без хліба неможливо уявити жодного нашого дня.

Словничок.            Насущний – дуже потрібний для нашого життя.

 

 Сприймання та усвідомлення нових знань.

  1. Робота в зошитах з розвитку мовлення  С.35
  • Читання тексту про хліб.
  • Зміст аналізованого тексту.

1)Чим був хліб для українців?

2)У яких обрядах використовували хліб?

3) Що свідчить про бережливе ставлення до хліба?

4)Що робили з крихтами хліба, які залишалися на столі?

      - Читання цікавих фактів про хліб   С.35

 

2.– А чи знаєте, діти, як народжується хліб?

Вчитель: Дуже давно люди навчилися  вирощувати і обробляти хліб.

Було це приблизно так. Подивіться презентацію «Як хліб прийшов на стіл»

 

                               

                                 

                          

                                  

                                 

                                        

                                 

Крісло автора

(Розповідь учня про вирощування хліба)

 

3 давніх-давен наш український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, а честь – то людська гідність. Хліб – оберіг сім'ї, родина – основа людського життя. У давнину вирощували хліб у тяжкій праці. Землю орали сохою, зерно висівали вручну, (показ малюнків).  А коли зазеленіють хліби, за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його, несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. І коли приходив час збирати врожай, то теж на поле в перший день виходили цілими сім'ями хлібороби, чисто одягнені, з хлібом у руках. Господар, повернувшись на схід сонця, промовляв: "Дай, Боже, час добрий, і в пору, і в доброму здоров'ї пожати, тай на той новий рік почекати". Жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Снопи складали в копички. А перший вижатий сніп приносили додому, примощували на покутті, де він стояв до закінчення жнив. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю, поверталися до рідної хати, де пахло любистком і м'ятою, і співали пісні.

Ще з пелюшок дитину привчали любити й шанувати хліб. У давніші часи немовля разом з материним молоком уживало хліб: замість сучасних сосок їм давали обгорнуту в полотняну тканину м'якушку.

А коли ненька гойдала дитя в колисці, то говорила так:


Хліба нема.

Був буханець

З'їв баранець.

Була крижинка,

З'їла дитинка.


Старі люди казали дітлахам: "їжте на здоров'я та сил набирайтеся. І запам'ятайте: не ми хліб носимо, а хліб нас". Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Будь-яке свято не обходиться без паляниці. З хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого, виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. Хліб і рушник – одвічні людські символи. Хліб і сіль на вишитому рушникові – гостинність українського народу.

 

C:\Users\Любчик\Desktop\1111.jpgC:\Users\Любчик\Desktop\завантаження.jpg     

 

 Робота в групах

Знайди пару, встанови послідовність.

   Пекар                                                      оре землю.

   Мірошник                                               перевозить зерно з поля.

   Продавець                                              сіє зерно, вносить добрива.

   Тракторист                                           жнивує.

   Шофер                                                   меле зерно на борошно.

   Комбайнер                                             пече хліб

   Агроном                                                 продає хліб.

 

Словничок. Мірошник

IV. Фізкультхвилинка

А ми зерно сіяли, сіяли

У земельку чорную, свіжую.

І з’явились перші листочки,

А з них повні, тугі колосочки. (руки вгору)

До сонечка повернулись. (повернулись до вікна)

І сонечку усміхнулись.

Вітер колоски гойдає,

До землі їх нахиляє.

Вони з нею розмовляють,

А діти тихенько за парти сідають.

 

Джерелами народної мудрості

Скринька прислів’їв і приказок:

  • На чорній землі білий хліб родить.
  • Як є хліб, то і до хліба буде.
  • Хліб усьому голова.
  • Коли хліб на возі, не буде біди в дорозі.
  • Поки зерно в колоску – не засиджуйся в холодку.
  • Хліб – батько, вода – мати.

Спробуйте пояснити їх значення.

Висновок:  хліб – це Божий дар. Людина працює – у відповідь Господь посилає їй урожай. Тож шануйте хліб, як найдорожчий у світі скарб. Бережіть хліб. Нехай така бережність стане законом кожної сім'ї, кожного із нас

 

 

Відгадування загадок


Хоч не солодкий,

Та дуже смачний,

Хоч сам маленький,

Проте дорогий.

Сядемо обідати –

Він на столі.

Люблять його

І дорослі, й малі. (Хліб).

 

Мене ріжуть, мене б'ють,

Мучать і на порох труть.

Безперестанку гублять,

І всі мене дуже люблять. (Хліб).

 

Б'ють мене ціпами,

ріжуть мене ножами,

За те мене отак гублять,

що всі мене дуже люблять. (Хліб)


                                 Акровірш – загадка

Хвалить його кожен,

Любить його кожен,

 І дня ми прожити,

Без нього не можем.

VІ. Закріплення  та удосконалення знань

1.Розв’яжіть ситуативні завдання:

Хліб упав зі столу. Ваші дії…

Ви не доїли хліб. Ваші дії…

  1. На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися складати розповідь з елементами міркування про прочитаний твір. Таким твором буде вірш

В. ДворецькоїСкоринка хліба у трамваї під ногами

1)Читання вірша в зошиті С.36

- Де відбуваються події?

- Про кого йдеться у вірші?

- Де лежав хліб? Хто звернув увагу на хліб? Що вона зробила з хлібом?

- Чи схвалюєте ви вчинок дівчинки? А як вчинили б ви?

2) Робота в підручнику. Розгляд сюжетних малюнків, зіставлення з прочитаним. С.121

3)Закріплення знань про структуру тексту-міркування, сполучення слів, що використовуються в текстах.

4)Колективне складання тексту.

5)Індивідуальна робота. Записування тексту в зошити.

VІІ. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон».

  •                    Як треба відноситися до хліба?
  •                    Які прислів'я про хліб ви запам’ятали?
  •                    Що в Біблії говориться про хліб?
  •                    Що вам запам’яталося про хліб в обрядах та звичаях?
  •                    Д.з. Знайти 5 прислів їв про хліб.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Троць Наталія Костянтинівна
    Урок має багато корисної інформації, викладеної послідовно і різними способами. Багато народознавчого матеріалу, чудово донесено ставлення до хліба як до святині нашого народу. Висвітлені народні традиції, вдало використані прислів'я, приказки, загадки. Сподобалось про бережність, яка має стати законом для кожної сім'ї. Дякую за чудову роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Гуралюк Ірина
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
3 березня 2019
Переглядів
11958
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку