8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок розвитку мовлення "Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст"

Про матеріал
Урок розроблено з метою навчити учнів будувати текст- міркування; вміти логічно і послідовно викладати думки на папері. В даній розробці застосовано багато народознавчої тематики про любов і пошану до хліба: легенди, прислів я, приказки, повір я. А це допоможе нашим дітям краще знати звичаї і традиції нашого народу.
Перегляд файлу

Урок розвитку мовлення

Тема.  Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст

 

Мета:  розвивати в учнів уміння будувати текст-міркування, логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття й переживання;

виховувати пошану та любов до хліба, почуття вдячності за хліб щоденний; працьовитість, пошану до людей праці, схильність безкорисливо творити добро.

 

Обладнання: на столі, застеленому вишитою скатертиною, різні вироби з тіста (коржі з маком, пампушки, пиріжки, тістечка, печиво), на центральному столі – житня паляниця, сіль та колоски жита. На дошці написані прислів'я про хліб; презентація «Як хліб прийшов на стіл»; скоромовки, загадки про хліб.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання


Вправа

Заповнити Щоденники вражень:

  • Я відчуваю…
  • Я хочу…
  • Урок буде…
  • Ми будемо…

 

 

 

 

 

 

 

 


ІІ. Підготовчий етап

 

Пахучий хліб на нашому столі -

То виборені радощі  родинні.

Пахучий хліб – то щедрий дар землі

За труд і розум доблесній людині.

Пахучий хліб – цілющий скарб життя,

Його неперевершено, владика.

Він – наша гордість, наше майбуття,

Він – наша творчість і мета велика.

                                                           Д. Луценко


 


ІII. Повідомлення теми і завдань уроку

 

Запропонувати дітям прочитати вірш, який записаний на дошці:

 

– Як ви вважаєте, про що піде мова на сьогоднішньому нашому уроці?

Правильно, будемо вести мову про людську святиню – хліб наш насущний...

    Про хліб складено дуже багато віршів, пісень, розповідей, а також прислів їв і приказок. У всі часи, у всі віки, у всіх народів на землі було найбільшою свя- тістю, коли на столі лежав хліб. Тяжко він діставався людям, але був найдорожчим за все на світі, бо давав життя. Святе ставлення до хліба в українців було споконвіків.

 Читання легенди про хліб С.32

 

1. Робота над засвоєнням теми і мети уроку


Певно, ви чули, дівчата,

Вже не раз такі слова:

"Хліб – потрібно шанувати!

Хліб – усьому голова!


 

Багато чудесного і прекрасного є в світі. Одне з найбільших чудес, які дав нам Творець – це хліб. Хліб – це те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Хліб для кожного з нас звичний, як сонячне світло чи дихання, і такий необхідний. Без хліба неможливо уявити жодного нашого дня.

Словничок.            Насущний – дуже потрібний для нашого життя.

 

 Сприймання та усвідомлення нових знань.

  1. Робота в зошитах з розвитку мовлення  С.35
  • Читання тексту про хліб.
  • Зміст аналізованого тексту.

1)Чим був хліб для українців?

2)У яких обрядах використовували хліб?

3) Що свідчить про бережливе ставлення до хліба?

4)Що робили з крихтами хліба, які залишалися на столі?

      - Читання цікавих фактів про хліб   С.35

 

2.– А чи знаєте, діти, як народжується хліб?

Вчитель: Дуже давно люди навчилися  вирощувати і обробляти хліб.

Було це приблизно так. Подивіться презентацію «Як хліб прийшов на стіл»

 

                               

                                 

                          

                                  

                                 

                                        

                                 

Крісло автора

(Розповідь учня про вирощування хліба)

 

3 давніх-давен наш український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, а честь – то людська гідність. Хліб – оберіг сім'ї, родина – основа людського життя. У давнину вирощували хліб у тяжкій праці. Землю орали сохою, зерно висівали вручну, (показ малюнків).  А коли зазеленіють хліби, за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його, несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. І коли приходив час збирати врожай, то теж на поле в перший день виходили цілими сім'ями хлібороби, чисто одягнені, з хлібом у руках. Господар, повернувшись на схід сонця, промовляв: "Дай, Боже, час добрий, і в пору, і в доброму здоров'ї пожати, тай на той новий рік почекати". Жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Снопи складали в копички. А перший вижатий сніп приносили додому, примощували на покутті, де він стояв до закінчення жнив. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю, поверталися до рідної хати, де пахло любистком і м'ятою, і співали пісні.

Ще з пелюшок дитину привчали любити й шанувати хліб. У давніші часи немовля разом з материним молоком уживало хліб: замість сучасних сосок їм давали обгорнуту в полотняну тканину м'якушку.

А коли ненька гойдала дитя в колисці, то говорила так:


Хліба нема.

Був буханець

З'їв баранець.

Була крижинка,

З'їла дитинка.


Старі люди казали дітлахам: "їжте на здоров'я та сил набирайтеся. І запам'ятайте: не ми хліб носимо, а хліб нас". Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Будь-яке свято не обходиться без паляниці. З хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого, виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. Хліб і рушник – одвічні людські символи. Хліб і сіль на вишитому рушникові – гостинність українського народу.

 

C:\Users\Любчик\Desktop\1111.jpgC:\Users\Любчик\Desktop\завантаження.jpg     

 

 Робота в групах

Знайди пару, встанови послідовність.

   Пекар                                                      оре землю.

   Мірошник                                               перевозить зерно з поля.

   Продавець                                              сіє зерно, вносить добрива.

   Тракторист                                           жнивує.

   Шофер                                                   меле зерно на борошно.

   Комбайнер                                             пече хліб

   Агроном                                                 продає хліб.

 

Словничок. Мірошник

IV. Фізкультхвилинка

А ми зерно сіяли, сіяли

У земельку чорную, свіжую.

І з’явились перші листочки,

А з них повні, тугі колосочки. (руки вгору)

До сонечка повернулись. (повернулись до вікна)

І сонечку усміхнулись.

Вітер колоски гойдає,

До землі їх нахиляє.

Вони з нею розмовляють,

А діти тихенько за парти сідають.

 

Джерелами народної мудрості

Скринька прислів’їв і приказок:

  • На чорній землі білий хліб родить.
  • Як є хліб, то і до хліба буде.
  • Хліб усьому голова.
  • Коли хліб на возі, не буде біди в дорозі.
  • Поки зерно в колоску – не засиджуйся в холодку.
  • Хліб – батько, вода – мати.

Спробуйте пояснити їх значення.

Висновок:  хліб – це Божий дар. Людина працює – у відповідь Господь посилає їй урожай. Тож шануйте хліб, як найдорожчий у світі скарб. Бережіть хліб. Нехай така бережність стане законом кожної сім'ї, кожного із нас

 

 

Відгадування загадок


Хоч не солодкий,

Та дуже смачний,

Хоч сам маленький,

Проте дорогий.

Сядемо обідати –

Він на столі.

Люблять його

І дорослі, й малі. (Хліб).

 

Мене ріжуть, мене б'ють,

Мучать і на порох труть.

Безперестанку гублять,

І всі мене дуже люблять. (Хліб).

 

Б'ють мене ціпами,

ріжуть мене ножами,

За те мене отак гублять,

що всі мене дуже люблять. (Хліб)


                                 Акровірш – загадка

Хвалить його кожен,

Любить його кожен,

 І дня ми прожити,

Без нього не можем.

VІ. Закріплення  та удосконалення знань

1.Розв’яжіть ситуативні завдання:

Хліб упав зі столу. Ваші дії…

Ви не доїли хліб. Ваші дії…

  1. На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися складати розповідь з елементами міркування про прочитаний твір. Таким твором буде вірш

В. ДворецькоїСкоринка хліба у трамваї під ногами

1)Читання вірша в зошиті С.36

- Де відбуваються події?

- Про кого йдеться у вірші?

- Де лежав хліб? Хто звернув увагу на хліб? Що вона зробила з хлібом?

- Чи схвалюєте ви вчинок дівчинки? А як вчинили б ви?

2) Робота в підручнику. Розгляд сюжетних малюнків, зіставлення з прочитаним. С.121

3)Закріплення знань про структуру тексту-міркування, сполучення слів, що використовуються в текстах.

4)Колективне складання тексту.

5)Індивідуальна робота. Записування тексту в зошити.

VІІ. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон».

  •                    Як треба відноситися до хліба?
  •                    Які прислів'я про хліб ви запам’ятали?
  •                    Що в Біблії говориться про хліб?
  •                    Що вам запам’яталося про хліб в обрядах та звичаях?
  •                    Д.з. Знайти 5 прислів їв про хліб.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гуралюк Ірина
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
3 березня 2019
Переглядів
4157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку