Урок розвитку мовлення
Тема. Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст
Мета: розвивати в учнів уміння будувати текст-міркування, логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття й переживання;
виховувати пошану та любов до хліба, почуття вдячності за хліб щоденний; працьовитість, пошану до людей праці, схильність безкорисливо творити добро.
Обладнання: на столі, застеленому вишитою скатертиною, різні вироби з тіста (коржі з маком, пампушки, пиріжки, тістечка, печиво), на центральному столі – житня паляниця, сіль та колоски жита. На дошці написані прислів'я про хліб; презентація «Як хліб прийшов на стіл»; скоромовки, загадки про хліб.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання
Вправа
Заповнити “Щоденники вражень”:
ІІ. Підготовчий етап
Пахучий хліб на нашому столі -
То виборені радощі родинні.
Пахучий хліб – то щедрий дар землі
За труд і розум доблесній людині.
Пахучий хліб – цілющий скарб життя,
Його неперевершено, владика.
Він – наша гордість, наше майбуття,
Він – наша творчість і мета велика.
Д. Луценко
ІII. Повідомлення теми і завдань уроку
Запропонувати дітям прочитати вірш, який записаний на дошці:
– Як ви вважаєте, про що піде мова на сьогоднішньому нашому уроці?
Правильно, будемо вести мову про людську святиню – хліб наш насущний...
Про хліб складено дуже багато віршів, пісень, розповідей, а також прислів їв і приказок. У всі часи, у всі віки, у всіх народів на землі було найбільшою свя- тістю, коли на столі лежав хліб. Тяжко він діставався людям, але був найдорожчим за все на світі, бо давав життя. Святе ставлення до хліба в українців було споконвіків.
Читання легенди про хліб С.32
1. Робота над засвоєнням теми і мети уроку
Певно, ви чули, дівчата,
Вже не раз такі слова:
"Хліб – потрібно шанувати!
Хліб – усьому голова!
Багато чудесного і прекрасного є в світі. Одне з найбільших чудес, які дав нам Творець – це хліб. Хліб – це те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Хліб для кожного з нас звичний, як сонячне світло чи дихання, і такий необхідний. Без хліба неможливо уявити жодного нашого дня.
Словничок. Насущний – дуже потрібний для нашого життя.
Сприймання та усвідомлення нових знань.
1)Чим був хліб для українців?
2)У яких обрядах використовували хліб?
3) Що свідчить про бережливе ставлення до хліба?
4)Що робили з крихтами хліба, які залишалися на столі?
- Читання цікавих фактів про хліб С.35
2.– А чи знаєте, діти, як народжується хліб?
Вчитель: Дуже давно люди навчилися вирощувати і обробляти хліб.
Було це приблизно так. Подивіться презентацію «Як хліб прийшов на стіл»
Крісло автора
(Розповідь учня про вирощування хліба)
3 давніх-давен наш український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, а честь – то людська гідність. Хліб – оберіг сім'ї, родина – основа людського життя. У давнину вирощували хліб у тяжкій праці. Землю орали сохою, зерно висівали вручну, (показ малюнків). А коли зазеленіють хліби, за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його, несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. І коли приходив час збирати врожай, то теж на поле в перший день виходили цілими сім'ями хлібороби, чисто одягнені, з хлібом у руках. Господар, повернувшись на схід сонця, промовляв: "Дай, Боже, час добрий, і в пору, і в доброму здоров'ї пожати, тай на той новий рік почекати". Жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Снопи складали в копички. А перший вижатий сніп приносили додому, примощували на покутті, де він стояв до закінчення жнив. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю, поверталися до рідної хати, де пахло любистком і м'ятою, і співали пісні.
Ще з пелюшок дитину привчали любити й шанувати хліб. У давніші часи немовля разом з материним молоком уживало хліб: замість сучасних сосок їм давали обгорнуту в полотняну тканину м'якушку.
А коли ненька гойдала дитя в колисці, то говорила так:
Хліба нема.
Був буханець
З'їв баранець.
Була крижинка,
З'їла дитинка.
Старі люди казали дітлахам: "їжте на здоров'я та сил набирайтеся. І запам'ятайте: не ми хліб носимо, а хліб нас". Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Будь-яке свято не обходиться без паляниці. З хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого, виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. Хліб і рушник – одвічні людські символи. Хліб і сіль на вишитому рушникові – гостинність українського народу.
Робота в групах
Знайди пару, встанови послідовність.
Пекар оре землю.
Мірошник перевозить зерно з поля.
Продавець сіє зерно, вносить добрива.
Тракторист жнивує.
Шофер меле зерно на борошно.
Комбайнер пече хліб
Агроном продає хліб.
Словничок. Мірошник
IV. Фізкультхвилинка
А ми зерно сіяли, сіяли
У земельку чорную, свіжую.
І з’явились перші листочки,
А з них повні, тугі колосочки. (руки вгору)
До сонечка повернулись. (повернулись до вікна)
І сонечку усміхнулись.
Вітер колоски гойдає,
До землі їх нахиляє.
Вони з нею розмовляють,
А діти тихенько за парти сідають.
Джерелами народної мудрості
Скринька прислів’їв і приказок:
Спробуйте пояснити їх значення.
Висновок: хліб – це Божий дар. Людина працює – у відповідь Господь посилає їй урожай. Тож шануйте хліб, як найдорожчий у світі скарб. Бережіть хліб. Нехай така бережність стане законом кожної сім'ї, кожного із нас
Відгадування загадок
Хоч не солодкий,
Та дуже смачний,
Хоч сам маленький,
Проте дорогий.
Сядемо обідати –
Він на столі.
Люблять його
І дорослі, й малі. (Хліб).
Мене ріжуть, мене б'ють,
Мучать і на порох труть.
Безперестанку гублять,
І всі мене дуже люблять. (Хліб).
Б'ють мене ціпами,
ріжуть мене ножами,
За те мене отак гублять,
що всі мене дуже люблять. (Хліб)
Акровірш – загадка
Хвалить його кожен,
Любить його кожен,
І дня ми прожити,
Без нього не можем.
VІ. Закріплення та удосконалення знань
1.Розв’яжіть ситуативні завдання:
Хліб упав зі столу. Ваші дії…
Ви не доїли хліб. Ваші дії…
В. Дворецької”Скоринка хліба у трамваї під ногами”
1)Читання вірша в зошиті С.36
- Де відбуваються події?
- Про кого йдеться у вірші?
- Де лежав хліб? Хто звернув увагу на хліб? Що вона зробила з хлібом?
- Чи схвалюєте ви вчинок дівчинки? А як вчинили б ви?
2) Робота в підручнику. Розгляд сюжетних малюнків, зіставлення з прочитаним. С.121
3)Закріплення знань про структуру тексту-міркування, сполучення слів, що використовуються в текстах.
4)Колективне складання тексту.
5)Індивідуальна робота. Записування тексту в зошити.
VІІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон».