Урок " Особові займенники. Вживання особових займенників у текстах. Складання речень за малюнками."

Про матеріал

Клас 4

Предмет. Українська мова

Тема. Особові займенники. Вживання особових займенників у текстах. Складання речень за малюнками.

Мета уроку: вчити розпізнавати особові займенники; визначати їх особу та число; формувати вміння користуватись особовими займенниками в усному й писемному мовленні ; розвивати увагу, мислення; зв'язне мовлення дітей; прищеплювати любов до рідної мови;виховувати самостійність, увагу, старанність і охайність на письмі.

Тип уроку: урок з використанням інтерактивних технологій.

Перегляд файлу

Клас 4

Предмет. Українська мова

Тема. Особові займенники. Вживання особових займенників у текстах. Складання речень за малюнками.

 Мета уроку: вчити розпізнавати особові займенники;  визначати їх особу та число; формувати вміння користуватись особовими займенниками  в усному й писемному мовленні ; розвивати увагу, мислення; зв’язне мовлення дітей; прищеплювати любов до рідної мови;виховувати самостійність, увагу, старанність і охайність на письмі.

Тип уроку:  урок з використанням інтерактивних технологій.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій. 

 Обладнання: підручник,  опорна таблиця, смайлики, матеріал для роботи в парі, групі, картки з тестовими завданнями.

 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок. Девіз

 Хід уроку.

 

I.Організація класу до уроку.

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун-дзвінок.

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

Всі гарненькі, чепурненькі,

Й до роботи беручкі.

Починаймо працювати,

Ви ж у мене молодці,

Мови рідної знавці.(Слайд 2)

  

Психологічний тренінг

ВЧИТЕЛЬ

УЧНІ

Ви - найкращі

Ви - активні

Ви - розумні

Ви – ерудовані

Ви – винахідливі

Я люблю Вас!

Ми - найкращі

Ми - активні

Ми - розумні

Ми – ерудовані

Ми – винахідливі

Ми любимо Вас!

 

 

 

 

 

                                        А Вам, дорогі гості! Доброго дня,

Всякого гаразду.

Щоб росли, цвіли як квіти

Ваші гарні, чемні діти

Щастя Вам у Вашій хаті,

Миру і добра! (Слайд 3)

 

 

Ну, а ми працювати починаймо

Наш девіз тепер пригадаймо!

 

Девіз уроку: «Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас». (Слайд 4)

  • Який у вас настрій?
  • Клас!

Побажайте один одному удачі на уроці, потисніть руку товаришеві

Згадаємо равила роботи на уроці. (Слайд 5)

  • Правило піднятої руки
  • Уважно слухати вчителя та учнів
  • Активно і творчо працювати
  • Дружньо співпрацювати у парах і групах.

Психологічна настанова:

― А як будемо працювати на уроці – дізнаємося, розташувавши прислів’я в правильному порядку. (Слайд 6)

 Поясніть, як ви їх розумієте?

          Хто багато робить, той багато знає.

         Добрий початок – половина роботи.

          Зробив діло – гуляй сміло!

_ Знайдіть іменники в прислів’ях (рід),

прикметники (число, рід), поставте у множину, визначте рід

числівники, запитання, який за значенням(кількісний)

3. Словникова робота. (Слайд 7)

- Записати слова.

Вставити пропущені букви, пояснити орфограми.

Назвати частини мови.

Розібрати за будовою слово грибник.

З перших букв кожного слова і суфікса останнього слова утворіть слово (займенник)

  3. Фронтальне опитування. Вправа «Чиста дошка».

  • Про яку частину мови йде річ у загадці?

Ти без друзів не  існуєш,                                 1 в біді не залишаєш.

Поважаєш та цінуєш,                                  Не прикметник, не іменник

І як треба заміняєш,                                     Звуть тебе усі...     (займенник).

Із займенником ви розпочали знайомитись. Зараз перевіримо, що ви запамятали з цієї теми.

  • Скільки займенників у нашій мові? (Кілька десятків)
  • Яке місце вони посідають за частотою вживання (Третє місце серед інших частин мови)

-    Чому ця частина мови  називається саме займенником? (Вживається замість імені, тобто замість іменних частин мови: іменника, прикметника, числівника).-

-  На що вказує займенник?(На предмет, їх ознаки,кількість. Але не називає їх.)

-Яким членом речення виступає?(підметом, другорядним членом)

  • Ми повторили вивчене про займенник, ви впоралися з усіма завданнями. А значить можна переходити до наступного етапу уроку – вивчення нового матеріалу.

V. Повідомлення теми та задач уроку.

Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Займенник», а  тему уроку дізнаємось з каліграфічної хвилинки. (Слайд 8)

2.      Каліграфічна хвилинка

- А зараз уже пора взятися і до пера.

- Відкрийте свої зошити. Запишіть каліграфічно, грамотно каліграфічну хвилинку. Не забувайте про правильне з'єднання.

Красиво писати – себе поважати!

ос со об бо ові віз зай ме нн ник ки

особові займенники 

-утворіть зі складів слова (особові займенники)

Па уроці познайомимось з особовими займенниками.

Тепер з’ясуємо завдання уроку. Чому цей урок навчить кожного з вас? Наші сподівання записані на дошці. Прочитаємо їх.  (слайд 9)

  • Розпізнавати особові займенники.
  • Визначати особу та число займенників.
  • Влучно використовувати особові займенники в усному й писемному мовленні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

                                      Тема ця хоч непроста , та для вас цікава.

                                      Будуть в ній нові слова, буде і забава.

                                      Ви здобудете знання і нові уміння.

                                      А для цього треба вам проявить терпіння.

Отож, друзі, до роботи. У нас урок мандрівка за новими знаннями. На чому вирушимо у мандрівку зараз дізнаємось. (слайд 10)

Через море – океан,

В сильний шторм чи ураган

Впевнено вперед прямує.

А на ньому люд мандрує. (слайд 10)__________ Звук корабля   магнітофон

КАРТА МАНДРІВКИ. (слайд 11) звук корабля ( ОСТРІВ!Випробувань,я сам,дружба, творчий, відгадай, підсумковий)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.  Вибірковий диктант(слайд 12)

- Прочитайте вірш та виписуйте займенники.

                                    Вчимо ми цю частину мови.

                                    Вивчіть й ви обов’язково.

                                    Посміхнувся  я: «Привіт!»

                                    Усміхнешся ти в отвіт.

                                    Й засміються навкруги –

                                    Він, вона, воно, вони.

                                    Так, усмішка всіх єдна.

                                    Жити в дружбі помага.

  • Що допомагає жити в дружбі?

Перевірка вибіркового диктанту. (Ми, ви, я, ти, він, вона, воно, вони). слайд 13,

  • Хто не зробив жодної помилки?

- Молодці, ви будете моїми помічниками на уроці.

 

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

  1. Спостереження за мовним матеріалом 

Мандруємо до острова «Я сам» (слайд 14)

_ Читаємо правило ст. 121 в підручнику. (слайд 15)

Розкажіть правило один одному в парі.

Ти, він, вона, вони - це дружня компанія нашої школи. А ще, це займенники, які називаються особовими. Заміняють іменники.

1.Кого в діалозі можуть позначати займенники?

Я-                                 Ти-                              Він,вона,воно-

2. Чи мають займенники категорію числа? Розподіліть займенники у дві групи : я,ми,ти,він,вона,вони,воно.

Однина                                                   Множина

3.У яких займенників можна визначити рід

Я,ми,він,вона,ти,воно,ви,вони.

— Уявіть, що відбулися змагання, і ви хочете розповісти про результати друзям. (Виходять троє учнів.) 

Відповіді: Я посів І місце. Ти посів II місце. Він посів III місце. 

— Займенники, як і спортсмени, мають свої місця, вони належать до 1-ї, 2-ї, 3-ї особи. (Дописують на дошці біля цифр 1, 2, 3 слово «особа».) 

2. Складання опорної таблиці «Особові займенники» (слайд  16)

 

Мандруємо до острова «Дружба» (слайд  17)

V. Практичне виконання вправ на закріплення вивченого.

          1.  Тепер знання свої покажемо

           І займенники у тексті відшукаємо.

           особу та число їх визначаємо (Слайд 18)

Школу дуже я люблю,

Залюбки сюди я йду,

Тут багато друзів маю.

Дружно завжди з ними граю,

Вчителів я поважаю.

 

Слайд 19

Робота з підручником. Вправа 238.

  • Встав займенники. Визнач усно особу і число.

         … малюю,  … читаєш,   … відпочиває,  … їдемо,  … слухаєте музику,  … повертаються додому.

Фізкультхвилинка : слайд 20

 В цьому домі — ми сім’я,

В цьому домі — ми сім’я.      (Ідуть по колу.)

Я і ти ,  ти, і я!                      (Зупиняються, руки в сторони,

                                                   уперед, до грудей.)

 

Руку дай, тому, хто зліва,          (Ліву руку в сторону — вниз.)

Руку дай, тому, хто справа.       (Праву руку в сторону — вниз.)

Ми — одна сім’я!                       (Беруться за руки, піднімають їх  

                                                       угору.)

В цьому домі — ми сім’я.

В цьому домі — ми сім’я.         (Ідуть по колу.

Я і  ти,   ти,   і я!                     (Зупиняються,  руки в сторони,  

                                                      вперед  до грудей.)

 

Посміхнись, тому, хто зліва,     ( Повертають голову  

                                                        ліворуч,посміхаються.)

Посміхнись, тому,  хто справа,  (Повертають голову праворуч,

                                                        посміхаються.)

Ми — одна сім’я!                       (Беруться за руки, піднімають їх

                                                       угору.)

ОСТРІВ ТВОРЧИЙ слайд 21

 

 

VI. Практичне виконання вправ на закріплення вивченого.

 

                     Запишемо ми речення старанно. слайд 22

                       Нехай виходить чисто гарно…

-  Спишіть речення, дібравши відповідний займенник. Вкажіть його число і особу.

... люблю свій клас!

... знаєте, які чудові у мене друзі?

... люблять грати у рухливі ігри.

Рубрика «Спілкуймося красно».            слайд 23

 

 - Щоб підкреслити повагу до адресата, займенник Ви у вітаннях та запрошеннях пишемо з великої букви.

 

Візьміть до уваги!

Займенник Ви пишуть із великої букви,якщо він указує на особу, до якої звертаються з повагою.

 

 

 

 

  • Довідкове бюро. Цікаво знати.
    1. За часів Київської Русі пошанного звертання на «Ви» ще не було. Підлеглий до свого володаря звертався на «ти», як і володар до підлеглого. Згодом займенник Ти став нормативним у звертанні до Бога. А займенник Ви в Україні набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших віком до старших та до незнайомих людей. Таке звертання засвідчує етичні норми нашого народу, що вироблялися протягом віків.
    2. В Україні до неодруженого чоловіка могли весь вік звертатися на «ти». Лише одруження, тобто започаткування родини, робило можливим вживання фрми «ви». А куми, охрестивши дитину, відразу звертались один до одного на «ти».
    3. В англійській мові займенник thou (ти) вживається тільки в поетичній мові й у звертанні до Бога, а в усіх інших випадках вживається займенник you (ви) .

Острів  відгадай слайд 24

ІІІ. Повторення та узагальнення знань.

 Диктант – мовчанка

-Я буду показувати вам картки, а ви записуйте у зошит займенники. Потім кожен з вас, по черзі, буде говорити свою відповідь, а ми всі дружно перевірятимемо.

ІІ особа однини ( ти)
ІІІ особа однини ж. р. ( вона)
ІІІ особа множини ( вони)
І особа однини(я)
ІІ особа множини( ви)
1 особа множини( Ми)
 

Робота в парах. « Сенкан»   слайд 25

 

- Встанови пропущене слово.

СЕНКАН  1  ( 1 в. )

  1.  ***
  2. Найкоротший, односкладовий
  3. Вказує, не називає, хвалиться
  4. Його часто використовують хвалькуваті діти
  5. Займенник (Я)

 СЕНКАН  2

  1. ***
  2. Двоскладовий, жіночий
  3. Вказує, не називає,замінює
  4. Для дівчаток і жінок
  5. Займенник (вона)

СЕНКАН   1  ( 2 в. )

  1.  ***
  2. Односкладовий, чоловічий
  3. Вказує, не називає, замінює
  4. Для хлопців і чоловіків
  5. Займенник (Він)

VII. Робота в групах. слайд 26

Запишіть слова у кросворд. 
1 я 
2 м и 
3 т и 
4 в и 
5 в і н 
6 в о н а 
7 в о н и 
1. Він є у роті (язик). 
2. Воно потрібне для чистоти і гігієни (мило). 
3. Сім днів (тиждень). 
4. Ягода для вишневого варення (вишня). 
5. Його вдягають дівчатка на голову (вінок). 
6. Хижий птах з чорним пір'ям (ворона). 
7. Він кличе на урок і з уроку (дзвоник). 
- Які займенники використали? 

VI. Підбиття підсумків уроку.

Станція « Підсумкова»   слайд 27

- Назвіть, які ви знаєте особові  займенники? 

                          Отже, займенник ми вивчали,

                          Особу та число їх визначали.

                              А тести вас хай перевірять

                          Знання здобуті на уроці швидко хай оцінять.

.

Тест    (слайд 28по команді вчителя відкрити)

1. Займенник -

а) називає предмет;

б) називає ознаку предмета;

в) вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх.

 

2. Займенники відповідає на  ті ж питання, що й …

а) частини мови, замість яких вони вживаються;

б) іменник, прикметник,

в) числівники.

 

3. . В якому рядку записанi тiльки особові займенники ?

         а) ми , ви , вони , я , ти , вiн , вона , воно , вони

         б) десять , я , зелений , ви

         в) вони , трава , ми 

4. До третьої особи належать займенники:

а) ти, ви, вас, тобою;

б) я, ми, мене, нас;

в) він, вона, воно, вони.

5.  До першої особи належать займенники:

а) вона, ти, ми,він

 б) ми, я

 в) ти, четвертий, п’ять.

 

6. Займенниками другої особи є :

         а) ти , ви

         б)     пташка , воно , я

         в) ми , вони , вона , вiн

 

 Перевірка тесту.

  • Правильна відповідь –1в, 2а, 3а, 4в, 5б, 6а .
  • У кого – 12 балів? 10? 8? 6? 4?

Оцінювання роботи учнів вчителем.

 Самооцінка.   слайд 29

 

-А заразоберіть смайлик, який би відображав  вашу роботу на уроці.

 

 

  •                                           Працював ефективно, творчо, активно.

 

                                             Старався.

 

 

 

 

 

                                          Працював нижче своїх можливостей.      

 

 

 

 

-Зробіть для себе висновки.

 

VIII.Домашнє завдання  слайд 30

 

Вправа 239, Ст.. 123

Опрацювати правила на ст.121,122

 

             Прекрасний день!      слайд 31

 

Уроку підійшов кінець.

Хай кожен вимовить про себе:

«Який я молодець!!!»

Слайд 32!

Дякую всім, хто працював,

    В зошитах гарно писав,

    На всі запитання відповідав,

    Та тим , хто в гості завітав.

Дякую за співпрацю!  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
2.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тітенко Олена Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
14 березня 2018
Переглядів
14753
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку