Урок. "Прикметники – синоніми та прикметники – антоніми. Уживання прикметників у прямому і переносному значеннях" "Конспект уроку з української мови для 4 - го класу

Про матеріал

Тип уроку. Формування умінь і навичок

Форма організації навчальної діяльності. Інтегрований урок (Українська мова.Прикметники – синоніми та прикметники – антоніми. Уживання прикметників у прямому і переносному значеннях. Читання.Гумористичні твори для дітей. Павло Глазовий «Невгамовний син». Природознавство. Орієнтування на місцевості. Сторони горизонту. Я у світі. Приклади правопорушень серед дітей

Перегляд файлу

Українська мова

Інтегрований урок

 

 

 Вчитель початкових класів

Ладижинської ЗОШ І-ІІІст.

Спеціаліст вищої категорії Шевчук Наталія Михайлівна

 

 

2017р

УКРАЇНСЬКА МОВА

ПОЛІЦЕЙСЬКИЙ ЗАГІН

Тема.Прикметники – синоніми та прикметники – антоніми. Уживання прикметників у прямому і переносному значеннях

Мета.Актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначність; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; повторити визначення гуморески, удосконалювати уміння орієнтуватися у просторі, розвивати творче мислення, уміння декламувати в особах, комунікативну компетентність; виховувати любов до рідної мови, до праці.  

Матеріали та обладнання.Портрет П. Глазового, гумореска Павла Глазового «Невгамовний син»,девіз уроку, картки із завданнями для індивідуальної, парної роботи,мікрофон, таблиця словникових слів, дидактична гра « Так чи Ні», вірш «Слова, слова..», план класу, зображення сторін горизонту, іграшкова патрульна машина, зображення поліцейського, вислів Аристотеля, прислів’я, фізкультхвилинка (уривок пісні Олега Вінника «Полісмен»), вірш «Стежина твоя» 

Тип уроку. Формування умінь і навичок

Форма організації навчальної діяльності. Інтегрований урок (Українська мова.Прикметники – синоніми та прикметники – антоніми. Уживання прикметників у прямому і переносному значеннях. Читання.Гумористичні твори для дітей. Павло Глазовий «Невгамовний син». Природознавство.

Орієнтування на місцевості. Сторони горизонту. Я у світі. Приклади правопорушень серед дітей

Хід уроку

І. Організаційний момент

  В класі затишно?

  Продзвенів уже дзвінок?

  Чи присутні гості в нас?

  Привітатись треба?

  Вже закінчився урок?

  Навчатися бажаєте ?

  Тож сідаємо, часу не гаємо.

 Роботу починаємо.

Сьогодні на календарі 20грудня -  середа. Стоїть морозна погода. Колючий морозець пощипує за щічки. Холодний вітер пронизує наскрізь, хилить голі дерева до землі. Де не де в повітрі пролітають легкі, пухнасті сніжинки. Розпочався новий день. А у нас в класні тепла та затишна атмосфера, яка сприяє плідній праці усіх учнів. Отже і ми з вами, любі діти, починаємо працювати. ІІ. Мотивація навчання

-          Готуючись до уроку з української літератури, я прочитала досить цікавий твір. Який пропоную і вашій увазі.

-          Допоможуть його прочитати в особах: Катя- слова матері, Стас – слова автора, Анатолій – слова директора. Гумореска Павла Глазового «Невгамовний син»

Запросив директор школи — це вже котрий раз! — Матір лобура, що ходить у дев’ятий клас.

— Угамуйте,— каже,— сина. Вчора ваш Петро Семикласниці Марусі поламав ребро.—

А матуся: — Ви, звиняюсь, странний чоловік.

Я ж не винна, що у сина переломний вік.

-          Твір якого літературного жанру ви тільки що прослухали?

Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з доброзичливим, комічним сюжетом. -         Що вам відомо про гумореску?

Жанр гуморески зародився в українській журналістиці 20-30-х років. У той час виступали такі відомі гумористи, як М. Зощенко, С. Чмельов та інші. Видатний вклад у розвиток жанру вніс Остап Вишня.

-          Сьогодні учні нашого класу познайомили вас з гуморескою Павла Глазового «Невгамовний син». Портрет автора ви можете побачити на нашій виставковій дошці. 

-          Гумореска, то гуморескою , але ми з вами останнім часом досить часто стаємо свідками порушення дисципліни. Це і життєві історії в різних телепередачах, сюжети новин, і деякі непорозуміння навіть в стінах нашої рідної школи. Які приклади правопорушень серед дітей ви знаєте?

-          Тому виникла нагальна потреба у створенні спеціально наглядово–реагувальної служби. Але ж як ми її назвемо?? А ну, пригадайте люди якої професії завжди, чи то вдень, чи то вночі готові прийти людям на допомогу? (поліцейські) Так, вірно. Отже сьогодні ми з вами визначимо, хто з вас можна увійти до справжнього складу загону поліцейських нашого класу.Тому девіз нашого уроку: 

«Щоб професійним поліцейським стати , потрібно творчо працювати !»

-                     Але для того, щоб потрапити до цього загону, ви маєте виконати певні завдання. І перше полягає в тому, що ми маємо зареєструватися. Відкриваємо зошити і записуємо дату реєстрації 15 грудня.Випробування будуть відбуватися в межах класу, тому записуємо: Класна робота.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка

-Проблемне запитання. Що спільного між словами «професійним, поліцейським,потрібно,працювати» Пп

Серед цих слів відшукайте слово«професійним». До якої частини мови воно належить?Доведіть. 

( Це слово означає ознаку предмета і відповідає на питання яким?)

-                     Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати таку частину мови, як ПРИКМЕТНИК 1ЗАВДАННЯ.Поліцейський маєвміти швидко реагувати на поставлені питання.Гра «Тік чи так»(оплесками)

1)  прикметник – самостійна частина мови(так);

2)  прикметник називає дію предмета (ні);

3)  прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)

4)  у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення( ні

5)  прикметники пов’язані з іменниками (так)

6)  прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так). 2ЗАВДАННЯ.Справжній поліцейський має вміти кодувати свої повідомлення. Зашифруйте це слово за допомогою буквосполучень. Наприкінці запишіть це слово повністю в дужках визначте відмінок.  Наприклад. Пр оф ес ійниим професійним ( Ор.)

2. Робота зі словниковими словами.Окрім того, що поліцейський має бути професійним, яким, на вашу думку, він ще має бути. (Сучасні поліцейські повинні мати хорошу фізичну підготовку, виконувати поставлені завдання і бути людяними , вихованими, чесними, справедливими, адекватними, оперативними і т.д.)(Виписати зі словника слова, які могли би бути продовженням речення

3ЗАВДАННЯ.Словник. Сучасний поліцейський має бути ….продовжіть думку, користуючись словниковими словами (якщо слово, що вам сподобалось, -іменник, то добираєте спільнокореневий прикметник.)(коментовано)

аеропорт

врівноваженість

мізинець

праворуч

трамвай

ввечері

вчора

мільйон

п’ятдесяти

тролейбус

вдень

гардероб

назад

п’ятсот

футбол

взимку

держава

напам’ять

сімдесяти

шеренга

вісімдесяти

дисципліна

наполегливість

спільнота

шістнадцять

влітку

життєрадісний

океан

справедливість

шістдесяти

восени

ззаду

оптимізм

температура

шістсот

вперед

кілометр

попереду

тепер

щогодини

вранці

ліворуч

посередині

творчість

щотижня

Наприклад. Сучасний поліцейський має бути врівноваженим, дисциплінованим,життєрадісним, наполегливим, оптимістичним, справедливим, творчим.( Усно дати характеристику речення. Розповідне, неокличне, ускладнене однорідними членами речення)

-          Дайте лексичне значення дібраним словам. Яку людину ми називаємо врівноваженою?

Дисциплінованою? Життєрадісною? Наполегливою? Оптимістичною? Справедливою? Творчою? 

-          Серед обраних слів відшукайте два слова, що є близькими за значеннями.Підкресліть їх хвилястою лінією.

Життєрадісний – оптимістичний.

-          Як називаються слова близькі за значенням? СИНОНІМИ. Який ще синонім можна дібрати до слова життєрадісний? Веселий.

-          До цих слів доберіть слово протилежне за значенням. Сумний.  

-          Як називаються слова протилежні  за значенням? АНТОНІМИ.  

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

-          Як ви вже зрозуміли, сьогодні на уроці ми будемо продовжувати працювати з прикметниками, будемо вчитися добирати до них антоніми та синоніми.

4ЗАВДАННЯ.Але це ще не все. З  яким ще словами ми будемо сьогодні мати справу ми дізнаємося, якщо виконаємо наступне завдання. Оскільки поліцейським доводиться виїжджати на виклики, то вони мають досить добре орієнтуватися у просторі. І далі ми просуваємося згідно плану класу, сторонам горизонту та шифру на дошці. 

 

Слова, слова… Вони в собі всі різні: тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні, Ласкаві й чесні, мудрі і смішні.

-          Назвіть ознаки слів, що автор використав у творі.

-          У якому значенні вжиті ці слова.(У ПЕРЕНОСНОМУ ЗНАЧЕННІ)

-          З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Щоб наше мовлення було яскравішим, образнішим.)

-          У творі якого літературного жанру ми прочитали прикметники вжиті у переносному значенні? ( у вірші)

-          Тож який стиль написання цього твору? ( науковий чи художній?художній) 

-          Тож сьогодні ми з вами будемо спостерігати за прикметниками вжитими у прямому та переносному значеннях.  1 МЕТР НА ПІВДЕНЬ

5ЗАВДАННЯ.Робота в парі.До словникових слів, що записані в реченні дібрати з довідки слова синоніми.Подібне завданняПЕРЕДАЙТЕ на 2 метра в сторону північного сходу2МЕТРА НА СХІД Сучасний поліцейський має бути врівноваженим, дисциплінованим, життєрадісним, наполегливим, оптимістичним, справедливим, творчим. 

Врівноважений – стриманий, поміркований, дисциплінований – організований, зібраний,

життєрадісний – веселий, оптимістичний,

наполегливий – завзятий, хвацький, 

справедливий–об’єктивний, неупереджений,

творчій – талановитий, мистецький.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

6ЗАВДАННЯ.Коментоване письмо. Пояснити орфограми. Хвилястою підкреслити прикметники з протилежними значеннями.1 метр північний захід Маленька праця краща за велике безділля.

Ранні пташки росу п’ють, а пізні сльози ллють.

Руки білі, а сумління чорне. Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля. 7 ЗАВДАННЯ.Світлофор перевірить швидкість вашого реагування. Діти читають слово, ваша задача як найшвидше дібрати до нього антонім. 1 метр на північ

 

Широкий –(вузький) Тонкий – (товстий)

Білий – (чорний) Холодний – (теплий)

М’який – (твердий) Довгий – (короткий)

Великий – (малий) Солодкий – (кислий)

Новий – (старий) Добрий – (злий)

Глибокий – (мілкий) Весела – (сумна)

Голосний – (приголосний) Мокрий – (сухий)

Босий – (взутий) Розумний – (дурний)

Лівий – (правий) Порожній –(повний)

Високий – (низький) Рідкий – (густий)

8ЗАВДАННЯ.Утвори від кожного іменника спільнокореневий прикметник, запиши до нього антонім.Віддай кермо - крейду сусіду.(Робота біля дошки. )1 метр на південний схід Холод – холодний – теплий, ранок – ранковий – вечірній,(нічний) зима – зимовий – літній, голос – голосний – тихий.

 

9ЗАВДАННЯ.До прикметників, вжитих у переносному значенні, дібрати відповідні іменники, так, щоб прикметник набув прямого значення.1 метр на південний захід

Гарячий погляд – гарячий…чай, глибока душа – глибока … криниця, світла думка – світла … сорочка, залізна воля – залізна …дорога, вовчий апетит – вовчий хвіст, кам’яне серце – кам’яний… будинок, похмурий день – похмура… людина, сонячна посмішка – сонячний… день.

 

10ЗАВДАННЯ.Злодії викрали близьку нам людину - маму. Потрібно скласти точний автопортрет матусі та надати прикмети злодія, що її викрав, адже саме від цього залежить її життя і швидкість визволення з полону.3 метра на північ

 

МАТУСЯ

ЗЛОДІЙ

Обличчя

Невелике, кругле, продовгувате,мудре, веселе.

Похмуре,зле, прищаве 

Очі

Красиві, великі, добрі, ласкаві, задумливі.голубі, сяючі, добрі.

Холодні, пронизливі, суворі, хитрі, глибоко посаджені.

Ніс

Маленький,прямий,тонкий.

Великий,горбатий, орлиний.

Волосся

Густе,м'яке,шовкове,блискуче,світле, чорне.

Рідке, жорстке, неслухняне, розкуйовджене, лисий.

Посмішка

Щира, лагідна, весела, добра.

Беззуба, хитра, сувора, колюча.

Руки

Невтомні, ніжні, теплі.

Великі, шершаві, татуйовані.

Голос

Ніжний, ласкавий, тихий, лагідний.

Грубий, сиплий, прокурений. 

Серце

Ніжне, любляче, добре, щире.

Жорстоке, безсердечне. 

Слова для довідки.

Обличчя:вилицювате, миловидне, симпатичне, цікаве, виразне, спокійне, вольове, суворе, сумне, добре, розумне, бліде, веснянкувате.

Волосся: довге, коротке, пряме, кучеряве, світле, чорне, каштанове, русяве, біляве, сиве. Ніс: довгий, короткий, кирпатий, широкий,

Очі: великі, примружені, сині, зелені, карі, сірі, чорні, ясні, розумні, уважні, ніжні, привітні, лукаві, задумливі.

-                       Отже, поліцейський патруль благополучно повернувся на місце своєї дислокації. (вчителю).

-                       Тому прошу підбити підсумки. 

На вашу думку, поліцейський має бути  уважним + до кого?( до людей, тварин)     терплячий + до кого?( до дітей)

схильний + до чого?( правди, справедливості)      наділений + чим?(досвідом, позбавлений + чого?( жорстокості) мудрістю) нетерпимий + до чого?(до брехні)

 

На наступному уроці ми з вами будемо вчитися узгоджувати прикметники з іменниками в роді, числі і відмінку.

-                       Поліцейський значок має бути призначений + кому?Наклеїти на титульну сторінку зошита.

 

-                       І як казав Арістотель…… вам потрібно буде вдома написати есе «Я і моя майбутня професія» ( у якому ви будети використовувати синоніми, антоніми, слова з прямими та переносними значеннями, можливо для вираження своїх мрій вам знадобляться прислів’я)

 

 

І завершити наш урок я хочу словами 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
12 березня 2018
Переглядів
4433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку