Урок української мови в 5 класі
Тема. Стилі мовлення. Ознаки текстів, які належать до певного стилю. Загальне ознайомлення
Урок української мови в 5 класі
Тема. Стилі мовлення. Ознаки текстів, які належать до певного стилю. Загальне ознайомлення
Мета:
- створити психолого-педагогічні умови для ознайомлення учнів із основними стилями мови, їх ознаками; допомогти навчитися визначати тексти різних стилів, писати власні висловлювання певного стилю;
- сприяти розвитку вміння сприймати інформацію вербально та самостійно опрацьовуючи в підручнику, вміння визначати головне, порівнювати, робити висновки, навчати правил кооперативної діяльності (робота в групах); сприяти розвитку креативного та критичного мислення;
- прищеплювати повагу до національної культури, відчуття стилю в повсякденному житті, бажання ставати гармонійною особистістю з ціннісним ставленням до життя.
Обладнання: макет вінка з п’яти квіток - стилів мовлення, кольорові стрічки – ознаки стилів, уривки з творів різних стилів, світлини «Різні сфери комунікації», репродукції картин Євгенії Гапчинської, відеофрагмент ТСН «Українські мотиви від модного дому «Валентино» в Парижі», тлумачний словник, довідкова інформація «Історія фотосесії в українських костюмах», картки оцінювання в групах.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу. (За Онищуком).
Урок особистісно зорієнтованого навчання (за А.Фасолею)
Особливість уроку - стильний: стиль одягу + стиль мовлення = відчуття стилю в мові та в житті людини.
Інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Гронування», «Прес», «Капелюх Бонно», «Сократівська бесіда», незакінчені речення, робота в групах.
Учні знатимуть: стилі мовлення, їх ознаки, сфери вживання.
Учні вмітимуть: розпізнавати стилі мовлення, розрізняти ознаки певного стилю, добирати тексти різних стилів, складати власні висловлення.
Хід уроку
І.Організаційно-мотиваційний етап.
1. Поділ учнів на 5 груп за кольорами, визначення спікерів. (Уміння працювати в групах сприяє багатогранному розгляду проблеми, начанню бути толерантним і виваженим у спілкуванні в соціумі).
2.Емоційне налаштування. «Я сьогодні обираю такий настрій» (учні малюють у зошити образ смайлика, який найбільше подобається)
2. Актуалізація суб’єктного досвіду.
Метод «Гронування»
Вправа «Поєднай сфери діяльності»
Учням запропоновано фотографії, на яких представлені різні стилі одягу. Їх завдання: поєднати стилі одягу зі сферами діяльності.
Фотоілюстрації:
Сфери діяльності: 1) наукова, 2) повсякденна, 3) художня (мистецька), 4) публічна, 5) ділова.
2.Завдання в групах. Кожна група працює з однією з п’яти сфер.
Метод «Мозковий штурм»
Доберіть 2-3 прикметники, які будуть характеризувати певну сферу, спікери озвучують відповіді.
Сократівська бесіда.
ІІ. Цілепокладання та планування роботи. Повідомлення теми й мети уроку.
Учні знатимуть…
Учні вмітимуть…
Ознайомлення з плануванням.
Особливість уроку: через інформацію про національний одяг дізнаватися про стилі мовлення.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Слово вчителя. Ключове слово нашого уроку – «стиль», з’ясуймо його значення.
Робота зі словником. Кожна з груп опрацьовує словникову статтю, визначається експерт, який презентуватиме значення слів:
Пошукова робота за підручником.
Учитель. Опрацюйте матеріал підручника, дайте відповідь на питання:
1.Скільки є стилів?
2. Як вони називаються?
3. У яких сферах уживається кожен зі стилів?
Спікери груп визначають, хто відповідатиме.
Вправа «Ознаки українського стилю».
Роздивіться репродукції малюнків сучасної української художниці Євгенії Гапчинської. У чому виявляються ознаки українського стилю в цих зображеннях? Які атрибути українського стилю найбільш яскраві? Яка картина вам найбільше сподобалася?
Виконати вправу «Упізнай стиль» (на відповідність: стиль – номер тексту, характеристика кожною групою певного стилю).
Тексти
1 - художній стиль. Уривок із казки О. Степової «Віночок».
Три дні і три ночі всі птахи, мишки, звірі збирали трави і плели вінок захисний, лелеки і жаби приносили воду зі струмка, щоби зволожити квіти і трави. І чим більшим ставав вінок, його коло, тим сильніше усі відчули могутність землі, що прокидалася, гріла їх, давала сили летіти, боронити, жити.
2 - публіцистичний стиль.
В одному з інтерв’ю відомий викладач української мови та телеведуий Олександр Авраменко сказав: «Мова – це одяг думок. Коли людина починає говорити, тоді ми бачимо її зсередини. Коли людина почне усвідомлювати, що говорити – це так само важливо, як і одягатися, вона почне думати над кожним словом».
3 - науковий стиль.
Народне вбрання носили українці в стародавні часи. У всіх була вишита сорочка, шаровари чи спідниця. Дівчатка плели собі вінки: кожна квітка і кожна стрічка щось означали. (Велика українська енциклопедія).
4- офіційно-діловий стиль.
Оголошення! 23 листопада в приміщенні актової зали школи «Центр надії» відбудеться виставка фоторобіт учнів 5 класу «Краса українського вінка». Початок о 14 годині. Актив 5 класу.
5-Розмовний стиль.
Діалог:
- Мамо, який вінок мені більше пасує до червоної сукні?
- Як на мене, то ти, доню, стильно виглядаєш у вінку з трояндовими квітами.
- Саме його я вдягну на шкільне свято. Дякую за пораду, мамусю!
Еексперти груп презентують роботу в такому порядку: спочатку загальна відповідність, а потім вказують на ознаки певного стилю.
Перегляд фільму «Українські мотиви від модного дому «Валентино» в Парижі».
Метод «Прес». Я вважаю українські мотиви використовують у відомих трендах одягу, тому що…
Творча вправа «Фотосесія в українському стилі».
Завдання в групах:
1 група – написати оголошення про проведення фотосесії для 5 класу в українському стилі (офіційно-діловий стиль).
2 група – написати невеликий репортаж про проведення фотосесії для 5 класу в українському стилі (3-4 речення) (публіцистичний стиль).
3 група – повідомлення батькам у Viber про наявність українського одягу для проведення фотосесії для 5 класу в українському стилі (розмовний стиль).
4 група – опис колективної фотографії в українському стилі, використання епітетів, порівнянь(3-4 речення) (художній стиль).
5 група – на основі довідкового матеріалу компонують текст «Історія виникнення фотосесії у вишиванці» (науковий стиль).
Матеріал для 5 групи.У кожного свідомого українця є фото у вишиванці. Родина відомої поетеси Лесі Українки має чимало фото в національному одязі. Для прикладу – світлини Лесі Українки в різні роки життя. Для поетси та її родини важливо було підкреслити цінність української культури та приналежність до української нації.
Спікери визначають експертів, які представлять свої роботи.
V. Рефлексія та оціннювання.
Інтерактивна технологія «Капелюхи Бонно».
Дану технологію можна перебудувати на український лад: капелюхи учитель замінює стрічками.
Завдання. Кожна група має стрічку певного кольору, на якій записують ознаки окремого стилю і яку учень прикріплює до вінка «Стилі мовлення».
Кожна група мала певний колір. Підсумуйте роботу на уроці за кольорами.
Червоний – колір почуттів. Що ви відчули під час сьогоднішнього уроку?
Зелений – колір нового. Що нового ви дізналися на уроці?
Синій – колір знань. Які знання сьогодні стануть вам у пригоді?
Жовтий – колір переваг. Які переваги має сьогоднішній урок порівняно з попередніми?
Блакитний – колір досягнень. Чого ви досягли сьогодні на уроці?
Намалюйте смайлик у зошит. Якого він настрою? Чому?
VІ. Оцінювання. Оцінювання здійснювалося спікерами за картками оцінювання роботи учня в групах.
- Хто найкраще працював у вашій групі?
- Кому потрібно бути більш активним?
VІІ. Домашнє завдання.
Обов’язкове: виконати вправу підручника на розрізнення стилів мовлення.
За бажанням: скласти легенду «Як виник український вінок».