Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Відділ освіти Дубровицької райдержадміністрації
Зображення влади грошей як руйнівної сили
Урок розвитку мовлення з елементами компаративістики Робота над портфоліо Гобсека та Калитки
Роботу виконала:
Жуковська Валентина Василівна,
учитель української мови та літератури,
зарубіжної літератури Сварицевицького опорного
закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Тема. Зображення влади грошей як руйнівної сили
Мета: сприяти тому, щоб учні визначили типовість образів у різних літературах; простежили деградацію людей, душі яких спотворені владою грошей; показати руйнівну силу золота, що перетворює людину на хижака, «мертву душу»; сприяти розвитку навичок компаративного аналізу, критичного мислення, збагаченню культури мовлення; допомогти сформувати уявлення про найважливіші життєві цінності; засуджувати жадібність, дріб’язковість; виховувати почуття людської гідності, моральні цінності.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст усіх опрацьованих текстів; проблемні ситуації, висвітлені у творах; спільні та відмінні риси героїв творів авторів різних літератур; лексичне значення слів «деградація», «лихвар», «маньяк»; перелік основних життєвих цінностей.
Учні вмітимуть: визначати жанри творів, філософію життя кожного героя, життєві принципи, складати портфоліо персонажів; здійснювати компаративний аналіз творів на основі порівняння образів, спільних тем, розкритих митцями; застосовувати інтерактивні прийоми аналізу, синтезу; творчо мислити; давати відповіді на проблемні питання.
Тип уроку: урок розвитку мовлення ( з елементами компаративістики).
Обладнання: портрети І.Карпенка - Карого, О. де Бальзака; тексти творів; ілюстрації до них; епіграф; схема портфоліо.
Технологія: урок компаративного аналізу.
Методи, прийоми, види, форми роботи: усне малювання, виклад проблемної ситуації, порівняння художніх творів, зіставлення творів, аналіз, синтез, побудова власних висловлювань, словниковий диктант, словникова робота, робота в групах, дослідницька робота, інтерактивні прийоми «відкритий мікрофон», «мозковий штурм», «гроно», сенкан, асоціативний кущ, укладання таблиці Елвермана, евристична бесіда.
І до такого нікчемства, дріб’язковості, гидоти
могла дійти людина? Могла так змінитися? І схоже
це на правду? Все схоже на правду,
все може статися з людиною.
М. Гоголь
Хід уроку
І. Організаційний етап уроку
ІІ. Мотиваційний етап
1.З’ясування емоційної готовності до уроку. Словесне малювання « Я ціную в людях…»
2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.
Ми щодня тримаємо у руках гроші. Це вказує на ознаку багатої людини .Ви ізнаєте, що гроші – товар, гроші - чесний обмін. Сьогодні на уроці літератури ми дізнаємося про ще одну властивість грошей – руйнівну владу над людиною, її душею, розумом.
1.Інтерактивний прийом «Відкритий мікрофон».
Кого можна вважати багатою людиною?
2. Усне малювання.
Намалюйте портрет такої особи.
Подивіться на екран. Перед вами персонажі творів: Калитка, Гобсек. Ці герої схожі між собою, багаті. Чому вони не відповідають вашим уявленням про багату людину? Відповіді на ці питання ми будемо з’ясовувати на уроці, спробуємо визначити, чому в різних літературах з’являються схожі персонажі. А порівнявши їх, дізнаємося про спільні та відмінні риси, головні пріоритети у їхньому житті; результат, якого вони досягли, яку філософію сповідували. (Слайд
ІІI. Цілевизначення та планування діяльності
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Самостійне визначення учнями очікуваних результатів.
2.1. Робота з епіграфом.
Прочитайте вислів , висвітлений на екрані. Це епіграф до уроку. Прокоментуйте. ( Слайд
( Так Гоголь характеризував образ Плюшкіна - одного з героїв твору «Мертві душі», розкриваючи моральне виродження, розклад особистості, скнарість, яка поглинула все живе, людяне).
2.2. Інтерактивний прийом «Відкритий мікрофон».
- Як ви розумієте його слова?
ІV. Етап опрацювання навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Вічні образи — літературні персонажі, які отримали багатократне втілення у мистецтві різних країн, різних епох і стали «знаками» культури: Преметей, Дон Жуан, Гамлет, Дон Кіхот, Фауст та ін. Традиційно вічними образами вважають міфологічних, біблійних, а також легендарних персонажів (Наполеон, Жанна д’Арк), якщо ці образи використовувалися у літературних творах. Нерідко до «вічних образів» зараховують й тих персонажів, чиї імена перетворилися на узагальнюючі назви певних явищ, людських типів: Гобсек, Калитка, Пузир, Плюшкин, Манілов, Каїн …
1. Словниковий диктант «Психологічний портрет».
Корисливий, обмежений, підлий, скупий, егоїст, боягузливий, люблячий, надокучливий, упертий, зухвалий, аморальний, різкий, цинічний.
2. Робота з літературознавчим словником. З’ясуймо значення слів, які можуть стати у пригоді під час компаративного аналізу героїв. Увага на екран! Прочитайте, будь ласка, визначення.
Деградація – поступовий занепад, руйнування особистості.
Лихвар – людина, що позичає гроші за великі відсотки.
Маньяк – людина, зосереджена у своїх почуттях і свідомості на якійсь одній ідеї, яка призводить до психічних відхилень.
Цинізм – безсоромність, зневажливо-зухвале ставлення до загальноприйнятих норм моралі й етики.
3.З’ясування контактних і генетичних зв’язків.
3.1. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».
- Що спільного у творах І.Карпенка –Карого «Сто тисяч», О. де Бальзака «Гобсек» ? (Тема) . Що об’єднує героїв творів? (Мета до збагачення). Чи твори належать до одного жанру? (Ні.)
Бальзак близький І.Карпенку-Карому своїм зверненням до теми, що хвилювала багатьох митців світу, - руйнівної влади грошей. Розвиваючи цю тему, кожен з них мав на увазі своє, національне, але суть залишилася одна. Її втілюють два герої: Гобсек і Калитка.
4. Етап реалізації компаративного аналізу. Робота над портфолі Гобсека та Калитки.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
1. Заключне слово вчителя.
Влада грошей, золота завжди переслідує людину. На уроці ми переконалися в тому, що ця проблема хвилювала людство в різні епохи. Саме тому у творчості багатьох митців з’являлися твори, у яких автори засуджували гонитву за багатством, жадібність. Вони мали на меті застерегти майбутні покоління від маніакальних думок про збагачення, адже це призведе до згубних наслідків.
З того часу минуло вже більше 100 років. Наше життя змінилося на краще. Але у суспільстві безліч Пузирів, Калиток, Гобсеків та Плюшкіних…Невже у світі панують гривні, долари, євро та інші валюти? Невже добро, милосердя, людяність, любов до ближнього, повага, кохання не актуальні сьогодні?
2. Постановка проблемних питань.
3.Робота в групах.
Укладіть таблицю Елвермана.
Так |
Проблема |
Ні |
Чи актуальні сьогодні життєві принципи героїв опрацьованих творів? |
||
1 аргумент |
|
1 контраргумент |
3.2. Озвучення результатів роботи. (Відповіді учнів).
4. Рефлексія.
Коментар учителя.
Чи є в сучасній Україні нащадки Калитки та Пузиря? Хто вони? Який він, сучасний Калитка? (Учні мають побачити в ньому дрібного підприємця, який прагне дорівнятися до олігархів. Це обмежена людина, котра за кордон поїде тільки заради того, аби привезти звідти певний товар для реалізації. У нього вдома буде комп’ютер, але не знайдеться жодної книжки. Автомобіль він використовуватиме лише для справ, а все інше – це даремна трата бензину. Своїм дітям дасть освіту таку, щоб можна було побільше заробити, зовсім не дбатиме про їхнє духовне збагачення. Заради грошей буде здатний на будь-які фінансові махінації. Друзів заводитиме таких, щоб мати з них вигоду, і т. д.)
Слова М. Гоголя вічні й актуальні сьогодні. Жага до збагачення та влади має поступатися найкращим вічним людським чеснотам – коханню, доброті, милосердю, чуйності, дружбі, бо їх за гроші не купиш.
4.1. Мотивоване оцінювання навчальної діяльності учнів.
5.Домашнє завдання.
бота в групах).