Урок розвитку мовлення з елементами компаративістики

Про матеріал
Зображення влади грошей як руйнівної сили Урок розвитку мовлення з елементами компаративістики Робота над портфоліо Гобсека та Калитки
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Відділ освіти Дубровицької райдержадміністрації

 

 

 

 

 

Зображення влади грошей як руйнівної сили

Урок розвитку мовлення з елементами компаративістики Робота над портфоліо Гобсека та Калитки

 

Результат пошуку зображень за запитом "оноре де бальзак"Результат пошуку зображень за запитом "карпенко карий"

 

 

 

 

 

 

 

 

Роботу виконала:

Жуковська Валентина Василівна,

учитель української мови та літератури,

зарубіжної літератури Сварицевицького опорного

закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

Тема. Зображення влади грошей  як руйнівної сили

Мета: сприяти тому, щоб  учні  визначили типовість образів у різних літературах; простежили деградацію людей, душі яких спотворені владою грошей; показати руйнівну силу золота, що перетворює людину на хижака, «мертву душу»; сприяти розвитку навичок компаративного аналізу, критичного мислення, збагаченню культури мовлення; допомогти сформувати уявлення про найважливіші життєві цінності; засуджувати жадібність, дріб’язковість; виховувати почуття людської гідності, моральні цінності. 

Цілі. 

Учні знатимуть: зміст усіх опрацьованих текстів; проблемні ситуації, висвітлені у творах; спільні та відмінні риси героїв творів авторів різних літератур; лексичне значення слів «деградація», «лихвар», «маньяк»; перелік основних життєвих цінностей. 

Учні вмітимуть: визначати жанри творів, філософію життя кожного героя, життєві принципи, складати портфоліо  персонажів; здійснювати компаративний аналіз творів на основі порівняння образів, спільних тем, розкритих митцями; застосовувати інтерактивні прийоми аналізу, синтезу; творчо мислити; давати відповіді на проблемні питання. 

Тип уроку: урок розвитку мовлення ( з елементами компаративістики).

Обладнання: портрети І.Карпенка - Карого, О. де Бальзака; тексти творів; ілюстрації до них; епіграф; схема  портфоліо. 
 

Технологія: урок компаративного аналізу. 
 

Методи, прийоми, види, форми роботи: усне малювання, виклад проблемної ситуації, порівняння художніх творів, зіставлення творів, аналіз, синтез, побудова власних висловлювань, словниковий диктант, словникова робота, робота в групах, дослідницька робота, інтерактивні прийоми «відкритий мікрофон», «мозковий штурм», «гроно», сенкан, асоціативний кущ, укладання таблиці Елвермана, евристична бесіда. 

І до такого нікчемства, дріб’язковості, гидоти

могла дійти людина? Могла так змінитися? І схоже

це на правду? Все схоже на правду,

все може статися з людиною.

М. Гоголь

Хід уроку 
І. Організаційний етап уроку 

ІІ. Мотиваційний етап

1.З’ясування емоційної готовності до уроку. Словесне малювання « Я ціную в людях…»

2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Ми щодня тримаємо у руках гроші. Це вказує на ознаку багатої людини .Ви ізнаєте, що гроші – товар, гроші - чесний обмін. Сьогодні на уроці літератури ми дізнаємося про ще одну властивість грошей – руйнівну владу над людиною, її душею, розумом.

1.Інтерактивний прийом «Відкритий мікрофон».   

Кого можна вважати багатою людиною?    

2. Усне малювання. 

Намалюйте портрет такої особи.

  Подивіться на екран. Перед вами персонажі творів: Калитка, Гобсек.  Ці герої схожі між собою, багаті. Чому вони не відповідають вашим уявленням про багату людину? Відповіді на ці питання ми будемо з’ясовувати на уроці, спробуємо визначити, чому в різних літературах з’являються схожі персонажі. А порівнявши їх, дізнаємося про спільні та відмінні риси, головні пріоритети у їхньому житті; результат, якого вони досягли, яку філософію сповідували. (Слайд  

ІІI. Цілевизначення та планування діяльності

1. Повідомлення теми і мети уроку.

2. Самостійне визначення учнями очікуваних результатів. 

2.1. Робота з епіграфом.

Прочитайте вислів , висвітлений на екрані. Це епіграф до уроку. Прокоментуйте. ( Слайд

( Так Гоголь характеризував образ Плюшкіна  - одного з героїв твору «Мертві душі», розкриваючи моральне виродження, розклад особистості, скнарість, яка поглинула все живе, людяне).

2.2. Інтерактивний прийом «Відкритий мікрофон». 

- Як ви розумієте його слова? 

 

 

 

ІV. Етап опрацювання навчального матеріалу. 

Слово вчителя.

Вічні образи — літературні персонажі, які отримали багатократне втілення у мистецтві різних країн, різних епох і стали «знаками» культури: Преметей, Дон Жуан, Гамлет, Дон Кіхот, Фауст та ін. Традиційно вічними образами вважають міфологічних, біблійних, а також легендарних персонажів (Наполеон, Жанна д’Арк), якщо ці образи використовувалися у літературних творах. Нерідко до «вічних образів» зараховують й тих персонажів, чиї імена перетворилися на узагальнюючі назви певних явищ, людських типів: Гобсек, Калитка, Пузир, Плюшкин, Манілов, Каїн …

1. Словниковий диктант «Психологічний портрет». 

Корисливий, обмежений, підлий, скупий, егоїст, боягузливий, люблячий, надокучливий, упертий, зухвалий, аморальний, різкий, цинічний. 
2. Робота з літературознавчим словником. З’ясуймо значення слів, які можуть стати у пригоді під час компаративного аналізу героїв. Увага на екран! Прочитайте, будь ласка, визначення. 

Деградація – поступовий занепад, руйнування особистості. 

Лихвар – людина, що позичає гроші за великі відсотки. 

Маньяк – людина, зосереджена у своїх почуттях і свідомості на якійсь одній ідеї, яка призводить до психічних відхилень. 

Цинізм – безсоромність, зневажливо-зухвале ставлення до загальноприйнятих норм моралі й етики. 
3.З’ясування контактних і генетичних зв’язків.  

3.1. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».

- Що спільного у творах І.Карпенка –Карого  «Сто тисяч», О. де Бальзака «Гобсек» ? (Тема) . Що об’єднує героїв творів? (Мета до збагачення). Чи  твори належать до одного жанру? (Ні.)

Бальзак близький І.Карпенку-Карому своїм зверненням  до теми, що хвилювала багатьох митців світу, - руйнівної влади грошей. Розвиваючи цю тему, кожен з них мав на увазі  своє, національне, але суть залишилася одна. Її втілюють два герої: Гобсек і Калитка.

 

4. Етап реалізації компаративного аналізу. Робота над портфолі Гобсека та Калитки.

 

 

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Заключне слово вчителя.

Влада грошей, золота завжди переслідує людину. На уроці ми переконалися в тому, що ця проблема хвилювала людство в різні епохи. Саме тому у творчості багатьох митців з’являлися твори, у яких автори засуджували гонитву за багатством, жадібність. Вони мали на меті застерегти майбутні покоління від маніакальних думок про збагачення, адже це призведе до згубних наслідків.

З того часу минуло вже більше 100 років. Наше життя змінилося на краще. Але у суспільстві безліч Пузирів, Калиток, Гобсеків та Плюшкіних…Невже у світі панують гривні, долари, євро та інші валюти? Невже добро, милосердя, людяність, любов до ближнього, повага, кохання не актуальні сьогодні?

2. Постановка проблемних питань.

  • Доведіть, що життєві принципи Калитки, Гобсека актуальні сьогодні або ж спростуйте цю думку.

3.Робота в групах.

 Укладіть таблицю Елвермана.

 

 

Так

Проблема

 

Ні

Чи актуальні сьогодні життєві принципи героїв опрацьованих творів?

1 аргумент

 

1 контраргумент

3.2. Озвучення результатів роботи. (Відповіді учнів).

4. Рефлексія.

Коментар учителя.

Чи є в сучасній Україні нащадки Калитки та Пузиря? Хто вони? Який він, сучасний Калитка? (Учні мають побачити в ньому дрібного підприємця, який прагне дорівнятися до олігархів. Це обмежена людина, котра за кордон поїде тільки заради того, аби привезти звідти певний товар для реалізації. У нього вдома буде комп’ютер, але не знайдеться жодної книжки. Автомобіль він використовуватиме лише для справ, а все інше – це даремна трата бензину. Своїм дітям дасть освіту таку, щоб можна було побільше заробити, зовсім не дбатиме про їхнє духовне збагачення. Заради грошей буде здатний на будь-які фінансові махінації. Друзів заводитиме таких, щоб мати з них вигоду, і т. д.)

Слова М. Гоголя  вічні й актуальні сьогодні. Жага до збагачення та влади має поступатися найкращим вічним людським чеснотам – коханню, доброті, милосердю, чуйності, дружбі, бо їх за гроші не купиш.

4.1. Мотивоване оцінювання навчальної діяльності учнів.

5.Домашнє завдання.

  • Написати твір-роздум «Чи достатньо у мене сил, щоб протистояти владі грошей?»

бота в групах). 

docx
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку