Урок розвитку мовлення з елементами STEM – освіти у 2 класі НУШ.
Тема. Пухнасті сніжинки летять.
Мета. Формувати компетентності.
Предметні: уміння складати речення та розповідь за опорною групою лексики, добирати влучні слова для передання власних спостережень , вражень, почуттів, вчити творчо зображувати те, що вражає уяву, формувати початкові уміння складати зв’язне письмове висловлювання.
Ключові: соціальну (уміння працювати в парі,групі, здійснювати допомогу), загальнокультурну ( бажання милуватися красою, прагнення більше знати про навколишній світ),
STEM – компетентності (наукову грамотність, конструкторську діяльність).
Обладнання: презентація, картки для роботи в парах, картки для індивідуальної роботи, пластилін, шість сірників, сім зубочисток на кожного учня.
ХІД УРОКУ
-
Організаційний момент.
-
Привітайтеся.
-
Посміхніться один одному, посміхніться нашим гостям, які сьогодні разом з нами відправляться у чудовий і захоплюючий світ краси .
Я рада бачити вас, хлопчики й дівчатка,
І хоч у вікна холод заглядає.
У цій кімнаті затишно і тепло
Бо клас наш один одного і чує, й відчуває.
-
Актуалізація знань. Фіксація утруднень в діяльності.
-
Сьогодні на уроці української мови я запрошую вас у творчу майстерню.
( На презентації з’являються слова « творча майстерня»).(Слайд№1)
-
Що значить творча? ( Творити, придумувати, складати, створювати)
-
Кого називають творцями?(Того, хто створює щось дивовижне)
-
А що таке майстерня? ( Місце, де щось створюють)
-
А що ми можемо створити на уроці української мови? ( Складати речення, придумувати розповіді, складати діалоги)
-
Але перш ніж створювати щось, треба вибрати тему. То з чого ж почнемо? Так, з вибору теми.
-
Визначення теми і мети уроку. Робота в парах з карткою – інструкцією(Слайд№2)
-
Виконайте в парах завдання на картці і визначте, про що будемо говорити на уроці.
1.Прочитайте загадку і напишіть відгадку.
Зірка сніжно біла
На рукав мені злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води.
2.Розгляньте малюнок. Придумайте до нього ласкаву назву.
________________________
-
Прочитайте загадку, назвіть відгадку . Яку назву дібрали до малюнка?
-
Тож, говоритимемо про сніжинки.
-
Діти, погляньте, за мною прилетіли сніжинки. Як красиво вони кружляють у таночку , опускаючись на землю. ( Слайд №2,3,4).
-
А чи можемо ми передати словами цю красу? То якою буде мета нашого уроку? (Складати і записувати речення про сніжинки, використовуючи влучні слова. А ще складемо розповідь за власним спостереженням «Пухнасті сніжинки летять».)
-
Узагальнення власного досвіду учнів
-
В нашій майстерні є незвичайні кімнати, до яких ми завітаємо.
-
Відчинимо двері до першої – «Кімнати спостережень» (Слайд №5)
-
Кожен справжній майстер має власну скриню, в якій зберігає цінності. Давайте ми зараз також наповнимо скарбом свої скрині. А що ж є скарбом на уроках мови? ( Слова, речення, думки).
-
Згадайте, коли ви вперше почали розглядати дивовижне творіння природи - сніжинку. Прислухайтесь до себе, до свого серця, до своїх спогадів.
-
Якою була ваша власна сніжинка? Запишіть це слово. Моя сніжинка була маленька, смілива.
-
На що вона була схожа ? Запишіть це слово. Сніжинка, яку я розглядала , була схожа на зірочку. Пишу слово зірка.
-
Що робила ваша сніжинка? Запишіть це слово. (Моя – кружляла.)
-
Хто поділиться своїми спогадами?
-
Це ваші власні враження .
-
Складання речень з опорою на допоміжний матеріал.
А як красиво говорять про сніжинки поети і письменники . Вони допоможуть нам наповнити наші скрині. Відчинимо двері до кімнати «Милування красою». (Слайди №6)
Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін...
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять...(В.Сухомлинський. Як дзвенять сніжинки)
-
Так красиво передав свої враження Василь Сухомлинський в оповіданні «Як дзвенять сніжинки».
-
А ось у вірші Миколи Вороного сніжинки самі про себе розповідають . Послухайте.
Білесенькі сніжиночки,
Вродились ми з води;
Легенькі, як пушиночки,
Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими,
І весело крутилися
Метелицею ми.
-
Прочитайте уривок з оповідання Лариси Воронкової. Доберіть заголовок до розповіді. Запишіть його над текстом. Випишіть, з чим автор порівнює сніжинки.
________
Раптом пішов сніг. Таня розгледіла сніжинки на долоні. Коли вони летіли, були, наче пух. Придивилася ближче – як зірочки. На сонці сніжинки іскрилися ніби срібло.
За Ларисою Воронковою
Сніжинки були, наче … , як ……, ніби …. .
-
Для чого нам потрібні приклади опису сніжинок? ( Щоб навчитися влучно записувати свої власні спостереження).
Запишіть свої власні речення , використовуючи слова-помічники.( Слова написані на сніжинках в слайді №7,8 презентації : зірочка,снігова квітка, сніговий метелик, казкова балерина;ніжна,срібна, пухнаста, біла; опускається, летить, кружляє, танцює, переливається, іскриться, тане.)
-
Ви записали чудові речення про сніжинку. Відчули її красу серцем. Але щоб правильно складати розповіді, треба мати й наукові знання.
Група «Пізнайки» повідомить нам наукові знання про сніжинку. А ви побачите, який вигляд мають сніжинки під мікроскопом. До речі, вперше сніжинки під мікроскопом почав розглядати американець Вілсон Бентлі ще коли був школяриком. (Слайд№10)
1.Сніжинка народжується тоді, коли водяна пара замерзає навколо крихітної частинки пилу. Утворюється кристалик льоду. Немає двох абсолютно однакових сніжинок. Але кожна з них має тільки шестигранну будову. (Слайд№11)
2.Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки – голочки, випадають в Антарктиді, де дуже сильні морози. (Слайд№12)
3.Трапляються сніжинки - велетні, розміром з долоню. Та це велика рідкість. Сніжинки бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок. Це залежить від температури повітря в той момент, коли вони падають. Проте в такій різноманітності є чіткі правила: сніжинка завжди шестигранна. (Слайд№13)
4.Також від температури повітря залежать розміри сніжинок . Чим нижча температура, тим менші сніжинки.
6. Складання розповіді «Пухнасті сніжинки летять».( Методика «Кубування»)
- А зараз завітаємо до кімнати «Авторів» . Складемо розповідь під назвою
«Пухнасті сніжинки летять». А допоможе нам в цьому чарівний кубик.
1грань.
2 грань.
3 грань
4 грань.
-
Як сніжинки потрапляють на землю?
5 грань
-
Чи принесли сніжинки користь?
7.Майстер – клас з виготовлення сніжинок.
-
А зараз спробуємо у нашій творчій майстерні власними руками зробити не просто сніжинку, а її модель (спрощений образ об’єкта). Згадайте, яку геометричну фігуру має щойно народжена сніжинка. ( Шестикутник)
-
- Скільки сторін у шестикутника? (6)
-
Вершин? (6)
-
Візьмемо 6 сірників . Це будуть сторони шестикутника.
-
З пластиліну зробимо 6 кульок. Це будуть вершини шестикутника.
-
З’єднаємо послідовно за допомогою пластилінових кульок сірники, утворюючи шестикутник.
-
Щоб наш шестикутник був міцним, треба надати йому жорстоксті. Цю властивість використовують інженери під час створення будівель та механізмів. За допомогою двох зубочисток з’єднаємо протилежні вершини шестикутника. У нас народився кристалик льоду-«насіннячко», з якого виросте сніжинка. Кристалик льоду важчий, ніж повітря. Він починає падати . Сніжинка росте. Змінюються навколишні умови, і на сніжинці з’являються нові голочки. Але в неї залишиться 6 променів. Вставимо 6 зубочисток у вершини шестикутника.
-
Які чудові сніжинки вийшли у вас. Їх можна оздобити паєтками , і це буде чудова прикраса для новорічної ялинки.
-
А ось вчені використали сніжинки не тільки для прикрас. Стеля , яка формою нагадує вирізану з паперу сніжинку, допомогла створити сильний і гарний звук у концертному залі. (Слайд№14)
-
Науковці й досі намагаються дізнатися більше про дивовижне творіння природи – сніжинку. Можливо , їм не вистачає саме ваших ідей і наснаги.
Підсумок уроку
Якщо ми з вами люди творчі, то й підсумок уроку підведемо творчо. Складемо сенкан до слова сніжинка.
1. Сніжинка
2.Ніжна, пухнаста
3.Кружляє, танцює, дивує
4.Вкриває землю сніговою ковдрою.
5. Краса
-
Тож , діти, цінуйте красу, розумійте красу, поклоняйтеся красі. Тоді вона надихне вас на неймовірні наукові відкриття.
-
Дякую за роботу. (Слайд№15)