Урок розвитку мовлення з української мови для 4 класу "Калина - символ України"

Про матеріал

Урок допомагає при роботі над складанням тексту-розповідь ; навчать дітей висловлювати свої думки ; розвивати образне мислення, мовлення; пізнавальні і творчі здібності. Виховуває повагу до національної культури, бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України.

Перегляд файлу

Українська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 13

Селидівської міської ради

 

 

Відкритий урок з української мови

в 4 – А класі

Урок розвитку звязного мовлення
Текст-розповідь

                         «Калина – символ України»

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/s540cdb591702c176/image/ic22adf9cb15d33ef/version/1447147803/%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D1%96%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0.gif

 

 

 

 

Провела

вчитель початкових класів

Погудіна Тетяна Петрівна

 

2017р.

 

 

Тема. Текст-розповідь «Калина – символ України»

Мета: вчити складати текст-розповідь ; навчати дітей висловлювати свої думки ; розвивати образне мислення, мовлення; збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності. Формувати в учнів естетичну культуру. Виховувати  повагу до національної культури, бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України

 Обладнання: дидактичний та демонстраційний матеріали; мультимедійний супровід

Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення

ХІД УРОКУ

І . Організація класу

– Сьогодні до нас на урок завітали гості.

Подаруйте посмішку собі,

Нашим гостям і мені.

Я дарую посмішку всім вам.

Радість допоможе у роботі нам.

ІІ.  Психологічна настанова

– Сьогодні у нас незвичайний урок.

Ми зробимо з вами ще один крок.

В країну відому, в країну чудову.

Що всіх нас навчає й збагачує мову.

Тож мусите зараз  сказати мені,

Якими на уроці  повінні бути ви?  (Девіз уроку: уважними,

                                                                                   розумними,

                                                                                   організованими,

                                                                                   кмітливими).

- Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, творчим, пошуковим).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та завдань уроку

– Про що ми будемо говорити

Не буду вам розповідати –

Самі ви спробуйте загадки відгадати.

Загадки

  •                 За хатою у садочку,

У зеленому віночку

Та в червоних намистах

Стала пава молода.

І збігаються всі діти,

Щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен смик –

Та й укине на язик.

Що це таке? (Калина)

  •                 У пучечках невеличких
    На кущі живуть сестрички.
    Восени хто гляне – 
    Вмить добрим стане:
    З гіллячок звисають, 
    Вогником палають.
    Що ж це за красуня дивна?
    То в гаю стоїть …. (калина)
  •                 Читання загадки Віри Паронової у зошиті (с.13 №1), дописування відгадки.

    Сьогодні  на ми будемо говорити про калину, визначимо ознаки та властивості цієї рослини, напишемо  текст-розповідь. Майже в усіх народів є свої улюблені рослини –  народні символи. У росіян – це берізка, у канадців – клен, а в українців – калина. Тому наш урок присвячується цій неперевершеній красуні, надзвичайно чарівному кущику калини, який дарує нам свою красу в будь-яку пору року. Калина – це символ України. Вона оспівана в піснях, живе в казках, легендах, прислів'ях  та приказках.  Народ шанує її за пишну вроду, цілющі властивості. З калиною порівн6ювали красу української дівчини.

   Ми з вами знайомилися з легендами про калину, читали оповідання, слухали вірші, співали пісні, малювали калину.
( На дошці висить кущ калини без кетягів) 
     -Подивіться на наш кущ калини. Чого в ньому не вистачає? (Грон, кетягів) 
     -Осінній вітер налетів і позривав грона. Залишились люди без цілющих ягід, а птахи без необхідної взимку поживи. Але ми можемо допомогти повернути кущику грона, якщо правильно виконаємо всі завдання  уроку.                

ІV. План уроку

  1.               Звіт творчих груп.
  2.               Робота в парах «Вкрадені слова»
  3.               Робота в групах «Народними стежками»
  4.               «Кубування».
  5.               Фізкультхвилинка.
  6.               «Мозковий штурм»
  7.               Робота в групах «Дощ компліментів»
  8.               Творча робота.
  9.               Дослід «Чистота мови»

V. Робота над матеріалом уроку

Вдома ви виконували випереджувальне завдання. А як із ним справилися, зараз і послухаємо.

  1.               Звіт творчих груп

І група «Науковці»

Калина – це високий кущ заввишки до 5 метрів з сильно розвиненим галуззям. Листя трилопате, темно-зелене. Квіти білі, зібрані в плескате зонтикоподібне суцвіття.

Червоні, соковиті круглі плоди дозрівають восени. На нашій планеті росте понад 200 видів калини. Ще є диво у калини. Її кісточки схожі на маленькі серця. Тому ця ягода є символо любові,              вірності,              відданості
        Калина – це лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому ґрунті, поблизу річок і лісових струмків, в гаях, дібровах, на узліссі, в
чагарниках, майже в кожному дворі України.                     

      Суцвіття не густе, віночки білі. Зовні в букетику квітки великі, а всередині – дрібненькі, непоказні. Цікаво, що великі квіти не дають плодів, а з маленьких восени дозрівають соковиті грона. Великі квіти приваблюють до себе комах-запилювачів: бджіл, джмелів. Плоди у калини ягодоподібні, овальні, яскраво-червоні з однією кісточкою. Ягоди в неї кислі і трохи гіркуваті, але додають сили і бадьорості.    

    Калина – лікарська рослина. В  народі  кажуть:  «Червона  калина  від  ста  хвороб  лікує». Використовують  для  лікування  і  цвіт,  і ягоди,  і  навіть  кору  калини.  Екстракт  кори – гарний  засіб  при внутрішніх  кровотечах  і  судомах.

     Відвар  і  варення  з  ягідок  використовують  проти  кашлю,  а  відвар  квіток – від  серцевих  нападів. Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові. Варені з медом плоди лікують кашель, охриплість. Вважається, якщо постійно вживати плоди калини, то поліпшується самопочуття хворого.

  •                 Дякуємо за цікаву і пізнавальну інформацію.

Перше гроно кріпимо на кущ.

ІІ група «Історики»

Існує легенда, що колись давно, коли ще на Русь нападали татари, в одному селі грали весілля. На ньому зібралося багато вродливих дівчат. І саме в розпалі гуляння на село напали татари. Завойовники побачили красунь і почали ловити їх, щоб продати в Царгороді.

Дівчата аби не потрапити у неволю, повтікали на болота. Ординці погналися за ними і потрапили в трясовину. Там, де потонули вороги, з’явилися гнилі купини, а на тому місці, де загинули українські дівчата, виросло багато кущів калини. І з того часу красу дівчат порівнюють з калиною.

           Червона калина – є символом нашої рідної України. Коли в давнину козак вирушав у далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм і давала з собою хліб із калиною, а наречена прикріплювала до коня гілочку калини, щоб нагадувала вона козакові рідну домівку, матір, кохану, його рідну мову.

  •                 Калиною прикрашали святковий коровай. Її  вишивали на сорочці і рушниках.
  •                 Калиноньку садовили на честь народження, а також на могилі, як символ туги, печалі і пам’яті. Дітям, щоб не рвали квітку, говорили, «Не ламай калину, бо накличеш морозу».
  •                 Історики теж справилися із завданням.

Знову кріпимо гроно на калину.

ІІІ група «Поети»

          1. Багато поетів і письменників присвятили свої рядки калині. Багато їх у Тараса Григоровича Шевченка.
Сонце гріє,вітер віє 
З поля на долину. 
Над водою гне з вербою 
Червону калину.       

 2. Писала про калину і Марія  Познанська «Калинонька»

Ось калина над водою

Віти стеле по воді.

Хто це щедрою рукою

їй намистечко надів?

Червонясте, променисте,

Розцвітає, як вогні.

Дай хоч трішечки намиста,

Калинонько, і мені.

3.Є вірш і у Миколи Сингаївського

Калино весела,

Калино червона,

Люблю твоє листя

Та росяні грона.

  •                 Читання вірша Марії Деленко (с.14 №4, зошит), відповіді на запитання.

- Давайте і ми з вами побудемо поетами і доповнимо віршовані рядки словами із довідки.

VІІ.  Робота в парах. Вправа «Вкрадені слова»

  •                 Доповнення віршованих рядків (с.13 № 2, зошит)

- Молодці!

 Кетяг калини прикрашає наш кущик.

  •                 Робота в группах «Народними  стежками»   (Слайд 7)

-Ми  знаємо,  що  натхнення  для  своїх  творів  Т. Г. Шевченоко черпав  з  народної  творчості.  А  там  вже  калині  присвячено  ой,  як  багато  сторінок. Недарма  кажуть,  що  калина – символ  України

    1) Завдання: відремонтувати прислів'я, які надруковані на стрічечках і розрізані навпіл.

  •                 Посади  біля  хати  калину,  … (будеш  мати  долю  щасливу.)
  •                 У лузі калина з квітками,.. (немов матуся з дітками).
  •                 Весною калина білим цвітом квітує,.. (а восени червоні ягоди дарує).
  •                 Без верби і калини … (нема України.)
  •                 Любуйтеся калиною, коли цвіте, … (а дитиною — коли росте)
  •                 Запишалася калина , … (наче красная дівчина.)

 (Діти зачитують утворені прислів'я. Вчитель чіпляє їх на дошці у збільшеному вигляді)

- Діти, а зараз ми пригадаємо все, що знаємо про калину? І допоможе нам у цьому наш куб

VІ.  Метод «Кубування»

В мене кубик непростий

В мене кубик чарівний

Він стежину прокладає

І калину прославляє.
1 грань. Що таке калина? 
Калина – це високий кущ. Листя трилопатеве, темно-зелене. Квіти білі, зібрані в плескате зонтикоподібне суцвіття. Червоні, соковиті круглі плоди дозрівають восени.
2 грань. Де росте калина? 
Калина – це лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому ґрунті, поблизу річок і лісових струмків, в гаях, дібровах, на узліссі, біля хат та на могилах.
3 грань. Порівняй калину.
В різні пори року калина по-своєму красива. Українці здавна порівнюють красу калини з дівчиною, з Батьківщиною.
Листя, мов тризуб.
Квіти білі, дрібні як сніжинки.
Ягоди, мов червоне намисто.
4 грань. Використання калини.
Калина – лікарська рослина. Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові. Соком калини навіть умивалися, щоб обличчя рум’янилося.
5 грань. Як народ величає цей кущ?
Про калину складено багато пісень, віршів,приказок. В народі кажуть: «Без верби і калини нема України».
6 грань. Чим подобається вам ця рослина?
Діти дають відповіді на це запитання. ( Прикрашає наші садки і подвір’я, лікує від різних хвороб, використовується в народних обрядах).

VІІІ. Фізкультхвилинка

     (Діти виконують танцювальні рухи під супровід пісні «Одна калина»)

    ІХ . Робота над складанням тексту - розповіді

  1.               Фронтальне опитування «Мозковий штурм»
  •                 Для того, щоб скласти текст-розповідь нам треба пригадати:
  1.               Що таке текст? (Зв'язані за змістом речення, можна дібрати заголовок)
  2.               Із яких частин складається текст?. (Зачин, основна частина, кінцівка. Кожна частина розпочинається із абзацу)
  3.               Які є типи текстів? (Текст-опис, текст-розповідь, текст-міркування)

- Ви сьогодні будете писати текст – розповідь. Що таке текст – розповідь?

- Молодці! Кетяг калини для кущика.

2. Робота в групах «Дощ компліментів» калині

 Ой, подивіться яким красивим став наш кущ калини. Давайте зараз зробимо «дощ компліментів» калинці. Працюєте у групах. Ваше завдання підібрати  прикметники для кущика калини. Займіть свої місця. Працюєте на картках.

  •                 Підберіть прикметники
           Кущ −            (густий, розлогий, пишний, крислатий).
          Ягідки −         (червоні, круглі, смачні, гіркуваті, соковиті). 

     Квіти − …         (духмяні, запашні, сніжно-білі)
     Грона− …         (важкі, червоні, розкішні) 

     Листя  -  … (темно-зелене,  смарагдове,  багряне )

Три представники від груп вийдіть на клас. Називаєте по одному прикметнику.

  •                 Підберіть іменники

Червоні, соковиті, круглі, терпкі - ( ягоди).
Темно-зелені, смарагдові, багряні – (листочки).
Важкі, червоні, розкішні – ( грона).
Духмяні, запашні, сніжно-білі – ( квіти).

  •                 Підберіть дієслова. (усно)

Кущ калини −….  ( шелестить, пригощає, похилився,  годує, росте,  зацвітає, розквітне, розвеселить).  

3. Утворити речення

Це не високий, але…                                    важкі грона калини.

Гілля в неї …                                                 цвітом.

Листя різьблене темно-…                         пишний кущ.

Цвіте білим …                                             тонке і розгалужене.

Восени на ній з’являються …                   - зеленого кольору.

Молодці! Із цим завданням справилися. І знову гроно для калинки.

Х . Письмова творча робота

- А зараз кожен із вас стане письменником і напише власний  твір-розповідь.

     Завдання буде диференційоване.Частина учнів писатимуть текст, використовуючи опорні слова, план, власний досвід, а інші – відремонтують деформований текст і доберуть до нього заголовок. Я бажаю вам успіху.

Картки з деформованим текстом для індивідуальної роботи їз слабо встигаючими учнями

  1.               Невисокий, калина, але, кущ, пишний.
  2.               Любить, рости, вологих, у, місцях.
  3.               Зацвітає,вона, цвітом, білим, весною.
  4.               Восени, грона, наливаються, соком.
  5.               Шанують, красу, люди, калину,за, лікувальні, властивості, та.

                                    План

  1.               Яка це рослина,де любить рости?
  2.               Чим приваблює кущ навесні і восени?
  3.               Яку користь приносить?
  •                 Завдання я ускладнила. Для І ряду кінцівка тексту має звучати так:

 Чому калину треба оберігати?

Для ІІ ряду

За що люди люблять і шанують калину?

Для ІІІ ряду.

Напишете кінцівку  - Як народ величає калину?

Відкрийте зошити з розвитку мовлення на сторінці 15. Починайте із заголовка. План на екрані. Використовуйте речення, які ми складали та прикметники, які підбирали. Працюйте.

        Самостійне складання твору. (Пісня « Ой єсть в лісі калина» )

ХІІ. Зачитування творів дітьми. Оцінювання (зміст твору)

ХІІІ. Домашнє завдання

Спробувати скласти вірш про калину. Записати в робочих зошитах

ХІV. Підведення підсумків уроку

- Що вам на уроці більше всього сподобалось?

– Чого ви навчилися протягом уроку? (Вчилися писати твір-розповідь)

– Якими новими словами збагатили свій словничок? (Смарагдове, багряне, кетяги, духмяне).

– Чи виконали ми план уроку?

-Подивіться на калину. Вона пишно одяглася в грона. Значить ви плідно попрацювали. 

Дослід «Чистота мови»

– Подивіться, будь ласка, на столі склянка з чистою водою. Нам завжди хочеться, щоб мова була чистою, прозорою, дзвінкою, джерельною як ця вода. Але іноді трапляються випадки, коли вас образили, штовхнули, сказали грубе слово. (Учитель вливає в одну зі склянок розчин з синтетичного анілінового барвника – «діамантовий зелений»)

– Що сталося з водою?

– Те саме трапляється з нашою мовою: вона стає чорною, каламутною, забрудненою… Бажаю, щоб наша мова була завжди чистою. Будьте як калина гарні, не лише зовнішньо, а і внутрішньо. Дякую за роботу!

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Столяренко Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
9 січня
Переглядів
630
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку