Розвиток умінь упізнавати прикметники в тексті. Спостереження за їхньою роллю в мовленні.Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях. Узагальнити і систематизувати знання про прикметник; поглибити знання учнів про прикметник, його істотні ознаки та роль в реченні. Удосконалювати вміння і навички впізнавати прикметник за питанням, значенням і роллю в реченні; встановлювати зв'язок між іменником і прикметником. Розвивати вміння аналізувати, співставляти і робити висновки та узагальнювати мовні явища, спонукати до творчого пошуку; розвивати писемне мовлення учнів, спостережливість, інтерес до навчання. Збагачувати словниковий запас учнів.
Тема: Розвиток умінь упізнавати прикметники в тексті. Спостереження за їхньою роллю в мовленні.Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях.
Мета: узагальнити і систематизувати знання про прикметник; поглибити знання учнів про прикметник, його істотні ознаки та роль в реченні. Удосконалювати вміння і навички впізнавати прикметник за питанням, значенням і роллю в реченні; встановлювати зв'язок між іменником і прикметником. Розвивати вміння аналізувати, співставляти і робити висновки та узагальнювати мовні явища, спонукати до творчого пошуку; розвивати писемне мовлення учнів, спостережливість, інтерес до навчання. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов до природи, інтерес до рідного слова
Обладнання: картки з завданнями, мультимедійна презентація, предметні малюнки
Хід уроку
І. Організаційний момент
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун-дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Він відкритий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей І лагідно промовим: «Добрий день!»
Інтерактивна вправа «Очікування».
Чого кожен з вас очікує від уроку?
Я очікую, що ….
На уроці мене чекає ….
На цьому уроці я вивчу ….
Цей урок навчить мене ….
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання Вправа «Інтерв’ю»
- Яку частину мови ми вивчили?
- Скільки відмінків має іменник ?
- Скільки родів має іменник?
- У якому відмінку іменник вживається без прийменника?
2. Хвилинка каліграфії
Життєрадісний
3. Постановка проблеми
- Сьогоднішній урок я хочу розпочати із загадки. Послухайте і дайте
відповідь на питання що це за дерево?
- Це дерево . Воно має стовбур, гілля, кору, коріння а називається воно...
- Кажуть, що кожен предмет має багато ознак або прикмет. А що таке ознака або прикмета?
- У тлумачному словнику це пояснюється так : Прикмета - характерна риса , яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось, або про щось більш детально.
- Давайте в цьому впевнимось . Вгадайте що це за дерево?
- Це ніжне і красиве дерево. Воно має стрункий білокорий стовбур, тонке гілля, дрібненьке листя. А називають його ... (береза)
- Чому в другому випадку ви відразу впізнали це дерево?
- Що вам в цьому допомогло?
- Назвіть ці слова.
- Поставте до них запитання.
- Від яких слів ви будете ставити запитання ?
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Повідомлення теми та завдань уроку
Сьогодні наш урок пройде незвичайно, ми з вами будемо рятувати місто Прикметника, адже до цього міста проник найвідоміший мультзлодій Грю наробив повну плутанину, він викрав усі прикметники і діти, які живуть у цьому місті просять вашої допомоги, щоб навести порядок і повернути все на свої місця, врятувати місто Прикметника. Отже ви поділитеся на дві команди: команда «Супермисливці», команда «Спецагенти». За активну роботу на уроці команда буде збирати міньйонів.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1.Уточнення знань про прикметник
Отже перед тим як ми будемо рятувати місто нам треба озброїтися знаннями. Давайте згадаємо все що знаємо про прикметник.
-Що називається прикметником? - На які питання відповідає? - Як змінюється прикметник?
- Яким є членом речення?
- Які значення має прикметник?
V. Робота над змістом уроку
1.Гра «Відгадай прикметник за закінченням». Коли Грю проник до міста перше, що він зробив це зашифрував прикметники, які трапилися на його шляху
- На дошці записані прикметники з іменниками, але прикметники закриті і видно лише їхні закінчення.
Завдання: за цими закінченнями учні мають встановити, який прикметник закрито і самостійно записати сполучення прикметника з іменником.
-ий гай, -е небо, – є озеро, - ий табір, а осінь, -е скло, -ий хліб, - а хата, - а берези.
- Після того, як учні справились з завданням, вчитель відкриває закриті прикметники.
Зелений гай, блакитне небо, синє озеро, дитячий табір, золотокоса осінь, прозоре скло, запашний хліб, сільська хата, струнка береза.
2.Лінгвістична гра. Розшифрувати й записати прикметники. Підкреслити четверте «зайве».
А)иясн, еназел, овтаж, икшора;
синя, зелена, жовта, широка;
Б) аранг, кащар, ансаркерп, чужда;
гарна, краща, прекрасна, дужча;
ФізхвилинкаРобота з підручником
3.Робота з підручником
Дослідницька робота
С. 80 впр. 152 завдання 3
4.У бібліотеці Грю з усіх книжок викрав прикметники і тепер діти насолодитися красою поетичного слова. Команди поверніть до вірша усі прикметники.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й … (весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні
Зима пухка і … (білосніжна).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й … (морозна).
А як насуне хмара сива
Зима по – своєму … (красива).
А вранці іній – от обнова !
Яка зима у нас … (казкова).
Голок од інею не видно
Тоді вона, звичайно, … (срібна).
Зима буває вередлива,
То часом добра, то … (сварлива).
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і … (сумна).
(Прикметники записані окремо).
5. Вибіркове списування
— Випишіть словосполучення переносного значення. Складіть речення з одним із словосполучень.
Солодкі ягоди, золоті руки, мамині руки, срібний передзвін, солодка мова, срібний перстень, золоте серце, холодний погляд, золотий колос, чиста вода, золотий годинник, холодний день, чисте сумління.
6. Гра «Розкажи про іменник за допомогою прикметників».
- Вчитель показує команді іменники. Командам пропонується підібрати до них якнайбільше прикметників, що характеризують іменник, щоб команда противник відгадала іменник.
Сніг – (чистий, пухнастий, білий, іскристий, сріблястий, чарівний, легкий, холодний, яскравий,..).
Зима – ( морозна. люта, біловолоса, білосніжна, кришталева,чарівна, незвичайна, казкова,..).
Сніжинка – (Білосніжна, пухнаста, чарівна, льодяна, срібляста, холодна, ..).
VІ. Підсумок уроку
1. Виставлення оцінок
Сьогодні ми з вами здійснили рятувальну місію у місті «Прикметник», повернули до міста спокій та порядок. Прикметник хоче вас нагородити за вашу активність.
2.Гра «Закінчи речення»
3.Домашнє завдання
С. 81 впр. 154 з.3 додаткове 2