Урок розвитку зв'язного мовлення з теми "Складання тексту-міркування "Чим мені подобається осінь"

Про матеріал

Цей урок ознайомить учнів із осінніми змінами в природі; навчить точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів; розвине вміння зв'язно і послідовно викладати свої думки, складати текст-міркування; увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення; допоможе відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені;буде виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Перегляд файлу

1

 

Тема. Складання тексту-міркування на тему «Чим мені подобається осінь».

Мета: ознайомити учнів із осінніми змінами в природі; вчити  точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів; удосконалювати вміння зв’язно і послідовно викладати свої думки, складати текст-міркування; розвивати увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення; допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені; виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання: запис твору П. Чайковського «Пори року», малюнки із зображенням природи осіннього лісу (парку, саду), осінні листочки, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

Продзвенів дзвінок.
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом женемо лінь.
На уроках не нудьгувати,
А працювати і писати!

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду дітей.

1.     Відгадування загадки.

У садах, гаях блукає,

Жовті шати одягає,

Золотисту стелить постіль –

Жде сестрицю білу в гості.

                                                               (Осінь)

2.    Створення проблемної ситуації. 

-  Так, це осінь.

- Яка буває гарною, золотою, чарівною. Та чи всі помічають цю дивовижну красу?

- Послухайте казку.

Був у небі цар Сонце. І мав він чотирьох доньок-красунь: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Сам він ніколи не спускався на Землю, а посилав до людей своїх дівчат. Ось послав він Осінь-красуню. Але люди за роботою не побачили її вроди. І тоді цар попросив Осінь передати людям листа.

  • Але що це? У ньому листя. Дивно, що цар Сонце нічого не написав.

3. Мозкова атака.

- Як ви гадаєте, що хотів сказати нам цар Сонце цим листом? (Природа чарує нас яскравим цвітом, вона красива у будь-яку погоду, красу треба відчувати серцем, треба цінувати й розуміти красу.)

4. Створення емоційного настрою.

-   Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала все навкруги. Сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи.

Скільки поетів, композиторів, художників майстерно описували словами, музикою чи мовою фарб красу осені. Жодна людина, що любить природу, не може не зачаруватись її барвами. Про цю чудову пору року дуже гарно сказала Наталя Забіла у своєму вірші. Послухайте уважно і скажіть, яка картина надихнула її написати такі рядки.

Подивись: на видноколі

Мов змінилися ліси,

Хто це їх у жовтий колір

Так барвисто прикрасив?

 

Ось край річки - жовті клени

І берези золоті.

Ялинки лише зелені

Залишились в самоті.

 

І пишаються дерева

Золотим своїм вбранням.

Це якийсь маляр, напевне,

Догодити хоче нам.

 (Відповіді-роздуми дітей на поставлене запитання).

       

5. Складання асоціативного куща «Осінь».

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «осінь»? (Золота, красива, чарівна, похмура, дощ, гриби, листя)

6. Гра «Дощ комплиментів».

-  Я почула, що в нашому кущику вплелися слова «дощ», «листя».   Я хочу, щоб на осінні листочки полився «дощ компліментів», але так, щоб він був рясний і красивий.

-   Скажіть, які вони? На що схожі, коли летять? (Золотий листопад, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, схожі на яскравих метеликів, пурхають, линуть, миготять, майорять, золоті метелики з дерева летять, наче полум’я горить, запроменіли, падають, як зорі, злітають, кружляють).

7.   Опрацювання дібраних ілюстрацій, фотографій, малюнків

-          Погляньте на ці осінні пейзажі і скажіть, яку осінь ви тут бачите? (Ранню, золоту, пізню).

-          Чому осінь в народі називають золотою?  (Осінь одягає в  золото сади, ліси, фарбує все у жовтий або багряний колір; сонячного дня дерева восени здаються позолоченими).

-          Що зачаровує вас в осінньому лісі?

-          Які фарби найбільше використали художники, щоб намалювати осінні пейзажі? (Всі відтінки жовтого і червоного).

Жовтогарячим, червоним вогнем

Дерева палають під буйним дощем.

Пожежа в діброві аж неба сягла.

А дощик не відав: то осінь прийшла!... (С. Жупанин)

8.   Робота над прикметами, приказками та прислів’ями про осінь

– А тепер звернемося до джерел усної народної творчості. Пригадайте, будь ласка, народні прислів’я, приказки, прикмети, які найбільше  відображають тему нашого уроку.

Весна багата на квіти, а осінь – на сніпки.

Як листя жовтіє, то й поле сумніє.

Осінь іде - дощі за собою веде.

В осінню пору – праця з двору.

Осінь збирає, а зима з’їдає.

 

9.      Музична пауза

-    А зараз давайте послухаємо звуки осіннього лісу.

-    Які саме звуки ви можете почути в осінньому лісі? (Шурхіт опалого листя, спів синиці, стукіт дятла, тріск гілок, вітер погойдує віти).

-    Люди, які пишуть музику, теж звертають увагу на цю чудову пору року. П. І. Чайковський написав чудовий твір, присвячений усім порам року. Послухайте його осінню мелодію.

-   Які картини викликає музика у вашій уяві?

-    Які почуття пробуджує у вас мелодія?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

1. Мотивація навчальної діяльності.

-    Сьогодні  ми будемо вчитися писати твір-міркування «Чим мені подобається осінь» на основі власних спостережень, добирати потрібні слова для вираження думки, спочатку в усній, а потім у письмовій формі.

Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.

2. Вправа «Очікування», «Дерево рішень».

- Розкажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Навчитися точно, правильно й красиво висловлювати свої думки, факти, збагатити своє мовлення образними словами і виразами…).

- На уроці у нас з’явилося незвичайне дерево. Це – «Дерево рішень». Кожним своїм листочком воно висловило свої очікування від уроку. (думати, міркувати, доводити, підсумовувати)

- Чому саме ці слова підібрало до уроку дерево? (тому що будемо складати текс-міркування)

ІV.  Колективна підготовча робота.  Мовна підготовка до тексту.

1.     Бесіда з метою упорядкування необхідного матеріалу

-     Чи подобається вам осінню? Чим саме вона вас приваблює?

-     Що змінилось у лісі з приходом осені? (Опадає жовте листячко, і вся земля встелена золотим килимом, плутаються в гіллі павутинки бабиного літа, туляться один до одного тонконогі опеньки, дерева вгрузають в червоне золото, промінчики сонця попадають на жовті листочки і підсвічують їх зсередини, наче світильники).

-    Чим пахне в лісі? (Повітря прохолодне, пахне грибами, падолистом, корою дерев, сухою травою…).

-    Що відбувається з осінніми листочками? (жовтіють, опадають) 

2.  Метод  «Прес».   

-     Як ви гадаєте, добре чи погано, що опадає листя з дерев?

-     Доведіть мені свої думки.

Я вважаю, що ….. (погано), (добре)

…тому що … (краса зникає), (дерева готуються до зими)

…, наприклад, … ( дерева не такі красиві), (від опалого листя земля не промерзає)

Таким чином…(з листям дерева гарніші), (корені дерев не мерзнуть)

3. Словникова робота.

-   Доберіть антоніми до прикметників, які характеризують осінь.

Сумна – весела,

Тривожна – спокійна

Буденна – урочиста

Холодна – тепла

-   Доберіть до поданих слів близькі за значенням:

прийшла – прилинула, завітала, настала, наступила;

одягла – вбрала, причепурила;

красивий – гарний, чарівний, чудовий;

шелестіла – шурхотіла.

-   Доберіть до поданих слів епітети:

осінь – золота, щедра, красуня, чарівниця, художниця, чаклунка;

дерева – різнокольорові, барвисті, святково вбрані;

земля – барвистий килим, розкішна ковдра.

-   Доберіть порівняння:

Осінь, як … (золотокоса дівчинка);

листочки клена, як … (зірочки, метелики);

листочки верби, як … (рибки, човники);

туман, неначе … (молоко, серпанок);

хмарки, ніби … (пух, кучугури снігу, вовна).

 4. Читання зразків творів.

-  Давайте заглянемо в чарівну скриньку Знайка і прочитаємо твори, які він нам запропонував.

 Осінь - це чудова пора року.

  Восени збирають дозрілий врожай. Осінь розмальовує все різнобарвними фарбами. Листя на деревах стає жовто-багряним. Відлітають у вирій журавлі. Готуються до зими тварини. Роблять зручні нірки, готують запаси на зиму. Осінні перетворення зачаровують своїми барвами.

    В осінню пору кличе нас до школи шкільний дзвоник. Щороку при зустрічі з однокласниками я відчуваю себе старшим на один рік. Ось тому мені подобається осінь.

-     Який це твір? (розповідь)  

Нещодавно ми ходили на прогулянку до осіннього лісу. Ранок видався на диво сонячний.

Жовтокоса чарівниця-осінь одягла природу в різнобарвні шати. Святково прибрала красуня дерева, кущі. Вони стояли замріяні і трішечки сумні. Торкнулась чарівною паличкою до верхівок дерев - і покрились вони багряними шатами, жовтогарячими платтячками, золотими мережками. На землі рясніє барвистий килим.

Йдеш осіннім лісом і милуєшся його прив’ялою красою.

  • Який це твір? (опис)

   Як для мене, то осінь досить сумна пора. Наступають дощові дні, світла та тепла стає все менше.

   Але осінь має свої гарні моменти. По-перше, тішить те, що є вдосталь овочів та фруктів. Можна смачно поласувати свіжими яблуками, грушами, виноградом. По-друге, раді батьки, що важка праця на полях дала щедрий врожай. Домашні комори поповнились картоплею, морквою, буряком. По-третє, попри ранні пробудження кожен шкільний день приносить зустріч із друзями, однокласниками, вчителями. По-четверте, саме восени першого вересня відчуваю себе старшим. Адже переходжу в наступний клас.

   Усім цим мені подобається осінь.

- Який це твір? (міркування)

 

5.Складання усної зв’язної розповіді

-   А зараз на мить закриємо очі і уявимо ліс, котрий нас так радісно зустрів нещодавно. Пригадаємо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу. Скажіть, чим вам подобається осінь.

 

6.  Робота над заголовком.

-    Як можна назвати твір? (Свято осені. Осінь. Чарівна осінь. Зачарований ліс. Золота осінь. Осінь в лісі. Осінній ліс).

-    Запишіть назву, яка найбільше вам сподобалася.

7.     Складання плану

-    Пригадайте, з яких частин складається текст-міркування?

-    Що напишемо спочатку? (Твердження ).

-    Що розкриємо в основній частині? (Будемо доводити свою  думку, міркувати).

-     Про що напишемо в кінцівці? (В кінцівці висловимо висновок).

-     Що потрібно зробити, щоб написати цікавий твір? (Правильно скласти план, вдало підібрати заголовок).

-     Самостійно складіть і запишіть план майбутньої розповіді в зошит.

План

1. Люблю осінь.

2. Краса природи.

3. Моє враження від цієї пори року.

8. Фізкультхвилинка

 

Злітає листя зливою

І падає німе.

Вітрець пісні наспівує,

А сам все дужче дме.

 

Хмарки в небі розігнав,

І листочки позбивав.

Їх підкинув в вишину

Й полетів у далину.

 

V. Самостійне написання тексту учнями

-    З яких частин складається кожен текст?

-    Пригадайте, як треба записувати кожну частину тексту.

-    Про що ще ми повинні пам’ятати?

(Старатись уникати повторів, ставити розділові знаки при однорідних членах речення, пам’ятати про види речень за метою висловлювання та інтонацією).

-          Запишіть твір самостійно, дотримуючись складеного плану.

VІ. Перевірка написаного, удосконалення тексту, виправлення недоліків, помилок

VІІ. Слухання та рецензування окремих робіт

ІХ. Підсумок уроку

-    Про яку пору року ми говорили на уроці?

-    Чим приваблює нас осінь?

-    Сьогодні ми говорили про осінь, слухали музику, милувалися чарівними пейзажами. Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці! Чи справдилися ваші очікування?

1. Вправа «Мікрофон».

-   Я, думаю, що очікування «Дерева рішень». Ви навчилися міркувати, думати, доводити. А чи здійснилися ваші очікування, я пропоную вам висловитися в цей чарівний мікрофон.

 

docx
Додано
21 грудня 2019
Переглядів
2095
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку