3 квітня о 18:00Вебінар: Гейміфікація уроку як засіб підвищення ефективності навчання

Урок розвитку зв'язного мовлення з теми "Переказ тексту зі зміною особи розповідача"

Про матеріал

Цей урок буде вчити дітей будувати творчий переказ тексту; розвивати усне і писемне мовлення учнів, увагу, логічне і образне мислення; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати повагу до високих моральних якостей людини; активне ставлення до навчальної роботи.

Перегляд файлу

 

Тема. Переказ тексту зі зміною особи розповідача.

Мета: вчити дітей будувати творчий переказ тексту; розвивати усне і писемне мовлення учнів, увагу, логічне і образне мислення; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати повагу до високих моральних якостей людини; активне ставлення до навчальної роботи.

Обладнання: ілюстрації із зображенням дітей, які роблять погані вчинки, музичний супровід, стрічки із прислів’ями, картини для індивідуальної роботи.

Хід уроку

І. Організаційний момент

От і дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Стали, діти, підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти,

Будемо сьогодні ми творчо працювати.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду дітей.

  1. Відгадування загадки.

Буває слухняною,

Буває не дуже.

Але тато з мамою

Люблять її дуже.  (дитина)

  1. Добір антонімів.
  •    Якою може бути дитина? Доберіть антоніми до слів. (Криклива – …(мовчазна), худенька - …(гладенька), чесна - …(брехлива), ввічлива - … (нечемна)).
  1. Створення емоційного настрою.

(Звучить спокійна мелодія).

Дитина жити починає,

Іде в життя, у дивний світ.

В житті усякого буває…

Дитині ж зовсім мало літ.

А тут не гладко все кладеться,

І покарання, мабуть, ждуть.

  1. Гра «Так – ні».

 

- Діти, чи доводилося вам робити вчинки, після яких були покарання. Які це вчинки. Чи можете ви відрізнити погані та гарні вчинки? Пограємо у гру, спробуємо розпізнати ці вчинки.

(Чесність, брехня, щедрість, заздрість, злість, скромність, жорстокість, доброта, лінивість)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •  Сьогодні ми будемо вчитися переказувати текст. А ще поговоримо про людську гідність. З’ясуємо, якою повинна бути людина.
  •    Які бувають перекази ? (Докладні, стислі, вибіркові)
  •   Сьогодні ми будемо писати творчий переказ

 

ІV. Колективна підготовча робота.

 

  1. Вступна бесіда

-    Який переказ називаємо творчим? (Творчим називається такий переказ, у якому зміст тексту передається по-іншому шляхом зміни особи, від якої ведеться розповідь. Творчим називається ще й такий переказ, в якому слід дописати своє бачення розгортання подій, міркування про те, до чого може призвести певний вчинок персонажа тексту).

2. Словникова робота. Добір синонімів. Робота в парах

-   Текст, який ми будемо сьогодні переказувати називається «Як Миколка став хоробрим». Доберіть синоніми до слів. (Хоробрий –  сміливий, відважний, мужній, безстрашний, небоязкий, відчайдушний. Боязкий – тремтливий, боягузливий, несміливий, лякливий, полохливий.)

 

3. Робота з прислів’ями.

- Звичайно, ніхто не любить, боязких людей. Всі прагнуть бути сміливими.  Споконвіку відважність  долає несміливість. Її уславила народна мудрість.

- Складіть прислів’я про це.

(Хоробрий не той, хто страху не знає, а хто дізнався і назустріч йому йде. У сміливого сорок доріг, а у боягуза одна, та й то за нею вовки бігають. Від сміливого і смерть біжить. За одного сміливого сім несміливих дають. На боягузливого всі собаки гавкають.)

 

4. Читання тексту вчителем.

-     Послухайте твір В.Сухомлинського   і подумайте, чому він має таку назву.

Миколка прийшов сьогодні до школи дуже рано. На лавці під високою тополею сиділо двоє дівчаток. Вони дивилися на дерево. Щось зацікавило їх там. В очах дівчаток хлопчик помітив тривогу.

Коли це знялася пташка, забилася, запищала тривожно. І тої ж миті перед лавкою щось упало.

Миколка зрозумів: пташеня випало з гнізда, а мати його тепер у розпачі.

Одна дівчинка взяла пташеня й каже:

— Якби ж це хто сміливий був зараз у школі... він би поліз на дерево й поклав пташеня в гніздо.

Миколка був дуже боязкий, але слова дівчинки вразили його. Невже вона вважає його боягузом?

— Я полізу,— сказав Миколка.

— Ти? — запитали дівчатка й з подивом глянули на хлопчика.

Миколка поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в нього тремтіли руки й ноги, але він ліз усе вище й вище. Поклав Миколка пташеня в гніздо, а сам спустився додолу.

Дівчатка дивилися на нього захоплено.

5. Бесіда за змістом твору. Вправа «Інтерв’ю».

  •  А зараз я пропоную провести вправу «Інтерв’ю». Поставте запитання один одному за прослуханим твором. (кореспондент-респондент)

 

-  Куди прийшов Миколка?

-  Кого він побачив на лавці?

-  Куди вони дивилися? Що їх зацікавило? 

-  Що хлопчик помітив в їх очах?

-  Що зрозумів Миколка?

-  Яким він був? Що його вразило?

-  Що він зробив? Як дивились на нього дівчатка?

 

 

6. Визначення творчих завдань

-   Наше завдання - передати зміст цього тексту по-іншому, змінивши особу від якої ведеться розповідь. Про події буде розповідати не автор, а сам Миколка. Отже, розповідь ведеться від першої особи.

 

7. Повторне читання

-   Послухайте текст ще раз, приготуйтеся його переказувати.

 

8.  Складання плану творчого переказу

План

1. Зустріч біля школи.

2. Пташеня випало з гнізда.

3. Сміливий вчинок.

 

V. Складання усної звязної розповіді.

 

1. Усний переказ за складеним планом

-    Намагайтеся уникати в переказі діалогічного мовлення, оскільки його складно оформити на письмі.

- Розпочніть свій переказ так: Я прийшов…

 

Я  прийшов сьогодні до школи дуже рано. На лавці під високою тополею сиділо двоє дівчаток. Вони дивилися на дерево. Щось зацікавило їх там. В очах дівчаток я помітив тривогу.

Коли це знялася пташка, забилася, запищала тривожно. І тої ж миті перед лавкою щось упало.  Я зрозумів, щопташеня випало з гнізда, а мати його тепер у розпачі. Одна дівчинка взяла пташеня й сказала, що якби  у школі був хтось сміливий,   він би поліз на дерево й поклав пташеня в гніздо.

Я був дуже боязкий, але слова дівчинки вразили мене. Невже вона вважає мене боягузом?

Я вирішив допомогти. Поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в мене тремтіли руки й ноги, але я ліз усе вище й вище. Поклав   пташеня в гніздо, а сам спустився додолу.

Дівчатка дивилися на мене захоплено.

 

 

2.  Фізкультхвилинка.

Руки в сторону та вгору — 
На носочки підніміться. 
Підніміть голівку вгору 
Й на долоньки подивіться. 
Руки в сторони розводим, 
Опускаєм плавно вниз, 
Присідати ми почнемо, 
Добре ноги розімнемо. 
Раз присіли — руки прямо. 
Встали. Знову все так само. 
Вправу дружно почали. 
Нахил вліво — раз, два, три! 
Повертаємося вправо. 
Все виконуємо гарно. 
Вліво, вправо повернулись. 
Ось розминці вже й кінець. 
Хто ж старався — молодець!

VІ. Самостійна робота над творчим переказом.

-  Пригадайте, як відокремлюються на письмі дві частини складного речення.

 

VІІ. Перевірка самостійної роботи, удосконалення тексту.

 

  1. Самоперевірка.
  2. Читання зразка твору вчителем.
  3. Корекція і доопрацьовування творів.

 

 

VІІІ. Підсумок уроку.

-     Який переказ складали на уроці?

-     Ким відчули ви себе, складаючи твір?

-          Чи завжди треба бути сміливим?

 

 

 

docx
Додано
21 грудня 2019
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку