Урок української мови з теми "Вимова і правопис слів із ненаголошеними голосними, що перевіряються наголосом"

Про матеріал

Цей урок ознайомить учнів з вимовою та правописом звуків [е], [и] в ненаголошених складах, буде вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними голосними, знаходити перевірне слово шляхом зміни слова або підбором спільнокореневого, розвине мовлення, виховає дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

1

 

Тема.  Вимова і правопис слів із ненаголошеними [е], [и], які перевіряються наголосом.

Мета. Ознайомити учнів з вимовою та правописом звуків [е], [и] в ненаголошених складах, вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними голосними, знаходити перевірне слово шляхом зміни слова або підбором спільнокореневого, розвивати мовлення, виховувати дбайливе ставлення до природи.

 

І. Емоційне налаштування на урок.

Встаньте, діти, всі рівненько.

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться до гостей.

Привітайтесь: «Добрий день!»

 

  1. Вправа «Очікування».
  • До якого уроку приготувалися?
  • Що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку? (Очікую, що урок буде цікавим. Дізнаюсь про щось нове.)
  • А я очікую, що всі учні на уроці будуть активними, уважними, старанними.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Словникова робота.
  •    Почнемо урок із словникової роботи.

Є у хаті рахівник,

Дні рахує цілий рік.

В нього кожен день-деньочок

Має цифру і листочок.

А як вечір надійде,

Той листочок упаде. (Календар)

  •    Календар – це таблиця, або книжка, в якій показані по порядку всі дні року.
  •    Чи можна без сумнівів написати це слово?
  •    Яку букву слід запам’ятати в ньому?
  •    Пропишіть це слово у зошиті. Складіть речення.
  1. Лексична робота.
  •    День довшає, а календарик тоншає. Про яку пору року ведеться мова?(Весну)

Де вона проходить,

Там травиця сходить,

Квіти розцвітають,

Солов’ї співають.

  •    Чи доречно сьогодні говорити про весну? Адже ще холодно, довкола лежить сніг. (Доречно. Вже день став довшим. Часто співають синички і горобчики. Сонце частіше з’являється на небі.)
  •    Сьогодні весняне сонечко зазирнуло до нас у віконечко і в класі розквітло дерево. Кожною своєю квіточкою воно висловило свої очікування від сьогоднішнього уроку. Воно хоче, щоб ви сьогодні працювали творчо, навчилися робити висновки, складати речення, писати каліграфічно, працювати в групах і парах.
  •    Наприкінці уроку ми  побачимо, чи досягли ви очікуваного результату.

 

  1. Каліграфічна хвилинка.
  •    Весняний вітер залетів до нашого класу і приніс телеграму. Хто її прочитає?

на Весві за ла та   до сва! зеньБе ре.

  •    Хто надіслав нам цю телеграму?
  •    Що ви знаєте про березень?
  •    Зараз у нас каліграфічна хвилинка. Запишіть це речення охайно у зошит.
  •    Знайдіть головні слова.

 

  1. Складання сенкану.
  •    Сьогодні до нас завітала весна. Подивіться, якою вона може бути гарною.
  •    Складіть сенкан.

Предмет Весна

Опис Гарна, чарівна,  весела, ніжна, чарівна, квітуча.

Дія Прикрашає, пробуджує, прийшла, розквітла.

Відношення Люблю весну. Весело співають пташки.

Узагальнення  Чарівна пора року.

 

Весна до нас уже прийшла,

Гарна, мила, чарівна.

Розквітла квітка у саду,

Пробуджується все від сну,

Любов несе нам неземну.

 

  1. Фронтальна робота. «Мозкова атака».
  •    З кожним днем весна буде набирати силу. А ми набудемо нових знань.
  •    Давайте повторимо,  що ми з вами вже знаємо.

- З чого складається наше мовлення?

- Які ви знаєте речення за метою висловлювання?

- З чого складається речення?

- На що можемо поділити слова?

- Який склад називається наголошеним?

- Який звук називається наголошеним?

- Як називаються склади, на які не падає наголос?

- Із чого складаються слова?

 

  1. Складання асоціативного куща.
  •    Які асоціації виникають, коли ви чуєте слово «Звуки». Складемо асоціативний кущ. (Голосні, приголосні, наголошені, ненаголошені, мовні, немовні, чуємо, вимовляємо, тверді, м’які, пом’якшені, дзвінкі, глухі.)

 

  1. Звуковий аналіз слів.
  •    Першими весна пробудила первоцвіти. Зможете їх впізнати?

Я першим зацвітаю серед гаю,

І білий, наче сніг, я колір маю. (Підсніжник)

 

Іще сніг не зійшов із землі,

А з-під нього рослини малі

Визирають і сонце вітають,

Синім цвітом вони зацвітають.(Пролісок)

  •    Допоможемо весні-чарівниці прикрасити галявину квітами.  Яка квітка проросла першою?
  •    Квіти дарують нам насолоду. Але люди часто зривають їх. Як ви гадаєте, чи можна це робити?

ІІІ. Оголошення теми уроку.

 

  1. Угадування теми.
  •    Прочитайте речення.

Висна іде, красу несе, а тій красі радіє все.

  •    Що ви помітили?
  •    У якому слові помилка?
  •    Яка це орфограма?
  •    Що треба зробити, щоб виправити помилку?
  •    Яку букву треба було написати?
  •    Хто здогадався, яку тему будемо вивчати?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  •    Сьогодні на уроці  ми будемо  вчитися перевіряти написання ненаголошених голосних.
  •    А чи знадобляться ці знання вам у житті?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Читання правил з помітками «Допомога».
  •    Давайте повторимо раніше вивчені правила. Зараз ви їх будете читати, як науковці, з олівцем в руках і робити позначки: «+» - якщо ви це знаєте, «-» - якщо цього не знали.

Склад, який вимовляється з більшою силою голосу, називається наголошеним. Решта складів – ненаголошені.

Голосний звук у наголошеному складі називається наголошеним.

Голосний звук у ненаголошеному складі – ненаголошений.

Наголошені [е] та [и] вимовляються чітко.

Ненаголошений [е] у вимові наближається до [и].

Ненаголошений[ и] у вимові наближається до [е].

Ненаголошені голосні треба перевіряти.

Щоб перевірити ненаголошений голосний, треба слово змінити або підібрати спільнокореневе так, щоб ненаголошений став наголошеним.

  •    Що видалось вам незнайомим?
  •    Які ненаголошені голосні слід перевіряти?
  •    Як ми їх перевіряємо?

 

  1. Розглядання таблиці.
  •    Давайте повторимо, як треба добирати перевірні слова.

Весна – змінити слово: весна – весни, дібрати спільнокореневе:весна – веснонька.

 

  1. Творча робота з текстом. Робота в парах.
  •    Багато різних завдань приготувала для вас наша чарівна гостя. Давайте разом з нею спробуємо пробудити природу. Працюємо в парах. Спробуйте переробити текст, щоб зима перетворилася на весну.

Дрімає зимовий ліс.(Прокинувся весняний ліс.) Холод скував дерева.(Тепло розбудило дерева.) Повисли до землі гілочки верби. (Тягнуться до сонечка гілочки верби.)

  •    Записуємо ці речення з коментуванням. Підкреслити головні слова.

 

  1. Робота з віршем.
  •    Прочитайте віршик.

Знов починається в.сна –

Знов починаються дива!

То серед двору із-під снігу

Раптово виз.рне трава,

То розщ.бечуться ще зранку

Пташки на сотні голосів!

І зовсім це не дивина –

Так починається в.сна!

  •    Знайдіть у ньому споріднені слова. Виділіть корінь, поставте наголос.
  •    Доберіть споріднені слова до слів із пропущеними буквами.

 

  1. Робота з деформованими реченнями в групах.
  •    Пробудила весна природу і закипіла робота. Давайте  попрацюємо у групах і відновимо текст.

Усі, зустрічати, весну, готуються. Бджілки, від, прокинулися,сну, зимового. Полетіли, поле, вони, на.

  •    Запишіть ці речення.
  •    Назвіть частини мови.

 

  1. Кубування.
  •    Як ви гадаєте, що бджілки побачили на полі?
  •    Вони побачили озимину.
  •    Знайоме вам це слово?
  •    А допоможе нам розібратися цей кубик.

Кубик, діти, не простий.

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає

І знання перевіряє.

1 грань – розтлумач. (Жито або пшениця, яку сіють восени.)

2 грань – добери споріднені слова. (Зима, зимова, зимує.)

3 грань –опиши. (Молода, ніжна, тендітна, зелена.)

4 грань – порівняй. (З першою травичкою. З зеленим килимком.)

5 грань –використовуй. (Зерно переробляють на муку.)

6 грань – асоціації. (…)

  1. Робота з підручником.  Метод «Прес».
  •    Прочитайте текст. Як ви гадаєте, з якої пшениці озимої чи ярової можна отримати кращий урожай? Під час відповідей користуйтеся опорою. (Я вважаю, що … .Тому що … .  …, наприклад, … Отже, … таким чином…)

 

  1. Виконання вправи № 130.

 

V. Закріплення і осмислення знань.

 

  1. Добір перевірних слів. Виконання вправи №133 (самостійно).

 

VІ. Домашнє завдання.

VІІ. Підсумок уроку.

 

  1. Технологія «Мікрофон».
  •    Чому навчилися на уроці? Чи справдились очікування нашого деревця і ваші очікування? Я попрошу вас розповісти у чарівний мікрофон.
docx
Додано
21 грудня 2019
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку