Цей урок ознайомить учнів з вимовою та правописом звуків [е], [и] в ненаголошених складах, буде вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними голосними, знаходити перевірне слово шляхом зміни слова або підбором спільнокореневого, розвине мовлення, виховає дбайливе ставлення до природи.
1
Тема. Вимова і правопис слів із ненаголошеними [е], [и], які перевіряються наголосом.
Мета. Ознайомити учнів з вимовою та правописом звуків [е], [и] в ненаголошених складах, вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними голосними, знаходити перевірне слово шляхом зміни слова або підбором спільнокореневого, розвивати мовлення, виховувати дбайливе ставлення до природи.
І. Емоційне налаштування на урок.
Встаньте, діти, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться до гостей.
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Є у хаті рахівник,
Дні рахує цілий рік.
В нього кожен день-деньочок
Має цифру і листочок.
А як вечір надійде,
Той листочок упаде. (Календар)
Де вона проходить,
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають.
на Весві за ла та до сва! зеньБе ре.
Предмет Весна
Опис Гарна, чарівна, весела, ніжна, чарівна, квітуча.
Дія Прикрашає, пробуджує, прийшла, розквітла.
Відношення Люблю весну. Весело співають пташки.
Узагальнення Чарівна пора року.
Весна до нас уже прийшла,
Гарна, мила, чарівна.
Розквітла квітка у саду,
Пробуджується все від сну,
Любов несе нам неземну.
- З чого складається наше мовлення?
- Які ви знаєте речення за метою висловлювання?
- З чого складається речення?
- На що можемо поділити слова?
- Який склад називається наголошеним?
- Який звук називається наголошеним?
- Як називаються склади, на які не падає наголос?
- Із чого складаються слова?
Я першим зацвітаю серед гаю,
І білий, наче сніг, я колір маю. (Підсніжник)
Іще сніг не зійшов із землі,
А з-під нього рослини малі
Визирають і сонце вітають,
Синім цвітом вони зацвітають.(Пролісок)
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Висна іде, красу несе, а тій красі радіє все.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Склад, який вимовляється з більшою силою голосу, називається наголошеним. Решта складів – ненаголошені.
Голосний звук у наголошеному складі називається наголошеним.
Голосний звук у ненаголошеному складі – ненаголошений.
Наголошені [е] та [и] вимовляються чітко.
Ненаголошений [е] у вимові наближається до [и].
Ненаголошений[ и] у вимові наближається до [е].
Ненаголошені голосні треба перевіряти.
Щоб перевірити ненаголошений голосний, треба слово змінити або підібрати спільнокореневе так, щоб ненаголошений став наголошеним.
Весна – змінити слово: весна – весни, дібрати спільнокореневе:весна – веснонька.
Дрімає зимовий ліс.(Прокинувся весняний ліс.) Холод скував дерева.(Тепло розбудило дерева.) Повисли до землі гілочки верби. (Тягнуться до сонечка гілочки верби.)
Знов починається в.сна –
Знов починаються дива!
То серед двору із-під снігу
Раптово виз.рне трава,
То розщ.бечуться ще зранку
Пташки на сотні голосів!
І зовсім це не дивина –
Так починається в.сна!
Усі, зустрічати, весну, готуються. Бджілки, від, прокинулися,сну, зимового. Полетіли, поле, вони, на.
Кубик, діти, не простий.
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає
І знання перевіряє.
1 грань – розтлумач. (Жито або пшениця, яку сіють восени.)
2 грань – добери споріднені слова. (Зима, зимова, зимує.)
3 грань –опиши. (Молода, ніжна, тендітна, зелена.)
4 грань – порівняй. (З першою травичкою. З зеленим килимком.)
5 грань –використовуй. (Зерно переробляють на муку.)
6 грань – асоціації. (…)
V. Закріплення і осмислення знань.
VІ. Домашнє завдання.
VІІ. Підсумок уроку.