Розробка уроку розвитку зв'язного мовлення у 3 класі. На тему "Берізка навесні". Твір-опис берізки на основі власних спостережень.
Тема уроку: Науковий і художні тексти. Написання твору-опису «Берізка навесні»
Мета уроку: Продовжувати формувати уміння складати образні конструкції для написання твору; збагачувати активний і пасивний словниковий запас учнів; формувати уміння уявляти картини природи та описувати уявлене образним висловлюванням; вчити встановлювати міжпредметні зв'язки; розвивати мовленнєвий запас учнів; мовну грамотність; розвивати образне мислення, увагу, уяву; виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища.
Урок з розвитку зв'язного мовлення
Тема уроку: Науковий і художні тексти. Написання твору-опису «Берізка навесні»
Мета уроку: Продовжувати формувати уміння складати образні конструкції для написання твору; збагачувати активний і пасивний словниковий запас учнів; формувати уміння уявляти картини природи та описувати уявлене образним висловлюванням; вчити встановлювати міжпредметні зв'язки; розвивати мовленнєвий запас учнів; мовну грамотність; розвивати образне мислення, увагу, уяву; виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища.
Хід уроку
І. Організаційна частина
У вікно берізка заглядає,
Стиха віттям стукає, гукає:
«Хто це там у класі ще не слуха?
Ви беріться ж всі до знань щодуху!»
ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо науково-популярний і художній текст. А також спробуємо описати берізку на весні.
2.1. Відгадування загадки.
В білій одежині цілий рік ходила,
Навесні зелені коси розпустила,
Кучері вмивала чистою росою
Та й розвеселяла білою красою. (Берізка)
—Так, красунею лісів називають берізку. Береза – єдине дерево з білою корою, бо тільки вона містить особливу речовину – бутилін, що робить її привабливою.
Наші пращури садили це дерево біля своїх хат, бо вважали, що береза відганяє злих духів, оберігає від хвороб.
Цінність берези ще в тому, що, потрапивши в березовий гай, відразу відчуваєш, як легко дихається. Цьому сприяє ефірна олія, яку виділяє березове литстя.
— Отже, сьогодні на урок до нас завітала найсправжнісінька Панночка-Берізка. І дуже вона хоче попрацювати з вами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота над текстом
Робота в групах. Прочитай тексти. Визнач, який із них науково-популярний, а який художній. Чому ти так вважаєш?(Друкований зошит с. 46)
1 група . Яке це дерево?. Скільки видів берези нараховується?. Яка береза поширена в Україні? .Скільки років живе береза? Якої висоти досягає? Коли цвіте береза? Які її квіти? Що виготовляють з березових бруньок, гілок, деревини? Над яким текстом працювали? (Над науковим). Доведіть свою думку.
2 група. Де стоїть берізка? Яка у неї кора? На кого вона схожа? Які гілочки у берізки?На що вони схожі? Коли берізка особливо гарна? Що у неї з’являється навесні? Над яким текстом працювали? (Над художнім). Доведіть свою думку.
— А чи знаєте ви діти, чому місяць березень має таку назву?
— Правильно. Саме у цей час по березовому стовбуру починається рух соків, берізка прокидається від зимового сну. Сік для дерева – як кров для людини. Хоч і відновлюється з часом, але його втрата – дуже болісна для рослини.
— Ми знаємо, що березовий сік людина використовує для лікування, алепотрібно це робити грамотно, знаючи усі нюанси, і опісля точіння соку обов'язково потрібно «підлікувати» дерево, зашпаклювавши отвір деревною смолою інших дерев чи спеціальною замазкою.
3.2. Робота над ілюстрацією
Інструкція:
— Розгляньте ілюстрації дерева берези весняної.
— Опишіть красу берізки за допомогою прикметників.
Береза (яка?) білокора, тендітна, ніжна, красива, струнка, тремтлива.
Користуючись прочитаними текстами і власними спостереженнями, доберіть до поданих слів слова ознаки, які допоможуть передати на письмі красу весняного дерева.(Завдання 4 с. 47)
Сполучіть лінією слова з їх образними порвіняннями.(завдання 5 с. 48)
Прочитаємо і підкреслимо слова і словосполучення, які ми можемо використати описуючи берізку. (завдання 6 с. 48)
3.5. Складання твору-опису «Берізка навесні» за планом.
1. Берізка на узліссі.
2. Білосніжна красуня.
3. Кора берізки.
4. Стовбур наче сніг.
5. Гілочки спускаються до землі.
6. Листочки берези.
7. Розкішна панночка.
3.6.Складання твору-опису.
Берізка навесні
На узліссі росте струнка білосніжка-красуня. У неї світла кора з чорними цяточками. А стовбур біліє, як сніг! Тоненькі гілочки легко спускаються до самої землі. Пишні коси берізки ніби перев'язані тоненькими зелененькими стрічечками: то – молоденькі листочки. Навколо берізки стоять могутні дуби, старезні ялини, пишні каштани. І вона між ними – мов панночка, мов розкішно вбрана наречена…
IV. Систематизація та узагальнення знань
4.1. Узагальнююча бесіда
— Народ примічає: «Бути року дощовим, коли з берези витікає багато соку».
— А що вам про сік відомо?
— На вашу думку, що буде з лісом, якщо ставитись до будь-якого дерева з неповагою?
— Як кожен з нас має ставитись до рослини, пташки, комашки і всього оточуючого?
V. Підсумок уроку