Урок."Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках"

Про матеріал

Ознайомити учнів із поняттям «власні іменники», «загальні іменники», спонукати до вживання у мовленні нових мовознавчих термінів; закріплювати навички написання власних іменників; розвивати мислення, пам'ять, мовленнєву компетентність, спостережливість; виховувати патріотичні почуття, інтерес до вивчення рідної мови.

Перегляд файлу

Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках

Мета: Ознайомити учнів із поняттям «власні іменники», «загальні іменники», спонукати до вживання у мовленні нових мовознавчих термінів; закріплювати навички написання власних іменників; розвивати мислення, пам'ять, мовленнєву компетентність, спостережливість; виховувати патріотичні почуття, інтерес до вивчення рідної мови.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, картки для роботи в парі, підручник « Українська мова 3 клас» (М.С. Вашуленко, О.І. Мельничайко, Н.А. Васильківська)

Тип уроку: засвоєння нових знань

Вид уроку: урок – комп’ютерна гра « Допоможемо Елзику»

Методи, технології: інтерактивна, мультимедійна, здоровязбережувальна ; методи : «Мікрофон», « Мозковий штурм», «Навчаючись  - вчу» , «Бліц – опитування»,  робота в парах, робота в групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Хід уроку

І. Організація класу

Щоб урок пройшов не марно

Треба сісти рівно й гарно.

І довкола озирнутись

І сусіду посміхнутись.

А щоб знання здобути

Треба уважним бути.

Метод « Мікрофон»

  • Діти , з яким настроєм ви прийшли на урок?
  • Що від нього очікуєте?
  • Я вітаю вас любі діти! Бажаю вам доброго дня!

Хтось із великих людей зауважив, що все життя – це гра. Особливо це стосується вас дорогі діти. Під час гри ви не лише відпочиваєте, а й навчаєтесь. Тому у нас сьогодні не звичайний урок, а урок – комп’ютерна гра.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, до нас прийшов лист від вашого інопланетного друга Елзика. Він просить вас про допомогу.

У чарівній  Компютерній країні  живуть Слова – Частини мови. Давайте пригадаємо їх імена. ( Іменник Прикметник, Дієслово, Прийменник, Сполучник). Мешкали вони у будиночках – файлах, жили у дружбі між собою. І так було завжди, аж поки не зявився  у Компютерній країні  злий Компютерний Вірус.

І Компютер захворів. Знахабнів Вірус чинив у країні все, що йому заманеться: переставляв слова у реченнях, літери у словах, а то просто поїдав їх.

  • Діти, давайте допоможемо Елзику урятувати Компютер від Віруса.

Щоб вилікувати Компютер, нам треба виправити всі помилки, що утворилися з вини Компютерного Віруса і виконати всі завдання Компютера.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра « Комп’ютерна карусель»

За кожною партою сидить 1 учень ( І варіант) – «бережок» - залишається на місці, а другий учень ( ІІ варіант) – «річечка»  - після виконаної роботи за сигналом учителя змінює місце. За 1 хвилину кожна дитина побуває в ролі вчителя й учня, поставивши своє запитання і відповівши на поставлене. Запитання містяться у «персональних комп’ютерах». Бали заносяться до спеціальної «оцінювальної дискети». За 1 правильну відповідь 1 бал.

Запитання до гри

  1. На які питання відповідають іменники?
  2. На що вказує іменник?
  3. На яке питання відповідають іменники назви істот?
  4. Наведіть приклади іменників назв істот.
  5. На яке питання відповідають іменники назви неістот?
  6. Наведіть приклади іменників назв неістот.
  7. До якої частини мови належать слова: мама, кіт, зошит.
  1. Диктант – сито
  • Виписати іменники назви істот та перевірити за комп’ютером.

Голуб, коридор, ведмідь, суниця, машина, учень, агроном, школа, абрикос.

Перевірка за комп’ютером.

Голуб, ведмідь, суниця, учень, агроном

  • Чи є тут помилки? (Так)  Яке слово зайве? ( Суниця) Чому? (це назва

неістот)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, які іменники називаються власними, а які загальними та про їх правопис; навчитесь розрізняти їх та знаходити в тексті; будете цінити минуле українського народу, історію рідного краю.

V. Робота над новим матеріалом.

1. Хвилинка каліграфії

У Т Ш їн ар ев вч

Україна Тарас Шевченко

  • Як пов’язані між собою ці слова?
  • 1 варіант скласти речення зі словом Україна.
  • 2 варіант скласти речення зі словосполученням Тарас Шевченко.

2.Метод « Мозкова атака»

- Що ви знаєте про Тараса Шевченка? ( поет, художник, кобзар, кріпак)

Гімнастика для очей

3.Робота над мовним матеріалом ( вправа 284, с. 120) .

Метод « Навчаючись -вчу»

- Прочитай текст.

- Що цікавого ви з нього дізналися?

- Спишіть текст. Підкресліть слова, що в середині речення записані з великої букви.

Перевірка за комп’ютером.

Канів, Дніпра, Тарас Григорович  Шевченко,Чернечою, Тарасовою, Великому Кобзареві

  •  Чи всі іменники записані з великої букви надрукував комп’ютер? (Так)
  1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом ( с. 120)
  • Які іменники називаються власними?
  • Як вони пишуться?
  • Наведіть приклади власних іменників.
  1. Вибір загальної назви до власних іменників( вправа 285, с. 120 – 121)
  • Доберіть з довідки загальну назву для кожної групи власних назв.
  • Запишіть утворені групи.

Перевірка правильності вибору з за компютером:

  • міста;
  • клички тварин
  • по батькові
  • імена
  • прізвища
  • Чи згодні ви з Компютером? ( Ні. Потрібно змінити місцями другий і п’ятий пункти)
  1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом ( с. 121)
  • Які іменники називаються загальними?
  • Як вони пишуться?
  • Наведіть приклади загальних іменників.

Фізкультхвилинка « Україно, ми твоя надія»

VІ. Узагальнення і систематизація знань

  1. Творче завдання.

Робота в парах. (Робота на картках)

Виконайте завдання Компютера. Зєднайте слова попарно.

космонавт               Львів

заєць                        Мишко

місто                        Леонід Каденюк

ведмідь                     Вуханчик

Перевіряємо за комп’ютером.

  1. Словникова робота

Леонід Каденюк – перший український космонавт, який полетів у космос.

  • Запишіть рядочок слова космонавт. Запамятайте, що в кінці слова пишемо буквосполучення – вт, а не – фт.
  1. Вибіркове списування ( вправа 286, с. 121)

Випишіть із вправи власні іменники . Поставте до кожного з них питання (усно).

Перевірка за комп’ютером .

Древній, Дніпром, Кий, Щек, Хорив, Либідь, Бордичів, Поділ, Щекавицею, Хоривицею.

  • Чи згодні ви з комп’ютером? (Ні. Зайве слово древній. Це не власна назва, а перше слово в реченні. Тому і записане з великої букви)
  1. Гра «Хто більше за 1 хвилину? »

Робота в групах.

Повторити правила роботи в групах.

  1. Вибрати капітана;
  2. Добре відноситися один до одного ;
  3. Не заважати іншим;
  4. Не перебивати друзів;
  5. Працювати згуртовано;
  6. Користуватись правилом піднятої руки

1 група записує назви міст;

2 група – назви річок;

3група – імена людей.

Перевірка робіт. Оголошення переможця.

VІІ. Підсумок уроку.

Метод « Бліц – опитування»

- Коли ми знайдемо помилки у правилах, то подолаємо Вірус.

  • Іменник – це частина мови, що є ознакою предмета і відповідає на питання хто? що?
  • Назви істот відповідають на питання хто? , а назви неістот на питання де?
  • Власні  іменники пишуться з малої букви, а загальні з великої?
  • Власні іменники – це назви, що даються багатьом предметам?

Запис на слайді.

Діти, дуже дякую !

Вірус знищено.

Компютер здоровий.

Ви – молодці!

Ваш друг Елзик.

VІІІ.  Домашнє завдання

Вправа 287 , с. 122, правило с. 120 -121

1група – написати кілька словосполучень, що є загальними і власними іменниками;

2 група - написати кілька словосполучень, що є загальними і власними іменниками та скласти з ними речення.

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку