Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Грибне свято"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема.  Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Грибне свято» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 32, с.46).

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати почуття обережності, спостережливості.

Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук) та таблиця зі схемою, як складати розповідь (Додаток 2), вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл».

Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Давайте пригадаємо, що для цього потрібно (завдання прикріплюються до дошки послідовно прикріплює один з учнів):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

 Молодці! Розпочинаємо свою роботу.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання.

 ( Варто опорні слова, дібрані дітьми, записувати вчителю або помічнику вчителя на дошці).

Сьогодні, як і надалі, у роботі нам допомагатиме підручник.

Розгорніть підручник на с.46

3.1.«Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Гриби, діти, дорослі)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(Гриби спілкуються, радіють, розмовляють, біжать, завмирають)

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?

(Вчитель записує на дошці питання Де?)

 (У лісі на галявині).

- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події. ? (Там же).

- Чи змінилося місце події на третій, четвертій картинці? (Ні, не змінилося)

  3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках?  (Осінь). Хто думає по іншому?

- Доведіть (У природі переважає жовтий колір, травичка не яскраво зелена,повна галявина грибів )

-  Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (Ні не змінюється. Це день).

Поєднайте два слова осінь та день у словосполучення та скажіть коли відбуваються події на картинках. (Осіннього дня).

Фізкультхвилинка

 3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

 

Хто? Що робить?  Навіщо? 

(Схему діти мають індивідуально)

- Розгляньте першу картинку.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(На галявині зібралися гриби: підберезники, печериця, опеньки, лисички, сироїжки, маслюки. Вони вирішили влаштувати собі свято)

- Які гриби їстівні, а які отруйні?

- Самий отруйний гриб – це бліда поганка (вчитель показує картинку). Її гриби на свято не запросили. А мухомор красується червоною шапкою. З цього гриба роблять ліки, але у їжу не вживають.

- Назвіть дії героїв на другій картинці. Навіщо вони це роблять?

Гриби веселяться, тому що веселі розваги піднімають настрій, зміцнюють здоров’я)

- Розкажіть що роблять герої на третій картинці.

(До лісу прийшли дорослі та діти, щоб назбирати повні кошики грибів. Вони спілкуються між собою)

- Що роблять грибочки, наші герої, на наступній картинці?

(Вони біжать, втікають, хочуть заховатися від людей, щоб не потрапити у кошик)

- Які дії героїв зображені на наступній картинці?

(Вони завмерли, поховались: опеньки під пеньочок, маслючки під ялинки, під осикою завмерли підосичники. Тільки шапку мухомора ніде не сховаєш.)

          3.5. Виведення головної думки розповіді. 

Ліс – домівка грибів. Кожен має своє місце. Чи є дана картинка підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили? (Гриби у лісі потрібно шукати за їх улюбленим місцем. Як би грибочки не ховались, а уважні та спостережливі грибники з лісу обов’язково принесуть повні кошики грибів.)

ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

          «Склади розповідь»

- Зверніть увагу на схему, яка є у кожній групі.

Одного …(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)                робив(дія й ціль дії). …………                 

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)

Гриби, лісові жителі.

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях, не додумуйте дії, яких немає на картинках. Для краси висловлення можете додати образні характеристики.

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

Розповідь діти складають у групах. Кожна група презентує свою роботу)

Варіант розповіді за серією картинок.

Одного осіннього дня на лісовій галявині зібралися гриби: печериці, сироїжки, опеньки, підберезники, маслюки та навіть мухомор, щоб влаштувати собі свято. Лісові мешканці танцювали та співали. Аж раптом почули голоси дітей та дорослих, які прийшли до лісу по гриби. Учасники свята кинулися ховатись, щоб не потрапити  у кошики. Опеньки притулилися біля пенька, підберезники – біля берези, маслюки сховались під ялинки. Тільки мухомор не зміг ніде заховати свою шапку.

        Та як би грибочки не ховались, а уважні та спостережливі грибники з лісу обов’язково принесуть повні кошики.

V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

5.1.Бесіда

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.

5.2.«Дайте назву розповіді»

- Придумайте назву розповіді ( Грибне свято. Осінні веселощі.). 

5.3.Співставлення розповідей з казкою Ірини Прокопенко  (с.46-47 підручника)

Вчитель звертає увагу на образні вислови, які прикрашають мову.

VІ.  Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

-  Згадаємо, як ми грали з картинками.

- Чи сподобалося складати розповідь за даною серією картинок?

- Що видалось найцікавішим?

 

Додаток 1

Розкажи за картинками,

 користуючись  схемою

 

Одного разу (коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………

(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)   робив(дія й ціль дії)           ?!            . ……………………                  

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

Придумай назву розповіді, що вийшла.

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

 

1

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку