Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.
Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).
Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).
Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу
Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «У зимовому лісі» (за підручником М.Д.Захарійчук «Українська мова 2 клас» Урок 56, с. 82)
Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати почуття любові та турботи про тварин.
Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук) та таблиця зі «схемою детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.
Хід уроку
І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.
Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл».
Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Давайте пригадаємо у парах, що для цього потрібно, а потім звіримося з дошкою (вчитель відкриває прикріплені до дошки завдання):
- знайти спільних героїв на картинках,
- знайти місце, у якому відбуваються події,
- визначити час подій,
- назвати дії героїв,
- скласти розповідь,
- дати назву розповіді.
- Молодці! Розпочинаємо свою роботу.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання.
Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.82.
3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»
- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)
- Чи є спільні герої на картинці. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (діти, дорослі, зимуючі тварини)
- Давайте назвемо тварин, які зимують у лісі. (Дикі свині, лосі, синички та снігурі, лебідь)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з героями на картинках.
(Носять сіно, підсипають корм на годівнички, кришать хліб)
3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»
- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Вчитель записує на дошці питання Де?)
(У зимовому лісі).
- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події? (У зимовому лісі, але у іншому місці).
- Чи змінилося місце події на третій картинці? (Діти підгодовують птахів на окраїні лісу або саду)
- Що ви бачите на четвертій картинці? (Діти на березі річки або озера)
Чи розумно зробили діти, що вирішили підготувати їжу птахові на березі річки? (Так, якщо крига повністю не замерзла, то по ній ходити небезпечно)
3.3. «Визнач час подій»
(Вчитель записує на дошці питання Коли?)
- Скажіть, яка пора року зображена на картинках? (зима). Хто думає по іншому?
- Доведіть (На землі та деревах лежить сніг, річка вкрита льодом, дорослі та діти підгодовують зимуючих диких тварин .)
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (На всіх картинках світла пора доби, це день).
Поєднайте два слова зима та день у словосполучення та скажіть коли відбуваються події на картинках. (Зимового дня).
Фізкультхвилинка
3.4. «Назви дії героїв»
- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива:
(Об’єкт Дія Ціль дії)
?!
Хто? Що робить? Навіщо?
- Розгляньте першу картинку. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(Лісники обходять та об’їжджають територію лісу. Вони поклали корм для диких кабанів, щоб тваринам було легше зимувати. )
- Назвіть дії лісника та хлопчиків на другій картинці. Навіщо вона роблять?
(Лісник з хлопчиками накладає сіно у спеціально відведене для цього місце. Адже лосям також важко зимувати та щоб вони не обгризали молодих гілочок на деревах).
- Розкажіть що роблять герої на третій картинці. (Дівчинка і хлопчик, напевно братик з сестричкою, насипають корм для зимуючих птахів у годівнички, прикріплені на гілках дерев. Пташечки, які перезимують, принесуть користь деревам навесні та влітку, знищуючи шкідників.)
- Розкажіть що роблять герої на четвертій картинці.
(Діти кришать хліб для лебедя на березі, щоб підгодувати птаха, який чомусь не відлетів у теплі краї, а залишився зимувати у лісі )
3.5. Виведення головної думки розповіді.
Зима – сувора пора року. Сутужно приходиться лісовим мешканцям, тому люди допомагають їм перезимувати. У цій справі поруч з дорослими працюють діти, тому що навіть і дорослим, щоб обійти весь ліс, потрібна допомога
- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?
ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.
«Склади розповідь»
Ми розглянули та обговорили всі картинки. Але сьогодні групи розподіляться щодо виконання завдань. 1 група описуватиме першу картинку, друга – другу, третя – третю, а четверта – четверту. Після виконання завдання кожною групою, керівники груп по черзі зачитають складені розповіді. Спільно ми складемо переходи від картинки до картинки, спільно доберемо висновок та завершимо звіт.
- При побудові розповіді добирайте слова, близькі за значенням.
(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)
Дорослі, лісники, діти, школярі, хлопчики та дівчатка.
Лісові мешканці, тварини, зимуючі звірі та птахи.
- Тепер, кожна група складає розповідь за своєю картинкою. використовуючи схему.
Після презентації роботи груп, діти разом з вчителем формулюють висновок.
V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по іншому?
- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.
«Дайте назву розповіді»
- Придумайте назву розповіді (Допомога зимуючим тваринам. Допомога тваринам взимку. У зимовому лісі.).
Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392с.
2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.
3. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук. – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007. – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)
1