Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.
Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).
Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).
Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу
Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Мандри каштанчика» (за підручником М.Д.Захарійчук «Українська мова 2 клас» Урок 48, с.69)
Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати почуття обережності, спостережливості.
Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук) та таблиця зі схемою, як складати розповідь (Додаток 2), вивіска-назва агентства, малюнок сокола.
Хід уроку
І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.
Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл».
Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Давайте пригадаємо, що для цього потрібно (завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):
- знайти спільних героїв на картинках,
- знайти місце, у якому відбуваються події,
- визначити час подій,
- назвати дії героїв,
- скласти розповідь,
- дати назву розповіді.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання.
Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.69.
3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»
- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)
- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Каштанчик, дівчинка)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.
(Каштанчик лежить, дівчинка побачила, взяла каштанчик, поклала у кишеню, поклала на подушку)
3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»
- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Вчитель записує на дошці питання Де?)
(У скверику або парку під каштаном).
- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події. ? (Там же).
- Чи змінилося місце події на третій, четвертій картинці? (Так, дівчинка повертається додому)
3.3. «Визнач час подій»
(Вчитель записує на дошці питання Коли?)
- Скажіть, яка пора року зображена на картинках? (Осінь). Хто думає по іншому?
- Доведіть (Восени на деревах достигають плоди. Вони падають на землю.)
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (Можливо на останній картинці вже вечір або ніч.).
Поєднайте два слова осінь та день у словосполучення та скажіть коли відбуваються події на картинках. (Осіннього дня).
Фізкультхвилинка
3.4. «Назви дії героїв»
- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:
(Об’єкт Дія Ціль дії)
?!
Хто? Що робить? Навіщо?
- Розгляньте першу картинку. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(Каштанчик упав з гілки на землю, тому що він уже достиг. З нього навесні може вирости нове маленьке деревце.)
- Чим корисний каштан?
- Назвіть дії дівчинки на другій та третій картинці. Навіщо вона це зробила?
(Дівчинка, напевно, прогулювалась сквером і побачила каштанчика. Його колюча шубка та блискучий животик їй дуже сподобались, тому вона поклала його до кишені.)
- Розкажіть що робить герой на четвертій картинці.
(У кишені дівчинки було тепло та затишно. Каштанчик втомився за день, тому задрімав.)
3.5. Виведення головної думки розповіді.
Природа чарує нас своєю неповторністю. Хто вміє спостерігати, той може багато побачити і навчитися. З природою можна весело гратися, фантазувати, уявляти.
- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?
ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.
«Склади розповідь»
- Зверніть увагу на схему, записану на дошці.
Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .
Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив(дія й ціль дії) ?! . …………
У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..
- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)
Каштанчик, плід дерева, «каштановий їжачок», дівчинка.
- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.
Для прикрашення оповідання можете додавати образні характеристики.
- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.
Розповідь діти складають у групах. Кожна група презентує свою роботу)
Варіант розповіді за серією картинок.
Одного осіннього дня дівчинка, прогулювалась сквером та побачила під деревом маленького каштанчика. Його колюча шубка та блискучий животик їй дуже сподобались, тому вона поклала його до кишені. Каштановий їжачок втомився за день, тому задрімав.
Дівчинка любить уявляти фантазувати, а у цьому їй допомагає природа. Напевно, вона виросте дуже розумною та спостережливою.
V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по іншому?
- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.
«Дайте назву розповіді»
- Придумайте назву розповіді ( Новий друг. «Каштановий їжачок». Мандри каштанчика).
Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.
(Згідно програми, починаючи з ІІ семестру, учням потрібно пропонувати самостійно записувати в зошити невеликі зв`язні висловлювання (3-4 речення)
- Сьогодні ми починаємо записувати коротенько наші звіти у зошити під назвою «Детективні розслідування». Запишіть дату, назву розповіді. Давайте разом поміркуємо, які речення ми запишемо в зошити.
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .
- У нас вийшов докладний звіт. Я щиро вам вдячна за співпрацю.
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392с.
2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.
3. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук. – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007. – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)
1