Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Реп'яшок"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Пригоди реп’яшка» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 64 с. 94-95).

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати спостережливість, любов до природи

Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», (Додаток 2), вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл». Ви вже багато навчились, стали уважнішими та спостережливішими.

Сьогодні у нас нова цікава серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Розставте послідовно план наших дій (заздалегідь вчитель переставив місцями  завдання. А  учні повинні розставити  їх и послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій)

Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.94-95

3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Хлопчик, напевно його мама, реп’яшок)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(Хлопчик в класі біля дошки, хлопчик вдома, він виконує домашнє завдання.

Мама відчіплює реп’яшок, викидає його через віконце на вулицю.

Реп’яшок прикріпився до одягу, його відчіплюють від одягу, він дивиться мультик по телевізору, знову прикріпився до одягу, вилітає через віконечко на вулицю)

-Чому реп’яшок має такі зачіпки? (Реп’яшок – це насіння лопуха. Так рослина пристосувалася до розмноження на певній території. Він кріпиться до шерсті тварин та розноситься на різні місцевості.)

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?

(Вчитель записує на дошці питання Де?)

 (У школі га уроці).

- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події. ? (Хлопчик вдома. Разом з мамою він чистить свій одяг).

- Чи змінилося місце події на третій, четвертій, п’ятій картинці? (Ні. Події відбуваються у хлопчика вдома)

  3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках?  (Осінь). Хто думає по іншому?

- Доведіть (Восени достигає насіння рослин. На останній картинці за вікном переважають жовті, але є ще зелені кольори. Хлопчик навчається у школі)

-  Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (Можливо на першій картинці ранок, а на інших - день).

Фізкультхвилинка

 3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

Хто? Що робить?  Навіщо? 

- Розгляньте першу картинку.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить? Використаємо початок розповіді, поданий у підручнику.

     Реп’яшок виріс на пустирі.

Одного разу Микола, Максим і Олесь грали у футбол. Реп’яшок причепився до штанів воротаря Миколки. «Навіщо нав’язуватися, коли тебе вважають зайвим», — гірко подумав реп’яшок. Але все одно міцно тримався штанів.

Так реп’яшок потрапив на урок. (За Юрієм Ярмишем)

(Хлопчик пише крейдою на дошці, тому що він на уроці. У нього на штанцях є  реп’яшок, який причепився на стадіоні.)

-  Назвіть дії хлопчика на другій картинці. Навіщо він це робить?

(Коли хлопчик прийшов додому, його мама звернула увагу на штанці та разом з сином їх почистила, щоб вони були чистенькі на наступний день.

- Назвіть дії героїв на третій картинці. (Реп’яшок, залишений біля телевізора, залюбувався капітошкою, дуже на нього схожого. )

- Розкажіть що роблять герої на четвертій картинці. (Хлопчик навіть не помітив, як реп’яшок знову прикріпився до одягу. Напевно, він хотів мандрувати з хлопчиком)

- Розкажіть що роблять герої на п’ятій картинці.(Мама відірвала настирного реп’яшка та викинула на цей раз у вікно, щоб він не причепився ще раз до одягу сина)

3.5. Виведення головної думки розповіді. 

У природі все мудро створено. Насіння рослин може «мандрувати» з одного місця на інше, прикріплюючись до шерсті тварин та одягу людей, переносячись вітром та водичкою.

- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?

ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

           «Склади розповідь»

- Зверніть увагу на схему, записану на дошці.

Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)                робив(дія й ціль дії)          . …………                 

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)

Хлопчик, учень, син.

Мама, ненька, мати, матінка, матуся.

Реп’яшок, він, насіння.

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

Розповідь діти  складають  у групах. Кожна група презентує свою роботу)

Варіант розповіді за серією картинок.

Одного осіннього дня, коли хлопчик грав з друзями у футбол, до його штанців причепився реп’яшок. Лише коли хлопчик прийшов додому, його мама звернула увагу на штанці та разом з сином їх почистила, щоб вони були чистенькі. Реп’яшок, залишений біля телевізора, залюбувався капітошкою, дуже на нього схожого. Хлопчик навіть не помітив, як реп’яшок знову прикріпився до одягу. Напевно, він хотів дружити з хлопчиком. Та мама відірвала настирного реп’яшка і викинула його на цей раз у вікно, щоб він не причепився ще раз до одягу сина.

Таким чином реп’яшок, мандруючи з хлопчиком, може прорости на наступний рік зовсім у іншому місці.  

V.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.

«Дайте назву розповіді»

- Придумайте назву розповіді ( Пригоди реп’яшка». Мандри реп’яшка. Новий друг.). 

Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.

VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
2986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку