Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Кому дістався бублик?"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Кому дістався бублик?» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 94, с. 138)

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати розсудливість та кмітливість.

Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

Знову рада вас вітати у нашому детективному агентстві «Сокіл».

Наше агентство отримало серію картинок від птахів. (Вчитель демонструє картинки із зображенням горобця, синички та грака).

- Чи впізнали ви цих птахів?

- Нам потрібно їх розглянути,  скласти свій звіт–розповідь та зробити висновки з побаченого.

Працюватимемо ми за сталим планом, який пропоную назвати вам самим. (Завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).

Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.138

3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (синички, горобці, грак)

- Що обєднує картинки? (Вчитель записує на дошці питання Що?) (Бублик)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(Синички та горобчики літають над бубликом, спостерігають за діями  грака, грак спостерігає за пташечками, дзьобнув бублик, кинув бублик у калюжу, їсть набряклий у воді бублик )

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події?  (Вчитель записує на дошці питання Де?)

(Події відбуваються на стежці скверу або парку).

 3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках?  (Літо). Хто думає по іншому?

- Доведіть (травичка та кущики зеленого кольору)

-  Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (На всіх картинках  день).

Фізкультхвилинка

 3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

 

Хто? Що робить?  Навіщо? 

- Давайте повернемося до першої картинки.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(На першому малюнку ми бачимо лише бублик, який лежить на стежці. Напевно його хтось загубив)

- Назвіть дії героїв на другій картинці. (До бублика підлетіли синички, щоб поласувати знахідкою).

- Назвіть дії героїв на третій картинці? (Бублик оточила зграйка горобців, що також хотіли скуштувати бублика. За пташками здалеку спостерігав грак. Його увагу, напевно, привернула метушня птахів)

- Назвіть дії героїв на наступних картинках. (Грак дзьобнув бублика та піднявся над землею. Пташки також піднялися в небо. Потім грак випустив бублика у калюжу, щоб він розмок. Почекавши трохи часу, грак почав його їсти. Оскільки бублик набряк, він легко дзьобом розкришував його на шматки)

3.5.  Виведення головної думки розповіді.

- Яка ж головна думка закладена у нашій розповіді?  (Висловлення думок дітьми)

-  Гарна народна мудрість записана у підручнику. Знайдіть її. (Хто хоче їсти, той має метикувати)

Дійсно, з будь-якою проблемою допоможе впоратися розум, розсудливість та кмітливість.

- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?

ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

   «Склади розповідь»

- Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете опиратися на неї.  При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

- Як по іншому назвете головних героїв? (птахи, пернаті, зграя )

Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой ……………(розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й ціль дії) …………                 

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

Варіант розповіді за серією картинок.

    Одного літнього дня на стежці лежав бублик. Певно його хтось загубив. До бублика спочатку злетілися синички, а потім горобці, щоб поснідати. Але бублик напевно був твердим, тому у них нічого не вийшло. За метушнею зграйки пташок спостерігав грак. Він дзьобнув бублик та  піднявся з ним над землею. З висоти птах кинув бублика у калюжу, щоб той набряк. 

В результаті бублик став м’яким, тому грак легко дзьобом розкришував його на шматки та швидко їв.

Народна мудрість вчить, хто хоче їсти, той має метикувати.

 

Розповідь діти  складають  у групах. Кожна група презентує свою роботу.

V.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

 «Дайте назву розповіді»

- Придумайте назву розповіді (Бублик. Кому дістався бублик?). 

Робота в зошитах «Детективні розслідування». Запис 3-4 пов`язаних речень.

VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
2313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку