Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.
Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).
Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).
Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу
Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Літні канікули» (за підручником М.Д.Захарійчук «Українська мова 2 клас» Урок 118, с. 172)
Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати турботу про власне здоров’я, бажання проводити відпочинок активно та з користю, пам’ятаючи про власну безпеку .
Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.
Хід уроку
І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
Знову рада вас вітати у нашому детективному агентстві «Сокіл». Але сьогодні у нас останнє засідання. Ми складатимемо звіт-розповідь про
КУИЛНАКІ. Ви здивовані? Спробуйте розшифрувати це слово.
Ну, звичайно, це канікули. А що робила на канікулах наша героїня та з якою метою, ми спробуємо сьогодні розібратися.
Працюватимемо ми за сталим планом. Перевірте, чи правильно він записаний на дошці:
- знайти спільних героїв на картинках,
- знайти місце, у якому відбуваються події,
- визначити час подій,
- назвати дії героїв,
- скласти розповідь,
- дати назву розповіді.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).
Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.172
3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»
- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)
- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Спільним героєм на всіх картинках є дівчинка. Також на картинках ми бачимо стареньку жінку, напевно, бабусю дівчинки, дітей)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.
(На першій картинці дівчинка спілкується з бабусею, вона стоїть, на другій картинці ми бачимо 5 дітей, які активно відпочивають: грають у футбол, теніс, один хлопчик їздить на самокаті. На третій картинці хлопчик сидить, інший сидить, дівчинка плескається у воді. )
3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»
- Розгляньте уважно картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події? (Вчитель записує на дошці питання Де?)
(На першій картинці події відбуваються у селі, тому що ми бачимо велике подвір`я, по якому ходять домашні тварини, садок з достиглими фруктами та ягодами.
На другій картинці ми бачимо відпочинок дітей на природі. Це може бути сквер, галявина у місті або у селі.
На третій картинці діти відпочивають біля водойми. Це напевно узбережжя моря, тому що росте пальма.
3.3. «Визнач час подій»
(Вчитель записує на дошці питання Коли?)
- Скажіть, яка пора року зображена на картинках? (Літо). Хто думає по іншому?
- Доведіть.
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (На всіх картинках день).
Фізкультхвилинка
3.4. «Назви дії героїв»
- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:
(Об’єкт Дія Ціль дії)
?!
Хто? Що робить? Навіщо?
- Давайте повернемося до першої картинки. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(На першому малюнку ми бачимо дівчинку, яка гостює у бабусі. На столі лежать різні фрукти та стоїть кошик з малиною. Напевно, бабуся пригощає онучку. Бабуся і дівчинка про щось розмовляють, бабуся жестом запрошує онучку до столу, а дівчинка показує на качечку чи котика, напевно запитуючи чи не потрібно їх погодувати. )
- Назвіть дії героїв на другій картинці. (Діти на галявині грають у різні ігри, тому що в іграх вони краще розвиваються розумово та фізично.).
- Назвіть дії героїв на третій картинці? (На третій картинці ми бачимо дітей на узбережжі моря, які купаються та засмагають. Адже дуже корисно для організму перебувати у воді та на сонечку, це загартовування. Дівчинка зайшла у воду з гумовим кругом, тому що вона дбає про свою безпеку, адже дорослих на картинці не видно. Напевно, вони десь поодаль. Хлопчик розповідає іншому хлопчику, напевно, про рибу, адже показує руками її розмір. )
3.5. Виведення головної думки розповіді.
- Яка ж головна думка закладена у нашій розповіді? (Висловлення думок дітьми)
Літні канікули – чудовий час для активного відпочинку, допомоги дорослим по господарству та загартовування. Та відпочиваючи, потрібно дбати про безпеку: обирати безпечні місця для ігор, дотримуватись правил поводження біля водойм, правил перебування на сонці та інших.
- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?
ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.
«Склади розповідь»
- Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете опиратися на неї. При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
- Як по іншому назвете головних героїв? (Діти, школярі, малята, хлопчики, дівчатка )
...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .
Потім цей же герой ……………(розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й ціль дії) …………
У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..
- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.
- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.
Розповідь діти складають у групах. Кожна група презентує свою роботу)
V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по іншому?
«Дайте назву розповіді»
- Придумайте назву розповіді (Літні канікули. Як відпочивати влітку?). Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392с.
2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.
3. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук. – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007. – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)
1