Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Втрачений час"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Навчання учнів роботі за серією картинок здійснюється на основі алгоритму, кожен крок якого має свою мету, ігрову дію. Вчитель переходить до наступного кроку алгоритму тільки у випадку засвоєння дитиною попереднього завдання. Основною формою навчання є система ігрових вправ, які реалізуються у спільній діяльності вчителя і учнів: знайдіть спільних героїв на картинках; знайдіть місце, у якому відбуваються події; визначте час подій; назвіть дії героїв; складіть розповідь; дайте назву розповіді.

Уроки за цією методикою сприяють розвитку у дітей уваги, пам'яті, вчать аналізувати отриману інформацію, визначати за дією мету, формують вміння докладно та точно розповідати про дані події, не упускаючи деталей.
Перегляд файлу

C:\Users\Admin\Desktop\Друк на конкурс\За серією картинок на ярмарок\титулка на курс\Титулка.jpg

 

 

 

 

 

 

Алла Дмитрівна Ніколайчук, вчитель початкових класів  Шепетівського навчально-виховного комплекс №3 у складі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою»

 

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків.  Найчастіше  мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових звязків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв’язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв’язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною). 

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробки уроків побудовані за підручником  української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

 

уроку

Тема уроку

 

Вступ

1

«Втрачений час»

2

«Лисиця і ворони»

3

«Грибне свято» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 32, с.46)

4

«Пташина їдальня» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 36, с.52)

5

«Мандри каштанчика» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 48, с.69)

6

«У зимовому лісі» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 56, с.82)

7

«Реп’яшок» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок  64, с.94)

8

«Білочки» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас»  Урок 70,  с.105)

9

«Де поділось сонечко?» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас»  Урок 82,  с.123)

10

«Гусеничка» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас»  Урок  88, с.130)

11

«Бублик»  (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас»  Урок 94,  с.138)

12

«Мої літні канікули» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 118,  с.172)

 

В основу системи таких уроків закладено штучну навчально-мовленнєву ситуацію «Детективи», яка окреслює мету мовленнєвого висловлювання.

Ситуація спілкування. Уявіть собі, що ви знаходитесь в офісі детективного агентства «Сокіл». Чи знаєте ви, хто такі детективи? (Люди, які щось чи когось шукають, роблять висновки, опираючись на побачене). Я – начальник цього детективного агентства і набираю у штат працівників-детективів. Маю важливе завдання, оскільки отримала серію малюнків, за якими потрібно скласти невеликий звіт-розповідь. Мені потрібні перш за все спостережливі, розумні, та точні у висловлюваннях працівники.  Чи є серед вас бажаючі спробувати себе у ролі детективів? Тоді негайно розпочинаємо свою роботу.

Навчання учнів роботі за серією картинок здійснюється на основі алгоритму, кожен крок якого має свою мету, ігрову дію. Вчитель переходить до наступного кроку алгоритму тільки у випадку засвоєння дитиною попереднього завдання. Основною формою навчання є система ігрових вправ, які реалізуються у спільній діяльності вчителя і учнів: знайдіть спільних героїв на картинках; знайдіть місце, у якому відбуваються події; визначте час подій; назвіть дії героїв; складіть розповідь; дайте назву розповіді.

Згідно методики навчання розповіді за серією малюнків, варто проводити підготовчий етап (актуалізацію чуттєвого досвіду): при організації різних видів діяльності звертати увагу  дітей на послідовність дій, які вони виконують. Мета таких бесід – навчити промовляти ланцюжок взаємопов’язаних дій, установлювати причинно-наслідкові зв’язки та бачити результат.

- Що ви робите зараз?

- Що ви робили до цього?

- Що ви будете робити після того, як… ?

- Навіщо ви це робили?

Уроки за цією методикою сприяють розвитку у дітей уваги, пам’яті, вчать аналізувати отриману інформацію, визначати за дією мету, формують вміння докладно та точно розповідати про дані події, не упускаючи деталей. А використання навчально-мовленнєвої ситуації «Детективи» надає урокам комунікативної спрямованості. Щодо занять, то вони виходять пізнавальними,  динамічними та цікавими.

 

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема.  Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки.  «Втрачений час».

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати почуття відповідальності за власні дії, вміння цінувати час.

Обладнання. Серія малюнків (Додаток 2) та картки зі схемою, як складати розповідь (Додаток 1), вивіска-назва агентства, малюнок сокола, медіазасоби. 

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

Вітання. Знайомство.

- Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно й гарно.

- У нас сьогодні незвичайний та цікавий урок. Вдивляючись у ваші розумні оченята, я впевнена у своїх силах. А ви? Тоді, будь ласка, повторіть за мною. Ми розумні та впевнені у своїх силах!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Ви знаходитесь в офісі детективного агентства «Сокіл».

Назва агентства символічна. Тому що гострий зір та швидкість цього птаха  дає йому можливість завжди бути переможцем.

- Чи знаєте, хто такі детективи? (Люди, які щось чи когось шукають, роблять висновки, опираючись на побачене)

Я – начальник цього детективного агентства і набираю у штат працівників-детективів. Маю важливе завдання, оскільки отримала серію малюнків, за якими потрібно скласти невеликий звіт-розповідь. Для цього потрібно (завдання прикріплюються до дошки послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

- Мені потрібні перш за все спостережливі, розумні, та точні у висловлюваннях працівники. Кожен детектив, що активно працюватиме у агентстві, обов’язково  отримає посвідчення.  Чи є серед вас бажаючі?

- Чудово! Тоді негайно розпочинаємо свою роботу.

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду.

 Підготовчі вправи.

- Щоб легко працювати над складанням звіту, давайте виконаємо підготовчу, тренувальну вправу. Уявіть ситуацію і дайте відповіді на запитання.

Ситуація. Ви йдете до школи.

-  Що ви робите зараз? (Йдемо до школи)

- Що ви робили до цього? (збиралися, одягалися, снідали)

- Навіщо ви це робили? (Одягалися, щоб зручно себе почувати, снідали, щоб могли гарно працювати на уроках)

- Що ви будете робити після того, як прийдете до школи? (Будемо вчитися на уроках)

- Навіщо ви ходите до школи? (Щоб  навчатися, розвиватися, спілкуватися з друзями, вчителями,)

ІV. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).

 ( Варто опорні слова, дібрані дітьми, записувати на дошці).

1.«Знайдіть спільних героїв на картинках»

- Відкрийте конверти та дістаньте картинки. Розгляньте їх послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?)

(Хлопчик, песик, котик, дідусь)

- А тепер перелічіть спільні предмети (Вчитель записує питання Що?)

(Дерево, картузик, вулиця, ціпок дідуся, портфелик).

- Як ви думаєте, які з предметів можна назвати головними? (Картузик, ціпок)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями та іншими предметами на картинках.

(Петрик кидає картузик, картузик зачепився за гілку; хлопчик стоїть, думає, приходить до школи. Дідусь йде, знімає ціпком картузик, посміхається. Котик сидить, спостерігає, втікає. Песик гавкає, дивиться, підстрибує.)

2. «Знайдіть місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?

(Вчитель записує на дошці питання Де?)

 (На вулиці селища. На дорозі до школи).

- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події? (Там же).

- Чи змінилося місце події на третій картинці? (Ні, не змінилося)

- Де відбуваються події на останній картинці? (У школі біля класу)

 3. «Визначте час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках? (Осінь). Хто думає по іншому?

- Доведіть (У природі переважає жовтий колір, хлопчик йде до школи, ще не холодно, оскільки він без верхнього одягу)

-  Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (Ні не змінюється. Це ранок).

Поєднайте два слова осінь та ранок у словосполучення та скажіть коли відбуваються події на картинках. (Осіннього ранку).

Фізкультхвилинка «Злови предмети на картинках»

 Вихідне положення (в.п.) для дітей: встати, спинка рівна, руки на поясі.

Потрібно піймати оплеском слова, що є на картинках: руки вверх, хлопок, в.п.

Якщо з перелічених слів немає  предметів на картинках, потрібно присісти, потім зайняти в.п.

Вчитель називає слова, назви предметів.

 Давайте потренуємось. Хлопчик (руки вверх, хлопок,), дівчинка (присідають), портфелик (руки вверх, хлопок, в.п.) Молодці. Продовжуємо.

Песик, котик, журавель, портфель, ялинка, картузик, дідусь, бабуся, паркан, будинок, машина, вчитель, клас, стадіон, учні.

4. «Назвіть дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за схемою:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

Хто? Що робить?  Навіщо? 

(Схему вчитель записує на дошці)

- Розгляньте першу картинку.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(Петрик кидає картузик, щоб зігнати кота, попустувати.

Песик та котик спостерігають за діями хлопчика)

- Як ви думаєте, що було до цього?

(Хлопчик йшов дорогою до школи. Він побачив, як собака гавкала на кота.)

- Чи можна дії хлопчика назвати допомогою собаці? Чи загрожує коту небезпека?

- Назвіть дії героїв на другій картинці. Навіщо вони це роблять?

Хлопчик дивиться на беретик та думає, як його зняти, тому що потрібно йти до школи.

По вулиці йде дідусь, напевно, у своїх справах.

- Розкажіть що роблять герої на третій картинці.

Дідусь допоміг хлопчику зняти шапку, щоб школярик йшов до школи. Песик радісно підстрибує та не помічає, як котик зліз з дерева та побіг геть.

- Назвіть дії героїв на останній картинці.

Хлопчик прочинив двері та пояснює вчительці, причину свого спізнення.

 5. Виведення головної думки розповіді. 

- Яке з трьох висловлень було б доречною порадою хлопчику:

1. Зробив діло, гуляй сміло.

2. Не хитруй, не мудруй, а чесно працюй.

3. Не пустуй, час цінуй.

- Раніше практичні, цілеспрямовані люди говорили: «Час – це гроші.»

Зараз кажуть: «Час дорожчий за гроші». Як ви думаєте, чому?  (Час не можна накопичити та використати вдруге.)

V. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

«Складіть розповідь»

Щоб виконати наступне завдання та скласти розповідь, потрібно пригадати, з яких частин складається текст. (Зачин, основна частина, кінцівка).

- Зверніть увагу на схему, записану на дошці.

Одного разу (коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)      

робив(дія й ціль дії)              ?!            . ……………………                  

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

Яке з речень буде відповідати зачину? Яке основній частині? Яке кінцівці?

- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)

Хлопчик, школяр, учень, хлоп’я, він.

Дідусь, старенький, він.

Картузик, беретик, шапочка, кепка, кашкет.

Ціпок, дідусева паличка, тростина.

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях, не додумуйте дії, яких немає на картинках. Головне – це оповідання, тому звертати пильну увагу на образні характеристики не треба.

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

Один учень складає розповідь-звіт, а діти виступають у ролі слухачів, або розповідь складається учнями колективно.)

 Варіант розповіді за серією картинок.

Одного осіннього ранку по дорозі до школи хлопчик кинув по котику своїм  картузиком, щоб зігнати його з дерева. За діями школярика спостерігав песик, який стояв під деревом. Та беретик зачепився і завис на гілці. В цей час, опираючись на тростину, йшов дідусь. Він побачив  хлопчика, який збентежено дивився на свій кашкет. Старенький зняв своїм ціпком шапочку, щоб учень швидше йшов до школи. Зрадів за хлопчика навіть песик та навіть не помітив, як котик зліз з дерева та побіг геть.

В результаті Петрик запізнився на урок. Тому можна сказати, що хлопчик був пустотливим та не вмів цінувати час.

«Дайте назву розповіді».

- Придумайте назву розповіді ( Чому Петрик запізнився на урок? Не пустуй, час цінуй. Допомога. Хлопчик та дідусь. Пригода. Дорога до школи. Втрачений час)

VІ.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

Ви прослухали розповідь детективів.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

- Ось тут наш детектив сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.

VІІ.  Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

  «Згадаємо, як ми грали з картинками»

- Ви гарно попрацювали. Покладіть свої розумні голівки на парти. Закрийте очі та спробуйте пригадати послідовність роботи за картинками.

В цей час вчитель міняє місцями завдання,  прикріплені до дошки.

- А тепер пригадаємо, що ми виконували як детективи, щоб точно скласти звіт.

- Чи сподобалося працювати у детективному агентстві?

- Що видалось найцікавішим?

- Я щиро вам вдячна за співпрацю. Своєю роботою ви довели, що можете бути працівниками агентства «Сокіл».

- Я щиро вам вдячна за співпрацю. Своєю роботою ви довели, що можете бути працівниками агентства «Сокіл».

Додаток 1

Розкажи за картинками,

 користуючись  схемою

 

Одного разу (коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………

(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)   робив(дія й ціль дії)           ?!            . ……………………                  

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

Придумай назву розповіді, що вийшла.

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

D:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\Розв. мовл.2009\конкурс квітень\2010_03_04\IMG_0004.jpgD:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\Розв. мовл.2009\конкурс квітень\2010_03_04\IMG_0001.jpgD:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\Розв. мовл.2009\конкурс квітень\2010_03_04\IMG_0002.jpg

D:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\Розв. мовл.2009\конкурс квітень\2010_03_04\IMG_0003.jpg

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шанта Алла Іванівна
    Щиро вдячна! Шукала щось цікаве і знайшла!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
2247
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку