Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.
Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).
Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу
Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Лисиця і ворони».
Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати почуття обережності, спостережливості.
Обладнання. Серія малюнків (Додаток 1) та таблиця зі схемою, як складати розповідь (Додаток 2), вивіска-назва агентства, малюнок сокола.
Хід уроку
І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.
Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл».
Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Давайте пригадаємо, що для цього потрібно (завдання прикріплюються до дошки послідовно):
- знайти спільних героїв на картинках,
- знайти місце, у якому відбуваються події,
- визначити час подій,
- назвати дії героїв,
- скласти розповідь,
- дати назву розповіді.
- Молодці! Розпочинаємо свою роботу.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання.
( Варто опорні слова, дібрані дітьми, записувати на дошці).
3.1.«Знайди спільних героїв на картинках»
- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)
- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Лисиця, ворони.)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.
(Лисиця причаїлася, лежить, прикинулася мертвою,вхопила.
Ворони полетіли, сидять, опустилися на землю, злетіли)
3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»
- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Вчитель записує на дошці питання Де?)
(На лузі, на галявині).
- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події. ? (Там же).
- Чи змінилося місце події на третій, четвертій картинці? (Ні, не змінилося)
3.3. «Визнач час подій»
(Вчитель записує на дошці питання Коли?)
- Скажіть, яка пора року зображена на картинках? (Осінь). Хто думає по іншому?
- Доведіть (У природі переважає жовтий колір, дерево без листя)
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (Ні не змінюється. Це день).
Поєднайте два слова осінь та день у словосполучення та скажіть коли відбуваються події на картинках. (Осіннього дня).
Фізкультхвилинка
3.4. «Назви дії героїв»
- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за схемою:
(Об’єкт Дія Ціль дії)
?!
Хто? Що робить? Навіщо?
(Схему вчитель записує на дошці)
- Розгляньте першу картинку. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(Лисиця причаїлася, щоб спіймати ворону. Ворони відчули небезпеку та злетіли.
- Назвіть дії героїв на другій картинці. Навіщо вони це роблять?
Лисиця прикинулася мертвою, щоб все-таки спіймати ворону та з’їсти. Ворони прилетіли та сіли на дереві.
- Розкажіть що роблять герої на третій картинці.
(Ворони спустилися з дерева та ходять по землі, приглядаючись до наче б то мертвої ворони. Сама цікава та довірлива пташка вилізла лисиці на спину)
- Назвіть дії героїв на останній картинці.
(Лисиця впіймала ворону. Вона досягла своєї мети)
3.5. Виведення головної думки розповіді.
Часто людину неуважну порівнюють з вороною. Чи є дана картинка підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили? (Не бути занадто довірливими, особливо з людьми, які відзначаються хитрістю)
ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.
- Зверніть увагу на схему, записану на дошці.
Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .
Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив(дія й ціль дії) . …………
У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..
- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)
Лисиця, руда, хижак, тварина.
Ворони, птахи, пернаті.
- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях, не додумуйте дії, яких немає на картинках.
- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.
Розповідь можна складати у групах. Кожна група презентує свою роботу)
Варіант розповіді за серією картинок.
Одного осіннього дня на лузі причаїлася лисиця, бо хотіла спіймати ворону. Та птахи відчули небезпеку і полетіли. Потім руда хижачка прикинулася мертвою та лягла під деревом. Через деякий час ворони прилетіли до дерева. Вони спустилися з дерева та стали ходити по землі, приглядаючись до наче б то мертвої тварини. Самий цікавий та довірливий птах виліз лисиці на спину. В результаті лисиця його спіймала. Тому можна сказати, що вона була хитра та підступна, а ворона занадто цікава та довірлива.
V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по іншому?
- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.
«Дайте назву розповіді».
- Придумайте назву розповіді ( Лисиця і ворони. Підступна хижачка. Плата за цікавість та довірливість).
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .
«Згадаємо, як ми грали з картинками»
Закрийте очі та спробуйте пригадати послідовність роботи за картинками.
(Вчитель забирає завдання уроку з дошки)
- Розкрийте оченята та назвіть цю послідовність.
- Чи сподобалося складати розповідь за даною серією картинок?
- Що видалось найцікавішим?
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392с.
2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.
3. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук. – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007. – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)
1