Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Лисиця і ворони"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

 

Тема.  Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Лисиця і ворони».

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати почуття обережності, спостережливості.

Обладнання. Серія малюнків (Додаток 1) та таблиця зі схемою, як складати розповідь (Додаток 2), вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл».

Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Давайте пригадаємо, що для цього потрібно (завдання прикріплюються до дошки послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

- Молодці! Розпочинаємо свою роботу.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання.

( Варто опорні слова, дібрані дітьми, записувати на дошці).

3.1.«Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?)исиця, ворони.)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(Лисиця причаїлася, лежить, прикинулася мертвою,вхопила.

Ворони полетіли, сидять, опустилися на землю, злетіли)

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно першу картинку. Як ви думаєте, де відбуваються події?

(Вчитель записує на дошці питання Де?)

 (На лузі,  на галявині).

- Розгляньте уважно другу картинку. Де тепер відбуваються події. ? (Там же).

- Чи змінилося місце події на третій, четвертій картинці? (Ні, не змінилося)

  3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках?  (Осінь). Хто думає по іншому?

- Доведіть (У природі переважає жовтий колір, дерево без листя)

-  Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (Ні не змінюється. Це день).

Поєднайте два слова осінь та день у словосполучення та скажіть коли відбуваються події на картинках. (Осіннього дня).

Фізкультхвилинка

 3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за схемою:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

Хто? Що робить?  Навіщо? 

(Схему вчитель записує на дошці)

- Розгляньте першу картинку.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(Лисиця причаїлася, щоб спіймати ворону. Ворони відчули небезпеку та злетіли.

- Назвіть дії героїв на другій картинці. Навіщо вони це роблять?

Лисиця прикинулася мертвою, щоб все-таки спіймати ворону та з’їсти. Ворони прилетіли та сіли на дереві.

- Розкажіть що роблять герої на третій картинці.

(Ворони спустилися з дерева та ходять по землі, приглядаючись до наче б то мертвої ворони. Сама цікава та довірлива пташка вилізла лисиці на спину)

- Назвіть дії героїв на останній картинці.

(Лисиця впіймала ворону. Вона досягла своєї мети)

          3.5. Виведення головної думки розповіді. 

Часто людину неуважну порівнюють з вороною. Чи є дана картинка підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили? (Не бути занадто довірливими, особливо з людьми, які відзначаються хитрістю)

 ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

- Зверніть увагу на схему, записану на дошці.

Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)                робив(дія й ціль дії)           . …………                 

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

(Вчитель вивішує слова, близькі за значенням)

Лисиця, руда, хижак, тварина.

Ворони, птахи, пернаті.

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях, не додумуйте дії, яких немає на картинках.

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

Розповідь можна складати у групах. Кожна група презентує свою роботу)

Варіант розповіді за серією картинок.

Одного осіннього дня на лузі причаїлася лисиця, бо хотіла спіймати ворону. Та птахи відчули небезпеку і полетіли. Потім руда хижачка прикинулася мертвою та лягла під деревом. Через деякий час ворони прилетіли до дерева. Вони спустилися з дерева та стали ходити по землі, приглядаючись до наче б то мертвої тварини. Самий цікавий та довірливий птах  виліз лисиці на спину. В результаті лисиця його спіймала. Тому можна сказати, що вона була хитра та підступна, а ворона занадто цікава  та довірлива.

V.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.

«Дайте назву розповіді».

- Придумайте назву розповіді ( Лисиця і ворони. Підступна хижачка. Плата за цікавість та довірливість). 

VІ.  Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

 «Згадаємо, як ми грали з картинками»

Закрийте очі та спробуйте пригадати послідовність роботи за картинками.

(Вчитель забирає завдання уроку з дошки)

- Розкрийте оченята та назвіть цю послідовність.

- Чи сподобалося складати розповідь за даною серією картинок?

- Що видалось найцікавішим?

D:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\ВЧИТЕЛЬ РОКУ\2013-2014\за серією\лисиця і ворони\IMG_0004.jpg D:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\ВЧИТЕЛЬ РОКУ\2013-2014\за серією\лисиця і ворони\IMG_0001.jpgD:\мои документы\Алла\Досвід Ніколайчук\ВЧИТЕЛЬ РОКУ\2013-2014\за серією\лисиця і ворони\IMG_0003.jpg

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шепелева Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шепелева Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1070
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку