Урок розроблений для учнів 3 класу з використанням різноманітних видів завдань, таких як творча домашня робота, робота з деформованим текстом, гра- закличка та ін.
Урок розвитку зв’язного мовлення «Лелеки – символ щастя»
Мета: розвивати вміння аналізувати, синтезувати, висловлювати думку логічно і послідовно, закріпити знання про будову тексту, його ознаки і структуру; формувати вміння відчувати і розуміти музику; розвивати навички пісенної діяльності, драматизації; допомогти дітям зрозуміти, що таке щастя, прищеплювати бажання бути добрими і чуйними.
Обладнання: зображення лелеки в гнізді, синя тканина, малюнки-символи, пам’ятки, плакати.
Хід уроку
І. Мотивація, ціле покладання, планування уроку.
1. «Скринька гарного настрою» .
Діти стають обличчям один до одного, взявшись за руки.
- Давайте усмішки всім даруватимем –
Друзям і вчительці, мамі і татові.
Хай радість злітає у небо, як птах,
І добрі слова хай бринять на вустах.
- Привітайте гостей посмішкою. Усміхніться один одному. Подаруйте свої посмішки мені. Дякую. Тихенько сідайте. Починаємо урок мови і мовлення.
План уроку (на дошці).
1. «Скринька гарного настрою».
2. Слухання музики.
3. Робота з краснопису.
4. «Довідкове бюро».
5. Гра-перекличка «Діти і лелеки».
6. «Чарівна скарбничка».
7. Слухання легенди.
8. Міркуємо про щастя.
9. Складання твору.
Актуалізація досвіду дітей. Вступне слово вчителя.
2. Звучить музика.
- Після зимових холодів приходить світла і чарівна весна. Вона пробуджує до життя все нове. Привітне тепле сонечко випливає на бездонне небо і щодня піднімається все вище і вище. Ніжне тепло огортає землю. А навколо стільки звуків, стільки цікавого! Земля усміхається до сонечка чарівними, ніжними й тендітними квітами.
- Що навіює вам ця музика? Що ви відчуваєте?
- Хто приносить нам весну?
- Птахи – окраса нашого життя. Ми не можемо уявити собі поля без жайворонка, лісу – без зозулі та соловейка. І все ж ми особливо любимо лелек. Саме вони приносять нам довгождану весну, повертаючись із далеких мандрів до рідної землі.
Визначення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми відкриємо дуже важливу істину, яка допоможе нам бути щасливими в житті. Повторимо вивчений матеріал з теми «Дієслово», будемо розповідати, аналізувати, порівнювати і складати тексти.
Давайте сплануємо нашу роботу.
Колективне обговорення і коригування плану уроку.
ІІ. Розвиток узагальнених умінь пізнавальної і мовленнєвої діяльності, побудова міркувань.
3.Встановлення внутрішньо понятійних зв’язків. Робота з краснопису.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.
(М. Бакай)
- Куди повертаються лелеки?
- Запишіть каліграфічно слова і речення:
Лелека – бусол – бузько – гайстер – чорногуз
Лелека нам весну несе на крилі.
- Як називають слова, записані в першому рядочку? (Синоніми.)
- Визначте головні члени речення. Установіть зв’язок слів у реченні та побудуйте схему.
Хто? Що робить?
На чому? Кому? Що?
- У якому тексті найчастіше вживаються дієслова? (У тексті-розповіді.)
- А прикметники? (У тексті-описі.)
4. Актуалізація досвіду учнів. «Довідкове бюро».
- Послухайте два тексти, які підготували наші товариші. Давайте порівняємо їх за типами.
Текст 1.
Лелека – перелітній птах. У світі налічується їх чотирнадцять видів.
В Україні гніздиться лелека білий. Маса цього птаха – 15 кг, розмах крил – до 2 м. Прилітає на місце гніздування досить рано – в середині березня. Лелеки живуть парами. Великі, майже плоскі,гнізда мостять на дахах будівель і старих деревах. У цих гніздах птахи живуть багато років. Живляться лелеки не тільки жабами, а й мишами-полівками, різними комахами, особливо водяними. Цим вони приносять користь рибному і сільському господарству.
У вересні – жовтні збираються у зграї по 10 – 40 птахів і летять над землею на висоті 1 км, а іноді понад 6 км. Їхнє курликання чути майже за 2 км. Відлітають вони до Африки і там зимують.
Текст 2.
Мабуть,жодному птаху не присвятили люди стільки легенд, повір’їв,прислів’їв, як лелекам. З давніх-давен про них знали і в Давній Греції, і у Давньому Римі. В Єгипті цей птах був символом справедливості. Його вважають зразком турботи про батьків. Багато прикмет пов’язано з чорногузами й в Україні. Наприклад:
З’явилися в селі лелеки – сій цибулю.
Лелеки мостять гнізда тільки на дахах добрих людей.
Якщо лелека побудував гніздо на хаті, то цього року в оселі буде багато хліба.
«Де живе лелека – там щастя живе», - каже моя бабуся. Люди здавна вірили, що лелеки приносять у дім дітей.
- Які тексти ви прослухали? (Науково-пізнавальний, художній.)
5. Гра-перекличка «Діти і лелеки»(діалог).
Хлопчики. Де, лелеки, ви бували?
Що у світі ви видали?
Дівчатка. Ми до Африки літали,
Різні дива там видали.
За Вкраїною тужили,
Бо тут рідні наші ниви.
хлопчики. Де, лелеки, краще жити?
Де найкраще сонце світить?
Дівчатка. Нас найкраще в ріднім краї
Тепле сонце зігріває.
Нам найкраще на Вкраїні,
Як квіточкам на калині.
Фізкультхвилинка.
Лелеки завжди повертаються до рідної землі.
Звучить пісня «Повертайтеся, лелеки, додому». Діти імітують дії, про які співається в пісні.
6. Удосконалення узагальнених способів діяльності. Робота із «Чарівною скарбничкою».
- Звернімося до «Чарівної скарбнички». Прочитайте план. Який текст тут заховався? (текст-опис.)
План
1. Який це птах? (Перелітній.)
Який він за розміром? (Великий.)
2. Якого кольору має пір’я?(Чорного і сніжно-білого.)
3. Який в нього дзьоб? (Довгий.)
4. Які має ноги? (Тоненькі)
5. З якої дороги він повернувся? (З далекої.)
6. Де гніздиться?
7. Як співає лелека?
- На яке запитання відповідає текст – опис? (Який?)
Робота в парах.
Відповіді на запитання плану.
Складання тексту – опису (усно).
Лелека – це великий перелітній птах. У нього пір’я сніжно-білого і чорного кольору. Має довгий прямий дзьоб і довгі тонкі ноги. Лелека повернувся з далекої дороги. Гніздиться на деревах та дахах будинків.
7. Слухання легенди (творча домашня робота).
- Чому лелека не співає?
Колись дуже давно Бог вирішив роздати голоси пташкам. Найкращий голос дістався соловейкові, бо він прилетів до Бога найпершим. Потім прилетіла іволга, за нею шпак, щиглик та синичка із жайворонком. Їм дісталися дзвінкі та співучі голоси. А птахи, які прилетіли пізніше, отримали голоси, схожі на людську мову.
Тільки лелека прилетів останнім. Це сталося тому, що він рятував із пожежі дітей. Бог сказав йому: «Вибач, але голосу для тебе не залишилося». Лелека засмутився, що не зможе радувати людей своїм співом. Та Господь заспокоїв його:
- Я доручаю тобі найвідповідальнішу справу. Із цього часу ти будеш приносити людям малят, а разом з ними й щастя в дім!
Тому народ так любить і береже цих чорнокрилих мовчазних птахів.
Робота з деформованим текстом (різнорівнева).
А. Вставте у текст пропущені дієслова. Придумайте заголовок.
Лелеки прилетіли, на крилах від сонця … весну. Де … лелека – там щастя живе. Бо лелека – сонячний птах. На зорі лелеки … з гнізда й … високо в небо. Там радісно … - вітають сонце.
Слова для довідок: живе, принесли, піднімаються, клекочуть, злітають.
Б. Вставте пропущені слова. Придумайте заголовок.
Лелеки прилетіли, на .. від сонця принесли… . Де … лелека – там щастя живе. Бо … - сонячний птах. На зорі лелеки піднімаються з … й злітають високо у … . Там радісно .. – вітають сонце.
В. Розмістіть речення в логічному порядку, щоб вийшов текст. Придумайте до нього заголовок.
На зорі лелеки піднімаються з гнізда й злітають високо внебо. Лелеки прилетіли, на крилах від сонця принесли весну. Бо лелека – сонячний птах. Там радісно клекочуть – вітають сонце. Де живе лелека – там щастя живе.
8. «Будуємо гніздо щастя».
- До нашого класу сьогодні прилетіли лелеки, повернулися до старого гнізда. Гнізда у лелек багаторічні. Птахи починають їх ремонтувати або будувати нові на початку квітня. Майструють із довгих товстих гілок. Ці гнізда дуже міцні й витримують сильні вітри і бурі.
Повна кладка лелеки – 3-6 білих яєць. Насиджують пташенят обидва аптахи впродовж 33 днів. У гнізді пташенята залишаються до 3 місяців. Учені підрахували, що за день лелека вилітає за їжею до 9 разів.
- Давайте допоможемо птахам вимостити нове гніздо.
Що б ви хотіли, аби лелеки принесли в наш клас, у нашу родину? (Мир, щастя, любов, добро, радість,спокій, здоров’я, милосердя.)
Міркуємо про щастя. Технологія «Мікрофон».
- Щастя – це рідна хата, моє місто, де я народилася і живу.
- Щастя для мене – моя сім’я, мама, тато, сестричка. Любов і злагода в сім’ї.
- Щастя людини – мати вірних друзів, надійних товаришів, добру вчительку.
- Я щасливий, що прийшла весна. Світить ясне сонечко. Все навколо зеленіє, квітує. З вирію повертаються птахи.
- Щастя – це коли нема війни, а на землі - мир. Голуб – символ миру.
- Я щаслива, що живу на цьому світі, бо я люблю життя і дякую Богові, що створив світ. Нехай ангел допомагає нам в усьому та охороняє нас всіх.
- Щастя – мати Батьківщину, любити своє рідну мову. Без верби і калини нема України.
- Я вважаю, що щастя – це рідна домівка і лелеки. Вони – символ вірності.
- Для мене символ щастя – це світле серце. Бо для щастя потрібна щира любов і здоров’я, чиста душа.
Висновок. Ми створили картину «Що таке щастя?».
Робота над пам’яткою перед складанням тексту.
Пам’ятка
1. Оберу тип тексту (розповідь, опис, міркування).
2. Розповідатиму образно чи точно?
3. Які частини виділю?
4.Які слова й вислови доберу?
Написання твору «Лелеки – символ щастя».
Тип тексту – розповідь з елементами опису й міркування.
ІІІ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Виразне читання творів, колективне редагування.
Рефлексія.
- Що нового ви відкрили для себе на уроці?
- Який вид роботи сподобався вам найбільше?
- За що люди люблять лелек?
- Як вони виявляють свою любов?
Слухання вірша Н. Красоткіної.
А для щастя треба зовсім небагато:
Сонце, зорі, небо і весела хата,
А у хаті рідні,друзі, мама й тато,
Щоб любов і радість там жила крилата,
Щоб були стосунки в сім’ях добрі й щирі
І зростали дітки в злагоді і мирі.
Щоб була робота в тата і у мами,
Діток пригортали щоб ніжними руками.
І щоб був достаток, всяких добр до неба…
Ні, для щастя, мабуть, трохи більше треба!
Ще краса безмежна, ріки і долини,
І любов, як море, треба для людини!
І знання, і творчість, радість безупинна…
Кожен раз щось інше…
Ти ж на те людина…
Звучить пісня «Бажаємо вам щастя».