Урок розвитку зв'язного мовлення на тему "Берізка в осінньому вбранні". Написання твору-розповіді з елементами опису.

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе учням навчитися висловлювати свої думки, складаючи твір-розповідь з елементами опису, добираючи прикметники та вміння висловлювати свою думку, збагачувати лексичний запас. Доцільно переглянути матеріали уроку вчтелям початкових класів та студентам педагогічних навчальних закладів.
Перегляд файлу

Українська мова, 3 клас. Урок розвитку зв’язного мовлення.

Тема: «Берізка в осінньому вбранні». Написання твору-розповіді з елементами опису.

Мета: вчити учнів писати твори, відображати в них красу осені, добирати прикметники, характерні для опису; розвивати допитливість, спостережливість, увагу, вміння висловлювати свою думку, почуття; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати любов до природи, прагнення більше знати про навколишній світ, бажання милуватися красою природи.

Обладнання: ілюстрації із зображенням осінніх пейзажів; берізки у різні пори року (малюнки); лист від Сонця; конверт; засушене листя; плакат із записом стежин уроку, гасла; малюнок «Діти саджають дерева»; таблиця із записом плану твору; таблиця «Пам’ятай під час написання»; малюнок на якому зображено дівчинку-Осінь; вирізані з паперу березові листочки; крісло автора.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

          ­­­Доброго ранку!

          Доброго дня!

          Говорити ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати нам було неважко.

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.

          Сьогодні у нас особливий урок ­– урок краси. Будемо проводити його, мандруючи такими  стежками:

  • Стежиною спостережень.
  • Стежиною роздумів.
  • Стежиною спробі помилок.
  • Стежиною милувань красою.

ІІІ. Основна частина уроку.

          Отже ми на стежині спостережень.

  1. Ведення календаря природи.

          Яке сьогодні число? А місяць?

          Яка погода надворі?

(Учні добирають відповідні слова для характеристики неба, сонця, вітру.)

Небо…

Сонце…

Вітер…

          То яка пора року зараз?

          А яка осінь: рання чи пізня? Чи середина осені? Чи можна назвати її золотою? Чому?

  1. Створення проблемної ситуації.

          Так, зараз осінь: гарна, золота, чарівна. Та чи всі помічають цю дивовижну красу?

          Послухайте казку.

Жив-був у небі цар Сонце. І мав він чотирьох доньок-красунь: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Сам він ніколи не спускався на Землю, а посилав до людей своїх дівчат. Ось послав він Осінь-красуню.

(Учитель показує малюнок із зображенням дівчинки-Осені)

Але люди за роботою не помітили її вроди. І тому цар Сонце попросив Осінь, щоб передала нам листа.

(Учитель виймає конверт із листом)

     Але  що це? У ньому листя: жовте, зелене, багряне. Дивно, але цар Сонце нічого не написав.

     Як ви думаєте, що хотів нам сказати цар Сонце?

(«Мозкова атака», фронтально з усім класом, діти висловлюють різні думки)

          Ні, таки лист є. Це звернення до школярів:

Я хочу, щоб яскравим цвітом

Природа чарувала вас,

Щоб так було не тільки влітку,

А й взимку і негоди час.

Я хочу, щоб красу уміли

Сприймати серцем люди всі,

Щоб цінували й розуміли,

І поклонялися красі.

          Тож спробуємо виконати прохання царя Сонця? Якщо так, то нехай гаслом нашого уроку будуть рядки:

Красу рідної природи розуміти серцем вчись!

  1. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

а) Відгадування загадки.

Маю плаття золотеньке,

Гнучкі, ніжні віти,

Білу кору, стан тоненькій.

Як я звуся, діти?

                           (Берізка)

          Які вислови допомогли здогадатися, що це берізка?

          Як ви розумієте слово «віти»?

          Поясніть значення слова стан.

(Стан – тулуб, корпус людини; торс, талія, перехват, пояс. Високий станом – високий на зріст. Тонкий станом – не товстий, з тонкою талією.)

б) Попрацюємо в групах!

Діти об’єднуються в групи за кольором листочків, які є у кожного учня на парті. Пересідають. На партах є фішки із написом «спікер» , «секретар», «доповідач», «секундант». Вчитель назначає спікерів у кожній групі, спікери назначають секретарів, доповідачів, секундантів. Учитель ще раз звертає увагу на правила роботи в групі (вони записані на таблиці і вже відомі учням.)

Правила роботи в групі

  1. Уважно слухай того, хто говорить.
  2. Не принижуй! Не критикуй!.
  3. Поважай інших.
  4. Взаємна повага.
  5. Стеж за часом!

Кожна група отримує конкретне завдання та інструкцію (усно) щодо його виконання.

     «Жовте листя» – ерудит

Завдання: розповісти цікаву інформацію про берізку.

     «Зелене листя» – літератори.

Завдання: скласти вірш про берізку за поданими римами.

     «Червоне листя» – екологи

Завдання: розповісти, як оберігати берізку.

Керівники груп презентують роботи.

Підсумок вчителя.

          Переходимо на стежину роздумів.

в) Читання і обговорення оповідання «Як краса врятувала берізку».

   Якби люди навчилися бачити красу навколо себе, загалом у природі, значно багатшими стали б ми всі.

Знаєте, як краса врятувала берізки? Послухайте.

Як краса врятувала берізку.

Одного разу посадили великий новий ліс: дуби, липи, берест. Росли саджанці повільно, а бур’яни між ними – швидко. Не давали вони маленьким деревцям вирости, піднятися. Не знали люди, як бур’янів позбутися. От і старший порадив посадити поміж дерев берізки. Вони, мовляв, ростуть швидко і знищать бур’яни, бо залишать їх без сонця. Так і зробили.

Через кілька років підросли берізки, знищили геть усі бур’яни, але й іншим деревам не давали росту, заступали їм сонце. Вирішили зрубати берізки.

Був ясний, сонячний вересневий день. Послали бригаду лісорубів. Берізки з білими стовбурами, золотистими листочками на тлі яскраво-синього неба були такими гарними! Зупинились лісоруби, завмерли від краси. Не піднялась рука з сокирою вчинити розправу над деревами. Розміркували, що можна інші деревця пересадити на окремі ділянки. І досі росте білокорий березовий гай, даруючи людям насолоду.

Гарна береза, та все ж наймальовнича вона восени, коли кожен її листочок виблискує, наче виграє на сонці. Недаремно ж кажуть «золота береза».

А.Волкова

г) Аналіз  змісту прочитаного за запитаннями.

    З якою метою посадили берізки в гаю?

          Чому їх збиралися зрубати?

          А чому не зрубали?

          Як лісоруби вийшли зі становища?

          Що нового і цікавого ви дізналися про берізку?

                                                     (Висновки учнів.)

ґ) Робота з деформованим текстом.

        Розшифруйте і запишіть каліграфічно прислів’я.

(Двоє учнів працюють індивідуально.)

агБато іслу – єн бизгу.

олМа іслу – ежбери.

емаН іслу – сопади.

Багато лісу – не згуби.

Мало лісу – бережи.

Нема лісу – посади.

        Прочитайте записане прислів’я. Як ви розумієте його зміст?

д) Бесіда за малюнком «Діти саджають дерева».

Що роблять діти, щоб зберегти природу?

  1. Складання «павутинки».

               Пригадайте, як називається пора, коли в повітрі літають павутинки.

(Пора «бабиного літа»)

      От і ми зараз складемо подібну павутинку. А стосуватиметься вона берізки в осінньому вбранні. (Розглядання малюнка «Берізка в осінньому вбранні».)

Берізка яка? з чим її можна порівняти? що робить?

(Учні добирають слова, що характеризують берізку, вчитель записує їх на великому аркуші паперу.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Поетична хвилинка.

(На партах в учнів картки із записом вірша. Учні читають його самостійно, готуються до виразного читання, потім читають вголос в особах.)

Автор.            Зажурилась берізонька,

Боже вже зима йде.

Розгубила листячко

Ніжне, золоте.

Розпустила кісоньку

До самого долу.

Берізка.          Ой, що ж буде, сестриченьки,

Узимку зі мною.

Сестричка.    Не журись, берізонько,

Берізка.          У білім сніжку.

Інша берізка. Переспиш до весноньки,

                       Мов у кожушку.

               Молодці, і цією стежкою ми дійшли до кінця. Далі починається стежина спроб і помилок. Щоб успішно і без перешкод пройти нею, нам необхідно відпочити.

Фізкультхвилинка.

  1.     Стежина спроб і помилок.

    Отже, ми ступили на стежину спроб і помилок. Спробуємо усно скласти твір за поданим планом. (План записаний на плакаті.)

План

  1. Опис берізки.
  2. Красуня восени.
  3. Почуття берізки.

а) Повторення вивченого про текст, засоби зв’язку слів у тексті.

б) Опис берізки.

    Насамперед, придумаємо до тексту-опису зачин. (Росте білокора берізка в гаю.)

     Яка вона? (Струнка і тендітна.)

     Які у берізки кіски? (Тонкі і ніжні.)

     Як прибрала деревце осінь? (Осінь подарувала їй золоте вбрання.)

     Чи задоволена берізка своїм вбранням? (У ньому берізка така загадкова. Пишається, немов наречена.)

     Як почуває себе берізка напередодні зими? Чому?

(Але вона дещо зажурена. Бо скоро зима. Вітер позриває з неї золоті листочки і пташки не співатимуть їй веселих пісень.)

     А Як ми втішимо берізку, щоб вона не сумувала? (Не сумуй, берізко! Настане весні, ти зазеленіє, до тебе прилетить багато пташок, сонечко тебе зігріє.)

Орієнтовний опис берізки.

Росте білокора берізка в гаю.

Вона струнка і тендітна. Пустун-вітерець грається її ніжними листочками і розчісує тонкі кіски красуні. Осінь подарувала берізоньці золоте вбрання. У ньому вона така загадкова, пишається, немов наречена. Але лісова красуня дещо зажурена.

Не журися, берізко! Ти така чарівна!

  1. Стежина милувань природою.

      І ось ми на останній стежині – стежині милувань природою. Ваше завдання. Самостійно записати твір «Берізка в осінньому вбранні».

      Використовуйте слова із «павутинки», пам’ятайте про будову тексту, уникайте повторів. Контролюйте своє письмо.

Стежте за каліграфією та орфограмами. Зверніть увагу на стенд «Пиши правильно».

Пам’ятайте під час написання

    берізка          усміхається

    кіски             листочки

    розпустила   білокора

 

ІV. Підсумок уроку

               Сьогодні на уроці ви вчилися писати твір про берізку.

               З яким настроєм ви писали твори?

               Які почуття у вас викликала краса берізки?

               Що нового ви довідалися сьогодні на уроці?

               Які види роботи вам сподобались?

(Учні зачитують твори, вчитель разом з учнями класу оцінюють роботи і виставляють оцінки на «березовому листку».)

V. Домашнє завдання.

Намалювати ілюстрацію до записаного твору.

     А зараз я пропоную вам прочитати свої твори у «кріслі автора». (Учні за бажанням читають власні твори.)

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку