Українська мова, 3 клас. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Тема: «Як гукнеш, так і відгукнеться». Написання переказу з елементами власних міркувань (за текстом української народної казки «Лисичка і Журавель» та серією малюнків до цієї казки.)
Мета: вчити учнів писати перекази з елементами власних міркувань; аналізувати, читати малюнки; визначати головне, робити висновки, встановлювати правильний хід подій; навчати зв’язно висловлюватись; виховувати любов до української народної творчості; розвивати читацькі навички школярів.
Обладнання: серія малюнків до казки «Лисичка та Журавель», текст казки; картки із словами, правопису слів, яких діти ще не знають; орфографічні словники.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Дивлюсь у ваші очі, діти, бачу в них інтерес до уроку. А мені приємно вчити того, хто хоче вчитися.
Ми з вами сьогодні побуваємо в гостях у казки, а якої – ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадки:
1. Руда, руда, рудиця
Рудим хвостом гордиться.
В неї шуба – найпишніша,
В неї вдача – найхитріша.
(Лисиця)
2. Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – облід приніс:
Смачних жабенят
Для своїх малят.
(Журавель)
– То в якій казці ми з вами побуваємо у гостях? (Лисичка і Журавель)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
– Ось сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися писати переказ з елементами власних міркувань за текстом цієї казки і серією малюнків.
– Прочитайте уважно тему уроку: «Як гукнеш, так і відгукнеться».
– Як ви думаєте, що це за вислів: приказка, прислів’я, речення?
– Можливо, хтось із вас може пояснити його зміст?
(Якщо діти не можуть пояснити зміст прислів’я, то треба відкласти його пояснення до закінчення роботи над казкою.)
ІІІ. Робота над написанням переказу.
– Давайте ще раз прочитаємо цю казку, щоб краще згадати її зміст
(читання в особах).
– Пригадали ми зміст казки. А зараз увага на дошку. (Виставляємо малюнки в хаотичному порядку.)
– Придивіться, чи так розгорталися події в казці, чи в правильному порядку стоять малюнки. (учні встановлюють потрібний порядок малюнків).
А. І-й малюнок
– Що зображено?
– Яка пора року надворі?
– З чого це видно?
– Який вигляд має Журавель?
– А Лисичка?
Б. ІІ-й малюнок
– У чиїй хатці відбувається дія?
– Чому?
– Про що свідчить одяг Лисички та Журавля?
– Що робить Лисичка? А Журавель?
– Кому ви співчуваєте?
– Хто вам більше подобається? Чому?
В. ІІІ-й малюнок
– Чи є якісь зміни у зовнішності Лисички та Журавля порівняно з попереднім малюнком?
– А як змінився у них настрій?
Г. ІV-й малюнок
– Що ви можете сказати про лисичку?
– Чи правильно вона вчинила?
– А журавель?
– Може, йому варто було вчинити по-іншому?
– Чого вчить нас ця казка? (Не робити зла нікому, але й не потурати злу.)
Д. Може хтось із вас пояснить зміст прислів’я – тему уроку?
– А які ще подібні прислів’я ви знаєте? («Біда навчить, як на світі жить», «Хліб за хліб, а камінь – за камінь».)
ІV. Фізхвилинка.
1,2,3,4.
3,4,1,2.
Розболілась голова.
Треба трішки відпочити,
Щоб нового ще навчитись.
Підтягнулися, присіли,
Пострибали
Й знову сіли.
Вийшла пауза мала –
До роботи нам пора.
Були собі …, по-святковому, заприятелювали, припрошує, довгий дзьоб, глечик з вузькою шийкою, розмастила, шматочок, слинку ковтає, приятель, нечесно повелася.
(Зачин, основна частина, кінцівка.) Звертаю увагу на основні елементи казки: повторюваність подій, зачин, розмова тварин, повчання, яке містить казка.
Зразок.
Були собі Лисиця і Журавель. Одного дня Лисичка побачила Журавля й запросила до себе на обід. Журавель погодився.
Він прийшов по-святковому одягнений до Лисички. А вона наварила кашки, розмастила її по тарілочці та й припрошує Журавлика їсти. Сама вона лиже кашку, а Журавель своїм довгим дзьобом лише стукає по тарілці.
Другого дня кличе Журавель Лисичку до себе в гості. Лисичка одягнула святкову сукню та й прийшла. Журавель наварив м’яса, бурячків, моркви, картопельки. Нарізав все це дрібненькими шматочками і поклав у глечик з вузькою шийкою. Йому добре, у нього дзьоб довгий. Він їсть собі, а Лисичка бігає навколо глечика та лише слинку ковтає. Не може вона з глечика дістати навіть півшматочка.
Розгнівалася Лисичка на свого приятеля і пішла.
Так і треба цій хитрій Лисичці за те, що вона нечесно повелася з Журавлем.
V. Підсумок уроку.
1. Зачитування учнівських творів. аналіз допущених помилок.
2. Підсумкова бесіда.
– У гостях якої казки ми з вами побували?
– Чого вчить нас ця казка? (Не робити зла нікому, але й не потурати злу.)
VІ. Домашнє завдання.
Скласти загадки про лисичку та Журавля, використовуючи прикметники з описовою метою.
Намалювати головних героїв казки «Лисичка та Журавель».