Мета:скласти цілісне уявлення учнів про героїнь німецької народної казки; виробляти вміння систематизувати матеріал про персонажів, аналізувати їхні вчинки; розвивати навички логічного мислення, зв'язного мовлення; виховувати милосердя, працелюбність.
Урок розвитку зв’язного мовлення
на тему:
«Німецька народна казка
«Пані Метелиця».
Порівняльна характеристика
пасербиці та удовиної доньки»
5 клас
Тема. Порівняльна характеристика пасербиці та удовиної дочки
(за німецькою народною казкою «Пані Метелиця»)
Хто добре працює, тому і щастить
Українське народне прислів’я
Мета:скласти цілісне уявлення учнів про героїнь німецької народної казки; виробляти вміння систематизувати матеріал про персонажів, аналізувати їхні вчинки; розвивати навички логічного мислення, зв’язного мовлення; виховувати милосердя, працелюбність.
Обладнання: учнівські малюнки до казки «Пані Метелиця», казки «Дідова дочка і бабина дочка», «Морозко»; конверти з роздатковим матеріалом.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя
У ранньому дитинстві кожен з нас поринає у чарівний світ казки, де розкриває для себе суть понять: «добро» і «зло», відкриває чесноти і вади людської вдачі. Ми перегорнули останню сторінку казки «Пані Метелиця», у якій носієм людських чеснот є пасербиця, а втіленням негативних рис – удовина дочка. І сьогодні перед нами стоїть завдання: систематизувати матеріал про героїнь казки. Скласти цілісне уявлення про пасербицю та удовину дочку. А допоможе нам у цьому сама казка, ваше знання її змісту.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Казковий аукціон».
ІІІ. Складання порівняльної характеристики героїнь
І. Підготовчий етап
1. Літературна вправа «Художні перлинки» (художній переказ заздалегідь підготовлених учнями епізодів казки, у яких розповідається про вчинки головних героїнь, які розкривають провідні риси характеру).
2. Робота в групах
І група
Виписати риси характеру пасербиці, які розкриваються через її вчинки.
ІІ група
Виписати, як діє удовина дочка, коли стикається з перешкодами
Вчинки |
Пасербиця |
Удовина дочка |
Відношення до хатньої роботи |
|
|
Потрапляння у чарівний світ пані Метелиці |
|
|
Ставлення до печі |
|
|
Ставлення до яблуні |
|
|
Відношення до роботи, яку загадала пані Метелиця |
|
|
3. Робота в парах
Завдання: скласти асоціативні кущі
4. Робота в групах з роздавальним матеріалом.
Завдання «Лото»: скласти прислів’я з окремих частин, доповнити порівняльну характеристику пасербиці та удовиної дочки.
І група
Конверт 1
Добро, зроблене потай, винагороджується явно.
Хто добре працює, тому і щастить.
Вперта праця все переможе.
Добра душа людину прикрашає.
Рідний край кожного до себе вабить.
ІІ група
Конверт 2
Без труда нема плода.
І за холодну воду не береться.
Заробив на сіль до оселедця.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Хто дрімає, той щастя не має.
5. Робота в групах
З опрацьованих прислів’їв виберіть ті, які можуть стати епіграфом до творчої роботи.
ІІ. Застосування з набутих знань, умінь і навичок.
Словесні малювання
Учням двох груп пропонується творче завдання: розказати про пасербицю і удовину дочку, виклавши її у 6-8 речень. Лідери груп пропонують складені варіанти розповіді. Експерти аналізують та коригують відповіді.
ІV. Підсумок уроку
Оцінювання роботи учнів.
Самооцінка роботи учнів на уроці
Учні самі вибирають предмет, оцінюючи роботу.
Сонце – я добре працював на уроці, досяг бажаного результату (9-10 балів)
Ялинка – я гідно почувався на уроці (8 балів)
Грибочок – я заглибився ( 6-7 балів)
Хмаринка – я працював більш-менш (4-5 балів)
Домашнє завдання:
І група: Скласти запитання, які б ви хотіли поставити героям казки.
ІІ група: Доповнити розмову пані Метелиці й пасербиці влучними прислів’ями та приказками.
1