Урок на тему: Функції пейзажу в романі М. Твена "Пригоди Тома Сойєра" для учнів 5-их класів

Про матеріал

Матеріали уроку можуть використовуватися вчителями зарубіжної літератури на уроках 5-их класів у темі "Світ дитинства" при вивченні творчості Марка Твена. Урок інтегрований та містить завдання, що пов'зані з опрацюванням текстів твору мовою оригіналу (англійською).

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

План уроку

із зарубіжної літератури для учнів 5-их класів

на тему:

ПЕЙЗАЖ В РОМАНІ МАРКА ТВЕНА

«ПРИГОДИ ТОМА СОЙЄРА»

 


МЕТА: - закріпити знання учнів про життя і творчість М. Твена;

- продовжувати поглиблювати навички аналізу прозового твору;

- вдосконалювати навички виразного читання прозового твору;

- поглиблювати навички монологічного мовлення іноземною мовою;

- узагальнити та систематизувати елементи теорії літератури;

- розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення;

- розвивати навички аналізу опису пейзажу в творі;

- виховувати життєрадісність, оптимізм, дбайливе ставлення до природи.

ОБЛАДНАННЯ: текст твору «Пригоди Тома Сойера» англійською мовою (адаптований для учнів 5 класів) та україномовний переклад, комп’ютер, мультимедійний пристрій, портрети М. Твена, ілюстрації до твору, підручник зарубіжної літератури Є. В. Волощук або О. М. Ніколенко для 5 класу.

ТИП УРОКУ: Інтегрований

ПЛАН УРОКУ:

  1.               Організаційний момент
  2.               Актуалізація опорних знань (інтеграція: світова література – англійська мова)
  3.               Оголошення теми та мети уроку (слайд) (презентація до уроку);
  4.               Опрацювання навчального матеріалу.
  •                   робота з текстом  2 розділу ( слайд);
  •                   робота з текстом роману мовою оригіналу (слайд)
  1.               Підведення підсумків уроку.
  •                   перегляд слайд – мапи;
  •                   заключна бесіда.
  1.               Домашнє завдання.

Природа — вічний зразок мистецтва, а найвизначніший

та найблагородніший предмет у природі — людина.

В. Бєлінський

 

ХІД УРОКУ:

 

  1.               Організаційний момент
  2.               Актуалізація опорних знань (відбувається двома мовами: англійською та українською для інтеграції предметів у формі фронтальної бесіди)

         Our lesson is devoted to Mark Twain, a famous American writer. But today we have an unusual lesson. We have Literature and English together. As you know, we have read an interesting and funny book “The Adventures of  Tom Sawyer”.

Answer the questions:

  • -        what is the real name and surname of the author?
  •                   Is he from America?
  •                   what is his nationality?
  •                   what is his profession?
  •                   which river is described by the author in the novels?
  •                   do you think the author liked to live close to the Mississippi River as a child?
  •                   how can we prove this?

А тепер давайте згадаємо деякі літературні визначення, що були пройдені на попередніх уроках:

  •                   Що називається повістю?
  •                   Якими за тематикою бувають повісті?
  •                   Що таке пейзаж?
  •                   Якими бувають пейзажі?

 

                       Складання асоціативного куща (Слайд 1)

Чесний            порядний             правдивий                  талановитий

 

                                    МАРК  ТВЕН

 

Веселий                   любить дітей                        фантазер

  1.               Оголошення теми та мети уроку (Слайд 2)
  2.               Опрацювання навчального матеріалу.

(по ходу аналізу тексту складаємо mind map або картку пам’яті)

Робота з текстом ІІ розділу (Слайд 3)

  •                   У який день тижня  відбувається подія?
  •                   З чого починає автор розповідь у цьому розділі?
  •                   Як ви думаєте, а чому з пейзажу?
  •                   Знайдіть опис у тексті і зачитайте 
  •                   Які епітети використовує автор?
  •                   Які ваші відчуття, настрій напередодні вихідних?
  •                   З яким настроєм Том зустрічав суботній ранок? Зачитайте

(Слайд 4)

  •                   У нашій карті пам’яті з’являється новий герой – Джим
  •                   Які відношення між Томом і Джимом?
  •                   Що запропонував Том Джиму?
  •                   Чому угода не відбулася?

 

 

 

(Слайд 5)

  •                   У нашій карті пам’яті з’являється ще один герой – Бен Роджерс
  •                   Кого зображував Бен Роджерс?
  •                   Знайдіть опис зустрічі Тома з Беном. (Читаємо за ролями (с.163 у підручнику Ніколенко О. М., або с. 159 у підручнику Є. В. Волощук)
  •                   Як Тому вдалося важку роботу перетворити в цікаву гру?
  •                   Які риси характеру виявив Том у цьому епізоді?

Завдання із текстом на англійській та українській мовах:

Уважно прочитайте декілька описів пейзажу на обох мовах. Спробуйте установити відповідність між текстом на українській мові та оригінальним відповідником.

(Слайд 6)

Завдання із текстом на англійській та українській мовах:

Прочитайте та перекладіть уривок із розділу 8 роману «Пригоди Тома Сойєра». Словникова робота із невідомими словами (Слайд 7)

Як ви зрозуміли уривок з тексту? (Слайд 8)

«There was not even a light wind; the dead noonday heat had even stopped the songs of the birds; nature lay in a trance that was broken by no sound but the occasional distant knocking of a wood-pecker, and this seemed to render the pervading silence and sense of loneliness  fuller».

Учням, які виконали завдання раніше за інших, можна запропонувати дидактичну картку з додатковою вправою на оцінку (див. Додаток А).

  1.               Підведення підсумку уроку

  (Слайд 9) Розглянемо карту пам’яті образів повісті

 

Підсумкова бесіда

  •                   Did you like our lesson?
  •                   Which hero do you like best?
  •                   What new words did we learn? let's repeat them.
  •                   Які почуття викликала у вас робота над текстом?
  •                   Який загальний настрій твору?
  •                   Які описи пейзажу вам сподобалися?
  •                   Як ви розумієте слова епіграфа уроку.

 

  1. Домашнє завдання
  • Дочитати твір,  доповнити карту системи образів.
  • Підготувати малюнок пейзажу повісті, який сподобався вам найбільше.

 

 


Додаток А

Індивідуальна картка

«Пригоди Тома Сойєра»

 

Розгадайте кросворд присвячений подіям роману «Пригоди Тома Сойєра», ключове слово в ньому – те що описують в пейзажах твору.

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Назва річки біля якої відбуваються події роману.

2. Штат в якому народився Марк Твен.

3. Перший кому Том запропонував свою роботу.

4. Що фарбував Том?

5. Ім’я Томової тітки.

6. Скільки жовтих квитків необхідно Тому щоб отримати біблію у школі?

7. Якою речовиною фарбували паркан в романі? 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Складання асоціативного куща. МАРК ТВЕН

Номер слайду 2

ФУНКЦІЇ ПЕЙЗАЖУ В РОМАНІ МАРКА ТВЕНА «ПРИГОДИ ТОМА СОЙЄРА»Тема уроку:

Номер слайду 3

Чудовий маляр. Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий. Життя вирувало. Кожне серце співало, а якщо серце було ще й молоде, то з уст зривалася пісня. В усіх людей усміхнені лиця, усі йшли весело. Цвіли акації, наповнюючи п’янким запахом повітря. Кардівська гора, що височіла над містом, зазеленіла, здаля вона здавалася чудовою привабливою країною, повною миру та спокою. Том з відром вапна та довгою щіткою вийшов на вулицю. Він глянув на паркан, і навколишня радість природи поблякла, душу його оповив глибокий смуток. Тридцять ярдів дерев’яного паркану в дев’ять футів заввишки! Життя здалося йому безглуздим, а існування – важким тягарем. Зітхаючи, він умочив щітку в вапно й провів нею по верхній дошці. Знову умочив, ще раз провів і спинився: яка мізерна ця біла смужка порівняно з неосяжним нефарбованим парканом. (…) Одначе енергії в Тома вистачило ненадовго. Він згадав, як збирався весело провести сьогоднішній день, і смуток його побільшав. Невдовзі хлопці, вільні від будь-якої роботи, вийдуть гуляти й розважатися. Вони, звісно, гратимуться і глузуватимуть з нього, що йому доведеться так важко працювати! [30, c. 158]

Номер слайду 4

Із хвіртки підстрибнем вибіг Джим. У руці в нього було бляшане відро. Він наспівував пісеньку «Дівчина з Буффало». Ходити по воду до міської помпи Тому завжди здавалося неприємним заняттям , але тепер він подумав, що воно не таке вже й погане. — Слухай, Джиме, — сказав Том, — ти отут трохи побіли, а я збігаю по воду. Д ж им похитав головою і сказав: — Не можу, маса Том! Стара пані веліла, щоб я йшов до помпи, ні з ким не зупиняючись по дорозі. Вона каже: «Я вже напевно знаю, що маса Том покличе тебе білити паркан, так ти його не слухай, а йди своєю дорогою». Вона каже: «Я сама, — каже, — піду подивлюся, як він його білитиме». — Джиме, я дам тобі кульку. Я дам тобі мою білу алебастрову кульку. Джим завагався. — Біла кулька, Джиме, чудова біла кулька!— Та воно так, кулька — річ чудова! Та все ж , маса Том, я дуже бося старої пані. — І до того ж , якщо ти захочеш, я покажу тобі свою вавку на нозі. Джим був усього лише людина й перед такою спокусою встояти не міг. Він поставив відро на землю, узяв алебастрову кульку і, згораючи від нетерпіння, дивився, як Том розбинтовує палець ноги. А вже за мить він біг вулицею з відром у руці, щулячись від болю нижче спини, тоді я к Том завзято білив паркан, а тітонька Поллі залишала бойовище з черевиком у руці й тріумфом в очах.

Номер слайду 5

Ось удалині з’явився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше. Бен не йшов, а підстрибував і пританцьовував. Це означало, що на серці в нього легко і що він багато чекає від нинішнього дня. Він гриз яблуко, а в проміжках голосно гудів і дзвінко кричав: «Дінь-дон-дон, дінь-дон-дон», бо вдавав із себе пароплава. Підійшовши ближче, Бен притишив хід, зупинився посеред вулиці, повільно завернув, нахилився і почав обережно повертатися, адже він – пароплав «Велика Міссурі», що сидить на дев’ять футів у воді. (…) Том білив далі й не звертав ніякісінької уваги на пароплав. Бен отетерів на хвилинку, а потім ледве спромігся сказати: – Гі-гі! Таки спіймався! Але відповіді не було. Том кинув погляд митця на свій останній мазок, потім ще раз легенько торкнув щіткою паркан і знову оглянув наслідки. Бен підійшов і став поряд. У Тома слинка потекла, коли побачив яблуко, але він знову взявся до роботи. Знайдіть в підручнику опис зустрічі Тома з Беном [30, c. 159]

Номер слайду 6

установити відповідність між текстом на українській мові та оригінальним відповідником1. «Літні надвечір'я тягнуться довго, і надворі ще не споночіло»C) «The summer evenings were long. It was not dark, yet»2. «Сонце зійшло над оповитою спокоєм землею і осяяло своїм промінням мирне містечко, немов благословляючи його» A) «The sun rose upon a tranquil world, and beamed down upon the peaceful village like a benediction» 3. «Був прохолодний сірий світанок, і глибока тиша, що панувала в лісі, навіювала відрадне почуття миру та спокою»B) «It was the cool gray dawn, and there was a delicious sense of repose and peace in the deep pervading calm and silence of the woods.

Номер слайду 7

Словникова робота. Noonday – [ˈnuːndeɪ] – опівдніTrance – [træns] – транс, відчуженість. Occasional – [əˈkeɪʒənl] – випадкові Render – [ˈrendər] – виконати Pervading silence – [pərˈveɪd, ˈsaɪləns] – проникаюча тиша

Номер слайду 8

Як ви розумієте уривок з тексту?«There was not even a light wind; the dead noonday heat had even stopped the songs of the birds; nature lay in a trance that was broken by no sound but the occasional distant knocking of a wood-pecker, and this seemed to render the pervading silence and sense of loneliness fuller».

Номер слайду 9

карта пам’яті образів повістіТОМТітка ПолліДжим. Бен Роджерс

Номер слайду 10

Домашнє завдання. Дочитати твір, доповнити карту системи образів. Підготувати малюнок пейзажу повісті, який сподобався вам найбільше.

zip
Додано
16 травня 2018
Переглядів
2141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку