Урок розвитку зв"язного мовлення .Написання есе "Чарівна зима"

Про матеріал
Розробка даного уроку допоможе вчителю при підготовці уроку розвитку мовлення -дати дітям поняття про есе; – ознайомити з особливостями роботи над есе; – розвити уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;
Перегляд файлу

Тема: Есе за темою «Чарівна зима». Знайомство з героями казки «Крижане серце» (5 кл.)

 

7f3cae8-frozen1320

 

Мета:

 дати дітям поняття про есе;

 ознайомити з особливостями роботи над есе;

 розвити уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;

 збагатити словниковий запас дітей;

 вдосконалити навички правопису;

 прищепити любов та зацікавленість перлинками рідної мови.

Обладнання:

Для вчителя:

 літературний ряд: малюнок королівство Анни та Ельзи, ключові слова теми уроку, зимова галявинка з сніжинками, пам’ятки написання есе в кошичку, герої мультфільму «Крижане серце», мішечки-виручалочки, словнички для теми: «Зима», конверт адресований Ельзі, анкети, заготовки для створення есе, таблиці, розмальовки-подарунки від Анни та Ельзи;

 образотворчий ряд: виставка дитячих робіт на тему: «Зима чарівниця»;

 музичний ряд: музична фізкультхвилинка на мелодію мультфільму «Крижане серце».

Для учнів: зошити, малюнки.

Тип уроку: урок-подорож.

Педагогічні методи і прийоми: бесіда, гра, проблемна тема, пояснення з застосуванням демонстраційного матеріалу, робота з пам’ятками, словниками, додатковою інформацією.

Очікуваний результат: створення власного есе на тему: «Зима».

Література: інтернет-ресурси, медодика викладання української мови в початковій школі, методика роботи з есе; педагогічна преса, передовий педагогічний досвід вчителів-новаторів, переклад та опрацювання статей з праць викладачів гарвардського університету.

Клас оформлений за тематикою зимової пори це і: дитячі роботи, репродукції картин зимових краєвидів, дитяча книжкова виставка.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Ой, летять, летять сніжинки

На будинки, на ялинки,

На дороги, на поля –

Біла-біла вся земля!

Сніг лапатий, сніговій...

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Діти, сьогодні у нас незвичний урок. Ми побуваємо у Королівстві Арендел де зустрінемося з нашими улюбленими героями мультфільму «Крижане серце». В їхньому королівстві є чарівна школа, яка дуже схожа на нашу, але звісно Ельза має змогу додати трішки магії, якщо це потрібно. Для того щоб дізнатись тему сьогоднішнього уроку нам потрібно попрацювати з табличками в яких «зачаклувалася «наша тема».

Тут нам знадобиться надзвичайна увага. Перед вами таблички з літерами, уважно глянувши на які, та відшукавши певну закономірність ви зможете прочитати тему сьогоднішнього уроку.

Уважно подивись на табличку. Знайди закономірність і ти прочитаєш тему уроку. Успіхів!

 

О

Ґ

Й

У

Н

Ш

Ч

В

Ф

У

П

С

Ц

Г

А

Е

В

М

З

К

И

И

У

Р

Щ

Н

С

С

И

А

Ш

Ч

Е

Ч

З

Ц

Ч

Ч

М

Ц

Е

Й

С

Й

Х

А

У

Я

А

П

М

У

Е

М

Ї

С

К

Ґ

Ч

Р

О

К

У

И

У

В

Т

П

Р

О

М

А

К

Т

Ґ

Ф

Е

І

Ф

Ґ

Ч

У

Е

Ь

Я

И

М

И

Я

И

Ґ

І

Н

Б

И

Б

У

Ю

Б

Ю

 

Ключові слова: «складаємо есе на тему «Зима»».

1 (1) А чого ми з вами повинні навчитися на сьогоднішньому уроці нам розкажуть ось ці сніжинки, що надіслала їх нам Ельза аби ми познайомилися із завданнями на урок (вчитель виставляє по черзі сніжинки на яких записані завдання уроку).

1. Повторити ознаки зими.

2. Розвивати кмітливість, творчість уяву та логічне мислення.


3. Збагачувати словниковий запас.

4. Вдосконалюватимемо культуру мовлення.

5. Працюватимемо над виробленням каліграфічних вмінь та навичок.

6. Навчимось писати есе.

7. Навчимось використовувати дані з додаткового матеріалу.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. (Вчитель зачитує листа від Ельзи)

 Що ж таке есе? (розповідь вчителя, що супроводжується поясненням опорної схеми таблиці або на дошці)

Есе – це прозовий твір невеликого обсягу.

Ознаки есе:

Тема мета власні погляди  стиль мовлення (розмовна мова)

Будова есе:

1. Вступ.

2. Теза (думки автора ) – Т.

3. Аргументи (докази, підтвердження тез) – А (тез і аргументів може бути декілька).

4. Висновки.

Ці маленькі прозові твори вперше запровадили в Гарвардському університеті.

Есе вчаться писати ще в школі для того щоб в подальшому ви змогли описати та обґрунтувати свій вибір професії. А також, коли збудеться ваша мрія і ви закінчите навчальний заклад, доведеться написати есе на вимогу роботодавця.

Роботодавець – людина яка дасть вам роботу. Правильно написане есе допоможе досягти успіхів у вашій кар’єрі. Для правильного написання есе є певна таємниця і тільки її пізнавши та зрозумівши ви навчитеся це добре робити. Тож почнемо вчитися писати есе з теми: «Зима».

Код написання есе.

Коли ви завершите написання есе зробіть таку вправу: для кожного абзацу присвойте певну літеру.

S – менше 10 слів

M – менше 20 слів

L – більше 20 слів

Правильний код: MSMLMS

Неправильний код: SSMLLL та інші.

 Як ви вже побачили виконати цю роботу справа нелегка. Тому спробуймо скористатись підказкою від Анни (в кошичку загорнуті в трубочки пам’ятки написання есе).

ПАМ’ЯТКА ЯК ПИСАТИ ЕСЕ

ЕСЕ (франц. essai – спроба, проба, нарис), літературна форма, невеликий прозаїчний текст, що виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора. Завданням есе, на відміну від розповіді, є інформація або пояснення, а не драматичне зображення або переказ якої-небудь життєвої ситуації. Есе досягає своєї мети за допомогою прямого авторського вислову, для чого не вимагається створення ні вигаданих персонажів, ні сюжету, що пов’язує їх.

Зразковий план есе:

1. ВСТУП – один абзац.

А. Використовуйте «пастки» для залучення уваги, такі як: цитата, вірш, питання, роздуми, незвичайні факти, ідей або смішні історії.

В. Немає необхідності висловлювати в першій пропозиції основну думку. Але воно повинне підводити до неї або якось відноситися до головної ідеї або тези, а також містити основні положення есе.

С. Уникайте таких фраз, як «Це есе про ...» або «Я збираюся поговорити про...».

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА – 2-3 абзаци.

А. Виражайте свої думки зрозуміло.

В. Підкріплюйте основні ідеї фактами, роздумами, ідеями, яскравими описами, цитатами або іншою інформацією або матеріалами, які інтригують і захоплюють увагу читача.

С. Використовуйте довідкові матеріали, щоб усунути тавтологію.

3. ВИСНОВОК – один абзац.

А. Продемонструйте ваше зростання і потенціал в даній області. Покажіть ваші погляди на проблему.

В. Які дії ви плануєте у вашому майбутньому робити відносно даного питання.

С. Ваша головна думка в модифікованому варіанті.

МЕТОД ГАМБУРГЕРА (МІНІ-ЕСЕ)

Без названия (2)Вступ (булка). Напиши одне речення, яке пояснює головну ідею або тему есе.

Основна частина (м’ясо, салат, сир…). Складається з фактів, доказів і пояснень, які підтримують головну ідею (3-4 речення).

Висновок (булка). Напиши одне підсумкове речення, яке пов’язує між собою вступ і основну частину.

Робота над есе:

 зіставлення розповіді, опису й есе;

 визначення суттєвих ознак есе;

 формулювання правила про есе;

 побудова есе (під керівництвом учителя).

 А ще пропоную вам прослухати зразки написання есе Олафа та Крістофера.

Коли настає зима, мене майже не видно. Білий сніг ховає маленького сніговичка і мені доводиться голосно вітатися аби мене хоч хтось помітив. Ельза та Анна обожнюють зиму.

Весело катаються на ковзанах, наряджають ялинку та випікають імбирне печиво з моєю фігуркою.

Не буває цікавішої та веселішої пори року, ніж зима. Обожнюю перегони на санках, обкидання сніжками та читання книжок перед каміном у замку Аренделя.

Зима – неймовірна красива пора року, яка приносить багато новорічник свят та посиденьок з родиною. А ви вже для усіх купили подарунки?

1. Каліграфічна хвилинка. (записати каліграфічно 12 слів – відчуттів коли промовляємо слово «зима»).

Словничок-довідничок

Ранок – похмурий, погожий

Небо – безхмарне, блакитне, чисте

Сонечко – лагідне, ясне

Повітря – цілюще, свіже, прозоре, легке

Хмарка – біла, весела

Ялинка – засніжена, пухнаста

Птахи – радісні, безтурботні

Настрій – святковий, веселий

ІV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (хореографічні рухи на мелодію мультфільму «Крижане серце»).

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

 Також перед тим як розпочати роботу я хочу звернути вашу увагу на те, що ви повинні опиратись на свої знання, життєвий досвід та ось ці чарівні мішечки, що вам заготовив сніговичок Олаф.

Мішечки-виручалочки містять цікаві завдання поетичні перлинки, кмітливі повідомлення, природознавчу та народознавчу основу до теми: «Зима». (звертаємо увагу дітей на поставу під час письма, акцентуємо увагу на культуру оформлення письмових робіт).

ЗИМА

 Чому в наш край приходить зима? (Земля обертається навколо Сонця і в певний період знаходиться то ближче, то далі від нього. Кут нахилу також змінюється, і тоді промені Сонця по-різному падають на Землю, то південна частина краще обігрівається сонячним промінням, то північна. Період нагрівання також то збільшується, то зменшується. От коли північна частина нахилена від Сонця, то день тут коротший і проміння сонячного значно менше, тоді приходить зима).

 Звідки сніг береться? (З водяної пари, при низькій температурі вгорі утворюються сніг, він збирається у хмари).

 Які звірі на зиму лягають спати? Де вони сплять? (Ведмеді, борсуки, кажани, їжаки. У кожного є своє місце: у ведмедів – барліг, у борсука – нора, кажани сплять у дуплах старих дерев, на горищах або у печерах, а їжачки під корінням дерев у заглибинах).

 Які птахи зимують у нашій місцевості? (Сороки, ворони, горобці, голуби, галки, синички та ін.)

 Які пташки до нас прилітають узимку? (Омелюхи, великі синиці, дрозди, снігурі).

 У яких пташок взимку народжуються пташенята? Чому саме взимку? (У шишкарів, тому що годуються вони насінням хвойних дерев, а в цей час саме достигає насіння у шишках).

 А чому раптом на деревах з’являється іній? (Коли вдень висока вологість, а на ніч взявся сильний мороз, то волога, що осіла на гілочках дерев, кристалізується – так утворюється іній).

 Які рослини не вмирають, а сплять під снігом та ще й добре себе почувають? (Озимі культури, багаторічні вічнозелені рослини: чорниці, брусниці, журавлина та інші).

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.

 Поповнити свої есе та надати їм поетичного забарвлення, вам допоможуть слова що найкраще характеризують зиму. Це слова словничка-помічничка.

(Діти виконують роботу під наглядом вчителя, який по мірі можливості коригує та усуває недоліки, де потрібно спрямовуючи роботу в потрібному напрямку).

 

ЗИМА

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

(Дітям пропонується заповнити анкети для подальшого відправлення в королівство Арендел).

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Спробувати створити власне есе за темою якою цікавитесь.

 

docx
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку