Урок розвитку зв’язного мовлення. "Написання твору за картиною Івана Горобчука «Колядки»

Про матеріал
Урок розвитку зв’язного мовлення у 3 класі. Тема. Написання твору за картиною Івана Горобчука «Колядки», розроблений за методикою ТРВЗ Г. Альтшуллера
Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення

Тема.  Розповідь за картиною Івана Горобчука «Колядки»

Мета.  Ознайомити з творчістю сучасного українського художника Івана Горобчука; вчити дітей складати розповіді за картиною на основі методики ТРВЗ, давати повні відповіді на запитання, правильно будувати текст, речення, фантазувати, бачити прекрасне у навколишньому середовищі; розвивати і збагачувати словниковий запас учнів,  зв'язне усне та писемне   мовлення, розвивати з творчу уяву, образне мислення, увагу, спонукати до спостережень у природі, вчитись «читати» замисел художників у їх картинах; виховувати повагу до традицій та звичаїв українського народу,  любов до природи, захоплення її красою, прагнення до творчості, естетичні почуття, спонукати бачити прекрасне.

Обладнання. Медіа засоби, мультимедійна презентація, картина «Колядки», зображення «Чарівників», додатковий матеріал з теми, зошити для творчих робіт, чернетки.

Для роботи над картиною варто спланувати 2 уроки:

 1 – підготовка до написання твору,

2- власне написання твору.

 

Хід уроку

 

І. Організація учнів до уроку.

Сьогодні в нас знову цікавий урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну збагачення й розвитку мови.

Хай всі володіють знаннями чудово!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та завдань уроку.

Сьогодні у нас урок розвитку писемного мовлення. Що це за урок? ( урок,  на якому розвиваємо своє мовлення, вчимося писати твори)

Спробуйте здогадатись, що це за слова

УХЖДОКНИ РКАНАТИ  ЗАЙЖПЕ

(художник  картина  пейзаж)

Як ви думаєте, як ці слова пов’язані з уроком розвитку писемного мовлення?

(писатимемо твори за картиною)

Молодці! Дякую за відповіді.

Ми продовжуємо знайомитись із творчістю сучасних українських художників.

Уявіть, що ви потрапили на виставку картин талановитого українця Івана Горобчука.  

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду.

 

  1. Знайомство з творчістю художника.  

Горобчук Іван Іванович Вінничанин Іван Горобчук  художник, що зжився зі своїм народом зсередини. Головне в його творчості – щира любов до своїх земляків, сутності і основ їхнього життя. Присвячені селу твори митця пробуджують ностальгію дитинства чи юнацтва, коли реальність забарвлена відчуттям світла і спокою, це спогад з тої відстані, яка робить світ ідеальним. У малярстві він вперше заявив себе у жанрі краєвиду, потім міського пейзажу з узагальненням форм і декоративним баченням колориту, захопив його і натюрморт, а от знайшов себе, коли дозволив образам, збереженим у генетичній пам’яті, виринути на поверхню. Твори Горобчука цікаві поєднанням сюжетної конкретики і філософського узагальнення.  

    Наприкінці 90-х років Горобчук проявив себе в народному малярстві, розпочавши роботу над циклом творів, присвячених міфопоетичному світу українського села. І за останніх 10 років досяг успіхів в цьому жанрі. Відчуваючи своє національне коріння, митець звертається до його витоків, змальовує фольклорні сцени, тісно пов’язані з рідною землею та народом. Художник відтворює захоплюючий світ минулого, традиції і обряди українського народу, досконало зображує одвічні символи добробуту селянського життя.

ІV. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання.

1. Відгадування загадки.

  •                Сьогодні до нас на урок завітала дивна гостя.
  •                А хто вона, ви здогадаєтеся, коли відгадаєте ці загадки.

 

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлогу вже дріма...

Яка пора, скажіть? (Зима).

 

  • Так, сьогодні до нас на урок завітала зима. Зима – чудова пора року. Про неї пишуть поети, складають музику композитори, малюють картини художники. Сьогодні і ви спробуєте розповісти про красу зими. Ви дізнаєтеся про неї багато незвичайного, цікавого, чарівного. Сьогодні урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо вчитися складати  розповідь за картиною.
  1. Розучування скоромовки:

            Всі рівненько сідаймо, скоромовку повторяймо.

                       Ніс сміхунчик снігу міх,

                       Сміх розсипався на сніг.

 

  1. Бесіда з метою узагальнення спостережень учнів.

В небі хмара пролітала,

Білий пух порозсипала,

Він на землю тихо ліг.

Називають його…(сніг)

 

   - Яка пора року прийшла у наше місто (село)?

   -Чарівниця-зима завітала у наше місто (село).

   -Які зміни у природі відбулися?

   - Як змінилося наше місто з приходом зими?

   - Які кольори використовують художники, зображуючи зиму?

   - Це чисті, світлі, холодні кольори.

   -Як же прийшла зима?

   - Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?

    - Куди падали сніжинки?

 

Взимку, як у казці, усе може бути:

Диво можна помітити, чудо – відчути.

Зиму можна не тільки побачити,

Зиму можна навіть почути!

    -Які ж зимові голоси  у природи?

     Сніг...(рипить)

    Мороз…(тріщить)

    Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає).

  • Зима до нас завітала не сама, а привела за собою багато свят.

Про одне із них ми сьогодні і поговоримо на уроці. Послухайте вірш і скажіть, що це за свято.

ЗАПАХ РІЗДВА

У кожного свята свій колір і смак

і, звісно, свій запах, без нього ніяк.

Погодьтеся, то не порожні слова:

найкращий на світі — це запах Різдва.

Як хвоєю пахне у нашій хатині!

Матуся до сирника сипле родзинки,

дідусь примостив дідухà коло скрині!

І так воно солодко пахне, що ух —

ялинка, родзинки, і сіно, й дідух!

А ще як бабуня затіє розчину

і тісто замісить легкою рукою —

спече пампушки на велику родину,

що скоро до хати прийде з колядою!

Із комина в’ється прозорий димок —

і пахне так смачно, як той пампушок!

Увечері вийдеш на хвильку у двір,

поглянеш, як рясно у небі від зір —

здається, що зовсім близенько до них.

І пахне вечірній незàйманий сніг.

Мар’яна Савка

 

V. Основна частина.

Організація мовленнєвої діяльності за методикою ТРВЗ.

1.Виділення об’єктів, зображених на картині.

Перший чарівник - Діли-Давай вміє все на світі ділити на частини і об'єднувати в єдине ціле. Дивиться він на предмет і відразу бачить всі його частини.

- Пропоную уважно роздивитися картину у підзорну трубу.

- Що ви бачите на картині?

1283848883_7.jpgДля надійності сфокусуйте свій погляд за допомогою «підзорної труби»: складіть долоньки разом, щоб вийшло маленьке вічко, і дивіться через нього. Та так, щоб у вічко потрапляв тільки один об'єкт. Найдіть слова, що відповідають на питання «Що?» (небо, місяць, зірка, дерево, кущ, тополя, гілка, хата, дах, вікно, двері, димар, дим, світло, лавка, тин, колоди, копиця, будка, валянки, рукавички, кожух, мішечок, стовбур, колесо, пеньок, зірка, тінь, сліди, бурулька і т.д.) «Хто?» (господар, колядники, діти, пес) і назвіть їх.

-А тепер дізнаємося, хто із Вас найуважніший. Назвіть всі слова, назви предметів, які знаходяться на подвір’ї.

- Назвіть всі слова, назви живої природи.

- Назвіть всі слова, назви неживої природи.

- А хто заховався? Кого ми не бачимо, але точно знаємо, що вони тут є?  (Діти ніби заглядають у шпаринки, у хату, за дерева, під снігові замети і дають повну відповідь на запитання).

2.Встановлення взаємозв’язків між об’єктами на картині.

- А зараз пограємо у гру  «Шерлок Холмс розслідує»

- Розгадати таємницю: як об’єкти пов’язані між собою, допоможе нам чарівник Шерлок Холмс.

Поєднайте між собою об’єкти в речення:

  • місяць, вечір, небо;
  •  хати, дерева, сніг;
  • колядники, подвір’я, господар.

- Я розпочинаю зі словосполучення, а Ви продовжіть: зійшов над…, сяють на …,  рипить під…, чути з…, сповіщають про…, дякують за… ,  господар- колядники, діти-батьки. Молодці.

3.Опис картини на основі можливого сприйняття об’єктів різними органами чуттів.

  • Творче завдання. Робота в групах
  • Отже переходимо до наступного етапу - це «Вибір чарівника» і назви команди, які допоможуть вам увійти в картину і відчути кожен об’єкт певним органом чуття. Зараз відповідальні в групах вийдуть до дошки і оберуть собі чарівника , придумають  назву команди.
  • Згадаймо, які об’єкти є на картині?

В кожного чарівника є свої допоміжні слова: на картині можна понюхати; можна почути; відчути на дотик; відчути на смак; можна побачити.

Запишіть свої міркування на аркуші паперу.

І група «Я бачу» - «Гострий зір»

ІІ група «Я нюхаю» - «Королівський нюх»

ІІІ група «Я слухаю» - «Супер слух»

ІV група «Я відчуваю на дотик» - «Шкіряні дослідники»

V група «Я відчуваю на смак» - «Смаколики»

Виступ груп.

Розпочинаємо свої речення зі слів «Тут пахне…»? («Тут пахне свіжістю, морозним повітрям, димом, свіжоспеченими пирогами, узваром, чимось смачним, сіном, дідухом, пампушками, шерстю собаки …»);

- Що на картині можна почути? Розпочинаємо свої речення зі слів «Я чую як…» («Я чую як шелестить сухе листя, завивання вітру, розгойдування вітром гілок, рипіння снігу, гавкає собака, голоси людей, їх спів, каркання ворони…»);

-Що на картині можна відчути на дотик? Розпочинаємо свої речення зі слів «Коли я торкаюся руками…».(«Коли я торкаюсь руками я відчуваю ширшаву кору куща, дерев, холодний сніжок, гладеньку шерсть собачки, важкий  тканинний мішечок, холодну тверду бурульку, тепло татової руки…»);

-Що на картині можна відчути на смак? Розпочинаємо свої речення зі слів «Я відчуваю на смак…». (Я відчуваю на смак сніг. Він холодний, без смаку, розтає у роті.; Я відчуваю на смак сіно. Воно сухе та не смачне.; Я відчуваю на смак пироги, пампушки. Вони дуже смачні і ароматні.; Я відчуваю на смак цукерки. Вони солодкі, шоколадні.; Я відчуваю на смак яблуко. Воно соковите і солодке).

Методичний прийом «Прослуховуючий пристрій»

-Наступним нашим кроком буде «Навчальний діалог».

Я пропоную уявити, що всі предмети, зображені на картині, можуть розмовляти. За допомогою  пристрою прослухаємо, про що розмовляють між собою ( сніг і вітер; небо і земля; звуки , які ми можемо почути через вікно в хаті. ).

Я пропоную Вам об’єднатися в пари і скласти діалог між двома зірками, які перебували над хатиною і придивлялися на подвір’я. Складаємо.

Високо в небі пропливали дві подруги-зірочки. Одна з них пильно подивилася на  подвір’я і схвильовано запитала:

-Де ж колядники, які недавно ходили по подвір’ї ?

-Я відчуваю аромат свіжоспечених пиріжків, узвару. Це, мабуть, ….

-А я щойно почула …

-Можливо,….

-О, напевно, їм там разом …

-Як мені хочеться теж …

4. Складання порівнянь, метафор за змістом картини.

Я зараз попрошу вас попрацювати в групах четвірками і скласти метафори до слів, які вам запропоновано. Звернемо увагу на алгоритми (слайд).

Будь ласка, попрацюйте в групах. Вам потрібно скласти метафори до слів , зірки (мерехтять, яскраві, кольорові, на ліхтарики, на вогник ,на небі, небесні ліхтарики), сніг (лежить, пухнастий, на ковдру, усюди, пухнаста ковдра), небо(височіє, темно-синє, на море, у космосі, космічне море).

5. Перетворення об’єктів у часі.

Розглянемо картину, як мить, яка зупинилася. Спочатку складемо розповідь з визначення пори року і частини доби. Наприклад: На картині зображений зимовий вечір. На темно-синьому небі мерехтять гірлянди барвистих вогників. Це місяць і зірки посилають світло на землю, щоб ніч не була такою темною. Над хатинками височіють стрункі тополі. Сніг вкрив все навколо: землю, дахи, гілки дерев та кущів. У час, коли на вулиці тріскотить мороз, віконця будинків пропускають яскраве тепле світло. До затишної хатинки наближається група людей і несуть сонцесяйну зірку, як символ життя, добробуту. Це колядники, які йдуть вітати господарів зі святом Різдва. Серед закутаних фігурок можна розрізнити й дітей, яким це свято дарує радість і запам’ятається на довго.

 -А тепер пропоную вам, скориставшись машиною часу, покинути межі цієї картини. Давайте, ми за допомогою машини часу відправимося у майбутнє. Опишемо, як буде виглядати ця картина влітку. (Так молодці.)

6.Складання розповідей з різних точок зору.

- Давайте створимо павутинку-характеристику хатинки, передавши її

емоційний настрій і стан, рисихарактеру.

Для мене хатинка наче жива, наділена людськими якостями. Щоб краще уявити риси головної героїні, уявіть, що ви та хатинка на картині. Охарактеризуйте її.

Я старенька чепурна дерев’яна хатинка з десятьма вікнами. Всередині у мені є просторі затишні кімнати. Під своїм дахом я об’єдную усіх членів сім’ї і усе життя служу своїм господарям. Незабаром до мене зайдуть колядники. Усі разом будуть  радіти і вшановувати народження Ісуса.  Моя господиня буде пригощати колядників свіжоспеченими пирогами, узваром та іншими смаколиками. Усі будуть довго про щось гомоніти. А я так люблю їх слухати…

-  Попрацюємо разом. Зараз нам потрібно описати цю картину, увійти в образ «я- місяць», «я- дерево».

7. Смислова характеристика картини.

  • Чи здогадались ви, як називається ця картина? Чому ви вирішили, що «Колядки»?

- А давайте ми кожен з нас доберемо свою назву для цієї картини.

-От я вам зараз пропоную серед записаних висловів вибрати ті, які найкраще підходять, щоб підписати цю картину. («Різдво йде, коляду веде», «Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати!», «Зимовий вечір», «Як на голодний вечір темно, то вродить гречка», «Іде до нас коляда! », «Коляда, коляда в нашу хату загляда…», «Вертеп», «Благослови, господарю, колядки проспівати”», «Он і пан іде, Коляду несе: коробка вівса, зверху ковбаса!»).

8. Словесне малювання картини.

- І я вам пропоную, зараз так само намалювати цю картину словами. Будь ласка, від кожної групи підійдіть до мене по двоє чоловік. Я розпочинаю…(Може вийти таке словесне малювання.)

  1. Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту.
  2. Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту. Над лінією горизонту я розфарбовую небо. Воно вечірнє, чисте, темне, тому використовую темно-синій, блакитний, жовтий, зелений кольори. На небі малюю яскравий місяць і ясні зорі.
  3. Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту. Над лінією горизонту темно-синє небо, а на ньому яскравий місяць і ясні зорі. Під лінією горизонту я малюю чисте засніжене подвір’я.
  4. Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту. Над лінією горизонту темно-синє небо, а на ньому яскравий місяць і ясні зорі. Під лінією горизонту чисте засніжене подвір’я. Я малюю на задньому плані полотна ряди будиночків, покритих різнокольоровими пухнастими сніговими заметами, схожими на солодкі імбирні пряники, а між ними височіють стрункі, високі тополі.
  5. Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту. Над лінією горизонту темно-синє небо, а на ньому яскравий місяць і ясні зорі. Під лінією горизонту чисте засніжене подвір’я.  На задньому плані полотна ряди будиночків, покритих різнокольоровими пухнастими сніговими заметами, схожими на солодкі імбирні пряники, а між ними височіють стрункі, високі тополі. Я малюю старий дерев’яний паркан, білі засніжені дерева, на подвір’ї рівно складені колоди, під деревом колесо від воза, собачу будку і самого собачку, лавку біля хатини.
  6. Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту. Над лінією горизонту темно-синє небо, а на ньому яскравий місяць і ясні зорі. Під лінією горизонту чисте засніжене подвір’я.  На задньому плані полотна видніються ряди будиночків, покритих різнокольоровими пухнастими сніговими заметами, схожими на солодкі імбирні пряники, а між ними височіють стрункі, високі тополі.  Перед хатинками старий дерев’яний паркан, білі засніжені дерева, на подвір’ї рівно складені колоди, під деревом колесо від воза, собача будка і сам собачка, лавка біля хатини. Я малюю на передньому плані полотна хатину з блакитними стінами, з засніженим дахом, з дерев’яним ганком, з п’ятьма вікнами, у яких видно яскраве тепле світло. Праворуч  - освітлені кущі і копиця сіна, покрита білим снігом.
  7.  Це рамка. Це полотно. На полотні я малюю лінію горизонту. Над лінією горизонту темно-синє небо, а на ньому яскравий місяць і ясні зорі. Під лінією горизонту чисте засніжене подвір’я.  На задньому плані полотна видніються ряди будиночків, покритих різнокольоровими пухнастими сніговими заметами, схожими на солодкі імбирні пряники, а між ними височіють стрункі, високі тополі. Перед хатинками старий дерев’яний паркан, білі засніжені дерева, скраю подвір’я рівно складені колоди, під деревом колесо від воза, собача будка і сам собачка, лавка біля хатини. На подвір’ї стоїть хатина з блакитними стінами, з засніженим дахом, з дерев’яним ганком, з п’ятьма вікнами, у яких видно яскраве тепле світло. Праворуч освітлені кущі і копиця сіна, покрита білим снігом. Я малюю господаря, який широко розводить руки вбік, зустрічаючи групу людей. Ці люди несуть сонцесяйну зірку, як символ життя, добробуту. Це колядники.

 

VІ. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

Написання твору за змістом картини.

Основні етапи роботи над учнівським твором (алгоритм розумових дій)

1.Вибір теми й визначення основної думки твору.

2. Упорядкування й систематизація дібраного матеріалу

3. Складання плану (за бажанням).

4. Робота із чернеткою.

5. Перевірка, доопрацювання і редагування.

6. Назва твору (добір заголовка).

7. Запис кінцевого результату своєї роботи в робочий зошит або на окремі аркуші паперу (для створення книжки «Подарунок картині»).

 

- А тепер приступаємо до етапу написання твору.

Ви можете написати твір-розповідь про зображене, можете перевтілитися у хатиноньку і розповісти про те, що вона бачить та відчуває, можете дібрати уявний діалог між об’єктами на картині. Головне, у творі має відобразитись ваша головна думка. Адже ваші роботи – це результат вашого сприйняття картини. У них мають відбитися ваші почуття, ставлення до картини.

Подумайте, який матеріал ви використаєте (з дібраного вами,  колективно дібраного на уроці) 

Ваша робота починається з чернетки. Висловлюйте послідовно свої думки, вони мають відображати розкриття теми. Використовуйте порівняння, метафори, загадки.

 

VІІ.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Я – ваш консультант. Ваші товариші у групах – також ваші помічники. Обговорюйте свої записи. Але, якщо хочете запитати поради у товариша, не відривайте його від роботи, коли він думає, або занотовує свої думки. Адже інколи легко можна забути те, що хотілось сказати.

VІІІ.  Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку.

- Пригадайте прізвище художника та назву картини, за якою ми сьогодні працювали? Які ще картини цього художника ви запам’ятали?

- Чи сподобалося вам писати твір за картиною?

- Що видалось найцікавішим?

- Я щиро вам вдячна за співпрацю. Впевнена, що у нас вийде надзвичайно гарний подарунок-книжка картині.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку