Маріупольський навчально-виховний комплекс
«гімназія-школа» 1
Дунська Тетяна Вікторівна
Тема. Урок розвитку мовлення. Написання твору «Золота осінь»
Мета: вчити учнів красиво висловлюватися, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв’язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи, живопису; корегувати зв’ язне мовлення, образне мислення.
Обладнання: репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», грамзапис «Жовтень» з «Пір року» П.І. Чайковського, осінні листочки, малюнки учнів про осін
Хід уроку.
I.Організаційний момент.
1.Створення позитивного настрою. Наш девіз уроку: «Пробуй, твори! Розум , фантазію прояви!»
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Урок має бути: |
Ми будемо: |
|
|
|
|
|
|
|
|
II.Актуалізація опорних знань учнів.
1.Хвилинка поезії.
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим!
(Л.Костенко)
І дощ, і ранок, і осіння мряка,
І трішки сумно, що нема тепла…
Це на прощання вересень заплакав,
Бо осінь його далі повела… (.В.Чорній)
Кличуть нас ліси, поля, сади
Дозбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте.
То землею ходить місяць… (жовтень)
2.Вступне слово учителя.
Ось і настав ще один осінній місяць- жовтень.Сьогодні перший день другого місяця осені. Жовтень –середина осені, пора жовтого листа. Поглянеш навколо - зупинишся і неодмінно замилуєшся художником-жовтнем.
3. На фоні музики звучить вірш (читає підготовлений учень)
Розмальовує, фарбує
місяць Жовтень навкруги.
Ніби танець він танцює,
Ще й співає залюбки.
Про пташок у вирію,
тихий затишок дібров,
І про місяць Вересень,
що від нас уже пішов
4.Легенда про осінь.(Інсценізація)
- (Стукіт в двері, заходить дівчина з кошиком, наповненимвиноградом, яблуками, жовтим листям. Вона одягнена у віночок, замість стрічок висять жовті листя.Вона – осінь. Пройшлася по класу, роздає дітям жовте листя.)
Коли з дерев листочки злітають,
Коли вже на південь птахи відлітають,
Коли небо сіре, холодний дощ ллється,
Оця пора року як зветься? (Осінь).
- За народним переказом я - Осінь – старша донька Сонця. Я останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи мене на землю, Сонце сказало мені:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
І я, виконую наказ Сонця і щороку дарую вам щедрі дарунки полів і садів, і чарую вас своїм осіннім золотом
III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та завдань уроку.
1. Бесіда.
— У нас буде дуже цікавий урок. Ми мандруватимемо лісами, полями, гаями разом із чародійкою осінню. Спробуємо поринути в атмосферу казкової краси осінньої природи і передати свої відчуття, переживання, подиву цією красою.
По - різному її називають: золотою, холодною, щедрою, розкішною, дощовою, байдужою. Як би там не було – це прекрасна пора року.
2.Формування й розвиток навичок.
Осінь – улюблена пора багатьох композиторів, художників, письменників. Багато художників зверталися до красуні-осені. Писали свої знамениті пейзажи.Подивіться на цю картину «Золота осінь»І.Левітан.
Композитори теж звертали увагу на цю чудову пору року.П.І.Чайковський написав тому чудовий твір, всім порам року в том числі і осені.Прослухання грамзапису «Жовтень» з «Пір року» П.І.Чайковського.
Ви послухали і подивились , як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і ваша черга, як письменників.
IV. Усна робота над твором.
Золота осінь
План
1.Пора року – осінь.
2.Зміни природи восени.
3. Моє відношення до осені
V.Фізкультхвилинка.«Кленові листочки»
Осінь. Осінь. Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє. (пальцем показують рух дощика)
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
Діти ті листки збирають, (руки в сторони, присідають)
У книжки їх закладають. (імітують збирання листочків)
Наче човники рікою (роблять ліхтарики)
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті,
червонясті, золотисті. (кружляють
VI.Лексична робота:збагачення й активізація словника учнів.
-А для того, щоб написати твір про осінь, треба підібрати такі слова, які допоможуть нам нам розповісти про цю пору року.
1.Робота в групах. Кожна група отримує слова і добирає до них прикметники.
-Чи можна складені вами речення назвати текстом.(Ні. У тексті речення пов’я зані за змістом).
VII. Правила написання твору.Стратегія «Кубування»
• Дотримуйтесь змісту.
• Працюйте за планом.
• Починайте нову думку з нового абзацу.
• Уникайте повторів.
• Використовуйте художні засоби.
• Використовуйте слова з довідкового бюро.
• Перевірте написане.
VIII. Написання твору учнями.
. IX. Підсумок уроку.
.