Урок розвитку зв'язного мовлення.. Написання твору "Золота осінь"

Про матеріал
Виховувати в учнів спостережливість, вміння бачити в навколишній природі красу і неповторність,вчити складати твір про осінь, розвивати творчі здібності, виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідного слова.
Перегляд файлу

                                                         Маріупольський навчально-виховний комплекс

                                                         «гімназія-школа» 1

                                       Дунська Тетяна Вікторівна

Тема. Урок розвитку мовлення. Написання твору «Золота осінь»

Мета: вчити учнів красиво висловлюватися, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв’язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи, живопису; корегувати зв’ язне мовлення, образне мислення.

Обладнання: репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», грамзапис «Жовтень» з «Пір року» П.І. Чайковського, осінні листочки, малюнки учнів про осін

 

                                              Хід уроку.

I.Організаційний момент.

1.Створення   позитивного настрою.                                                                                                      Наш девіз уроку: «Пробуй, твори! Розум , фантазію прояви!»

  • «Самоналаштування»

Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
  • Я особистість творча.
  • Я бажаю однокласникам творчих успіхів на уроці.
  • Діти, а тепер скажіть, яким має бути наш урок.

Урок має бути:

Ми будемо:

  • цікавим;
  • уважними;
  • трохи казковим;
  • творчими;
  • навчальним;
  • зібраними;
  • продуктивним
  • активними
  • Отже, якщо ви будете такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.

II.Актуалізація опорних знань учнів.

1.Хвилинка поезії.

Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим!

                                               (Л.Костенко)

І дощ, і ранок, і осіння мряка,
І трішки сумно, що нема тепла…
Це на прощання вересень заплакав,
Бо осінь його далі повела… (.В.Чорній)

 Кличуть нас ліси, поля, сади

 Дозбирати осені плоди.

 Із дерев спадає листя жовте.

 То землею ходить місяць… (жовтень)

 2.Вступне слово учителя.

             Ось і настав ще один осінній місяць- жовтень.Сьогодні перший день другого місяця  осені. Жовтень –середина осені, пора жовтого листа. Поглянеш навколо - зупинишся і неодмінно замилуєшся   художником-жовтнем.

  3. На фоні музики звучить вірш (читає підготовлений учень)

 Розмальовує, фарбує

місяць Жовтень навкруги.

Ніби танець він танцює,

Ще й співає залюбки.

Про пташок у вирію,

тихий затишок дібров,

І про місяць Вересень,

що від нас уже пішов

 4.Легенда про осінь.(Інсценізація)

 - (Стукіт в двері, заходить дівчина з кошиком, наповненимвиноградом, яблуками, жовтим листям. Вона одягнена у віночок, замість стрічок висять жовті листя.Вона – осінь. Пройшлася по класу, роздає дітям жовте листя.)

-  Відгадування загадки від дівчини Осені.

Коли з дерев листочки злітають,
Коли вже на південь птахи відлітають,
Коли небо сіре, холодний дощ ллється,
Оця пора року як зветься? (Осінь).

- За народним переказом я - Осінь – старша донька Сонця. Я останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи мене на землю, Сонце сказало мені:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
І я, виконую наказ Сонця і щороку дарую вам щедрі дарунки полів і садів, і чарую вас своїм осіннім золотом

III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та завдань уроку.

1. Бесіда.

   У  нас буде дуже цікавий урок. Ми мандруватимемо лісами, полями, гаями разом із чародійкою осінню. Спробуємо поринути в атмосферу казкової краси осінньої природи і передати свої відчуття, переживання, подиву цією красою.

По - різному її називають: золотою, холодною, щедрою, розкішною, дощовою, байдужою. Як би там не було – це прекрасна пора року.

2.Формування й розвиток навичок.

Осінь – улюблена пора багатьох композиторів, художників, письменників.  Багато художників зверталися до красуні-осені. Писали свої знамениті пейзажи.Подивіться на цю картину «Золота осінь»І.Левітан.

  • Яка пора року на картині?
  • Які почуття  викликає цей художній твір?
  • Які фарби переважають?

Композитори теж звертали увагу на цю чудову пору року.П.І.Чайковський написав тому  чудовий твір, всім порам року  в том числі і осені.Прослухання грамзапису «Жовтень» з «Пір року» П.І.Чайковського.

  • Які картини  викликала музика у вашій уяві?
  • Які почуття викликала у вас почута музика?

Ви послухали і подивились , як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і ваша черга, як письменників.

IV. Усна робота над твором.

  1.    Отже ми сьогодні з вами будемо письменниками, опишемо осінь у своєму тексті. .Що означає написати твір? ( Це значить творити, працювати творчо, висловлювати свої думки, передавати почуття, мрії, надії, захоплення, стан нашої душі).
  • Що таке текст?
  • З чого складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка)
  • Що треба перш за все зробити , щоб написати гарну розповідь. (Підібрати заголовок, написати план)
  1. Робота над планом. Складаємо план твору.

                       Золота осінь

                            План

1.Пора року – осінь.

2.Зміни природи восени.

3. Моє відношення до осені

V.Фізкультхвилинка.«Кленові листочки»

 Осінь. Осінь. Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє. (пальцем показують рух дощика)
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
Діти ті листки збирають, (руки в сторони, присідають)
У книжки їх закладають. (імітують збирання листочків)
Наче човники рікою (роблять ліхтарики)
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті,
червонясті, золотисті. (кружляють

VI.Лексична робота:збагачення й активізація словника учнів.

-А для того, щоб написати твір про осінь, треба підібрати такі слова, які допоможуть нам нам розповісти про цю пору року.

        1.Робота в групах. Кожна група отримує слова і добирає до них прикметники.

  1. Довідкове бюро.  «Добери слово»
  •  Осінь (яка?) (барвиста, сумна, чарівна, золотокоса).
  •  Небо (яке?) (заплакане, сумне, похмуре, чисте, ясне, блакитне).
  • Вітер (який?) (холодний, пустотливий, легенький, пронизливий, рвучкий).
  • Дерева (які?) (різнокольорові, строкаті, позолочені, задумані)
  • Листочки (які?) ( золоті, червоні, багряні,жовті)
  • Хмари (які?) похмурі, насуплені, сумні, сині.
  • Сонце (яке?) – тепле, сумне,
  1. Вправа «Відкритий марафон». Складання словесної картини осені.

  -Чи можна складені вами речення назвати текстом.(Ні. У тексті речення пов’я зані за змістом).

  VII.  Правила написання твору.Стратегія «Кубування»

 • Дотримуйтесь змісту.

 • Працюйте за планом.

 • Починайте нову думку з нового абзацу.

 • Уникайте повторів.

 • Використовуйте художні засоби.

 • Використовуйте слова з довідкового бюро.

• Перевірте написане.

  VIII.  Написання твору учнями.

. IX. Підсумок уроку.

  • Презентація творів. «Крісло автора»
  • Ми сьогодні слухали мелодію осені та говорили про її красу і неповторність. Всі гарно працювали, вміло висловлювали  думки, складали твори, що стали дійсно «Осіннім калейдоскопом».

.

 

docx
Додано
25 вересня 2021
Переглядів
5089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку