Урок розвитку зв'язного мовлення "Опис зовнішності людини"

Про матеріал
На уроці повторюємо відомості про типи мовлення; ознайомлюємо учнів з особливостями опису зовнішності людини;навчаємо їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер і настрій, знаходити основне в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження; розвиваємо творчу уяву і зв’язне мовлення; формуємо вміння доцільно добирати слова, логічно, послідовно викладати думки, користуватися образними висловами, художніми засобами (метафорами, епітетами, порівняннями).
Перегляд файлу

   Мета : повторити відомості про типи мовлення; ознайомити учнів з особливостями опису зовнішності людини;навчити їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер і настрій, знаходити основне в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження; розвивати творчу уяву і зв’язне мовлення; формувати уміння доцільно добирати слова, логічно, послідовно викладати думки, користуватися образними висловами, художніми засобами (метафорами, епітетами, порівняннями); виховувати естетичні почуття, потяг до прекрасного.

 

Цілі

Учні повинні знати: поняття опис,портрет ,стиль , тип мовлення, ознаки художнього стилю, структуру тексту,особливості побудови словесного портрета.

 

Учні повинні вміти: визначати тему,стиль, дане і нове в тексті, тип мовлення, відрізняти художній опис від ділового; використовувати в описах художні засоби (епітети ,порівняння, метафори), логічно, послідовно викладати думки,доцільно добирати слова.

Цінувати красиве слово, прекрасне в житті.

 

Обладнання: малюнки , портрети, опорні схеми «Стилі мовлення», «Типи мовлення», вислови, картки, аудіо запис.

 

Тип уроку: урок розвитку усного і писемного мовлення.

 

Форми роботи: «Мікрофон», автотренінг, літературна вікторина, робота з підручником,  сенкан ,гронування.

 

Оформлення дошки: репродукції картин,малюнки дітей,схеми «Типи мовлення», «Стилі мовлення»,вислови.

У людини все має бути прекрасне:

І обличчя, і одяг , і душа, і думки.

                                  А.Чехов

Краса душі,краса любові –

Найвища на землі краса.

                               В. Сосюра

Люди – прекрасні.

                                В.Симоненко

 

Ти знаєш,що ти - людина

Ти знаєш про це чи ні ?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – єдині.

             В. Симоненко

 

Випереджувальне завдання: намалювати малюнки, виписати з художньої літератури опис зовнішності людини;  прислів’я, приказки про зовнішність людини,українські народні пісні.

                                              

 План уроку

І. Організація учнівського колективу.

ІІ. Вступне слово вчителя.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Активація опорних знань

1.Бесіда.

2.Перевірка завдання по рядах.

3.Робота за учнівськими малюнками.

V. Підготовка до твору-опису зовнішності людини

1. Вправи на вдосконалення вмінь створити опис.

2. Ознайомлення із планом опису зовнішності людини та зразки тексту.

3. Редагування тексту.

4. Робота з підручником.

5.Словникова робота.

6. Індивідуальна робота (сенкан, гронування)..

7. Бесіда з учнями.

8. Літературна вікторина.

VІ. Рефлексія та оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

                                    

                                                   

 

Хід уроку

І. Автотренінг (№1)

  Очі заплющені, руки на колінах. Учні пошепки повторюють за вчителем.

Я прийшов до школи вчитися …

Треба бути уважним …

У класі друзі …

Вони мене люблять …

Мені приємно …

У класі сонце, сонце …

Я добре працюю …

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Слово вчителя

         Кожна людина неповторна особистість. Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю,але й своїм внутрішнім світом, властивим тільки їй одній,вдачею, характером,словом. В обличчях людей ми можемо помітити схожі, уже знайомі вам риси , але не побачимо облич в усьому однакових.

       Тема сьогоднішнього уроку : «Повторення про типи мовлення. Підготовка до написання твору-опису зовнішності людини в художньому стилі».  Ми познайомимося з особливостями опису зовнішності людини, можливістю через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер і настрій ,знаходити основне

 (неповторне) в образі конкретної особистості і описувати свої спостереження.

  1. Ознайомлення з епіграфом.(№2)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

    1. Мікрофон. (№3)

-Тож давайте пригадаємо які типи мовлення є ?

-Що таке опис? Яке питання ставимо до опису?

-Які описи ви знаєте?

-У якому стилі можна виконати опис?

-А як називається опис зовнішності людини в художній літературі?(літ. портрет)

-Як створює портрет людини письменник,за допомогою чого? (слів)

-Для чого опис зовнішності вводиться у художній твір? (щоб уявити людину,хто вона є)

-А як називається опис зовнішності людини в живописі? (художній портрет)

-Назвіть засоби , якими користується художник( фарби, тіні,олівець,кольори та ін.)

 

2. Слово вчителя. Кожному ряду домашнє завдання було таким:

Ір. – Із художньої літератури виписати опис зовнішності людини.

ІІр.- прислів’я, приказки про зовнішність людини.

ІІІр.- українські народні пісні.

 

3. Робота за малюнками (учні розповідають, кого намалювали і чому)

 

ІV.Підготовка до твору-опису.(№4)

      Із ваших малюнків я зрозуміла, що ви зобразили найдорожчих людей. Діти, ви маєте пам’ятати слова В. Симоненка, які стали епіграфом нашого уроку. Опис зовнішності - це риси зовнішності або деталі одягу,які найбільше впадають у вічі, відбивають певні особливості характеру людини,передають її душевний стан,настрій.

 

1.Завдання-дослідження. Прочитайте текст, укажіть, користуючись схемою – опорою, тип і стиль мовлення. (№5)

   Загубився хлопчик п’яти літ. Звати його Сергій. Одягнений у спортивний костюм зеленого кольору. Без головного убору. Очі сині, волосся русяве. На правій щоці ближче до підборіддя, невелика родима пляма. Трохи заїкається.

 

2. Запишіть текст. Визначте тип і стиль мовлення, дане та нове.

  Микола вглядів її тонкий стан, червоне намисто на шиї, вглядів її лице з чорними бровами. Ще раз обернулася вона, і він ще раз побачив її кругле лице, тонкий, рівний ніс, чорні брови та чорне товсте волосся.

 

 

3. Мозкова атака.

-Яка відмінність між діловим і художнім стилем?

-Що характерно для художнього стилю?

-Що саме слід брати до уваги, описуючи зовнішність?

 

4.Творче реконструювання. Уявіть собі, що нас просять допомогти скласти словесний портрет дівчинки, яка загубилася. Що із запропонованого тексту потрібно залишити? (№6)

   Вона маленька, худенька. Світле, кучеряве волосся. Очі мрійливі, голубі. На ній білі гольфи, червоні босоніжки, сукня в синю клітинку. Вона любить довго спати,їсти морозиво «Ескімо». Любить співати веселі пісні. Над лівою бровою шрам. Дружить із дівчинкою Оленкою. У неї є киця Мура.

-Який головний недолік цього тексту?(непослідовність опису зовнішності)

      Тому для орієнтації потрібен план.(№7) Будь ласка, ознайомтеся з ним та зі зразком твору-опису.(№8) (Учні зачитують план). Наголошую, що саме в такій послідовності ви маєте описувати зовнішність людини.

 

5. Редагування. А зараз за наведеним планом спробуйте відредагувати текст.(№9)

       1. Мій найкращий друг – Олег. 2. У нього трохи кирпатий ніс. 3. Із ним завжди приємно спілкуватися. 4. Він високий на зріст, стрункий. 5. На високе чоло спадає пасмо русявого волосся. 6.Олег любить читати, займається спортом. 7. Любить співати, має чудовий голос. 8. В Олега розумні сині очі, тонкі чорні брови. (Відповідь: 1,4,8,2,5,7,6,3)

 

6.Робота з підручником. Вправа 247.Прочитайте. Визначте, до якого типу і стилю мовлення належить поданий текст. Знайдіть і випишіть із тексту мовні засоби, використанні письменником для змалювання зовнішності жінки.

 

7. Словникова робота.(№10)

Ір. – до поданих іменників доберіть метафори.

ІІр. – епітети.

ІІІр. – порівняння

Очі, руки, волосся, обличчя, губи, погляд.

 

8. Творча робота. Складіть гроно.

 

9. Робота в парах. Використовуючи грона, складіть усно твір - мініатюру.

 

10. Літературна вікторина.   

 

V.Рефлексія.

    От і закінчився наш урок розвитку зв’язного мовлення, на якому ми говорили про опис зовнішності людини.

-Продовжіть речення: «Після цього уроку я зрозумів…»

-Із якою метою виконували практичні вправи?

-Чого особисто ви навчилися?

-Прочитайте ще раз епіграф уроку і скажіть, чи відповідає він змісту того, про що ми говорили сьогодні.

 

VI.Підсумок.

    Кажуть, краса проходить, а особиста чарівність залишається. Складовою частиною її є те, про що ми говорили сьогодні на уроці. Тож пам’ятайте про це! Дбайте не тільки про зовнішню красу, але й про свою душу. Нехай вона ніколи не зачерствіє і не збайдужіє.

 

VII. Домашнє завдання. (№11)

    Складіть твір на одну з тем, описавши зовнішність кого-небудь із ваших рідних, друзів. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
3930
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку