Урок розвитку зв’язного мовлення . Переказ тексту «Ромашка».

Про матеріал
На даному уроці учні вчаться переказувати текст, використовуючи творче слово у власному мовленні, виконувати самоперевірку роботи; розвивати вміння встановлювати логічні зв’язки, пам’ять, уяву.
Перегляд файлу

Тема.  Урок розвитку  звязного мовлення . Переказ тексту «Ромашка».

Мета: вчити учнів переказувати текст, використовуючи творче слово у власному мовленні, виконувати самоперевірку роботи; розвивати вміння встановлювати логічні зв’язки, пам’ять, уяву, спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.

Обладнання : робочі зошит, аудіоматеріали.

Хід уроку

I. Організація учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    1. Бесіда

Сьогодні на уроці ми будемо писати переказ. Учні, а хто зможе сказати, що таке переказ? ( Слово переказ походить від слова переказувати).(Усна чи письмова робота, що передає зміст, сюжет якого-небудь літературного твору своїми словами).

2. Каліграфічна хвилинка.

- Зараз відкрийте ваші робочі зошити. Пропускаємо два рядки і в третій пишемо сьогоднішню дату – 25 вересня. В наступний рядок записуємо: «Класна робота».

- По середині записуємо К.хв. З нового рядочка , з абзацу записуємо  перше буквосполучення з великої літери Цв , пропускаємо трохи місця і записуємо наступне буквосполучення хв

- З нового рядку з малої букви записуємо слово  квіти.

Цв хв зл тр зд шн гл мв

квіти життя

Квіти -  це життя, а без квітів життя не можливе.

-Хто написав дивиться на мене.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-Сьогодні ми будемо писати письмовий переказ за прослуханим твором, а також  ми будемо говорити про вічних прекрасних супутників людського життя. Відгадайте загадку.

Яскраві пелюстки

І запах пречудовий.

І хочеться усім

Побачити їх знову.

(Квіти)

-          Так, це квіти. Ми трохи побуваємо в гостях у квітів та дізнаємося щось нове про деякі квіти.

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Вступна бесіда.

- Учні, а з яких частин складається текст? (зачин, основна частина, кінцівка)

- Що таке зачин? (частина тексту, у якій повідомляється про те, що йтиметься в тексті)

- Яка це основна частина? (це та частина, в якій ми дізнаємося про основне, головне, про що нам хотів повідомити автор у тексті)

- Що таке кінцівка? (це висновок тексту)

2. Бесіда.

Що найчарівніше буває,

Що може душу розбудити?

Скажіть мені, хто відгадає?

Ви правильно назвали – квіти.

 

Вони, як усмішка привітна,

Як дотик сонечка, як казка,

Червона, жовта чи блакитна

І в кожній з них - тепло і ласка.

 

Любов і ніжність струменіє,

Чарівність, неповторне диво.

І кожна квітка серце гріє,

Щоб на землі жилось щасливо.

-          З чим порівнює автор квіти?( з усмішкою, з дотиком сонця, з казкою)

-          Що відображається в кожній квітці? ( любов, тепло і ласка)

-          Прочитайте вислів: «Квіти – посмішка природи».

-          Як ви розумієте цей вислів?

-          Квіти є окрасою життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують кольорами. На душі стає весело, радісно, коли ми їх бачимо. Милуючись квіточкою, мимоволі посміхаєшся, радієш її красі.

3. Загадка.

    А  гостею нашою сьогодні буде квітка, у якої:

Наче сонце, серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

                                   Що звуть квіточку…            (Ромашка)

Розгляд  ілюстрацій, малюнків, фото.

4.Хвилинка-цікавинка.

      -  А чи хтось з вас вже знає щось про ромашку?

-   А чи знаєте ви, що ромашка -  це квітка ніжності і чистоти. Її дуже люблять в народі за поєднання простоти, невибагливості.

- Є , хтось з вас що хоч раз у житті не ворожив по ромашці? Чи збудеться - не збудеться, пощастить - не пощастить, любить - не любить?

-   На ромашці можна дізнатися не тільки те, що відбувається зараз, але і яким буде наступний рік. У зібраному букеті вибирають одну квітку і наступного ранку дивляться, як він виглядає. Якщо квітка не зів'яла, то рік буде набагато краще, ніж цей, якщо   ромашка трохи підсохла, то наступного року чекають труднощі. Зовсім уже й поганим рік не може бути, тому що ромашки на наступний день ніколи не в'януть.

-  Коли сняться ромашки, це хороший знак. Якщо ви збираєте ромашки в чистому полі, то це до благополуччя, а приснився букет ромашок - на щастя.

-          Дівчата люблять плести віночки з ромашки. Своєрідним жіночим оберегом на Україні завжди вважали віночки. Серед них особливе місце належало «вінку кохання». Право виплітати його мали дівчата віком від 13 років до заміжжя. Плели вінок з білих ромашок та рум’янку, символу юності.

Отже, ромашки – це чудові квіти.

5. Читання вчителем тексту. « Ромашки».

- А зараз я  зачитаю вам текст «Ромашки» , а вам потрібно уважно послухати.

РОМАШКИ

   Навесні Ліда і Оля вирішили у дворі розбити клумбу. Сестри скопали грядку і засіяли її насінням ромашки.

   Дівчата старанно доглядали квітник: пололи бур’ян, в спеку поливали.

   Якось уранці Оля і Ліда зупинилися біля розквітлих квіток і побачили, що ромашки – дуже ніжні. Голівки їх, неначе маленькі жовті сонечка з білосніжними промінчиками. Листя – ніби прозоре зелене мереживо. У кожній квіточці – крапелька роси, а в ній блакитне небо і пухнасті хмарки пливуть. Над ними весело кружляли бджілки.

   Сестрички спочатку захотіли нарвати ромашок у букет, але подумали, що зірвані квіти швидко зів’януть. Тоді не почують вони співу пташок, не побачать сонечка, бджілок і навіть їх.

   Дівчата вирішили, що ромашки – чудові квіти, нехай собі ростуть. (98 слів)

-Чи сподобалося вам оповідання?

-Хто є головними персонажами оповідання? (Ліда і Оля).

4.Робота по темі уроку.

    Словникова робота

Перед тим, як перейти до опрацювання оповідання. Ми прочитаємо слова, які будуть часто  зустрічатися у творі і замінемо їх іншими словами, щоб не було повторень , тобто проведемо словникову роботу.

– Якими словами автор називає Ліду і Олю? А які слова вживає автор, щоб не повторювалися слова (Дівчатка, сестрички, вони)

– З якою метою він це робить?

– Доберіть синоніми до слів:

Квітник – клумба;

Кружляли бджілки – літали бджілки;

Блакитне небо – голубе небо;

Спека – теплінь.

- Давайте з вами запишемо ці синоніми. Посередині в робочий зошит записуємо «Словникова робота».

- В новий рядок, з абзацу пишемо спочатку синонім  «Квітник». Ставимо «–» (тире). Отже, якими словами, синонімом , ми його замінимо? (клумба).

- Так і записуємо. В кінці ставимо крапку. В новий рядок пишемо друге словосполучення «кружляли бджілки». Хто пам’ятає, як його можна замінити? (літали бджілки)

5. Повторне читання тексту учнями.

Спочатку один абзац читає один учень, другий абзац читає другий учень, третій абзац читає третій учень, а потім читає кожен мовчки про себе.

6. Змістовий аналіз тексту.

– Хто і де вирішив розбити клумбу? ( Навесні Ліда й Оля вирішили у дворі розбити клумбу)

– Як дівчата доглядали квітник?(пололи бурян, поливали квіти)

– Що якось уранці побачили Оля і Ліда?(побачили , що ромашки дуже гарні)

– З чим дівчатка порівняли голівку і листочки ромашки?

Що відображалося в крапельці роси?( блакитне небо і пухнасті хмарки)

– Хто весело кружляв над квітами?( бджілки)

– Що спочатку захотіли зробити сестри?(нарвати ромашки у букет)

– Що вирішили дівчата?(нехай ростуть собі ромашки, адже це чудові квіти)

7.Структурний аналіз тексту.

  • Текст складається із трьох частин: зачину, основної частини, кінцівки.
  • Зачин – це початок твору, називає тему висловлювання.
  • Основна частина – розкриває думку.
  • Кінцівка – завершує текст, підводить до висновку.
  • А скільки частин у нашому тексті?
  • Про що йдеться в зачині? (переказує учень).
  • Про що ви дізналися в основній частині? (переказує учень).
  • Про що повідомляється в кінцівці? (переказує учень).

А тепер спробуємо скласти план до кожної з частин.

  • Який заголовок ми можемо дібрати до першої частини?

План

1.Клумба у дворі.                                       1.Клумба у дворі.

2. Догляд за квітником.       2. Розквітлі ромашки.

3.Розквітлі ромашки.       3. Не зірваний букет.

4.Квіти, як мереживо.

5.Ромашки для сестричок.

6. Незірваний букет.

8.Усний переказ за планом.

  • Один учень переказує зачин, наступний основну частину в третій кінцівку.
  • Переказує учень цілий текст переказу.

9.Правила написання твору:

  1. Дотримуйся змісту.
  2. Працюй за планом.
  3. Починайте нову думку з нового абзацу.
  4. Уникайте повторів.

Перевірте написане.

10. Запис переказу в зошит.

- А зараз повертаємося до робочих зошитів. Посередині пишемо слово «Переказ». В наступний рядок, також посередині, записуємо заголовок до нашого тексту. Хто пам’ятає, який в нас заголовок? («Ромашки»).

Потім посередині записуємо План тексту:

 1.Клумба у дворі.                                       1.Клумба у дворі.

2. Догляд за квітником.       2. Розквітлі ромашки.

3.Розквітлі ромашки.       3. Не зірваний букет.

4.Квіти, як мереживо.

5.Ромашки для сестричок.

6. Незірваний букет.

- А тепер у вас є 15 хвилин, щоб записати ваш переказ у ваші зошити. Пам’ятайте, що кожна частина тексту, починається з абзацу. Можете починати.

- Хто хоче зачитати свій переказ ? ( зачитують 3-4 учнів).

V. Підсумок уроку.

  • - Як називається переказ? (Ромашки).
  • - Про кого розповідається в оповіданні? (Двох сестричок і  про квіти).
  • - Що дівчата зробили навесні? (зробили квітник)
  •  Чи правильно вона зробила? (так).
  • - Молодці, ви всі гарно сьогодні старанно працювали.
  • - Встали всі рівненько. До побачення.
Завантаження...
docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
4611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку