На даному уроці діти знайомляться з горами Карпатами, з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом.
Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема: скласти розповідь «Подорож у гори Карпати» за малюнками та опорними словами.
Мета: навчати учнів складати розповідь, користуючись малюнком у підручнику та опорними словами; розвивати зв’язне мовлення; вчити грамотно і послідовно формувати думки та поєднувати їх у зв’язну розповідь.
Також збагачувати словниковий запас; формувати емоційний настрій від сприймання красивої природи рідного краю; виховувати бажання берегти цю неповторну красу та примножувати її.
Обладнання до уроку:
- демонстраційний матеріал: відеоролик «Гуцульські Альпи», фотографії птахів, рослин та звірів Карпат; підручник; презентація до уроку; музика С.Чекаліна «Облака»;
- дидактичний матеріал: картки для творчої роботи; картки для складання асоціативного куща; картки з деформованим текстом;
- допоміжний матеріал: смайлики; мікрофон;
Тип уроку: формування нових знань
Хід уроку
Створення емоційного настрою. Запитання до учнів.
-Який у вас настрій? (пропоную дітям усміхнутися один одному і поділититися хорошим настроєм з товаришами) (2 слайд)
II. Актуалізація опорних знань
1. Мозковий штурм.
(3 слайд)
Доповнити речення і записати слово в кросворд.
Ми бачили у парку руду маленьку ………
Вона до нас стрибала з гілочки на гілку.
Загадка. (4 слайд)
Як побачить її – вмить камінцем униз летить.
Запитання.
- Як називається рівнина в горах, де випасають овець?
(5 слайд)
(6 слайд)
Загадка.
Які ноги заввишки,такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має, жабам рахунок знає.
Запитання. (7 слайд)
(8 слайд)
Вірш. Невеличка і хитренька, курей вміє з сідел брати,
щоб обід хороший мати. (9слайд)
(10слайд)
2. Бесіда.
- Прочитати слова, які записали в кросворді.
- На які запитання вони відповідають?
- До якої частини мови вони належати?
- У яку групу можна об’єднати їх?
- Яке слово тут зайве? - (полонина)
- Як називаються гори в яких є полонини?
- У якій частині України знаходяться Карпати? (карта України)
3. Розповідь легенди.
«Як виникли Карпати»
Колись на нашій планеті була величезна рівнина, яка зеленіла шовковими травами, вічнозеленими смереками і ялинами, долиною текли потічки та річки багаті на рибу. Володарем долини був скупий велетень на ймення Силун , який добре розумівся на ґаздівстві, мав безліч усякої худоби. Жив він у прекрасному вибудуваному розкішному палаці а його робітники мусили жити і вмирати кріпаками.
Тут служив бідняк Карпо. Одного разу він вирішив піти від Силуна і повернутись додому. Але хазяїн відмовився платити за роботу і тоді Карпо почав битись з Силуном. Не витримала матінка-землиця тих ударів і розкололася, а Силун опинився в підземній печері і почав звідти вибиратись вигинаючи землю. Від його ударів на рівній землі гора за горою робилася, і чим дужче кидав собою Силун-велетень, тим вищі гори піднімались навколо. Уранці як прокинулись наймити побачили, що навколо утворились гори, а там, де був палац, нічого не лишилося, усе провалилося у прірву. З-під землі вдарила вода, заповнюючи ту прірву і утворилось озеро Синевир, бо було синє-синє, як небо. А горам на честь Карпа дали ймення Карпати. Люди в цьому краї зажили по-новому: орали, сіяли,хліб вирощували, худобу доглядали. Навчилися ліси рубати хати будувати. Кажуть, що Силун ще й тепер не стих під землю, пробує вирватися. Але вже не викидає гори, бо постарів і сили такої не має. То вже не вирватись йому на поверхню ніколи.
Завдання уроку: використовуючи іменники, прикметники, дієслова, прийменники та ілюстрацію в підручнику, скласти розповідь «Подорож у Карпати».
IV. Сприймання та усвідомлення матеріалу
Підібрати слова – ознаки предметів до слова Карпати.
V. Колективна робота
1. Скласти «Асоціативний кущ».
(14слайд)
VI. Фізкультхвилина
VII. Робота за підручником
Завдання:
а) розглянути ілюстрацію в підручнику с.146;
б) прочитати слова з довідки;
2. Розповідь з елементами бесіди. «Мікрофон».
- Які дерева ростуть біля підніжжя гір?
- Які дерева видніються на схилах гір?
- Які звірі бігають в горах?
- Які птахи гніздяться на деревах?
- Куда пастухи виганяють овець навесні?
- До якої частини мови належать слова ростуть, видніються, бігають, гніздяться, виганяють?
VIII. Перегляд відеоролика «Гуцульські Альпи»
IX. Робота над текстом «Подорож у Карпати»
Гори ............. невисокі. У них ростуть ……….. дуби, ………. ялини і сосни, ………… берези. У горах ……….. козулі, олені. На деревах гніздяться
…………, ………… . На галявинах літають …………. . Навесні пастухи виганяють отари овець на …………. . Чудова природа Карпатських гір! Це – мальовничий куточок України!
(під час роботи учнів над текстом, звучить музика С.Чекаліна «Облака»)
Прочитати складений текст «Подорож у Карпати» (16 слайд)
Гори Карпати невисокі. У них ростуть могутні дуби, високі ялини і сосни, білокорі берези. У горах пасуться козулі, олені. На деревах гніздяться орли, беркути.
На галявинах літають глухарі. Навесні пастухи виганяють отари овець на полонини. Чудова природа Карпатських гір! Це – мальовничий куточок України!
X. Підсумок уроку
Рефлексія. – Чи сподобалась вам подорож у Карпати?
- Що нового дізналися, побачили та почули?
- Що розкажете батькам про гори Карпати?
- Що їм запропонуєте, порадите?
- Який настрій маєте після подорожі?
(діти демонструють свій емоційний стан відповідними смайликами) (17 слайд )