Урок розвитку зв'язного мовлення "Прийшла зима біла-біла..."

Про матеріал

Важливим елементом процесу формування гармонійно розвиненої особистості є розвиток мовлення дитини, оскільки від вільного володіння словом значною мірою залежить загальний розвиток особистості.

Перегляд файлу

                         Урок розвитку зв’язного мовлення

Тема. Прийшла зима біла-біла,

           Сонну землю снігом вкрила.

           Звуки і колір зими.

           Побудова речень різних типів.

Мета: формувати в учнів уміння розрізняти речення за їх типами; перебудовувати речення одного типу в інший; доповнювати речення ; створювати порівняння; складати за малюнком речення різних типів; розвивати  творчу уяву, мислення, мовлення, увагу; виховувати почуття прекрасного, любов до природи.

Матеріали та обладнання: ілюстрації зимового пейзажу, картки з завданнями, малюнки для складання речень.

Клас прикрашений паперовими сніжинками.

                                                 Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

   Вчитель пропонує учням заплющити очі і спробувати уявити те, про що він прочитає.

                                            Зимою вдосвіта

Коли із хати вийшли ми,

Ще тільки розсвітало…

Під білим килимом зими

Усе навколо спало.

В пухнасті ковдри і свитки

Ялини повдягались.

Кущі насунули шапки

І вовною пишались.

Укрилось ряднами село,

Безмежний степ біліє.

Стежки й дороги занесло,

І цяточки не мріє…    (О. Олесь)

Бесіда.

-Про яку пору року йдеться у вірші?

-Що ви уявляли, слухаючи вірш?

Слово вчителя.

Кожна пора року по своєму прекрасна. Пригадуючи зимові картини, ми будемо повторювати типи речень, а також складати речення різних типів.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм»

1.Пригадайте, які бувають речення за метою висловлювання.

2.З’єднайте лініями речення і їхні типи.

(Робота на картках)

Взимку землю вкриває білий сніг.                                 розповідне

Допомагайте птахам взимку!                                         питальне

Ти любиш зиму?                                                                спонукальне

                                                                                                окличне

                                                                                                неокличне

(Діти пояснюють свою думку)

ІІІ. Основна частина уроку.

1.Слухання звуків зими через уяву дітей.

Вчитель. А як цікаво слухати зиму! Можливо вас це трохи здивує. Ви скажете: -Хіба зима може похвалитися звуками? Так, може. І ось підтвердження.

Учень. Безмежна тиша навкруги-

             Ні голосу, ні шуму…

             На все навіяли сніги

             Якусь глибоку думу.  (О. Олесь)

(Тиша)

Учень. По задвірках крутить вітер,

             Аж віконниці риплять.

             А у нас у грубці дрова

             І палають , і тріщать.

(Тріск)

Учитель. -Як рипить сніг під ногами?

                  -Пригадаємо звуки хурделиці. (Співає, виє, стогне, плаче, голосить,   ридає, квилить)

Висновок.     Отже, не така зима беззвучна.

2.Робота в групах.

Кожна група складає три речення про звуки зими, різних за метою висловлювання.

Перевірка.  Спочатку представники від групи зачитують розповідні речення, потім – питальні  , потім- окличні.

3.Якого кольору зима? (Кольорове зображення зими за уявою дітей)

А)Учитель. Якого ж кольору зима?

Учень- консультант:- Ось якою побачив її М. Рильський.

Учень.      Білі мухи налетіли,

                  Все подвір’я стало біле.

                  Не злічити білих мух,

                 Що летять, неначе пух.

 

 Учень.   Сніжок під сонцем діамантами блищить,

                Така краса і в казці не присниться.

                Набігла хмарка, знову сніг лежить,

               А сонце вийде-сніг весь заіскриться.

Б) Спробуймо провести маленьке дослідження: визначити колір               (відтінок )снігу: на сонці, у затінку, вранці, ввечері, під час морозу, у відлигу.

-Коли колір снігу набуває рожевого відтінку? Блакитного? Фіолетового?  Жовто-сірого?

Відповісти на ці запитання допоможе загадка.

     Спочатку він міцний і білий,

     Та коли сонце припікає,

     Він враз слабкішає, жовтіє,

     Чорніє, тане і тікає.

Метод «Прес» (Діти висловлюють міркування)

Я вважаю ….

Тому що …

Отже …

В)Перебудувати розповідне речення в спонукальне.

Зима вкрила землю пухкою білою ковдрою.

4. Самостійна робота на картках.

Прочитати вірш і підкреслити слова, що говорять про сніжинки, як про живі істоти. Знайти порівняння.

                                          Сніжинки

Білесенькі сніжиночки,

Вродились ми з води,

Легенькі, як пушиночки,

Спустилися сюди.

Ми хмарою носилися

Від подиху зими

І весело крутилися

Метелицею ми.

Тепер ми хочем спатоньки,

Мов дітоньки малі,

І линемо до матінки,

До рідної землі.     (М. Вороний)

5.Доповнити речення словами із довідки.

Прийшла …  зима. Іде …  сніг. Він іскриться на сонці. Діти  .. катаються на лижах, ковзанах, санках. А ти любиш зиму? Скажи мені!

                                                                                             (лапатий, морозна, весело)

6. Складіть за малюнками  два розповідні речення про зиму. Використайте порівняння. Запишіть.

Перевірка. Учні читають складені речення, аналізують їх.

ІV.Підсумок уроку.

А)  Метод «Сенкан»

1.Тема.                                                 1.Зима

2.Опис-два слова.                             2.Білосніжна, морозна.

3.Дія-три слова.                                 3.Морозить, намітає.

4.Моє ставлення.                              4.Все одно – це чудова пора року.

5.Підсумок.                                         5.Вчіться бачити красу!

Б)Які речення  за метою висловлювання  використовували, розповідаючи про зиму?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 січня
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку