Тема. Слова, близькі та протилежні за значенням.
Мета: дати учням уявлення про слова, близькі та протилежні за значенням;
учити використовувати їх в усному і писемному мовленні, попереджувати
повтори у тексті; розширювати словниковий запас учнів;
виховувати спостережливість, мовне чуття.
Хід уроку
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаємо щиро вас.
Та запрошуємо ласкаво
На урок у другий клас.
1.Запрошуємо вас
У найправдивішу казку
До неї відкриється
Вхід через мить.
2. Із серцем відкритим
З обличчям без маски
У світ цей чарівний сміливо ступіть.
3. Тут мешканці будуть
До нас всі гостинні.
Тож швидше в відчинені
Двері іди.
-А чи чули ви, що щось зашипіло в класі. Це прилетів до нас на ракеті Лунтик.Він щиро вас вітає.
- Чому Лунтика такт звати?
- Наш герой прибув з іншої планети. Він хоче прогулятися Казковою країною, знайти собі нових друзів і навчитися говорити українською мовою. Давайте допоможемо йому.
II.Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
Хто ти? Що? Твоє ім'я?
Іменна моя сім'я.
Знають всіх в ній поіменно,
А зовуть сім'ю....(іменник).
З'являється Колобок
(Іменник-це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто?що?)
-Продовжіть речення:«Іменники можуть бути назвами ...»
(істот і неістот)
2. Робота з індивідуальними картками.
Картка 1
Записати назви багатьох предметів.
Один: дуб, дощ, дитя, горобець, джерело, календар.
Багато:______________________________________
Підкресли слово в якому звуків більше, ніжбукв.(дощ)
Картка 2
До слів, які відповідають на питання хто?, добери слова, які відповідають на питання що?
Моряк- Читач-
Садівник- Школяр-
Лікар- Льотчик-
Підкресли слова в якмх букв більше, ніж звуків.(читання, льотчик)
3. Тлумачний словниковий диктант.(зошит)
1.Спинку і підруччя має, людина на ньому відпочиває.(Диван)
2.Учитель дав мені завдання, я приступаю до...(змагання)
3. Білу і сіру шубки має, двічі на рік він їх міняє.(Заєць)
4.Середній день у тижні неспроста має назву....(середа).
6.Вчитель після привітання нам задав важке... (завдання)
7.Перший місяць осені (вересень)
-Уяких словах зустрічається подовження? Чому ви написали ці слова з двома буквами нн?
- Складіть і запишіть речення використавши відразу два слова. Підкресліть головні слова.
II. Повідомлення теми імети уроку.
-Біля чарівної річечки Лунтик зустрів казкову героїню, яка може виконати будь-яке бажання.(Золота рибка)
-Вона запропонувала познайомитися з кожним із вас.
Дайте відповіді на запитання.
Хто ти?
Для мами і тата-........
Для дідуся і бабусі-.....
Для брата і сестри-......
Для вчительки-............
В автобусі-..................
У бібліотеці-..............
У магазині-..................
-Як називаються ці слова?(Близькі за значенням)
- Для чого вони вживаються у мовленні?(Щоб уникати повторень, щоб мова була яскрава, точна і багата)
-Наступний герой(ведмедик) пропонує нам познайомити Лунтика з близькими та протилежними словами, завдяки яким наша мова стає яскравішою, виразнішою.(зачитування теми уроку)
IV. Робота над вивченням нового матеріалу.
1.Хвилинка каліграфії.
- Доберіть близькі за значенням слова до слова ведмідь.
Клишоногий, косолапий, тваринка
(Учень говорить вірш про написання, учитель пише на дошці.)
Рука вгору плавно йде,
Униз рівненько опускається,
Красиво хвостик закругляється
І знову вгору трішки піднімається.
вв, вн, ви, ва, во, ведмідь
2.Колективна робота над удосконаленням тексту.
Учитель читає текст, виділяючи голосом слово ведмідь.
-Чи сподобався вам текст?
-Який заголовок можна дібрати до тексту?
- Які недоліки ви знайшли у тексті?
- Які речення використав автор?(розповідні)
3.Самостійна робота з диференційованими завданнями.
- На наступній галявині Лунтик зустрів білочку. Вона теж часу не гаяла і підготувала для вас завдання.
Сильніші учні.
Прочитайте текст. Знайдіть у ньому недоліки і виправте їх.
Запишіть удосконалений текст.
Прийшла зима. Випав перший сніг. Діти вибігли на вулицю.Діти катаються на санчатах і лижах.
Слабші учні.
Серед близьких за значенням слів знайдіть зайве. З одним із слів складіть речення.
Діти, малята, хлопчики і дівчатка, друзі, люди.
4.Фоторолик.
- Маленька фея запрошує нас з Лунтиком до своєї картиннної галереї.
Показ слайдів.
5. Робота з прислів'ями.
-Де найчастіше ми зустрічаємося з протилежними словами?(в прислів'ях і казках)
V. Підсумок уроку.
- Добіг до кінця наш урок.Лунтику вже час повертатися додому. Що ви відчуваєте прощаючись з ним?
- Як називаються слова радість-смуток?
- Як називаються слова радість, задоволення, щастя,усмішка.
- Для чого людина у своєму мовленні вживає ці слова?
VI.Домашнє завдання.
С.99 впр 213.