Урок розвитку зв'язного мовлення "Секрети зимової краси"

Про матеріал
Конспект уроку розвитку зв'язного мовлення на тему "Секрети зимової краси". Мета уроку: вчити школярів зв’язно та послідовно висловлювати свої думки на основі власних спостережень, складати речення з використанням допоміжного матеріалу, збагачувати словниковий запас; розвивати образне мовлення, творчість, фантазію; виховувати спостережливість, любов до природи.
Перегляд файлу

 

Тема. Секрети зимової краси

Мета: вчити школярів зв’язно та послідовно висловлювати свої думки на основі власних спостережень, складати речення з використанням допоміжного матеріалу, збагачувати словниковий запас; розвивати образне мовлення, творчість, фантазію; виховувати спостережливість, любов до природи.

Обладнання: картки з завданням для груп, картини з зображенням зимових пейзвжів.

Хід уроку

1. Організація класу

Погляньте на мене, погляньте один на одного, посміхніться один одному. Із цих промінчиків добра, що заіскрились на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш урок - урок розвитку звязного мовлення.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

—Сьогодні на уроці ми на кілька хвилин повернемося в осінній ліс, де почуємо цікаву розмову. А щоб не сполохати лісових мешканців, сядьмо тихенько!

Був холодний осінній ранок. Визирнуло сонце з-за хмарки, скоса кинуло промінці на землю. Зазирнув один з них у нірку до старої черепахи, розбудив її. Виповзла черепаха на луг і неквапливо почала шукати собі снідання.

Раптом чує: хтось гука є її.

Сорока. Доброго ранку, черепахо!

Черепаха. Добридень, сороко-білобоко! Чого це тебе сюди занесло?

Сорока. Летіла і тебе побачила. Уже багато пташок утекли від зими, в теплі краї полетіли. Як же ти втечеш від зими, коли за день і до того дерева

не доповзеш?

Черепаха. Дурниці ти верзеш. Яка там зима?

Сорока. Як яка? Холодна, з морозами. Коли вся земля вкривається снігом і нічого їсти.

Черепаха. Щось не пригадую такого. Незабаром мені виповниться тридцять років, а ніякого снігу не бачила.

Сорока. Невже ніколи не бачила? Він такий білий — білий і пухнастий. А мороз...від нього нікуди не втечеш, скрізь дошкуляє.

Навіть лапи мерзнуть. І нічого попоїсти. Жах!

Черепаха. Не вигадуй! Глянь, скільки різноманітної їжі навколо. Куди вона подінеться?

Сорока. Ах, так! Ну, гаразд, ти незабаром дізнаєшся, що таке зима і добре наплачешся!

Наступного дня, побачивши в лісі ворону, сорока одразу заскрекотала.

Сорока. Кумасю, ти тільки послухай! Зустріла вчора я на лузі стару черепаху, попереджаю, що цього року зима буде люта. А вона сміється

з мене. Каже, що зими і снігу не буває.

Подивилася ворона одним оком на сороку і сказала...

2.1. Ситуація «Очікування»

— Що, на вашу думку, сказала ворона сороці?

(Діти висловлюють свої припущення.)

— А тепер послухаємо, що відповіла ворона.

 

Ворона. Черепаха просто ніколи не бачила зими. Вона з осені засинає і спить аж до весни.

— Черепаха незабаром заснула. Але їй усе ж таки стало цікаво — чи є насправді зима?

А якщо є — то яка вона? Допоможемо черепасі?

Розповімо їй про зиму? Створимо для неї «Книгу зими» і передамо її черепасі спеціальною лісовою поштою. А навесні, коли вона прокинеться, прочитає нашу книгу.

3. Робота  над темою уроку.

3.1. Складання асоціативного куща

— Зима приховує від нас багато таємниць. Спробуймо Їх розкрити. Які слова спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «зима»?

Холод, мороз, сніг, іній, лід, кучугури, вітер, завірюха, бурульки тощо.

Складіть тематичні павутинки (Який? Що робить?).

1гр.   Сніг – холодний, блискучий, білий, м’який, глибокий, пухнастий, легкий, чистий, брудний, мокрий, лапатий, сухий, срібний, розсипчастий.

2гр.  Зима – морозна, сніжна, холодна, люта, чарівна, кришталева, казкова, сувора.

3гр.   Мороз – великий, міцний, лютий, сильний, пекучий, тріскучий, суворий.

4гр.   Сніжинки – білесенькі, легенькі, пухнасті, холодні, мереживні, сріблясті, невагомі.

Тепер і наша черепашка знатиме ці слова.

3.2 Гра «Компліменти».

— Увічливі люди говорять одне одному приємні щирі слова-компліменти. Ми також доберімо для зими такі слова. Я почну. Зима — королева снігів, чародійка.

(Учні продовжують: чарівниця, зима-білосніжка, білокоса красуня, зимонька-снігуронька...)

3.3  Хвилинка фантазії

- Якого кольору Зима?

-Які звуки має зима?

-  Ким ви уявляєте зиму? Яка вона?

Одні уявляють її старою бабусею, інші – холодною красунею. Я ж пропоную вам картини відомої англійської художниці Жозефіни Уолл. Вона працює в стилі фентезі. «Фантазія дає мені можливість зображувати світ таким, яким би я хотіла його бачити». (Ж.Уолл).

Своїх персонажів Жозефіна створює за допомогою яскравих фарб у синіх, жовтих, бузкових відтінках. Ким ми бачимо зиму на малюнках?

  • Яка вона – добра чи зла? (красива, добра, холодна, казкова).

3.4 Гра «Продовж речення»

Зима – щедра і дбайлива господиня. Кожного року вона приходить до нас з подарунками.

Деревам і кущам дарує - …(теплі шубки, білі кожушки, пухові хустини, м’які пухнасті рукавички)

Землі - …(теплу ковдру, білу скатертину, пухнастий блискучий килим)

Дітям - …(білий сніг, ковзани, зимові розваги, свята)

Ось яка вона, зима,— і щедра, і весела. Черепашка проспала стільки цікавого! Але ми їй про це розповімо.

3.5 Вправа «Займи позицію»

Слово „зима” в індоєвропейській мові означає холодна і неприємна пора.

А як вважаєте ви, зима-найкраща пора року чи ні?

Пропоную дослідити це, виконавши вправу «Займи свою позицію» 

1ряд-команда,яка стверджує

2ряд-команда,яка заперечує

Але якою б не була наша думка, наші бажання, ми не в змозі змінити закони природи. Кожна пора року змінює одна одну по черзі. Квітуча весна, різно-барвне літо, щедра осінь, сніжна зима... Кожна пора року прекрасна по-своєму.

А наш урок, я впевнена, допоможе черепашці переконатися, що зима насправді існує.

4.Робота над текстом.

4.1 Робота в парах. Діалог «Текст»

-Що таке текст?

Які бувають тексти?

Що таке тема тексту?

З яких частин складається текст?

4.2 Робота над планом

В нашій роботі допоможе план.

1.Прихід зими

2.Зимові чари

3.Подарунки зими

- Який пункт плану віднесемо до зачину?, до кінцівки?, до основної частини?

4.3 Робота з деформованими реченнями.

Будемо працювати в групах.

Завдання кожній групі – зі слів скласти речення……

1.На білому коні примчала чародійка-зима.

2.Все навкруги вкрила вона блискучим килимом.

3. Розвісила срібне намисто на кущах і деревах.

4. Чудернацькими візерунками розмалював мороз вікна будинків.

5. Подарувала дітям білий сніг і зимові розваги.

5.4 Представлення груп

Зачитайте складені вами речення. До якої частини тексту їх можна віднести? Прочитайте речення. Доведіть, що це текст. Який заголовок можемо дібрати?

5.5 Хвилинка – цікавинка

Є у зими доньки. Хто вони? Зараз дізнаємося. Хто на місці не сидить,
А несеться і летить,
Жваво у танку кружляє,
Наших діток звеселяє?
Звісно, це такі пушинки —
Білі зимові...
Чи знаєте ви що для того,  щоб вийшла сніжинка, потрібно 1 млн маленьких крапель?

Сніжинки здебільшого мають форму платівок - шестикутників, 3-, 6-,12- променевих зірок, стовпчиків, пірамідок, голок, нагадують гілочки папороті. Вчені зібрали величезну колекцію мікрофотографій, яка вміщує понад 5000 знімків сніжинок, не схожих одна на одну.

Одні схожі на гарні зірочки; інші на фантастичні квіти. Складаються сніжинки з безлічі маленьких крижаних кристаликів. Хоча ці кристалики дуже маленькі, та коли вони ламаються, чутно тріск.

Звичайно, якщо ламається одна сніжинка, звук почути неможливо; але коли в морозний день ви йдете засніженою вулицею, під вашими ногами ламаються сотні тисяч сніжинок. Тоді ви і почуєте, що сніг рипить.

5.6 Хвилинка здоров’я

-Чи можна їсти сніг?

5.7 Словесний портрет „Уяви себе”

Уявіть, що чарівник перетворив кожного з вас на маленьку сніжинку. Попрацюйте в парах.

Розкажіть один одному про себе.

5.8 Самостійна творча робота (записати текст, вставивши потрібні за змістом слова)

До нашого класу завітала зимова гостя – ялинонька. Важко ялинці тримати на своїх вітах  сніжинки, от і вирішила вона їх скинути. Це сніжинки-завдання.

   

Ось і прийшла_____________________________________зима. Всю землю вона вкрила _______________________________________________________.

Подарувала деревам і кущам_________________________________________.

У повітрі кружляють _________________ сніжинки, схожі на ______________.

6. Підсумок уроку.

Порадившись із зимою-чарівницею, я оціню ваші роботи.

А тепер давайте повернемо сніжинки ялинці, обгорнемо ними стовбур, аби в люті морози деревцю було тепло і затишно

6.1 Побажання сніговичка.

А тепер візьмемося вся за руки, створимо нерозривний ланцюжок і побажаємо один одному  ….

1. Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас

2.Будьте спостережливі, дружіть з природою.

Сніжинки… Вони такі загадкові, коли дивишся на них зблизька. Але через декілька хвилин, упавши на теплу поверхню, сніжинка втратить свій унікальний вигляд, який уже ніколи не повториться. Вона стане маленькою крапелькою. Будьте і ви отакими маленькими крапельками і проростайте  колосками знань!

7. Домашнє завдання

 

Дібрати прислів’я про зиму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку