Урок розвитку зв’язного мовлення.
Тема. Казка мудрістю багата. Складання казки за уявою «Подорож Краплинки».
Мета. Вчити учнів складати казку за початком і опорними словами передаючи діалог дійових осіб; розширювати словниковий запас; повторити кругообіг води в природі; розвивати уяву, фантазію; виховувати любов до навколишнього світу, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Комбінований
Обладнання. Ілюстрації із зображеннями різних хмар, дощу, річки, калини, липи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Емоційне налаштування на урок
«Парасолька».
Вчитель заходить до класу з парасолькою.
Дощик чисто,
Дощик чисто
Умиває наше місто.
Умиває він топольки,
І травичку, і квітки.
І розкриті парасольки,
І барвисті парасольки
Під дощем
Немов грибки.
- Як ви гадаєте, чому я сьогодні на урок принесла парасольку? Коли ми з вами нею користуємося? (Коли йде дощ.)
- Чи ви любите дощ? Чому?
- Яку користь нам приносить дощик? (Відповіді дітей)
- Щоб сталося, якби на Землі зникла вода?(Відповіді дітей)
III. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми разом з вами відправимося у цікаву подорож разом з «Краплинкою Води» і складемо казку про цю цікаву мандрівку.
IV. Робота з мовним матеріалом.
Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
Без води життя на Землі неможливе: в'яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Усе живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи. Вона напуває землю, яка годує людину.
Люди здавна розуміли значення води, поклонялися їй та оспівували її.
Існувало справжнє водопоклоніння.
Особливо велику магічну силу мала так звана "непочата" вода, набрана з криниці до схід сонця. У ній, настояній на зірницях, купали новонародженого, нею напували корів, щоб давали більше молока, і вмивалися від лихого ока.
Воду святили на Водохреще і Стрітення, тримали протягом року. Кропили в хаті від домовиків, освячували пасіку, коли вперше виносили із зимівника.
За повір'ям, є ще така хвилина в ніч під Новий рік, коли вся вода перетворюється на вино, і як розповідають бувальці, дуже смачне.
Люди найчастіше поселялися біля водойм. Коли довго не було дощу, то ходили по селу й освячували криниці. А дітки бігали і співали пісеньку "Іди, іди, дощику".
Уявіть теплий літній дощик. Дайте відповіді на запитання і запишіть короткі відповіді на них.(зошит ст.. 22)
Фізкультхвилинка.
«Вітер, дощ, грім»
«Вітер» - потріть долоні.
«Дощ»- поплескайте по колінах.
«Грім»- потупотіть ногами по підлозі.
Виконати руху у зворотньому порядку , щоб дощ заспокоївся
«Грім»- потупотіть ногами по підлозі.
«Дощ»- поплескайте по колінах.
«Вітер» - потріть долоні.
Побігла Оленка під дощик і спіймала дощову краплинку. Краплинка розповіла дівчинці цікаву казку.
Високо в небі у кришталевому теремку живуть Краплинки-Веселинки. Коли їм хочеться погратися, вони падають на землю. Витанцьовують, хто як уміє. Інколи їм підіграє Грім – Громило і Блискавка-Блискотушка. Коли стомляться, то лягають на землю і сплять, доки їх Сонечко не розбудить.
Усно продовжіть казку. Як далі могли розвиватися події ? У сюжет введіть діалог.
IV. Робота над складанням казки "Краплинки-сестрички".
1. Побудова казки за початком та малюнком.
Малюнок. Дощові крапельки весело спадають на пишну калину, на пониклу липку з прив'ялим листям.
- Послухайте початок казки.
Йшов рясний дощ. Краплинки радісно кружляли у таночку. Раділи, співали пісню дощову.Сіла одна крапелька на листочок калини. Заіскрилася, запишалася.Та раптом побачила маленьку тендітну липку із прив'ялим листям....
- Продовжить казку. Як далі розгорталися події? У свою розповідь введіть діалог.
(Під час обговорення самостійно складених казок вчитель зосереджує увагу на одному з кращих варіантів казки).
Варіант вчителя.
Деревце опустило свої віти. Йому було так важко.
- Чого ти сумуєш, липко? — стурбовано запитала Краплинка.
- Як же мені не сумувати, коли спрага мучить мене, хоче засушити.
-Липонько мила, я тебе порятую. Ми з тобою весело заживемо, — одказала Краплинка і побігла збирати подруг. Разом вони щедро полили прив'яле деревце. З тих пір вони ніколи не розлучаються.
Як хороше жити, коли в тебе вірний, щирий друг.
2. Самостійний запис учнями казки.
3. Перевірка написаного.
4. Висновок. Краплинка багато нам розповіла і змусила задуматися і розібратися в законах природи.
V. Підсумок уроку.
Рефлексія.
- Діти, ви – справжні казкарі. Із краплинок складається вода.
Вправа «Сенкан»
Вода
Криштальна, свіжа.
Дзюрчить, струмує, переливається.
Вона вічно тече, як
Життя.