Запропоновано урок для 3 класу, мета якого поглиблювати знання учнів про ознаки осені,вчити складати твір за опорними словами, пояснювати найпростіші крилаті вислови; ознайомити з фразеологічними словниками; розвивати вміння творчо мислити, виховувати любов до рідного слова. Він допоможе учителям при складанні плану конспекту, де подано інтерактивні методи та форми роботи.
Конспект уроку розвитку зв’язного мовлення в 3 класі.
Складання казки «Мандри осіннього листочка»
вчитель початкових класів
Красноградського ЗЗСО № 1
Дорохова Н.А.
Від миті творчості – до віку творчості я всім бажаю вам пройти!
Урок розвитку зв’язного мовлення . 3 клас.
Мета. Продовжити роботу із вдосконалення казки, вміння правильно і точно висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення та уяву. Виховувати любов до казок.
Методично-дидактичне забезпечення урок: малюнки листків, осені, сюжетні малюнки та емблеми для об’єднання дітей у групи, листки з дерев, асоціативний «кущ» осені, дерево для вправи «очікування».
ХІД УРОКУ
Читаємо з дошки:
Я хочу,щоб ми почали урок з молитви, молитви до мови:
Мово українська, мово наша мила!
Дай поміч школярам.
Щоб ми всі шанували рідну мову,
І пісню любу ,милу, пречудову!Щоб солов’їну ми її повік любили,
І рідним словом вільно говорили.
Та жовтнева пора падолисту вже відійшла, залишивши таку красу в нашому класі. Від цього тут святково та врочисто. Та заметіль листопада ще продовжується. Кожен із вас у цю пору впіймав листочок. Прислухайтесь до нього, порадуйтесь. Листочок підкаже вам, що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. Пам ’ ятайте що починати треба зі слів . ‘’Я о чікую….’’.
2.Вправа «Очікування»
Діти говорять слова-очікування, прикріплюють до дерева чи на землю листок.
чудовий килим ! Ступаєш по ньому – і бачиш листочки, різні за формою та кольором, величиною й характером падіння на землю. Мабуть, і не знайдеш двох однакових. Ось такі і ви, діти, різні, не схожі один на одного. Ви не кращі,не гірні, ви – просто інші.
У пору листопада я також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює створений вами осінній пейзаж, а й підказуєте мені, що я очікую :
Читання поетичних рядків Івана Буніна:
Темної осені степ укривається
Листям опалим ввісні
Пагони сплять, і травиці дрімається,
Сік застига до весни.
Зрозуміло, що сьогодні осінній лист – поважний гість у нашому класі. Він такий гарний. Подобається листочку, що я так гарно про нього сказала. Я хочу, щоб на всі листочки полився «дощ» компліментів. Та так, щоб він був рясний і красивий ! Пропоную вийти на поетичну осінню стежину, де ми уважно прислухаємося й виберемо строфи, рядки, уривки про осіннє листя.
(Читання віршів підготовлених дітьми)
Відлетіло літо, як пташина зграя,
Листя налетіло- жовтня телеграми.
Сумно стало вітам, листя відлітає,
Мов зашелестіла книжка пелюстками.
Золотокоса осінь володаркою стала,
Укрила рідну землю багряним покривалом,
Синочок її менший- це вересень вродливий,
Зробив жовтеньку фарбу і на деревах вилив.
А син середній – жовтень і добрий, і сміливий
Він золотом мережив – красу не змили зливи.
Син листопад – найстарший- чудовий і кмітливий-
Зібрав опале листя і виплів гарний килим.
Листочки осінні удень збавлялись,
Злітали, гойдались, у танці кружляли,
Під вечір стомились, на землю спустились,
І слухають казку, що вітер шепоче,
Спочити до ранку усі вони хочуть.
Хай вітер цю казку розкаже тобі,
Щоб снились барвисті казковії сни.
Читаємо записи з дошки:
Які листки на що схожі? золотий листопад,золотий дощ, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, килимок, тканий так майстерно, схожі на яскравих метеликів
|
Як падають, як летять: зривається і пісеньку співа, пурхає, лине, миготить, майорить, золоті метелики з дерева летять, золотий пролився дощ, наче полум’я горить, запроменіли, падають, як зорі, злітають, кружляють |
(Мандрівка Барвика, Мандри Грайлика)
На високому гіллі жив – був Грайлик.
Добре йому жилося навесні та влітку.
То яка пора року спричинила зміни в природі ? А як про це сказати, щоб використати образні вирази ? Складіть гарне речення.
Листочки зграйками та поодинці почали облітати з дерева.
Скоро Грайлик залишився сам на дереві.
Вирішив він піти у мандри.
Фізкультхвилинка
Листочки- парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочків- парашутиків у лісі не злічить
Та осінь опускається, бо хоче відпочить.
Діти імітують під музику рухи листочка, який падає, шукають свою групу за емблемою.
Листочок, листочок на вітрі шелестить.
Сьогодні в танок із дітьми він спішить.
Діти люблять танцювать,
Люблять всі відпочивать.
Листочку друга ви знайдіть
І гарну казку про них напишіть.
Діти сідають на свої місця.
Порадьтеся і виберіть лідера, каліграфа, секунданта. На виконання роботи відводиться 10 хв.
Виконання роботи в групах. Складання казки, запис її каліграфом на листках.
1 група |
2 група |
3 група |
«Листочок з їжачком» |
«Листочок із каштанчиком» |
«Листочок із другом» |
Опорні слова та словосполучення:
побачив їжачка, миттю стрибнув, поспішав у кубельце, розстелив на ліжку, ніжну колискову, міцно заснули, подарує матінці-землі, ще родючішою стала |
побачив каштан, один моргає карим оком, мелодію вітру, міцні обійми, розповів про життя-буття, міцно заснули, проросте, стане добривом матінці-землі |
з вітерцем і малень-ким товаришем, запрошення в гості, струмочок жебонить, стали човником, миттю поплили, шви- дка течія річки, на берег, міцним сном, стануть добривом матінці- землі |
Гра «Мікрофон»
Зразок закінчення казки групи «Листочок із їжачком»
Раптом під деревом він побачив їжачка. Грайлик миттю стрибнув із дерева йому на спину. Їжачок поспішав у своє кубельце. Там він розстелив листочок на своєму ліжечку. Під ніжну колискову вітру вони разом міцно заснули.
Навесні подарує себе листочок матінці землі, щоб ще родючішою вона стала.
Зразок закінчення казки групи «Листочок із каштанчиком»
Та ось побачив Грайлик на землі каштани. Один моргав йому карим оком. У повільному танку під ніжну мелодію вітру опустився Грайлик до нього. Міцно обійняв каштанчик. Розповів про своє життя – буття. Разом вони заснули міцним сном.
Навесні каштанчик проросте, а листочок стане добривом матінці – землі.
Зразок закінчення казки групи «Листочок із другом»
Разом з вітерцем і маленьким товаришем опустилися вони на землю. Раптом чують мандрівники запрошення в гості. Прислухались – аж то струмочок жебонить. Стали друзі човниками і поплили. Швидка течія викинула друзів на берег. Листочки міцно заснули під ніжну мелодію вітру. А на весні вони стануть добривом матінці – землі.
Від миті творчості – до віку творчості я всім бажаю вам пройти!