Урок з української мови "Рід іменників"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», вчити розрізняти і групувати іменники за родами; розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність, любов до усної народної творчості.
Перегляд файлу

Тема: Рід іменників

Мета:ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», вчити розрізняти і групувати іменники за родами; розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність, любов до усної народної творчості.
І. Організація класу

Чути дзвоник голосистий,

Він лунає променисто.

На урок всіх вас скликає

Та до праці залучає.

То ж мерщій усі сідаймо,

Наш урок розпочинаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.     Ми вирушаємо у мандрівку до країни Іменників. Але для того щоб потрапити до цієї країни треба знайти ключ до брами, щоб відчинити їх.

– Ключем буде завдання: дати відповіді на запитання

Мозковий штурм «Хто швидше?»

-         Який розділ ми вивчаємо? (Частини мови)

-         Продовжіть речення: іменник – це ….

-         На яке питання відповідають іменники назви істот? назви неістот?

-         Власні іменники – це…., загальні – це ….

-         З якої букви пишуться власні назви?

-     А загальні іменники?

- Ось ми потрапили на територію країни Іменників, де нас чекає багато цікавих завдань та нових знань.

2.     Хвилинка каліграфії. Робота зі словниковим словом.

- Повторіть написання літери Р – великої та маленької

Р р Рр

- Ваше завдання прочитати віршик, та виписати тільки ті слова, де є літера Р

Ходить птаха по подвір’ю:

Гребінець, бородка, пір’я.

А якщо сіда в гніздечко

 – Нам несе вона яєчко.

  • Які слова ви виписали? (подвір’ ю, гребінець, пір’ я).
  • Яке слово «зайве»? Чому?
  • Пригадаймо,  після твердого р у кінці складу ставиться апостроф.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемна ситуація

-   А чи здогадалися ви про кого йде мова у віршику? (Про курочку)

- А чи знаєте ви казочку, де головною героїнею є курочка?

Діти, пропоную пригадати народну казочку.

 Сумує бабуся і плаче,

 Дідусь витирає сльозу,

 А курочка кудкудаче:

 «Я вам золоте принесу!»

                       («Курочка Ряба»)

                                              Курочка Ряба

Жили-були дід та баба. І була у них курочка Ряба. Знесла курочка яєчко, не просте - золоте. Дід бив, бив - не розбив. Баба била, била - не розбила. А бігла мишка, хвостиком зачепила, яєчко впало і розбилося. Дід плаче, баба плаче, а курочка кудкудаче:

- Не плач, діду, не плач, бабо: я знесу вам яєчко не золоте - просте!

- Назвіть дійових осіб з казки, до яких можна додати слова вона, моя; він, мій.

- До якого слова можна додати слова воно, моє? ( яєчко)

- Отже, іменники можна розділити на три групи

ІV. Повідомлення теми і мети уроку 

- Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке рід іменників, якого роду бувають іменники, навчитись розрізняти і групувати іменники за родами. А допоможуть нам у цьому казкові герої.

V. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1. Ознайомлення з правилом

Прочитайте і запам’ятайте правило на стор. 128 (спочатку читаю я, потім усі разом)

-         В українській мові іменники бувають жіночого, чоловічого та середнього роду.

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\Без названия (4).jpg

А тепер зробимо висновок: - Іменники, до яких можна підставити слова «він мій», належать до чоловічого роду.  - Іменники, до яких можна підставити слова «вона моя», належать до жіночого роду.  - Іменники, до яких можна підставити слова «воно моє», належать до середнього роду.

2.     Розв’язання проблемної ситуації

-       До дошки виходять 5 учнів та беруть слова баба, курочка, мишка, дід, яєчко.

- Прочитайте слово та визначте рід іменників.

-         Скорочено у зошитах рід іменників будемо позначати так:

       ж.р.                                    ч.р.                                   с.р.

3. Робота в зошитах ( Записуємо в зошитах вправа)

  • Курочка пропонує вам виконати завдання з підручника
  • Вправа 304 с. 127 (записати речення)

Фізкультхвилинка

4.    Дідусь пропонує нам трішки пограти. Гра «Блискавка»

-          У вас на партах є цеглинки лего синього, червого  та жовтого кольору. Віднесемо синій колір до ч.р., червоний до ж.р., а жовтий до с.р.  Вам потрібно визначити рід і підняти відповідну цеглинку.

Працювати треба швидко. Будьте уважні!

Голуб, лисиця, сонечко, павук, пташка, помідор, картопля, небо, перець.

-         Молодці!

5.     Робота за підручником

- Бабуся хоче перевірити, наскільки ви уважні

1. Самостійна  робота ( вправа 308)

- Розподіліть подані іменники за родами, запишіть.

Ч.Р. – кінь, грім, дядько

Ж.Р. – школа, бабуся, бджола, пшениця

С.Р. – вікно, літо, сонце

VІ. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок.   

1. Робота в парах

- У вас на парті є аркуші паперу. У кожному з них є картки, на яких зображені істоти, неістоти. Ваше завдання приклеїти на аркуш відповідно до роду.

(Дерево, заєць, олівець, котик, машина,  пінгвін, яблуко, чайка, книжка, лялька, дзеркало, мило)

2. Колективна робота 

Наступне завдання буде незвичним. Прочитайте слова по літерам, виділеним червоним кольором.  Складіть спонукальне речення зі звертанням.

Школяр, абрикос, носоріг, урок, йод, секунда, теля, авто, рука, школа, хустинка, хлопець, лікар, юнга, діти, олень, йорж. 

ШАНУЙ СТАРШИХ ЛЮДЕЙ!

Дитино, шануй старших людей!

Визначте рід у слові «дитино»

2. Розвиток мовлення 

Поясніть значення слова «шанувати».

- Нагадайте мені, будь ласка, хто ж був сьогодні нашими помічниками?

- Чому треба шанувати  та поважати дідусів та бабусь?

- Ми повинні поважати стареньких, шанувати їх і допомагати (щось принести, подати, просто посидіти і поговорити), бо ми для них найрідніші люди.

- Кожного дня вони роблять стільки всього! Давайте пригадаємо що робить дідусь, а що бабуся.

Гра «Хто це робить?»

Вишиває рушник – бабуся

Виготовляє дерев’ яні ложечки – дідусь

В’ яже шкарпетки – бабуся

Пече пиріжки - бабуся

Забиває гвіздок – дідусь

Ловить рибку – дідусь

Ліпить вареники – бабуся.

- Молодці! Ви все правильно визначили. Насправді, бабусі й дідусі  роблять для нас набагато більше. Від щирого серця побажаємо їм здоров'я і довгих років життя.

VІІ. Домашнє завдання

- Наш урок добігає кінця, давайте ж подивимось, яке домашнє завдання вам необхідно буде вико

С. 128, правило, вправа 307

VІІІ.  Підсумок уроку

-         Що нового дізналися на уроці?

-         Якого роду бувають іменники?

-         Іменники якого роду можна замінити словами він, мій?

-         До якого роду належить слово сонце?

-                    В країну Іменника екскурс здійснили,

           Знаннями новими себе збагатіли!

           Тепер чітко знаєм іменника рід.

           І будем писати усе ми як слід! Дякую за урок!

docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку