Дидиктичний матеріал на тему "Іменник"

Про матеріал
Дидактичні матеріали з української мови - це систематизований набір вправ, які доповнюють програмовий матеріал, уміщений у підручнику по темі "Іменник". Цей матеріал вчитель може використовувати для індивідуальної чи самостійної роботи.
Перегляд файлу
  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (1).jfifСпиши. Підкресли іменники.

 

Запросила я сестричку до стола,

Клаптик білого паперу їй дала.

Посадила я сестричку на стілець,

Показала, як тримати олівець.

А сама, немов учителька, стою

І навчаю першокласницю свою.

              

                       (Г.Бойко)

 

  1. Дай кожній групі слів узагальнену назву.

 

Тигр, ведмідь, осел, заєць – це … .

Карась, щука, окунь – це … .

 

 

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (1).jfifСпиши. Підкресли іменники.

 

Над озерами, річками,

На полянах лісових,

На стрімких високих горах,

На просторах степових, -

Де лише сіріє стежка

Або вкрився збіжжям лан,

Скрізь розкидались оселі

Наших прадідів слов’ян.

                                      (О.Олесь)

 

  1. Запиши подані групи слів, опустивши «четверте зайве».

 

Книга, зошит, олівець, щоденник, вулиця.

Жито, яблуко, овес, пшениця.

Фіалка, тополя, тюльп

 

 

  1.               Розділи іменники на дві групи: назви істот та назви неістот. 

   Пролісок, учень, конвалія, дівчинка, соловей, фіалка, гриб, білка, суниця, синиця, горобець, горобина.   

                                                                                    C:\Users\PC\Desktop\Без названия (2).jfif

  1. Склади  речення, підкресли іменники.

    Троянди, на, цвітуть, червоні, клумбах.

 

  

 

                                                                                                        

                                                                                                                           

 

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (2).jfifДо слів назв істот добери слова, що є назвами неістот. 

 Лікар –

 Двірник –

 Сталевар –

                                                                                     

  1. Спиши текст роз’єднуючи слова.

   Спитьзимовийліс.застиглимогутнідуби.липиро-

кинулитонкігілки.дрімаютьшумливісосни.

                                                                                                

 

 

 

C:\Users\PC\Desktop\Без названия (3).jfif

 

 

 

  1. Прочитай текст. Виправ помилки і запиши.

   Україна – наш рідний  край. Найбільша річка дніпро впадає у чорне море. На берегах дніпра розкинувся київ.

 

 

                                                                            

 

                                                                                                        

                                                                                                                           

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (3).jfifСпиши.  Однією лінією підкресли слова, які є власними назвами, двома – слова, які є загальними назвами.

Шевченко – поет;           Сашко – учень;

Дніпро – річка;                Рябко – собака;

Київ – місто;                     Тарасівка – село.

 

  1. Прочитай іменники. Встав пропущені букви. Спиши. До кожного іменника постав в дужках питання хто? або що? Чому написання цих іменників треба перевіряти за орфографічним словником?

 

Г…рой, пш…ниця, д…тина, к…шеня,  оч…рет, бр…гада, л…сиця, с…кунда, д…ректор, м…телик.

 

 

 

     

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (4).jfifПодумай, від яких  іменників утворені подані слова. Запиши їх на місці крапок.

   Степовий - …;                  нічний - …;

    північний - …;                 радісний - …;

    болючий - …;                  тополиний - … .

 

  1. Склади речення зі словом калина так , щоб іменник виступав у ролі головного члена речення.                                

                                                                                              

                                                                                               

                                                                                               

                                                                                                                               

 

 

     

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (4).jfifУтвори іменник від поданих дієслів.

   Що робить?                     Хто?

    Навчає                             учитель

    Будує                                

    Шиє                                   

    Співає                               

 

  1. Склади речення із однією парою слів. Підкресли граматичну основу.                                

                                                                                              

                                                                                               

                                                                                               

 

 

  1.               C:\Users\PC\Desktop\Без названия (5).jfifПрочитай.    Вибери слова чоловічого роду і підкресли червоним кольором, слова жіночого  роду – жовтим, слова середнього роду – синім кольором.    

    Щастя, щока, долоня, степ, вухо, біль, рушник, квасоля, тополя, серце, ніч, снігур, синичка, дятел, сіно, черемха, літо, клас, сад, алея.   

  1. Допоможи тварині обрати собі кличку.

     Кіт                        Ромашка

     Коза                    Сірко

     Корова               Зірка

     Собака               Маркіз                                                                                                                                         

 

 

 

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (5).jfifПрочитай слова.    Випиши іменники. Визнач рід.

   Мед, літає, бджола, гречаний, вулик, висить, яблуко, пасіка, пахучий, дерево, росте, нива, золота.

 

  1. Від прикметника утвори іменник.

   Молодий - …

   Гордий - …

  

 

 

                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Прочитай слова. Утвори від них іменники жіночого  та середнього роду.                       

C:\Users\PC\Desktop\Без названия (6).jfif   Слон, лев, кріль, лис, вовк, гусак.

 

  1.               Запиши по два іменники чоловічого, жіночого і середнього роду. Визнач закінчення.  Внач

  

 

                                                                        

 

C:\Users\PC\Desktop\Без названия (6).jfif

 

 

  1. Прочитай словосполучення. Склади з ними речення і запиши. Визнач рід іменників.

 

   Мій собака, струнка тополя, гострий біль, акуратний запис.

  1.   Запиши іменники у дві колонки: у першу – ті, що вжиті в однині, у другу – ті, що вжиті у множині.

C:\Users\PC\Desktop\Без названия (7).jfif

   Доля, нарцис, експонати, оса, екзамени, озеро, ліс, дерева, приклади, радощі, іграшка, абрикоси, берег, радість, олівці, птахи, електрика, дочка.

 

  1. Допиши кличку тварин.

   На лузі пасеться коза … .

  Марійка гладить кішку … .

                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\Без названия (7).jfifЗапиши іменники за зразком, визнач рід.

Зразок. Ковалі – коваль (чол.р.)

    Друзі, букварі, події, хлопці, лисиці, вулиці, зайці, відерця, календарі.

 

  1. Склади речення зі словом друзі.        

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                

C:\Users\PC\Desktop\-e1539766376640.jpg

 

 

 

  1. Спиши, змінюючи закінчення іменника мама за питаннями. Познач закінчення іменників.

    Прийшла  (хто?) …; підійшла (до кого?) … ;

Люблю (кого?) … ; ходила (з ким?) з … .

 

 

                                                                                                                

 

 

 

C:\Users\PC\Desktop\-e1539766376640.jpg

  1. Спиши, вставляючи слова, що відповідають на питання в дужках. Познач закінчення іменників.

      (Хто?) … ходили у ліс. Там ростуть  (що?) … і (що?) … . На дубі ростуть  (що?)  … , а на сосні  (що?)  … . З-за куща вискочив (хто?) … . (Хто?) … закричав: «Держи його!» (Хто?) … радісні поверталися додому.

 

 

 

 

                                                                                                                

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\images.jfifСпиши, ставлячи в дужках питання до іменника. Познач закінчення іменників.

 

   Сиділа (…) голубка; підлетів (…) до голубки; дав їсти (…) голубці;  полетів (…) за голубкою.    

 

  1. Прочитай. Випиши виділені іменники, запиши їх в однині і в дужках познач їх рід.

 

Наше найбільше багатство

   Прекрасна наша земля. Тішать око золотисті  ниви, зелені гаї, голубі ріки й озера. Цю красу треба берегти і примножувати. Саджати нові дерева на місці вирубаних. Охороняти ліси від пожеж.

                                                                                                                

C:\Users\PC\Desktop\images.jfif

  1. Прочитай. Випиши в один стовпчик іменники в однині, а в другий – у множині. Визнач  рід іменників в однині.

 

   Батьківщина – це та земля, на якій ти народився і виріс. Батьківщина – це твій дім, твої рідні, школа, твій народ. Батьківщина – це поля й луки, моря і річки, сніжні рівнини і високі гори. Батьківщина – це заводи, що виплавляють сталь, комбайни, що збирають хліб, і літак у голубому небі.

 

 

 

 

 

  1.   Прочитай. Випиши виділені іменники, пгстав їх в однині і визнач рід.

 

C:\Users\PC\Desktop\images (1).jfifЗима

Одяглися люди в шуби,

Натопили тепло груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші – в норах у землі.

Сплять ведмеді в теплих лігвах,

Сосни в інею застигли.

І під кригою на дні

Сплять у річці окуні.

 

  1. Прочитай слова, визнач іменник. Склади з ним речення. Підкресли граматичну основу в реченні.

 

Радіти – радісний – радість.

 

 

 

 

  1. C:\Users\PC\Desktop\images (1).jfifВстав у словосполучення потрібні прийменники.

 

   Човник … деревами, птах … паперу, квітка … пластиліну, підійшли … ялинки, ходили … Оленкою, копали …кринички.

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
1431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку